"Geef buurman met illegaal vuurwerk aan."

Ik snap niet waar jullie je druk om maken... Iedereen hier is toch voor de vuurwerktraditie ?
Iedereen hier tekent toch elke poll en petitie om het oud en nieuw met vuurwerk te behouden. Iedereen hier vind toch ook dat het illegale vuurwerk het grote probleem is, en dat bijna alle excessen die breed worden uitgemeten in de media schuld zijn van het gebruik van illegaal vuurwerk...?
maar als ik deze reacties zo lees zijn er hier veel die hun eigen straatjes niet schoon hebben !
Wat mij ook verbaasd is de kortzichtigheid van vele tegenover het politie apparaat.

Nee daar is een groot deel het niet mee eens. Een groot deel vind dat de regels te streng zijn, iedereen wil heel december afsteken. De meeste willen dat Cobra 6 legaal wordt maar willen de extremen aanpakken. Mensen die slopen, mensen die domme akties uithalen, mensen die bedreigen met vuurwerk, mensen die vuurwerk gebruiken als wapen

Maar de leden, mensen die van vuurwerk houden en hier komen kijken en discussiëren zijn niet allemaal nette brave mensen die 0:00 een vuurwerkpakketje afsteken.

Draai volgend jaar dit forum alleen nog maar op legaal vuurwerk, dus België eruit, Duitsland eruit en al het andere illegale spul dan stort dit forum gigantisch in. En dat zie je dus ook in de maatschappij. De regels zijn te streng en men gaat elders hun vuurwerk halen. Polen, België en als er dan geen regels zijn komen ze terug met shells, cobra en andere zeer zware spullen

Kat.3 vuurwerk is een goede compromis maar daar wil Nederland niet aan maar als dat toegestaan is dan heb je een leuke hobby met genoeg legaal te krijgen. Alles netjes in bunkers de laatste 3 dagen van het jaar en dan zullen er niet meer veel in het Buitenland kopen. Heb je geen politie of niets meer nodig kennen die boeven vangen en krijgen die ook meer respect... maarja dan gaan ze weer achter een boompje staan met een lasergun...

Laatst bewerkt door een moderator:
Iedereen hier tekent toch elke poll en petitie om het oud en nieuw met vuurwerk te behouden.

Sorry ik heb nog nooit een poll of petitie ingevuld. En dat zal ook nooit gebeuren. Als ik iets grote onzin vindt is dat t wel. Dus ik val niet onder iedereen.

Laatst bewerkt:
Ik zal niet de verboden termen gaan gebruiken, maar op zijn zachts gezegd vind ik dit een erg smakeloze en norm vervagende campagne van VeiligheidNL. Door angst te zaaien zijn in het verleden de meest extreme en vreselijke dingen gebeurt, laat ze daar eens goed over nadenken.

Misselijkmakend. Kun je evengoed in een imker pak bij mensen aanbellen omdat ze een bijenkorf o.i.d. in hun tuin hebben....

1 flowerbed van 100sh dat als illegaal bestempeld wordt maar gewoon veilig geacht te zijn, is dus voldoende om je leven compleet te verwoesten omdat je als liefhebber dit in huis hebt. Een flowerbed dat qua kruitinhoud gelijk is aan dat van een Nederlands 100sh doorlontbak.

Dus ja, ik zou dan mijn buren de schuld geven voor het verwoesten van mijn leven, daar de straf niet in verhouding staat met wat ik misdaan zou hebben.

Maar jij vind dat normaal? Heb jij minder of gelijk aan 25kg vuurwerk liggen met O&N? Nee, jij hebt veel meer liggen. Weet je dat je hiervoor ook problemen kunt krijgen? Ja, dat weet je. En wat zou je er van vinden dat de buren je erbij lappen, de politie bellen, zij komen en halen alles uit huis en omdat je VEEL meer dan 25kg hebt kun je ook nog eens naar de rechter om jezelf mijn baan, huis en gezin verliezen?? En nu jij weer!

Eens! Ik vind ook dat er wel degelijk verschil zit tussen een illegaal sierblok en extreme knallers. De straffen staan dan echt niet in verhouding tot het vergrijp, helemaal als je het vergelijkt met de aanpak van échte overlast en criminaliteit.

Wat mij echt pissig maakt is dat zo'n campagne alleen maar aanzet tot onderling wantrouwen en mogelijk onterechte meldingen. Tijdens de verkoopdagen kan zo maar een zelfs oprecht bezorgde buur denken dat je met illegaal vuurwerk aan het slepen bent tussen auto en huis. Laat staan de kwaadwillende buren. Lekker dan als je dan meer dan 25 kg. legaal vuurwerk hebt staan. Een situatie die voor velen op het forum opgaat lijkt me zo...

Zelf stal ik mijn vuurwerk na het ophalen direct bij mijn ouders waar we de laatste jaren Oud en Nieuw vieren. Omdat het makkelijk is en het anders sowieso niet in de auto past met vrouw en 2 kinderen erbij. Maar zeker ook omdat ik mijn buren niet vertrouw en niet na het afsteken van cat.1 vuurwerk opeens met grote problemen wil komen te zitten!

Politie kan dit niet aan want geloof mij dat er genoeg meldingen komen van mensen die een ander willen naaien,ook al hebben ze geen vuurwerk in hun bezit.
Maar het is een beetje dubbel want de politie gebruikt de zogenaamde meldingen ook als excuus, ze gebruiken namelijk manieren (bij verdenking) die ze niet mogen doen,en dus niet mogen gebruiken als bewijs voering. Dan is het makkelijk om te zeggen dat er een anonieme melding is binnen gekomen,Dan is alles gelijk gerechtvaardigd en krijgen ze toestemming van de rechter om stappen te ondernemen.
We leven in een zuur land en als we zo door gaan slaan we straks elkaar de hersens in als de buurman op jou plaats geparkeerd staat,wat ook gewoon openbaren weg is en van iedereen.

Wat een absurde manier om je eigen tekortkoming als overheid af te wentelen op je burgers. Ik leerde altijd dat je niet mocht klikken. Er is een tijd geweest dat je daar kaal van werd.

Lachwekkend hoe de overheid schaamteloos haar eigen burgers tegen elkaar opzet. En dan hebben we het hier niet over het traceren van moordenaars, kidnappers of verkrachters. Man man man wat een niveau.

@ Grizmo

Helemaal los van de discussie over de straffen inzake het bezit van illegaal vuurwerk, gaat het mij om de veranwoordelijkheid van het strafbare feit. Als ik er voor kies een doos mortierbommen in mijn huis te bewaren, dan zet ik toch mijn baan/huis etc. Op het spel? Toch niet de buren die besluiten om de politie in te lichten? Wat ik ook overigens wel kan begrijpen als je het nieuws volgt. In de media wordt vuurwerk weggezet als het wapen waarmee de derde wereldoorlog wordt uitgevochten.

Ik vind al die reacties over de buren ook wat kort door de bocht. Je kan de gemiddelde vuurwerkleek weinig verwijten als hij/zij zijn kennis uit de media en campagnes haalt en daar bang van wordt.

stoot ze eens aan op oud en nieuw als ze staan te kijken naar een mooi profblok en zeg dat dat zwaarillegaal is. Of nodig ze uit op de koffie en zeg dat je van vuurwerk houdt

Savendro. Je begrijpt nog steeds niet de clue van mijn verhaal. Lees het nog eens een keer en hou even in gedachte dat ik geen illegaal vuurwerk thuis had liggen, enkel teveel legaal vuurwerk.
Snap je nu wat ik wil zeggen? De buren zien je lopen met dozen en denken meteen aan illegaal vuurwerk, zonder erbij na te denken (of het wel zo is en wat de mogelijke gevolgen voor mij en mijn gezin zou kunnen zijn) bellen ze de politie. Mijn buren verlinken mij om NIETS! Waren ze in mijn garage gekomen dan was ik mooi al mijn legaal vuurwerk kwijt en wie weet wat nog meer. Dus nogmaals, het gaat mij niet zozeer om alleen illegaal vuurwerk, maar het verlinken op zich vind ik een kwalijke zaak.

@ Grizmo

Helemaal los van de discussie over de straffen inzake het bezit van illegaal vuurwerk, gaat het mij om de veranwoordelijkheid van het strafbare feit. Als ik er voor kies een doos mortierbommen in mijn huis te bewaren, dan zet ik toch mijn baan/huis etc. Op het spel? Toch niet de buren die besluiten om de politie in te lichten? Wat ik ook overigens wel kan begrijpen als je het nieuws volgt. In de media wordt vuurwerk weggezet als het wapen waarmee de derde wereldoorlog wordt uitgevochten.

Ik vind al die reacties over de buren ook wat kort door de bocht. Je kan de gemiddelde vuurwerkleek weinig verwijten als hij/zij zijn kennis uit de media en campagnes haalt en daar bang van wordt.

stoot ze eens aan op oud en nieuw als ze staan te kijken naar een mooi profblok en zeg dat dat zwaarillegaal is. Of nodig ze uit op de koffie en zeg dat je van vuurwerk houdt

Waarom bestaan er vuurwerkbunkers als alles toch zo veilig is? Er zit wel een kern van waarheid in. Ik vind niet dat particulieren hun huizen als opslagplaatsen moeten gebruiken voor zwaar vuurwerk. Buren hebben ook rechten tegenover jou. Maar nogmaals ben ik geen voorstander van verklik acties.

Ik reageerde vooral op het stukje waarin jij buren in het algemeen verantwoordelijk maakt voor gevolgen die te wijten zijn aan eigen gedrag. Dat vond ik raar en daar reageerde ik op.

Dat jouw buren de politie bellen als jij met oud papier door de tuin loopt zal waarschijnlijk iets zeggen over de band die jij met de buren hebt of hoe je met vuurwerk bent omgegaan de afgelopen jaren. (Ervan uitgaande dat jullie al een tijdje naast elkaar wonen)

edit: @killuminati
Ik beweer nergens dat particuliere opslag van welk vuurwerk dan ook veilig is. Alleen wel dat de mogelijke gevolgen zwaar worden overdreven

Als buren last hebben van mijn vuurwerk, laat ze dan eerst gewoon naar mij toe komen om het te zeggen... In plaats om gelijk de politie te bellen! We zijn mensen, we kunnen normaal met elkaar praten...

Ik heb er al aan zitten te denken om een paar maten op te geven,die geven niks om vuurwerk,maar hebben een bloed hekel aan politie :cool:
Als 100 man dat doet hebben ze tot 31 dec gelijk der agenda vol staan en zal deze actie geen herhaling krijgen volgend jaar. Want ik vind dit geen goede actie om illegaal vuurwerk aan te pakken, meer kwaad bloed zetten tussen buren. Stel dat je verlinkt word omdat je illegaal vuurwerk hebt liggen en je buren hebben het niet gemeld maar je krijgt wel bezoek van politie.
Wat wilden ze bereiken bij de burger samenhorigheid was het niet?? nou dat zal je met deze actie wel bereiken. Ik weet niet wie dit soort acties bedenkt maar volgens mij ziet die opgesloten in een kelder en heeft hij nog nooit daglicht gezien.

Het is ook behoorlijk politietje pesten, deze actie. Er is grof bezuinigd op die lui, ze hebben niet eens meer geld om verkeerscontroles op bv fietslicht te doen, laat staan eigen onderzoek naar illegaal vuurwerkhandelaren. Die zouden anders doodsimpel op te pakken zijn, zelfs binnen de strenge opsporingsregels van ons land. Wat de politie móet doen (en dat kom ik regelmatig tegen in andere situaties) is dat als een burger aangifte doet, daar achteraan gaan. Anders komt er het beeld dat ze er niet zijn voor de burgers en niet doen wat ze moeten doen.
Deze actie speelt smerig in op die situatie bij de landelijke politie. Zij noemen het helpen, ik noem het verkeerde aandacht. Laat ze gaan lobbyen in Den Haag dat het blauw meer geld en speelruimte krijgt, en meer focus komt te liggen, op het actief opsporen en oprollen van de illegaal vuurwerkstromen in ons land. Er zijn makkelijk een aantal hoofdlijnen aan te wijzen die ze met een beetje moeite op zouden rollen. En wég is dat vuurwerk bij de buurman.
Verzending naar het buitenland uit Polen mag komend jaar niet meer, dus dat probleem valt ook al weg.
Laat ze niet burgers tegen elkaar uitspelen en politie pesten maar bij de politiek en justitie de focus proberen te verschuiven. Pak het illegaal vuurwerk probleem bij de bron aan (de importeurs ervan, en dan gaan er ook (weer) wat legaal importeurskoppen rollen) en de gewone burger gaat dan echt niet meer moeite doen dan nu nodig is om aan het spul te komen. Man, het ligt op elke straathoek voor het oprapen. En daar hebben we bel grage buren voor nodig? We hebben een actievere politiekracht nodig!

Laatst bewerkt door een moderator:
Pak het illegaal vuurwerk probleem bij de bron aan (de importeurs ervan, en dan gaan er ook (weer) wat legaal importeurskoppen rollen) en de gewone burger gaat dan echt niet meer moeite doen dan nu nodig is om aan het spul te komen. Man, het ligt op elke straathoek voor het oprapen. En daar hebben we bel grage buren voor nodig? We hebben een actievere politiekracht nodig!

Dus jij zegt dat de legale branche ook verantwoordelijk is voor invoering van illegaal vuurwerk? Interessante uitspraak en wat betreft Polen heb ik dat ook vernomen maar slechts 1 winkel die nog dat wereldkundig gemaakt heeft. Maar de grotere shops verzonden toch al niet naar Nederland

Dus jij zegt dat de legale branche ook verantwoordelijk is voor invoering van illegaal vuurwerk? Interessante uitspraak en wat betreft Polen heb ik dat ook vernomen maar slechts 1 winkel die nog dat wereldkundig gemaakt heeft. Maar de grotere shops verzonden toch al niet naar Nederland

Dat eerste durf ik met 100% zekerheid te verklaren inderdaad ;)

Dit gaat dan over illegaal vuurwerk, maar ik denk dat als je een aardige hoeveelheid legaal vuurwerk in huis heb dat je ook moet oppassen... de meeste zien maar weinig onderscheid in illegaal en legaal. Zielig gebeuren allemaal...

Dus jij zegt dat de legale branche ook verantwoordelijk is voor invoering van illegaal vuurwerk?

dat is 2 jaar geleden nog zo in het nieuws geweest en Cafferata heeft er vorig jaar nog rechtzaken over gehad. Wat dacht je hoe die Broekhoff, Katan en Royal blokken op de markt komen? En zware knallers vanuit China (de BSC jaren lang)... Er is er eentje die ook wat beter onder de radar werkt maar waarvan het ook publiek geheim is dat dat importlijntje gebruikt wordt. Ik zeg niet dat het de grootste importeurs zijn van illegaal spul, zeker niet Europees (er rijden heel wat wagentjes van meerdere mensen af en aan naar 't Oostblok, en Italië, heel het jaar rond) maar vanuit China horen ze zeker bij de top. Makkelijk aan te pakken, zou je denken. Jammer ons alleen dan, hoewel Cafferata ook gewoon door is gaan stomen met de legale tak.

Punt is voor mij dat justitie niet moedwillig op eigen initiatief actie onderneemt om illegaal groothandelaren- en importeurs op te rollen. Geen geld, geen zin...zeg het maar. Het kan poepiesimpel zijn, één invalletje bij een schijnbedrijfje en de loods wordt volgevonden en OM kan hun verdere onderzoek doen. No problem, maar blijkbaar dus wel.

Buurmannetje verlinken en maatschappelijke onrust veroorzaken is een heksenjacht die niet meer van deze tijd zou moeten zijn. Deze 'veiligheid' organisatie zou zich moeten schamen.

Back
Bovenaan