Gaat komend oud en nieuw vergelijkbaar (positief) worden beleefd als vorig jaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor mij dit jaar alleen cat. 1. Kan helaas m'n VOG niet missen volgend jaar..

Het gaat om een boete hea jongens bij het afsteken vsn f2, in het ergste geval, vorig jaar zijn er ook veel mensen gewoon alleen gewaarschuwd of verteld coorzichtig te doen. Er wordt hier net gedaan of je moet voorkomen en een strafblad krijgt

Het gaat om een boete hea jongens bij het afsteken vsn f2, in het ergste geval, vorig jaar zijn er ook veel mensen gewoon alleen gewaarschuwd of verteld coorzichtig te doen. Er wordt hier net gedaan of je moet voorkomen en een strafblad krijgt

Je krijgt een 'aantekening op je strafblad' wat gevolgen kan hebben voor je VOG-aanvraag etc.
Hoe graag ik ook af wil steken, het risico is het voor mij niet waard, je zal maar een chagrijnige BOA tegenkomen.

Ook een boete kan op je UJD komen te staan.
Ik kan dat risico niet nemen.

Je krijgt een 'aantekening op je strafblad' wat gevolgen kan hebben voor je VOG-aanvraag etc.
Hoe graag ik ook af wil steken, het risico is het voor mij niet waard, je zal maar een chagrijnige BOA tegenkomen.

Dat is bangmakerij. Je zult geen aantekening op je strafblad krijgen omdat je een cat 2 cake afsteekt. Het doel van dit soort uitspraken is om mensen bang te maken. De politie neemt zelf al een houding aan, van alleen bij excessen treden we op. Dus dat gaat niet op voor een burger die gewoon wat cat 2 afsteekt. BOA's zullen ook niet de taak krijgen om precies om 00:00 iedere woonwijk te patrouieren. Gaat met name om drukke pleinen en parken en om samenscholing te voorkomen

De praktijk zal inderdaad zijn dat je niet zult worden 'gepakt' als je om 00:00 wat cat 2 afsteekt. Maar ik begrijp best dat velen het risico niet willen nemen om uiteenlopende redenen: kan een eventuele boete niet betalen, heeft de VOG nodig voor levensonderhoud, zit in proeftijd, noem maar op.

Precies bovenstaande (post uxenve) kreeg ik te horen dat het politieplan was hier voor de vorige jaarwisseling; excessen, samenscholingen (dus ook opbouw vreugdevuren, wat ik een paar keer zag gebeuren in de buurt.) Fonteinen en een cake s avonds stoken werd gedoogd, losse nitraten gedoogd en om 00u interesseerde geen knal of cake/box ze meer maar druk met de letterlijke en figuurlijke brandjes blussen.

Maar ja, altijd afhankelijk van waar je woont danwel stookt en er hoeft maar één fanatieke chagrijn bij te zitten. In de praktijk zijn die dun gezaaid. Zolang je je maar gedraagt.

Dat is bangmakerij. Je zult geen aantekening op je strafblad krijgen omdat je een cat 2 cake afsteekt. Het doel van dit soort uitspraken is om mensen bang te maken. De politie neemt zelf al een houding aan, van alleen bij excessen treden we op. Dus dat gaat niet op voor een burger die gewoon wat cat 2 afsteekt. BOA's zullen ook niet de taak krijgen om precies om 00:00 iedere woonwijk te patrouieren. Gaat met name om drukke pleinen en parken en om samenscholing te voorkomen

Dat klopt niet helemaal. Voor overtredingen waarop een geldboete van €130,- of hoger staat krijg je een aantekening op je strafblad. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals lichte verkeersovertredingen. Op het afsteken van consumentenvuurwerk (F2) buiten de toegestane tijden staat een geldboete van €250,- wat dus een aantekening oplevert.

Dat je geen VOG kunt krijgen is vaak wel bangmakerij. Er wordt echt gekeken naar je beroep en de aantekening. Ben je taxichauffeur en heb je een aantekening voor rijden onder invloed dan zul je minder snel een VOG krijgen. Ben je geen taxichauffeur maar heb je een kantoorbaan, dan zul je waarschijnlijk gewoon een VOG krijgen.

Bron: https://www.justid.nl/onderwerpen/strafblad-en-het-justitieel-documentatie-systeem/overtreding-en-uitzonderingen

Dat klopt niet helemaal. Voor overtredingen waarop een geldboete van €130,- of hoger staat krijg je een aantekening op je strafblad. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals lichte verkeersovertredingen. Op het afsteken van consumentenvuurwerk (F2) buiten de toegestane tijden staat een geldboete van €250,- wat dus een aantekening oplevert.

Dat je geen VOG kunt krijgen is vaak wel bangmakerij. Er wordt echt gekeken naar je beroep en de aantekening. Ben je taxichauffeur en heb je een aantekening voor rijden onder invloed dan zul je minder snel een VOG krijgen. Ben je geen taxichauffeur maar heb je een kantoorbaan, dan zul je waarschijnlijk gewoon een VOG krijgen.

Bron: https://www.justid.nl/onderwerpen/strafblad-en-het-justitieel-documentatie-systeem/overtreding-en-uitzonderingen

Was die boete niet 100 euro?

Laat ik trouwens sowieso even voorop stellen dat ik niemand aanspoor om zich niet aan de regels te houden. Maar iedereen is hier momenteel zo down. En ik bedoel alleen maar, je kan nu wel bii de pakken neer gaan zitten. Maar je kan ook kijken hoe je nog wel op een leuke verantwoorde manier oud en nieuw kan vieren.

Ik heb me altijd afgevraagd hoe het gaat als je nog vuurwerk hebt die je legaal gekocht hebt in 2019 en nu ineens verboden is. Noem een singleshot (F3). Je hebt het bonnetje nog liggen en je volgt het vuurwerknieuws niet echt. Je weet niet dat het verboden is en steekt hem af omdat je denkt dat het gewoon kan. Hoe sterk sta je dan bij de politie of de rechter als je nooit iets op je kerfstok gehad hebt?

Stel je stoft je rijbewijs af na twee jaar en gaat rijden. Je rijdt op een weg die je twee jaar geleden voor het laatst heb bereden en dus niet weet dat daar een paal staat. Flits met 56 km te hard. Niemand in de buurt, het is immers 04:07 in de nacht. Wat kan het kwaad? Boete. Jij boos. Rechter, tja, eigen verantwoordelijkheid, je moet de regels kennen en het risico accepteren.

Vul die maar in op je tekst hierboven.

Laat ik trouwens sowieso even voorop stellen dat ik niemand aanspoor om zich niet aan de regels te houden. Maar iedereen is hier momenteel zo down. En ik bedoel alleen maar, je kan nu wel bii de pakken neer gaan zitten. Maar je kan ook kijken hoe je nog wel op een leuke verantwoorde manier oud en nieuw kan vieren.

Mee eens, gelukkig zelf de knop goed om kunnen zetten en kijk ook echt uit naar de komende tijd. Snap ook dat als je die knop niet om kunt zetten dat het je allemaal gestolen kan worden. Maar hier dus om, kom maar op met alles, zin an!

Vervoers verbod is wel degelijk..

Rijksoverheid website citeerd dit:

Vuurwerkverbod jaarwisseling 2021/2022
Deze jaarwisseling komt er voor consumenten een verbod op het afsteken, bezitten en vervoeren van vuurwerk in het hele land. Deze maatregel heeft het kabinet op 19 november 2021 aangekondigd.

Huh, hoezo verboden om vuurwerk te bezitten? Dit zal een fout moeten zijn, want je mag sowieso nog altijd 25kg in bezit hebben.

Ik heb me altijd afgevraagd hoe het gaat als je nog vuurwerk hebt die je legaal gekocht hebt in 2019 en nu ineens verboden is. Noem een singleshot (F3). Je hebt het bonnetje nog liggen en je volgt het vuurwerknieuws niet echt. Je weet niet dat het verboden is en steekt hem af omdat je denkt dat het gewoon kan. Hoe sterk sta je dan bij de politie of de rechter als je nooit iets op je kerfstok gehad hebt?
Je bent als burger verplicht om op de hoogte te zijn van de wetgeving aangaande de dingen waar je je mee bezig houdt (verkeer bv en dus vw afsteken)

Even on-topic :) Om de vraag te beantwoorden: JAZEKER!
Natuurlijk ben ik teleurgesteld over het tijdelijke verbod, maar ik ga samen met mijn kinderen Cat1 vuurwerk afsteken op oudejaarsdag en we maken er samen een leuke dag van.
Ik laat me niet mijn plezier ontnemen door een verbod of wat anti-vuurwerk lui roepen.
Wat er volgend jaar gebeurt, zie ik dan wel. Ik heb het verbod inmiddels geaccepteerd, maar ben er niet van overtuigd dat het nu ineens ophoud met vuurwerk in Nederland. Zeker niet als je kijkt wat de branche en verenigingen dit jaar bereikt hebben. Ik ga positief het nieuwe jaar in wat betreft vuurwerk.
Misschien slag verloren, maar zeker niet de oorlog.

Ik ga heus wel wat cat. 2 afsteken, en afgelopen jaar was best een aardige avond.

Maar de essentie is voor mij het onbezorgd, in alle vrijheid, en légaal iets mogen doen wat de rest van het jaar niet mag. Wetende dat de zeikerds even niks te zeggen hebben.

Baldadigheid zit niet echt in me, en het is mij ook geen ruzie in de rest van het jaar waard.
Ik beleef oud en nieuw én de aanloop er naartoe echt niet positief bij een verbod. Ook al gaat er wat de lucht in en hebben we lekkere hapjes en drankjes de hele avond.

Hier sluit ik me volledig bij aan !
De dag is veel meer dan om 0.00 los gaan. Overdag het carbid schieten in de buurt, met de kids de hele dag aan de straat staan om te stoken (al is dat met het verbod op knalvuurwerk ook een stuk minder helaas :sad:) en als het donker wordt al beginnen met wat cakes enz.
Dit moet gewoon in gemoedelijke sfeer en je moet niet continu bezig zijn met het feit dat je "illegaal" bezig bent.
Bij een verbod is de meeste lol er voor mij echt af !

Overdag gewoon weer lekker carbid schieten, dat mag dan weer wel.
In de avond met de kinderen flink wat Cat1 weg stoken, ze zijn nog jong en een knetterfontijn vinden ze al eng. Dus die hebben al dikke lol met Cat 1. Daarnaast de vuurton langs de straat, en gezellig buiten wat drinken en happen met goede vrienden rond het vuur. Her en der gaat er gedurende de avond al wat vuurwerk de lucht in. Daarnaast om 0.00 gewoon een paar flinke boxen stoken. Tuurlijk jammer als er iemand uit de buurt klaagt, en het gevoel is wat minder vrij dan normaal. Maar de sfeer zal er gewoon weer zijn, daar ben ik niet bang voor. In dat opzicht is het anders dan vorig jaar, toen ik geen F2 had, en eigenijk na 10 minuten al helemaal genoeg gehad had van cat1 :)

Ik sta er een stuk positiever in dan vorig jaar. Toen zat ik echt even in zak en as na de aankondiging van het verbod. Aangezien ik toen nog pal naast een ziekenhuis woonde heb ik toen voornamelijk cat. 1 gestookt en om 00:00 een klein F2 blokje. Ik heb mij vorig jaar echter prima vermaakt en om 00:00 alleen maar leuke reacties gekregen. Letterlijk iedereen die ik sprak was blij dat er toch nog iemand wat vuurwerk had.

Qua handhaving hebben we vorig jaar wel gezien hoe het is gegaan. En daarbij denk ik dat er genoeg gestookt gaat worden. Ze gaven in Olen en bij HQ aan toen ik er was dat het echt heel erg druk is. Ze zien nog veel meer aanloop vanuit NL dan vorig jaar. Dus dat beloofd veel goeds :) Dit jaar ga ik mij gewoon weer vermaken met de cat. 1 spulletjes van Funke en af en toe wat F2 tussendoor. Om 00:00 ram ik gewoon mijn paar blokjes de lucht in. Ik ben wel echt super benieuwd hoe mijn nieuwe buurt gaat reageren. Dan weet ik gelijk hoe ik daar zit voor volgend jaar.

Over volgend jaar gesproken. Dan hoop ik echt dat we weer een normale jaarwisseling mogen gaan beleven. Ondanks dat ik nu ook uit kijk naar de jaarwisseling is het echt wel anders. Kerst voelt toch anders. De top 2000 voelt anders. Geen nachtbraken de nacht voor de verkoopdagen. Geen veel te vroege wekker om op pad te gaan voor je bestellingen. Geen paniek op de parkeerplaats hoe je nou weer alles in je kofferbak moet proppen. Geen last-minute impuls aankopen. Geen collectiefoto's de laatste dagen van het jaar. Geen muurtje metselen midden in de woonkamer zodat alles 3 dagen lang lekker in het zicht en ook een beetje in de weg staat.

Maar ondanks dat gaan we er een mooi feestje van maken. Knallen zullen we! :handsup:

Heb echt teveel over nog uit 2019/2020 dat ik niet weet of ik het zelfs nog allemaal opkrijg dit jaar:angel:

Er wordt dus gewoon gestookt, zeker als ik zie hoe mild en relaxed boas en agenten vorig jaar waren na 20u

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan