Dank aan Broekhoff voor het organiseren van deze demo en het uitnodigen van ons als freaks. Nogmaals: dit is waar jullie je als importeur echt in onderscheiden! Leuk om dit jaar pallets met dozen langs de wandelroute tegen te komen haha. Het weer was perfect en de opkomst was net als vorig jaar flink. Dit maakte het ook bijzonder om naar de voice-over te luisteren van de pyromusical. Ook al begeef ik mij zelf pas sinds 2019 in het freakwereldje, het voelde toch als een soort community zoals je daar stond. Net als bij andere vuurwerkshows krijg je dan toch een gevoel dat vuurwerk nog altijd leeft en gewaardeerd wordt door een groot publiek. Laten we hopen dat het inderdaad niet de laatste keer was! Wat betreft de commentaren over de afstand tussen producten die in tweevoud geschoten werden: dit was geen probleem als je een beetje opschoof naar het midden van het veld. Hier was nog genoeg ruimte en dan kreeg je gewoon een prima beeld.
Het demogedeelte was in mijn ogen niet enorm denderend helaas. Hoewel geen enkel product matig (laat staan slecht) presteerde, sprongen er voor mij ook weinig echt uit. De kwaliteit lijkt dit jaar toch een stuk minder consistent te zijn dan je zou willen. Met name de burst varieerde echt sterk, soms zelfs binnen één item met uniform kaliber. Hierdoor kreeg je soms 20mm burst en effecten uit 25mm tubes, soms 25mm burst en effecten uit 30mm tubes. Dit doet afbreuk aan de totaalindruk en rechtvaardigt de soms forse prijzen niet meer voor mij. Met name producten die al langer meegaan, waren soms merkbaar in kwaliteit achteruit gegaan. De supercell, crown majestic en extreme starburst hebben bijvoorbeeld veel betere batches gehad. De geherintroduceerde TEB viel echt tegen t.o.v. de ICB. Enkel de stijghoogte van de TEB deed vermoeden dat het 30mm kaliber was, want qua burst en spreiding kwam het niet boven sommige 25mm producten uit. Philadelphia spitters was mooi, maar erg inconsistent met hier en daar ploppers en sterren die niet tot ontbranding kwamen. De nieuwe producten vond ik ook weinig interessant, veel van hetzelfde qua effecten. Excuses als dit allemaal erg negatief klinkt, deze kritiek uit ik vooral omdat ik weet dat er zo veel potentie in sommige items zit die hier naar mijn mening niet waargemaakt wordt...
Los daarvan waren er ook meerdere items die wél echt opvielen in positieve zin. Alles uit de pyroshow collectie was prachtig: de crossettecakes hadden echt flinke spreiding en enorm felle, lang brandende sterren. Ook de glitter wall was uniek (al baal je wel als jouw exemplaar na 4 tubes stopt, zoals eentje hier deed). De Bizar 14 was, zeker in meervoud, indrukwekkend en leent zich echt goed voor shows. Verder vond ik de urban legend mooie effecten hebben, maar ook hier afwisselende burst en boeketgrootte. De four legends waren uitstekend vanwege het tempo, de spreiding en de burst (konden mee met sommige 30mm producten). De maori blended family vond ik mooi qua concept, maar net te traag/kort om echt op de lijst te zetten. De ICB was net als vorig jaar met grote afstand de topper van de avond. Ontzettend felle sterren, moordend tempo en een loeiharde burst maakte dit voor mij wel een must-have, ervan uitgaande dat dit de 2025 batch betrof. Uiteraard was de finale ook weer prachtig, lekker veel tails en crossette was prachtig om te zien. Al met al was het een mooie avond en de rit helemaal waard. Duimen dat we er volgend jaar weer mogen staan!