Fallas 2025 wie gaan er?

Ik ga de 18e die kant op, maar de weerberichten zien er niet heel best uit.

Voor degenen die daar al zijn: hoe is het weer op de wat mindere dagen in de praktijk qua regen en temperatuur?

Is er nog een kroeg waar veel vuurwerkcrewers te vinden zijn? Met dit weer is buiten rondlopen niet echt sfeervol...

Ben wel benieuwd hoe het er daar aan toe gaat nu met de massage politie inzet?

Is het geknal ergens anders naar verplaatst? Valt t mee dit jaar? Arrestaties?

Veel plezier allen!

Ben wel benieuwd hoe het er daar aan toe gaat nu met de massage politie inzet?

Is het geknal ergens anders naar verplaatst? Valt t mee dit jaar? Arrestaties?

Veel plezie

De politie treedt wel een stuk harder op, vandaag bijvoorbeeld tijdens de Fallasfestival.nl mascleta was de politie ook aan het rondlopen tussen het publiek en kon een jongen zijn vuurpijlen inleveren die hij in zijn tas had zitten. Hij moest ook meekomen met de politie, maar geen idee hoe dat afgelopen is. Wat nu exact de regels zijn wat betreft het hebben van vuurwerk weet ik niet, maar vuurpijlen worden in ieder geval ingenomen door de politie. Ook als je niet aan het afsteken bent, dit vandaag nu 2x meegemaakt.

Wat betreft Palau, die is afgezet. Zowel in de bedding zelf als het pad naar beneden bij Palau is afgezet met hekken. Ook rijdt er (op het moment dat ik daar vanavond in de buurt was) continu een politie auto. Er stond een man bovenaan en uit zijn tas staken de stokken van de vuurpijlen, maar ze kwamen wel naar hem toe en hij kon zijn tas laten zien. Naast de vuurpijlen moest hij ook nog andere spullen inleveren, wat exact kon ik niet zien. De persoon in kwestie was niet aan het afsteken, bevond zich niet binnen de bedding en stond bij het muurtje te kijken waar je naar beneden kan.

Mijn ervaring is dat ze in ieder geval erg hard aan het optreden zijn. Wellicht wel iets te hard, maar aan de andere kant snap ik ze ook wel dat na wat er vorig jaar allemaal gebeurd is ze er helemaal klaar mee zijn.

Bij Palau stond de afgelopen jaren al een paal met camera's, maar daar staan er nu wel meerdere van. En het aantal camera's op een paal en wat voor soort camera's is ook flink geupgrade.

Of de knallen nu verplaatst zijn? Geen idee, maar ik verwacht eigenlijk van wel. Het zal nu waarschijnlijk meer in "prive" groepjes ergens worden afgestoken. Wel heb ik het idee dat tijdens het wachten op een straat mascleta wat meer vuurwerk wordt afgestoken door het wachtende publiek dan voorheen. Wat naar mijn mening geen issue hoeft te zijn zolang het maar veilig gebeurd en niet te dicht bij de show zelf.

Edit, even een voorbeeld met wat ik hierboven bedoel. Vanavond was er een kleine Mascleta Nocturna dat werd geschoten tussen een parkje en parkeerplaats. In het parkje was iemand o.a. wat vuurpijlen aan het afsteken. Gewoon netjes de lucht in, weinig verkeerds aan in mijn ogen. Maar aan de andere kant op de parkeerplaats was iemand borrachos aan het afsteken. Tussen de auto's en dicht bij de schiet locatie. En dit soort mensen verpesten het wat mij betreft voor de rest die gewoon op een normale manier wat vuurwerk in Valencia willen afsteken...

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan