Fallas 2024 [Wie gaan er]

Als die mafkezen dan maar niet op andere plekken in de stad gaan lopen kloten. Dan heeft het gewone publiek er ook last van. We gaan het zien.

Vrijdag ook eindelijk weer het vliegtuig in. Zit echt de dagen af te tellen. Zwaar aan het twijfelen welke plein shows we ga doen en waar de straat mascletas. Teveel keuze. Luxe probleem...

Ik mag hopen dat het gedeelte (achterlijke leeghoofden) dat loopt te strooien met 1/2/3 KG (zelfmaak) ground salutes door heeft dat bij meer publiek dat geen optie meer is, toch?! Al weet je nooit met die lui als ik de beelden zo bekijk van Palau. De moed zakt me echt zwaar in de schoenen als ik die beelden zie.

veel plezier darksoul. Het is jammer dat ik niets met de staatskloterij heb gewonnen anders had ik er nog een week aan vast geplakt.

Ik heb begrepen dat Palau dit jaar terecht echt veel strenger gehandhaafd en gecontroleerd wordt. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen die daar nu zijn?

Ik heb begrepen dat Palau dit jaar terecht echt veel strenger gehandhaafd en gecontroleerd wordt. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen die daar nu zijn?
Vorige week in iedergeval wel, er stond paar avonden politie al klaar op het plein. Maar sommige avonden ook weer niet en kon er rustig gestookt worden.
9 maart had ik nog met een groepje locals daar kunnen stoken overdag en in de avond.

Ik lees zojuist dit nieuwsartikel:

https://actualidadvalencia.com/furgoneta-pirotecnia-ilegal/

Met mijn waardeloze Spaans en een beetje hulp van Google Translate kan ik er in ieder geval uit opmaken dat er drie Nederlanders betrokken waren bij dit gevonden busje vol zwaar spul bij Palau…

Palau gaat he-le-maal los. Veel gekker als andere jaren. Wat een klappen!

Wat ik op een hoop beelden zie en hoor van vrienden is het weer net zo gek als vorig jaar. Word weer flink gestrooid met absurde Beukers.

Zo, wij zijn weer terug en zelfs weer aan het werk. Wat een fantastische dagen gehad! Was voor ons de eerste keer maar zeker niet de laatste keer. Heerlijk weer, super gezellig en veel feest en praktisch de hele dag vuurwerk. Wij hebben daar echt een paar keer gedacht hoe het mogelijk is dat het zo kan en we hier met allerlei regeltjes het zo moeilijk maken.

Prachtig om alle fallas door de stad te zien staan en de trots bij de lokale bewoners te zien. Eveneens indrukwekkend om alles de hens in te zien gaan. Beetje surrealistisch zelfs met de dikke zwarte rookwolken boven de stad.

We hebben mede door de fiets echt veel kunnen zien. Maar zelfs met alle liefhebbers die lijsten bij houden met waar shows zijn zijn we nog showtjes tegengekomen die niet of heel last minute gemeld werden. Fantastisch!

By far de meeste indruk heeft de Mascleta van Pirotecnia Mediterraneo op dinsdag gemaakt. Wij stonden vrij voorraan maar wat een intense druk en ervaring. Werd bijna letterlijk weggeblazen. Wat mij bij deze show ook opviel is de muziek vooraf en hoeveel locals echt in tranen waren daarna... Echt indrukwekkend!
Beste avondshow was absoluut de Nit del Foc van Caballer. Echt prachtig!

Eervolle vermelding voor alle shows met nederlands tintje. Mascleta's van Katwijk en fallasfestival waren indrukwekkend. Vond de avondshow gelieerd aan Dirk Maas het meest gaaf denk ik, mooie combinatie was dat. Ook de Mascleta op zondag van Caballer was erg gaaf. Wij hebben daar heel last minute op zaterdag nog een balkon voor geboekt. Was dik de moeite. Dan pas besef je hoeveel mensen daar staan.

Toch jammer, zit veel spul bij wat je gewoon kan kopen bij de lokale vuurwerkboer in Valencia.
Maar goed, je mag het niet bij je hebben en afsteken.

Ik wist dit niet eens. Op maandag stonden ze met volle bak alle mensen met rugtassen te controleren. Kon m'n drie vlindertjes inleveren. M'n volle jaszakken met vuurwerk checkten ze niet.

Tsja, en verder over Palau. Wat moet je er van zeggen. Wij hebben er ook even gestaan 's avonds na de shows daar. Ongekende klappers die ze daar afsteken. Echt bizar en tegelijkertijd indrukwekkend. Viel me op hoeveel lokals er ook aan meededen op maandag. De politie probeerde er een einde aan te maken maar werd bekogeld. Echt kansloos... Je bent te gast. Lijkt wel alsof het echt een keer grandioos fout moet gaan.
Zag al een filmpje voorbij komen van een 5kg bom. Is echt niet gezond.

Dinsdagavond vond ik het al verdacht stil daar maar blijkbaar hadden ze alles ontruimd. Wat begrijpelijk is.

Al met al een zeer groot succes! Het zelf stoken was leuk maar niet meer dan dat, de shows en ambiance maken het.

Zo, wij zijn weer terug en zelfs weer aan het werk. Wat een fantastische dagen gehad! Was voor ons de eerste keer maar zeker niet de laatste keer.

Tsja, en verder over Palau. Wat moet je er van zeggen. Wij hebben er ook even gestaan 's avonds na de shows daar. Ongekende klappers die ze daar afsteken. Echt bizar en tegelijkertijd indrukwekkend. Viel me op hoeveel lokals er ook aan meededen op maandag. De politie probeerde er een einde aan te maken maar werd bekogeld. Echt kansloos... Je bent te gast. Lijkt wel alsof het echt een keer grandioos fout moet gaan.
Zag al een filmpje voorbij komen van een 5kg bom. Is echt niet gezond.

Dinsdagavond vond ik het al verdacht stil daar maar blijkbaar hadden ze alles ontruimd. Wat begrijpelijk is.

Al met al een zeer groot succes! Het zelf stoken was leuk maar niet meer dan dat, de shows en ambiance maken het.

Tja, ik hoop maar dat je eerste zin mogelijk is in combinatie met je laatste observatie.

Dit jaar was voor mij de eerste keer.
Heel erg genoten van alle shows, zeker de Mascleta van Pirotecnia Mediterraneo.
Wat een dikke Mascleta was dat!

Ik heb veel gebruik gemaakt van de gegevens (straatprogramma; Fallasfestival.nl) Jammer dat deze bij lange na niet volledig was. (kunnen zij niets aan doen) Ik ben tegen een stuk of 15 Straat mascleta's aangelopen die niet stonden vermeld. Enkele met foutieve tijden.

Zo was ik rond 21:30 uur voor de; 19 maart - 22:00 Castillo& Crema, Falla Bisbe Amigo-Conca, Placa del Bisbe Amigo.

Helaas bij aankomst stond er vrijwel niets. Misschien al eerder geweest, of toch later ?
Zelfde bij de 19 maart 22:00 Mascleta Nocturna & Crema. Falla Carrera Maililla - Isla Cabrera.
Deze Mascleta is uiteindelijk pas om 00:00 uur ontstoken. En de Crema van de grote pop pas om 01:00 uur.

Zo had ik er nog een andere van het programma van Fallasfestival, waar uit eindelijk niets was.

Toch ontzettend genoten voor deze eerste keer.
Veel gebruik gemaakt van de fietsen van Valenbisi, is achteraf ook geen geld 13,30 voor een week.
Mits je de fiets niet langer dan 30 minuten gebruikt. (je kan telkens wisselen zonder kosten binnen 30 minuten)

Volgens mij is het nog makkelijker om met een stepje rond te gaan.
Nu nog op zoek naar een kleine compacte step die ook in de handbagage mee kan.

Per toeval kwam ik bij Palau uit, wat een klappen en drukte daar zeg. Niet normaal.
Ik ben er na enkele minuten ook weer snel weggegaan, de sfeer daar was niet al te best.

Nu al zin in 2025, hopelijk nog beter voorbereid op pad.

Zo, we zijn weer thuis van Fallas 2024. Gisteren teruggekomen van een volle week (14 t/m 20). Wat een geweldige tijd hebben we weer gehad zeg! Mijn jubileum voor de 5e keer Fallas :D.

Dit jaar driemaal aan het plein gestaan (14, 15 en 19 maart) en eigenlijk waren alle 3 de mascletas ontzettend goed. Met als uitschieter natuurlijk de 19e, wat een beleving was dat. Ongekend vette Terremoto, nooit gezien zo, heel erg gaaf met die verschillende lagen. Wat een druk! De mascleta van 14 maart was ook ontzettend gaaf, goede opbouw.

Overige dagen geweest in Paterna en Mislata. Ook ontzettend leuk, maar de straatmascletas in Mislata heb ik wel een beetje gezien eigenlijk. Volgend jaar wellicht alleen wisselen tussen het plein en Paterna.

Wat betreft de avondshows: dikke prima! Wel eens mooiere edities gehad, maar overall echt prima. Vooral de Nit Del Foc (jammer van de rook, windstil) en de avondshow ter nagedachtenis van Dirk Maas waren erg vet! De Alba viel een beetje tegen wat mij betreft en de 1e Castillo niet gezien doordat we bij de Nocturna stonden in Centelles. Die was ook weer dikke prima, maar volgend jaar wellicht toch kiezen voor de Castillo.

En ohja, onze locatie in Ruzafa, echt geniaal! Wat een gezelligheid rondom het grote kruispunt. Heerlijke stooksessies waarbij het gemoedelijk verloopt, locals die losgaan en af en toe een blokje (is het al tijd voor een blokje?!).

En dan Palau.. ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken, verder dan dat ik met recht hoop dat hier eens de harde hand wordt gebruikt, alle ''paupers'' eruit worden gemept en desnoods rubberen kogels worden gebruikt. Het is te bizar voor woorden. Locals die nietsvermoedend met de fiets of kinderwagen hier lopen waar geen rekening mee wordt gehouden, de Politie die wordt bekogeld en bestormd. Absurd en debiel. Echt een minpunt van Fallas, deze bezoekers. Ik snap dat zolang het daar gebeurt - en dus niet in de stad - het wellicht beheersbaar blijft, maar deze gasten verpesten ook de sfeer overdag door hun aanwezigheid.

Lekkere fallas editie weer,
Heb de eerste 3 dagen het plein gepakt, toen daarna lekker straat mascletas gepakt, wat toffe dangercam beelden gemaakt. De 19e Heb ik in Nazareth een zieke mascleta van mediteraneo gezien, vergelijkbaar met het plein, mindere hoeveelheid, zelfde materiaal. Die was flink gek op een klein hofje. Hardste straat mascleta ooit voor mij.
Espartans del foc mascleta viel me erg tegen, was na de nit del foc nog die kant opgefietst maar ten eerste is het in het verlengde van een lange straat vol bomen waardoor je weinig ziet. Afstand vrij groot en ook wel druk.

Palau was wel gek, ik vindt harde klappers wel leuk mits er niet onverantwoord naar iedereen mee gesmeten wordt. Overigens maar vrij kort bij elkaar daar geweest, waar ik vroeger ook altijd stond te stoken Heb ik nu enkel 2/3 uurtjes staan kijken. Mij te gek om daar nog midden op het plein te staan. Wel een brute strobe rocket gezien die goed ging! Voor het eerst, echt tof spul dat.

Wat ik hoorde van die rellen waren het voornamelijk hooligans van de voetbal club valencia. Ik was er zelf niet bij gelukkig.

Eerste kaar fallas en zeker niet de laatste keer, wat heb ik een mooie dingen gezien! Mijn eerste mascleta van Vulcano... Al heb je 100.000 filmpjes gezien, wat je op dat plein voelt is niet te beschrijven!

Nit de l'Albà was ook bizar om de eerste keer te zien echt dik! Mooi hoe dat tempo wordt opgevoerd in de finale en elke keer als je denkt het kan niet meer, komt er gewoon meer.

Volgende dag de 1 uur mascleta van paterna gezien en die was dik! Daar wordt geschoten met 4" en dat merk je wel! Zelfs een kijkje mogen nemen in de vlindertuin, heel dik als je onder de 98 grammers loopt!

De 1e castillo van Marti was oke, maar natuurlijk heel indrukwekkend als je dat voor het eerst ziet. Leek meer een product demo. De 2e van Turis viel ten eerste voor ons in het rook en heb ook geen mooie producten gezien. Maar de nit del foc van Caballer FX was echt intens goed en we stonden perfect voor de rook! De 5 rijen dikke bombardeos waren echt lekker!

En ja wat ik de 19e op het plein heb gezien is niet te beschrijven. Dat was echt angstig hard! Niet normaal die wolk!

Tot volgend jaar!

Na 5x geweest te zijn nu toch maar een keer de hele week een fiets gehuurd, wat een heerlijkheid!
Zo veel meer kunnen zien, de hele Seccion Especial in een middag kunnen zien, geen blaren, veel vrijer dan de taxi, kortom, volgend jaar weer een fiets!

Dan het festival zelf, wat een top week weer, 15e smorgens geland, 21e vertrokken, nog even dagje relaxt in Valencia.
Te veel hoogtepunten om op te noemen, Dirk Maas shows was erg hard, zelfde als de Katwijk mascleta op dat kleine pleintje.
Fallasfestival.nl mascleta was ook goed stevig, had iets meer tempo in gemogen.

15e smiddag meteen een balkon met de Mascleta, blijft een mooi gezicht vanaf boven.
Verder plein beetje vermeden ivm het lange wachten, wel blij dat we besloten hadden om de 19e naar het plein te gaan, wat een geweld was dat zeg! Achteraf een nieuws bericht dat er ramen waren gesprongen.
18e voor het eerst in Paterna een masclets gepakt, die 4 inch salutes is toch wel even een ander level dan de 2.5 inch op het plein, wat een beukers!

De 1e en 3e avond shows waren top, helaas Nit del Foc in de rook gestaan, maar wat een finale!
2e show was erg matig, weinig opbouw, standaard effecten, niet Fallas waardig.

Voor de rest veel straatmascleta's en nocturna's kunnen zien, blijft toch heerlijk in de smalle straten dat gebeuk!

Ook weer veel mensen van het forum gezien, en mee gelachen, bedankt mannen voor weer een gezellige week!

Ben vast nog wat vergeten te noemen, zo veel mogelijk vast gelegd op film, kijk vooral de video's op mijn kanaal om weer de sfeer te proeven van deze geweldige editie, onderstaand een kleine compilatie van dit jaar.

Waarschijnlijk in Oktober nog die kant op voor wat mascleta's en shows, maar Fallas 2025 staat weer in de agenda!

Ook weer terug…. wat een festijn was het. Vijf dagen genoten! Terug thuis wel het gevoel alsof er een vrachtwagen over me heen was gewalst. Benen, rug… alles deed zeer. Heel wat gefietst, gelopen en gedronken haha.

Na een slecht begin bij aankomst, omdat we heel snel een andere slaapplek moesten vinden voor een nacht :mad::wink: (enkele hier weten waar ik het over heb) waren we wat laat voor de Alba. Toch van genoten.

De volgende dag begon ook al niet goed, omdat die Spanjaarden met hun aanvangstijden ook maar wat doen. Wij volgden de verschillende lijsten van de straatmascleta's. Best wat tijd in gestoken om de juiste tijden te achterhalen, ook via facebook en insta van de Fallas verenigingen, maar regelmatig beginnen ze eerder of later of hangt gewoon helemaal niks. Zwaar irritant. Donderdag stak de nocturna van Centelles er bovenuit. Zoals hierboven aangeven daardoor de castillo alleen de laatste 5 minuten gezien, maar Centelles is echt een topper. Sta je met je neus bovenop het geweld. Blij dat ik die toch wel weer gezien heb. Sla ik ook volgend jaar niet over.

Uitschieters waren de Nit del Foc van Caballer en de slot mascleta van Mediterraneo. Caballer gebruikte echt prachtige spullen en alles was gewoon af t/m de enorme finale, echt top. Sowieso een geweldige sfeer op de rotonde daar. Lekker zelf wat stoken… trueno's, matten, potten… velen steken daar lekker wat af, maar allemaal normaal.

De buitensporigheid in Palau laten wij altijd an ons voorbij gaan. Gaan ook niet kijken, want ik gun die mafkezen niet het plezier van toeschouwers. Persoonlijk snap ik werkelijk niet wat je daar moet doen. Ga leek Ruzafa in… wordt op sommige kruisingen ook lekker wat afgestoken. Koop wat bij de winkels en doe normaal. Je bent gvd te gast in Valencia, gedraag je een beetje.

Een middag ook genoten op het plein bij Crevillent. Met een lekker biertje in het zonnetje op het terras kijkend naar het pleintje waar ouders met hun kroost allemaal kindervuurwerk en knalwerk afsteekt. Met 3-4 jaar staan ze al op grote knalerwten te stampen en bommetjes af te steken. Zokan het dus ook i.p.v. het eeuwige gezeur hier in Nederland. Daarnaast schieten ze op dat plein een top mascleta.

De laatste dag moesten we naar het plein. Lang wachten, want vanaf 11.00-11.15 liep het al helemaal vol. Plekkie gezocht aan de korte kant bij de terromoto, biertje erbij... het was het meer dan waard. Wat een geweld, wat een ervaring. Ik wist bij de finale even niet waar ik het moest zoeken. Daarna snel de wijk in Obispo Amigo meegepakt, Mercat Ruzafa en nog enkele. in die straten weet je ook niet wat je meemaakt.

Dit jaar geen Mislata gedaan, want te ver. Dirk Maas met de metro. Was goed, maar persoonlijk vind ik dat het open veld toch een mindere beleving gaf. De mascleta's van Fallasfestival en Katwijk waren zeer fijn. De eerste zeker ook door de gezelligheid en de tweede omdat ie knetterhard is door de weerkaatsing tussen de gebouwen rondom.

Nu weer kijken wanneer de vluchten voor komend jaar beschikbaar komen en of we weer een slaapplek kunnen vinden. En nu eentje waar er geen moderators in zitten :D

Helaas alweer een aantal dagen terug, maar wat hebben we weer een te gekke editie gehad zeg. Wat hebben we een geluk gehad met het weer, hebben heerlijk op terrasjes gezeten en met het zonnetje erbij was het wachten op de shows ook een stuk prettiger. Wat hebben we weer een vuurwerk gezien, ene show beter dan de ander, maar heb echt van elk moment genoten.

Voor mij was de mascleta van de 19de echt de bruutste mascleta ooit. Technisch gezien niet de beste, dan heb ik zeker betere gezien. Maar hij was echt lomp hard, kippenvel over het hele lichaam, wat ging hij hard zeg. Terremoto had echt niet harder gemoeten, zo bizar hard.

8fda6f8d-d4a3-4dc8-8a48-f539fa06119c.jpg

Hoewel we het rustiger aan hebben gedaan dan vorige jaren en meer terrasjes hebben gepakt hebben we alsnog vele straat mascletas en nocturnas gepakt. Blijft bizar wat ze in de kleine straatje doen, het gaat zo ontzettend hard.

910ba00e-6e0c-404e-b1b8-886154f7ba62.jpg

Wat was het in het weekend van 16&17 maart druk in de stad zeg. Het lijkt ieder jaar drukker en drukker te worden. Wij hadden het er toen over alsof het leek alsof het al de avond van de Nit Del Foc was, zo druk. Achteraf gezien was dat ook wel een beetje zo, want zo druk als het in het weekend was, was het in de dagen ernaar niet meer. Alsnog druk op bepaalde plekken en momenten, maar niet meer de gekte van de dagen ervoor. Ergens lekker dat het wat rustiger was, maar heb de gekte ook wel weer gemist.

We hebben op ons gemakje de hele serie Falla Especial bezocht. Al jaren zijn de grote poppen een belangrijk onderdeel van onze trip. Ook dit jaar stonden er echt weer veel prachtige poppen, enorm van genoten weer. Blijft iets bizars dat als je aankomt ze nog met de opbouw bezig zijn en voordat je weg gaat ze allemaal in de brand worden gezet, dit jaar een dikke 8 miljoen euro.

Er is al veel over Palau gezegd. Ergens wil ik hier een heel verhaal neer zetten, want het is het bizar wat daar gebeurd. Bizar, zonder enige schaamte, asociaal, ik kan er niets anders van maken. Weer foto’s gezien dat er stukken beton zijn gesloopt. Het festival verdiend deze mensen niet, horen hier niet thuis. Dit jaar is er een ernstig ongeluk gebeurd, maar het is echt wachten dat het nog meer mis gaat.

Terug thuis sinds gisteren, na een paar dagen Madrid te hebben bezocht na de 20e. Helaas heb ik van Madrid alleen mijn hotelkamer en de wc-pot gezien, want ik ben behoorlijk ziek geworden. Gelukkig voel ik me nu weer wat beter, dus het is een goed moment om mijn ervaringen van Fallas 24 te delen.

Vorige jaren had ik besloten om geen fiets te huren, omdat mijn reisgezelschap dat vorig jaar als een nadeel zag. Nu besef ik dat het toch een groot gemis was, en volgend jaar zal ik dat zeker anders doen!

Desondanks waren het 13 fantastische dagen, met veel vuurwerk, gezelligheid, heerlijk eten en drank. Elke dag brachten we door op het plein met een groep locals die voor een heerlijke lunch zorgden en veel plezier brachten tijdens het wachten. Het lange wachten voelde daardoor niet eens als wachten. Hoewel ik van Hardstyle houd, geef ik toch de voorkeur aan de dagen dat nog niet alle Nederlanders er zijn. Ik zit niet te wachten op een groepje Nederlanders die met een JBL-box asociaal hun muziek opdringen aan iedereen, want dat draagt helemaal niets bij aan de sfeer!

Na het lange wachten hebben we geweldige mascleta's gezien, met mijn persoonlijke top 3:

1. Mediterráneo: er is al veel over gezegd, het was lomp en snoeihard, maar volgens mij ging de terremoto niet helemaal zoals bedoeld. Toch was het indrukwekkend!

2. Vulcano: technisch gezien misschien wel de meest perfecte mascleta. Wat een ritme, timing en dreunen! Een van onze lokale vrienden had goede connecties met Vulcano en stond met tranen in zijn ogen te kijken. Het blijft mooi om te zien welke emoties vuurwerk kan losmaken!

3. Zarzoso: een strakke mascleta met een snoeiharde dubbele Terremoto die door merg en been ging!

We hebben ook veel straatmascletas gezien, maar sommige hebben we gemist omdat we een cocktail moesten scoren :D. De beste straatmascleta dit jaar vond ik die van Katwijk, het is verbazingwekkend hoe hard het gaat in dat steegje!

Over Palau wil ik niet veel zeggen, daar is al genoeg over gezegd en geschreven. Het is echt een afvoerputje en ik associeer deze mensen een beetje met het afvoerputje van de JBL-speakers en dergelijke. Laten we hopen dat er een keer echt iets aan wordt gedaan!

Al met al was het een geweldige vakantie en volgend jaar zijn we er zeker weer bij!

Nog steeds aan het nagenieten van de eerste keer Fallas. W a u w, 5 geweldige dagen meegemaakt. Zoveel mooie dingen gezien, echt ongekend! Prachtige Falla's, wat een kunstwerken en wat gaan ze mooi in op diverse thema's en dingen in de wereld. De laatste dag zie je ze dan in vuur en vlam gaan, ook weer ongekend. Prachtig om te zien, en dat zoiets daar ook kan. Vanaf Rusaffa naar het centrum toe mooi wat crema's gezien, prachtige verlichte wijk ook.

20240319_210033.jpg

20240319_210331.jpg

20240319_222653.jpg

20240320_003338.jpg

20240320_005117.jpg

Te voet, te fiets en met de metro aardig wat straatmascleta's gezien en alle late avondshows. Daar zaten hele mooie stukken tussen! O.a. ook de sponsormascleta, mascleta van pyrofreakskatwijk en de Dirkmaas mascleta noctura. Geweldig.

20240318_150309.jpg

20240317_125850.jpg

20240316_154100.jpg

Screenshot_20240319_104002_Gallery.jpg

In het bijzonderst vond ik toch wel de Correfoc uniek, wauw wat een ervaring. Maximaal van genoten.

20240318_210047.jpg

20240318_205036.jpg

Back
Bovenaan