Fallas 2020 [Wie gaan er]

toevallig alles vandaag rond, vlucht en verblijf!
zet me maar op het lijstje
15 tot 20 maart vanaf schiphol

Opmerkelijk nieuws:

Has Ricardo Caballer & RICASA said goodbye to shooting fireworks in València after the piromusical of the Nit a la Mar?!

The pyrotechnician says that the bureaucratic obstacles are, "unbearable" and announces that he will not participate anymore shoots, including Fallas!

La Gran Fira celebrated its biggest day with the Nit a la Mar this past Saturday in the Marina of Valencia, which was arguably the most spectacular act of the programme.

But the pyrotechnic, for many the best in the world, has tired and announced that the pyromusical is his last job, until further notice. This is said to include the pyromusical in the Grand July Fair, special shows with Amstel, nor fireworks during Fallas. And the reason is not economic or political. He said, “Organizing a pyrotechnic event in Valencia is a martyrdom. For the bureaucracy. You can not be waiting for a permit, a procedure ... it ends up affecting you and your health. I'm sorry but it can not be so much bureaucracy, especially when you compare it with other cities, which have the same concern for doing things well. Here we have been operating in the Marina for a few years now, attracting the public from far, but it seems that we want to generate a problem. It's over"!

Ricardo Caballer assured that it is not a political problem. The pyrotechnician went on to say, "I do not blame the government team, because they have shown interest in our return to Valencia. And sure that what is happening to us would happen with another game. But in the end everything is obstacles. Even to have the contract”. Ricardo then said, that "we are not even treated as something like culture, or artists, we pay 21% VAT ... can we know what we are please? Because things cannot always be done at the expense of it, we will go to a city where they will really want us!

We will of course keep you posted on any further information if it comes up, but we believe this will be a big shame to the Pyrotechnics calendar of Valencia.

Photo credit: Snr. Miguel Sala, taken this past Saturday night at the Marina of Valencia.

Met dank aan:
Las Fallas Valencia Information Page for English Speaking Visitors

Wel goed dat Ricasa dit probleem aankaart.

Die hebben een behoorlijke vinger in de pap. Misschien dat het de ogen doet openen van die ambtenaren.
De budgetten voor de mascleta's op het plein bijvoorbeeld, waren jaren veel te laag.

In en de jaren voor 2015 was het budget €4000,- per mascleta. De daadwerkelijke waarde zou minimaal 2 keer zo hoog moeten liggen. Nu hebben ze er vanaf 2015 per jaar €500,- bij gedaan en was het budget afgelopen jaar €6000,-

Erg fijn, maar die €6000,- is nog steeds veel te weinig. Er komen honderden duizenden mensen genieten van die shows. Zet er een lullige band neer en de gemeente zou zo €50.000 uitgeven.

Hetzelfde geldt voor de avondshows. Aan het budget van de Nit del foc is dit jaar €7000,- toegevoegd.

Goede ontwikkeling maar er moet echt meer geld bij.

Klopt helemaal, maar ze hebben ook mega veel schulden las ik ergens en de crisis heeft natuurlijk ook niet echt mee geholpen. Ik snap Ricasa ook zeer zeker en verwacht ook wel dat dit invloed kan hebben. Laten we hopen dat er weer meer budget vrij komt voor de shows.

Klopt helemaal, maar ze hebben ook mega veel schulden las ik ergens en de crisis heeft natuurlijk ook niet echt mee geholpen. Ik snap Ricasa ook zeer zeker en verwacht ook wel dat dit invloed kan hebben. Laten we hopen dat er weer meer budget vrij komt voor de shows.

De Spaanse economie is inderdaad erg slecht geweest, maar ik probeer de uitgaven aan vuurwerk in perspectief te plaatsen. Gezien alle media aandacht, toerisme en daaruit voortvloeiende uitgaven in de horeca etc. levert een vuurwerkshow juist geld op. Net als in bijvoorbeeld Scheveningen waar het tienduizenden mensen trekt die vervolgens weer in alle strandtenten met groepen tegelijk gaan zitten.

Ontopic trouwens; ik ben als het goed is ook weer aanwezig in Valencia komend jaar. Vlucht & appartement moet nog wel geboekt worden.

Laatst bewerkt:
Toch is het probleem dat ricasa aankaart niet zo zeer een financieel probleem, maar toenemende regeldruk. De incidenten van de afgelopen jaren zullen daar ook niet bepaald aan meehelpen. Je kon ook op diverse plaatsen merken dat de veiligheidsafstanden groter waren dan een jaar eerder.

Ze zeggen in het bericht ook met nadruk dat het niets op het gebied met politiek te maken heeft, terwijl dit bericht natuurlijk juist bedoelt is om ( plaatselijke ) politieke druk uit te oefenen om meer tegemoet gekomen te worden.

Wat ik uiteraard ook snap, Ricasa heeft genoeg werk en kan door het hele land zowel grote als kleine shows schieten waar het regelen ( en financieren ) minder moeilijk is dan tegenwoordig tijdens Fallas. Maar Fallas blijft toch wel hét podium voor schietbedrijven daar. Ik hoop dat het wat druk kan uitoefenen zo, want wát een show heb ik daar gezien tijdens de Nit del Foc.

Die veiligheidsafstanden & regels zijn er nu nog net leuk. Het is te hopen dat het niet veel gekker wordt allemaal. De straatmascleta's zijn vaak zo gaaf omdat je er ouderwets dicht op kan komen. In de buitenwijken staan vaak nog salutes opgesteld omdat het er net wat breder is opgezet.

Daarom trekken wij ook steeds vaker de buitenwijken in. Het is er allemaal zoveel relaxter, totaal andere sfeer en er worden vaak nog flink wat rekjes weg geschoten.

Ja en daarom ga ik liever in bv de zomer lekker naar de provincie Valencia waarbij je flink wat shows mee kan pakken en je geeneens lang hoeft te wachten,en waarbij sommige mascleta's nog harder gaan dan tijdens Fallas
En avondshows waar je lekker dichtbij ken staan
Uiteraard blijft Fallas wel het mooiste feest maar voor de shows bezoek ik liever in een andere periode de lokale feesten

Ja en daarom ga ik liever in bv de zomer lekker naar de provincie Valencia waarbij je flink wat shows mee kan pakken en je geeneens lang hoeft te wachten,en waarbij sommige mascleta's nog harder gaan dan tijdens Fallas
En avondshows waar je lekker dichtbij ken staan
Uiteraard blijft Fallas wel het mooiste feest maar voor de shows bezoek ik liever in een andere periode de lokale feesten

Heb je daar een paar goede voorbeelden van? Ik ken dan Alicante en dat lijkt na wat ik zag redelijk op Fallas qua poppen enzo. Ook lijk het me daar redelijk druk zo vlak voor het hoogseizoen. Verder ken ik dan het feest in oktober.

De hele zomer zit stampvol met festivals en shows. Denk aan Fiestas de Elche, Blanes, tarragona, bilbao, san sebastian, Altea, en zo kan ik nog wel even doorgaan.. :p bijna elk dorp heeft wel een zomerfeest of religieuze dag met een mascleta of correfoc en avondshows.

Heb je daar een paar goede voorbeelden van? Ik ken dan Alicante en dat lijkt na wat ik zag redelijk op Fallas qua poppen enzo. Ook lijk het me daar redelijk druk zo vlak voor het hoogseizoen. Verder ken ik dan het feest in oktober.

Wij gaan zelf van begin tot half aug. En dan gaan we naar onder andere Aldaia,Gata de Gorgos,Altea en Elche
Hier een paar films

Zijn zeker dikke shows daar, bedankt voor de films JefFreak. Is dat nog een beetje te rijden allemaal?

Zijn zeker dikke shows daar, bedankt voor de films JefFreak. Is dat nog een beetje te rijden allemaal?

Ja sommige shows is kwartier tot half uurtje rijden,een enkele keer anderhalf uur,maar we zitten ook op 3 verschillende locaties met ons appartement dus goed te doen allemaal!
En voordeel is dat je bij de meeste shows hooguit half uurtje vantevoren aanwezig hoeft te zijn

Ja dat maakt het allemaal net wat haalbaarder dan ja. Wel gaaf hoor zo'n zomer vakantie, geniet er van. Dat zit er hier voorlopig nog niet in ivm de kids haha.

Ik heb het geluk dat ik waarschijnlijk 2 keer ga

Eerst samen met een Maatje van 22-21 feb

en met 5 vrienden van 15-20
nabij de versmarkt!

afgelopen week ook geweest in Valencia wat een prachtige stad is het toch

Gisteren was ik jarig en heeft mijn vriendin een korte trip hiernaartoe geregeld als cadeau! We gaan zondag tot en met donderdag, 15 tm 19 maart!
We zitten in een appartement aan de rand van het Turia Park, dus dat is top denk ik.

Back
Bovenaan