16 Maart Dag 2
De eerste mascleta.
Eindelijk was het zover de eerste mascleta, om 8 uur 's ochtends opgestaan om te vragen of we foto's mochten maken in de kooi helaas hadden ze weinig zin in pottenkijkers en alles stond al klaar. Wat meteen opviel was de hoeveelheidn digitaal knallers namelijk 2 rijen 'dik' en 2 hoog en kijkend naar vorig jaar kunnen ze daar hele leuken dingen mee.
We zijn toen even op een terrasje gaan zitten omdat we daarna ruim 2 uur zouden gaan wachten op de mascleta, blijkt maar weer een krukje is hier absoluut geen overbodige luxe. Toen het eenmaal 13:30 was zat de sfeer er goed in de traditionele muziek begon te spelen en de mensen werden wakker.
Na de 2 salutes vóór de mascleta klonken de magische woorden : senyor pirotrchnic pot commencar de mascleta. Hij begon meteen al snoeihard vanaf de eerste minuut voelde je de grond trillen en toen het digitale,echt niet normaal hoe hard dat is ik dacht dat ik doof thuis kwam maar dat viel gelukkig nog mee.
De terremoto was kortgezegd gruwelijk aan een stuk door tientallen als het niet honderden waren fantastische trueno's. Ja hier wil ik volgend jaar weer naar toe geen twijfel oer mogelijk
Na de mascleta zijn we even lans de opbouw van de castillo van Valenciana wezen kijken en daarna door de stad gelopen om de poppen en versierde wijken. Te bewonderen we hebben bij een terrasje patates bravas gegeten en daarna zijn we doorgelopen naar palau om nog wat vuurwerk af te steken en voor we het wisten was het alweer tijd om naar dé hollandse miniatura te gaan. Toen we aankwamen stond er al een redelijk grote groep. Net voordat het begon stond de hele kruising vol met mensen. En dan de miniatura, ik had echt niet verwacht dat hij zó goed zou zijn, harde knallen en mooie cakes met een snoeiharde finale. Na de show konden we ons aandenken ophalen, een klein klompje met een trueno en miniatura holandesa erop echt een leuk presentje bedankt aan iedereen die het mogelijk heeft gemaakt
HD
We zijn hierna meteen doorgelopen naar de castillo, we stonden weer helemaal vooraan en we hebben zwaar genoten van deze show maarliefst 22 min kwaliteit bommen en een mooie schietstijl. Ja zo mogen ze ook wel in Nederland zijn

.
Gelukkig zit het hotel dichtbij de castillo en konden we snel ons bed opzoeken na een slopende dag.