Ik vind dat Rubro weer de weg terug heeft gevonden. Ik kan me nog goed een jaar herinneren dat enkele top producten sterk in kwaliteit waren achteruit gegaan (bijvoorbeeld Secrete Salute) en alle bijhorende discussies over het al dan wel of niet samples schieten op de demo's. Ik denk dat we nu, enkele jaren later, mogen constateren dat Rubro zich sterk heeft gepositioneerd en zowel in de categorie budget cakes (heavy legend serie, ook al is deze qua salute achteruit gegaan) als cakeboxen (Immortal Gold, Four Seasons etc)tot de top behoort. Dat deze top producten nu bovendien vaak met een mooie korting worden verkocht, maakt Rubro des te interessanter voor zowel de freaks als de gewone consument. De gedachtegang van een mede-freak (Richardus) dat deze verandering er voor zorgt dat 'al het spul' opeens niks meer waard is, kan ik echter totaal niet volgen. Als ik 'de gewone man' vertel wat het vuurwerk heeft gekost (inc. korting), vallen ze achterover, ook al vinden ze het erg mooi. Vuurwerk is een dure hobby, het feit dat winkeliers er voor willen zorgen dat het wel een betaalbare hobby blijft, of in sommige gevallen wordt, zou iedereen alleen maar moeten toejuichen lijkt mij. Hierdoor krijgt het vuurwerk inderdaad (gelukkig!!) een ander imago.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat Rubro de ene winkelier verbied om acties te houden met haar assortiment, en dit bij anderen winkeliers toejuicht. Dit lijkt me een keuze van de winkelier, in de regelruimte opgegeven door Rubro als Importeur. Dat de ene winkelier het niet kan opbrengen om het vuurwerk voor mooie acties te verkopen, mag toch niet betekenen dat een ander dan dit ook maar niet moet doen? Maar dan komen we inderdaad op een stukje marktwerking en de bijhorende bescherming daarvan. Ik ben voor een vrije markt en zo laag mogelijke prijzen voor iedereen, en ik ben blij dat Rubro 'deze vreemde sprong' naar een vrije marktwerking ook heeft gemaakt, zoals dat ook in bijna elke andere (Westerse) branche gebeurd, maar vreemd genoeg vaak nog niet wordt gedaan in de (Nederlandse) vuurwerkbranche, waarbij Importeurs vaak de winkeliers beperken in hun marktstrategie.