Eerste aankoop 2010-2011

moontan

VWC lid
Mijn eerste aankoop voor dit jaar is al binnen.
Haha, geen vuurwerk zoals jullie waarschijnlijk gedacht zullen hebben.
Een olievat, gisteren overgenomen van een kennis, bedoeld om dit jaar de vuurwerkresten in op te laten branden en om het extra warm te krijgen mocht het koud weer zijn.

Wie van jullie gebruikt ook zo,n ton of vuurkorf of iets dergelijks?

15126540.jpg

Ik zou er een gebruiken, stond al klaar op de zaak. Is nog een maatje groter dan deze, maar kon hem door de weersomstandigheden niet meer op halen.
Een collega had er ook een en die vond het zeer effectief, zowel voor de warmte als de verbranding van de vuurwerkresten. Alleen de volgende morgen heeft hij wel staan zweten om hem af te voeren :D

Wij gebruiken ook altijd een vuurkorf of ton. De ton is er echter nu mee opgehouden...De bodem ligt eruit. Iets te vaak gebruikt en te heet geworden/roest etc etc.
Maar het geeft altijd heerlijke warmte af en meestal staat de buurt eromheen een borreltje te drinken:p hik. Voordeel er bij is dat je niet meer zoveel vuurwerk resten overhebt.

@ Moontan vergeet geen zuurstof gaten in de ton te maken. +_ 20 cm van onder.]

Voor dit jaar had ik bijna 20 liter firegel gekocht.
het was de bedoeling om deze aan te steken in een leeg verfblik (zo'n grote van 20 liter) maar dat is er dit jaar niet van gekomen, ik bewaard dit wel voor volgend jaar.

We gebruiken al jaren zo'n drum. Ideaal komt veel warmte vanaf, is veilig en je bent gelijk je afval kwijt. Dit jaar kon ik duidelijk zien waar hij had gestaan. Toen op 2 januari de sneeuw viel bleef die plek sneeuwvrij.

Jep hier stond de vuurkorf ook te branden! Het grootste deel cakes is opgebrand. De rest had de gemeente 1 januari rond 8:00 al opgehaald!! Wel even opletten dat je geen fluitbakken in de ton gooit. Vaak blijven er wat hulzen in de fluitcake zitten. Die vliegen dan alle kanten op als je ze opfikt.

Wij hadden 3 jaar geleden ook een ton om het vuurwerk in op te branden. Het gaf wel een echt sfeertje in de straat, gezellig met de buren rond een vuurtje staan. Maar toen we allemaal binnen waren, was de ton omgetrapt door een stel jongeren die voorbij liepen, dus moesten we snel alle smeulende stukken van de auto's vandaan vegen, koste ons nog een bezem ook. Sindsdien niet meer gedaan.

Haha wij hadden dit jaar in de straat een vuurkorf. En daar gooide we allerlei vuurwerk in, wel komisch maar oppassen geblazen! Doe er geen nitraten of iets dergelijks in want een paar sukkels hadden de hele bodem eruit geknald..

wij hadden ook de vuurkorf al klaar staan maar de over buurman begon ook al een vuurtje te stoken in een olievat ideale dingen ik probeer er dit jaar ook 1 te krijgen!

Wij gebruiken hier al jaren dergelijke olie drums. Tip voor de houdbaarheid: Voorkom dat er water in komt, dan gaat de bodem roesten en is het gauw klaar met je ton. Leg dus het deksel erop (of overdek hem op een andere manier) als hij niet gebruikt word. Tevens is het verstandig de ton op enkele stoeptegels te zetten, en niet rechtstreeks op straat, je smelt namelijk gewoon het asfalt. Wat wij ook altijd doen is onderaan aan beide kanten een gat maken, zodat hij lucht krijgt en je hem ff op kan porren. Tevens rondom enkele snedes met een slijptol voor de luchttoevoer.
Stukken vuurwerk die zijn afgegaan verbranden is wel gevaarlijk. soms is gewoon niet te zien of een tube van een pot wel of niet is afgegaan. We hebben er hier slechter ervaring mee, en doen dat dus ook niet meer.

Twee van dergelijke tonnen stonden dit jaar bij mijn museumcollega's in de straat tijdens het stoken. Bedoelt om het publiek en de stokers warm te houden en in die opzet geslaagd.

Let wel even goed op waar je 'm neerzet voor je 'm aansteekt. Verplaatsen is daarna namelijk erg gevaarlijk zo niet onmogelijk. Heel goed dat je 'm op stenen hebt gezet. Kregen wij een compliment voor van de aanwezige brandweer. Het scheelt gewoon schade aan het wegdek en als je dat zo eenvoudig kunt voorkomen moet je dat natuurlijk gewoon doen.

O ja, let wel goed op wat er allemaal in de ton wordt geworpen. Gewoon brandhout om te starten natuurlijk, maar men gaat er al snel vuurwerkafval in gooien wat op zich prima is. Soms bevinden zich echter blindgangers in het afval die voor de nodige vervelende verrassingen kan zorgen. Bij cakes zie je meestal direct of er "schone tubes" tussen de series zitten. Werp dergelijke blindgangers nooit in zo'n ton, want je weet nooit WAT of WANNEER en iets gebeurd. Kan bijvoorbeeld zijn dat een volle tube ontploft als je net met je fikken boven het behaaglijke vuurtje hangt.

Los van deze nootjes vind ik dergelijke tonnen een prima sfeermaker tijdens de oudejaarsnacht. Zet 'm op een centrale plek, op enige afstand van het stookgebeuren en let ook op (brandbare) objecten in de omgeving. Kwestie van vooraf even plannen.

Groetjes,
Cameo

ik ben ook van plan om zo'n oliedrum aan te schaffen, maar wil er eigenlijk niet te veel voor betalen :D
Lijkt me ideaal en voorkomt veel afval iig...uiteraard wel even opletten met vuurwerkresten idd :p

ik ben ook van plan om zo'n oliedrum aan te schaffen, maar wil er eigenlijk niet te veel voor betalen :D

Ga eens langs een olie handel.
Daar hebben zat van die lege tonnen.

Op scouting hebben wij deze tonnen ook.
Grote worden door midden gezaagd, met een slijptol, zodat je wat meer kan genieten van de warmte.
In de zomer leggen wij er roosters op, zodat we kunnen barbequen.

Ook de kleine oliedrummen gebruiken wij.
Ook die zagen we in de lengte door midden en leggen er roosters, zodat we er op kunnen barbequen of eten op kunnen koken.

---

Ik zelf zou graag ook zo'n grote drum willen, om fikkie mee te stoken.
Maar ik heb er eenvoedig geen ruimte voor.
In me berging gaat ie niet passen en op me balkon ga ik hem niet neerzetten.
Gaat me laminaat naar de knoppen van, ja die kan ik dan gelijk in die ton mikken.
Maar daarvoor is me laminaat iets te duur voor.

Maar toch geweldige aankoop hoor Fred!
Wanneer ga je hem uittesten?

Elk jaar hebben wij de vuurkorf voor in de tuin staan, gezellig buurten met iedereen rondom de vuurkorf en het houd mijn vriendin warm, zodat deze minder snel begint te klagen over het vele vuurwerk:p

@viva la bang
Thanks voor de link, zeker de moeite waard om te kijken, een stuk mooier dan een vuurkorf:)

Vroeger hadden wij ook altijd een grote ton, maar die is helemaal verroest en die hebben we dus ook niet meer.
Nu veeg ik alles gewoon op een hoop, beetje 'brandstof' er overheen en hoppakee :)

Bedankt dat jullie de ervaringen en tips kwijt wilden.
Hier heb ik echt wat aan.
Gewoon handig om alle resten direct te verbranden.
Scheelt een boel werk.!!!

Lijkt me ook wele en handig ding, maar is dat niet gevaarlijk vraag ik me af? Want in de meeste geschoten cakes zit nog wel wat kruit na dat hij is afgegaan ..

Lijkt me ook wele en handig ding, maar is dat niet gevaarlijk vraag ik me af? Want in de meeste geschoten cakes zit nog wel wat kruit na dat hij is afgegaan ..

je heb ut zelf in de hand!
controleer al het vuurwerk (vooral cakes) voor je ze op het vuur gooit!(eventueel met een zaklampje)
zo voorkom je problemen en ruim je je rommel snel op:wink:

Back
Bovenaan