Eenvandaag Opiniepanel: "Meerderheid wil vuurwerkverbod voor altijd"

Richardus

VWC lid
Nooit meer met een knal het nieuwe jaar in? Meerderheid wil vuurwerkverbod voor altijd
Bron: ANP

Een meerderheid staat achter het kabinetsbesluit om vuurwerk ook dit jaar te verbieden en daarmee de hulpdiensten te ontzien. De vuurwerkverboden in coronatijd lijken de kijk op consumentenvuurwerk compleet te veranderen: 62 procent wil er voorgoed vanaf.

Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 31.000 leden van het Opiniepanel. Daarin reageren zij op het besluit van het kabinet om de verkoop en het afsteken van vuurwerk te verbieden. In de huidige coronapiek komt extra belasting van de zorg, politie en hulpverleners heel slecht uit en het kabinet hoopt dat met een verbod te voorkomen. Het enige juiste besluit, zegt een ruime meerderheid (69 procent).

Zorg ontlasten
Een deel van de voorstanders noemt de huidige coronasituatie als enige reden om voor het verbod te zijn. "Alles waarmee de ziekenzorg ontlast kan worden, moet gebeuren. Zeker als het in feite maar om een pleziertje gaat."

Maar veel anderen hebben door de verboden in coronatijd hun twijfels gekregen over de houdbaarheid van de traditie na de crisis. In 2019 vond nog de helft (51 procent) een permanent en algeheel vuurwerkverbod een goed idee, nu is het aantal voorstanders daarvan gestegen naar 62 procent.

'Eén brok vervuiling de lucht in'
Overlast en ongelukken worden nog altijd het vaakst genoemd als reden, maar de gevolgen voor natuur en milieu lijken er in toenemende mate ook toe te doen: "We piekeren ons rot over manieren om het klimaat te sparen en die dag schieten we doodleuk één brok vervuiling de lucht in. Het is eigenlijk absurd."

Iemand anders schrijft hoe zijn mening is veranderd in coronatijd: "Ik had vorig jaar eigenlijk pas door wat voor verschil het kan maken. Niet alles ging gelijk goed, maar het was echt wel rustiger. Vanaf nu gewoon vuurwerkshows organiseren voor de liefhebber."

Niet te handhaven
Een derde wil dat consumenten volgend jaar wel weer kunnen knallen. Velen van hen zien de volgende Nederlandse decembertraditie die wordt aangetast. "Alle leuke tradities worden om zeep geholpen. Na 'zwarte piet' was het te verwachten dat het vuurwerk de volgende zou zijn."

Anderen vinden een verbod betuttelend en verwachten dat een verbod niet gaat werken, zoals deze ondervraagde: "Zo'n verbod is niet te handhaven. In de omliggende landen is vuurwerk het hele jaar te koop, om nog maar te zwijgen de illegale rommel die op internet te koop is."

Vooral tegenstanders bij FVD en BBB
Kijkend naar politieke achterbannen zijn tegenstanders van een permanent vuurwerkverbod vooral te vinden bij FVD en de BBB. Kiezers van de PVV, JA21 en de SGP zijn verdeeld.

Verder zou in alle andere kiezersgroepen een meerderheid goed vinden als oud en nieuw vanaf nu wordt gevierd zonder consumentenvuurwerk.

https://eenvandaag.avrotros.nl/pane...n-meerderheid-wil-vuurwerkverbod-voor-altijd/

Niet te kopiëren diagrammen in het artikel, oa kiezersverdeling over de partijen.

... percentages zonder achterliggende cijfers (hoe is bijvoorbeeld de verdeling in deelnemers ten opzichte van partij keuze, is die evenredig?, enz, enz.) zegt deze uitkomst helemaal niks en kun je er helemaal niks uit concluderen..maar goed, dat is wel vaker het geval met eenvandaag..

Laatst bewerkt:
Ik heb bij eenvandaag een rapport opgevraagd naar de demografie van dat panel. Dus leeftijd en regio. Als het 1 vandaag kijkers zijn...tsja

Als wij hier een poll gaan houden over vuurwerk onder de leden zou het bijna net zo representatief zijn als deze poll denk ik.

Die polls over dit soort onderwerpen op eenvandaag zijn sowieso niet erg betrouwbaar omdat alleen de extremen de tijd zullen nemen om hem in te vullen. Een klein groepje vuurwerkliefhebbers zal hem invullen maar voor de rest alleen de haters die het koste wat het kost willen verbieden.

Denk dat de doorsnee burger die er neutraal over is de tijd niet zal nemen om hem in te vullen.

De meerderheid is grijs en oud en weet niet meer wat gezelligheid en genieten van het levens betekent. Stel azijnpissers dus.

Als wij hier een poll gaan houden over vuurwerk onder de leden zou het bijna net zo representatief zijn als deze poll denk ik.

Die polls over dit soort onderwerpen op eenvandaag zijn sowieso niet erg betrouwbaar omdat alleen de extremen de tijd zullen nemen om hem in te vullen. Een klein groepje vuurwerkliefhebbers zal hem invullen maar voor de rest alleen de haters die het koste wat het kost willen verbieden.

Denk dat de doorsnee burger die er neutraal over is de tijd niet zal nemen om hem in te vullen.
Politiek/maatschappelijk betrokken mensen, wel breed onder de bevolking. Je kunt je afvragen waarom pyro's niet zo actief betrokken zijn om af en toe ff een enquetetje in te vullen...

Politiek/maatschappelijk betrokken mensen, wel breed onder de bevolking. Je kunt je afvragen waarom pyro's niet zo actief betrokken zijn om af en toe ff een enquetetje in te vullen...

denk dat de meeste de hoop (begrijpelijk) al hebben opgegeven. Je kunt met goede argumenten komen maar er word toch niet geluisterd door de politiek.

Ik deel de frustratie maar ik ben ook te koppig om de hoop op te geven.
Ik ga altijd vooral ondergronds; iedereen bij wie het onderwerp op tafel komt geef ik de juiste cijfers en berekeningen. Media via de oppervlakte/massa, individueel kabbelt er van de andere kant water aan de funderingen...

Ik ga altijd vooral ondergronds; iedereen bij wie het onderwerp op tafel komt geef ik de juiste cijfers en berekeningen. Media via de oppervlakte/massa, individueel kabbelt er van de andere kant water aan de funderingen...

We staan echt tegenover een machtig media apparaat welke een verlengstuk is geworden van linkse politiek.

Als we deze strijd winnen dan zijn het de koppige liefhebbers zoals jijzelf die dat gerealiseerd hebben.

Ik ga op het werk en in privékringen de discussie ook nooit uit de weg alleen sommige mensen zijn echt too far gone en zijn zo'n beetje verslaafd aan de verhaaltjes die in de media gebakken worden heb ik wel gemerkt.

Niet alleen met vuurwerk, maar met zo'n beetje alle politieke onderwerpen merk ik het. Hypocrisie viert hoogtij en controversie en haat verkoopt goed in de media dus ieder verhaaltje word op zo'n manier gesponnen dat er een groep is die als "dader" aangewezen kan worden. Echt objectief feiten weergeven in de media gebeurd niet meer.

Goed voorbeeld is die Rittenhouse zaak in Amerika, een jonge kerel die zijn dorp wilt beschermen tegen een groep brandstichters word aangevallen door die kerels en moet zichzelf verdedigen, vervolgens word hij in de media beticht van racisme en terrorisme terwijl zowel hij als de mensen die hem aanvielen allen blank waren. Enige reden dat de media hier wereldwijd over heeft lopen liegen is omdat dat goed was voor de kijkcijfers, en de mensen die niet verder kijken dan main stream media krijgen een totaal onrealistisch beeld van de wereld.

Ik begin al als een oude man te klinken terwijl ik nog 40 jaar moet werken tot ik met pensioen kan :p

Inderdaad, ik ben ook te koppig om op te geven....en waarom zou ik ook? Er is dit jaar al veel bereikt en ik geloof niet dat het nu helemaal over is met het legale vuurwerk in Nederland. Pandemie zorgt voor een tijdelijk vuurwerkverbod, maar ook een pandemie duurt niet eeuwig.

We staan echt tegenover een machtig media apparaat welke een verlengstuk is geworden van linkse politiek.

Als we deze strijd winnen dan zijn het de koppige liefhebbers zoals jijzelf die dat gerealiseerd hebben.

Ik ga op het werk en in privékringen de discussie ook nooit uit de weg alleen sommige mensen zijn echt too far gone en zijn zo'n beetje verslaafd aan de verhaaltjes die in de media gebakken worden heb ik wel gemerkt.

Niet alleen met vuurwerk, maar met zo'n beetje alle politieke onderwerpen merk ik het. Hypocrisie viert hoogtij en controversie en haat verkoopt goed in de media dus ieder verhaaltje word op zo'n manier gesponnen dat er een groep is die als "dader" aangewezen kan worden. Echt objectief feiten weergeven in de media gebeurd niet meer.

Goed voorbeeld is die Rittenhouse zaak in Amerika, een jonge kerel die zijn dorp wilt beschermen tegen een groep brandstichters word aangevallen door die kerels en moet zichzelf verdedigen, vervolgens word hij in de media beticht van racisme en terrorisme terwijl zowel hij als de mensen die hem aanvielen allen blank waren. Enige reden dat de media hier wereldwijd over heeft lopen liegen is omdat dat goed was voor de kijkcijfers, en de mensen die niet verder kijken dan main stream media krijgen een totaal onrealistisch beeld van de wereld.

Ik begin al als een oude man te klinken terwijl ik nog 40 jaar moet werken tot ik met pensioen kan :p

Haha, ik ben ook nog geen oude man, maar herken me erg in wat je hier neerzet !

Back
Bovenaan