Een eigen vuurwerkwinkel beginnen

moontan

VWC lid
Ik heb een casus voor jullie:

Stel, ik wil een eigen vuurwerkwinkel beginnen.
Wat komt daar allemaal bij kijken tegenwoordig.

1. Welke vergunningen zijn hiervoor nodig. Waarom zijn die vergunningen nodig en bij wie moet je die aanvragen.
2. Welke investeringen moeten er gedaan worden om tot een wettelijk verantwoorde opslag te komen?
3. Hoeveel vuurwerk mag er maximaal worden opgeslagen in de winkel.
4. Hoe hoog bedragen de winstmarges voor de verkoop ten opzichte van de inkoop?

En wat komt er verder allemaal bij kijken.

Graag jullie reacties.

Groetjes
Moontan

:bye:

Van de vergunningen moet je onderandere het volgende hebben:

vrijstelling van een eventueel bestemmingsplan
Milieuvergunning (bij gemeenten en provincie)
opslagvergunning (bij gemeente en provincie)
bouwvergunning voor de bunkers
Certificaten van goedkeuring voor de bunkers van TNO meen ik
Certificaten van goedkeuring voor de sprinkler installatie van het Kiwa of TNO dacht ik

En ik denk nog wel wat meer.

Bedankt Red Baron.
naast de door jou genoemde vergunningen is ook een verkoopvergunning vereist.

De verkoopvergunning is een regulerend instrument om een maximum aantal verkooppunten in de hand te houden. Indien geen ruimte is in het aantal verkooppunten wordt de aanvrager geadviseerd om geen bouw/milieuvergunning aan te vragen.

Van de vergunningen moet je onderandere het volgende hebben:

Certificaten van goedkeuring voor de bunkers van TNO meen ik
Certificaten van goedkeuring voor de sprinkler installatie van het Kiwa of TNO dacht ik

En ik denk nog wel wat meer.

Certificaten worden uitgegeven door onhafhankelijke keuringsbedrijven, zoals bijv. bpsi (http://www.bpsi.nl/index1024.htm)

Tevens moet je ook een goedkeuring hebben voor je brandmeld instalatie.

2. Welke investeringen moeten er gedaan worden om tot een wettelijk verantwoorde opslag te komen?

Dit ligt aan de grootte van de opslag, maar als je ervan uitgaat dat je een "gemiddelde" opslag bouwt (+- 6000 kilo) en nog helemaal niets hebt staan,
moet je rekening houden met een investering die tussen de 25.000 en 35.000 euro ligt.
Als je watervoorzieing niet voldoende water kan leveren om het wettelijke minimum aantal liters te geven, zal je ook nog een wateropslag voor enkele tienduizenden liters water moeten verzorgen.
kosten hiervoor bedragen ook al snel 10.000 euro

Dit is afhankelijk van de grootte van de opslag, en hoeveel liters water de sprinkler kan oppompen. maar gemiddeld kan je zeggen dat het max wel op 10.000 kilo ligt, hierboven gelden namelijk andere, NOG strengere regels.
Boven deze grens liggen namenlijk de normen waar de importeurs aan moeten voldoen, en hier word je dan mee gelijkgesteld.

Veel winkels kiezen er ook voor om een kleinere opslag neer te zetten, en dan per dag meerdere leveringen te laten komen, om zo het commercieel aantrekkelijk te houden.

Ben bang dat er zoals traditioneel weer een totale uitbarsting komt, dat er veel te veel verdiend word en blablabla.
Maar voordat iemand gaat klagen, kijk eerst naar de investeringen die er gedaan moeten worden, en naar de operationele kosten, die ook nog enkele duizende euro's per jaar zijn, en maak dan een berekening voor jezelf hoeveel er aan het eind van de streep over zou blijven.
Maar goed, de gemiddelde (bruto) marge ligt op ongeveer 2.2x inkoop is verkoop

mochten jullie nog vragen hebben? stel maar!

Heel erg bedankt MickeyzegtBoem.
Goede info waar we wat aan hebben.
Er komt heel wat bij kijken als je een vuurwerkwinkel gaat beginnen.
Toch denk ik dat het te doen is en dat je in de loop van een aantal jaren je investeringen terug verdient en winst gaat maken.
Het aantal verkooppunten is de laatste jaren drastisch gedaald door het nieuwe vuurwerkbesluit als gevolg van de ramp in Enschede.
Sommige gemeenten kennen helemaal geen verkooppunt.

Ik probeer voor mijzelf een kostenplaatje op te stellen.
Wat zijn de investeringslasten, algemene en verkoopkosten,personeelskosten.
Verwachte omzet.

Weet jij Mickey of over de vuurwerkhandel/verkoop cijfers worden gepubliceerd?

HTML:
Weet jij Mickey of over de vuurwerkhandel/verkoop cijfers worden gepubliceerd?

Nee, er zijn nog nooit cijfers over vrijgegeven, maar de belastigdienst heeft vorig jaar wel een groot opgezette ronde gedaan langs de bedrijven, dus het zal me niets verbazen als dit ervoor zogt dat er omzetten naar buiten komen.

Eisen aan installaties vuurwerkbewaarplaatsen

Het Vuurwerkbesluit bepaalt dat (buffer)bewaarplaats en verkoopruimte voor het vuurwerk voorzien moeten zijn van een automatische sprinklerinstallatie (voorschrift 5.1). Bovendien moet in de directe nabijheid van deze ruimtes een brandmeldinstallatie aanwezig zijn. Op grond van voorschrift 5.2 moeten beide installaties voldoen aan een door een geaccrediteerde inspectie-instelling opgesteld programma van eisen (PvE). Dit kon tot onduidelijkheid leiden, omdat er geen algemene normering bestond voor zon PvE.

De Vereniging voor Veiligheid en Beveiliging (VVB) heeft in overleg met onder meer de ministeries van VROM en BIZA een memorandum opgesteld met uitgangspunten voor een PvE. De geaccrediteerde inspectie-instellingen (een overzicht vindt u op www.ncp.nl, waar ook een model-PvE te vinden is) gebruiken het memorandum bij het opstellen van een PvE, dat moet worden voorgelegd aan het bevoegd gezag. Dat maakt bij de toetsing gebruik van het memorandum of het model-PvE; het bevoegd gezag kan ook gebruik maken van een ander toetsingscriterium, maar moet dat wel motiveren.

Twee maal goedkeuring
Na goedkeuring van het PvE kan een erkende installateur (zie www.ncp.nl) de installatie ontwerpen. Het ontwerp moet worden goedgekeurd door een geaccrediteerde inspectie-instelling, en pas daarna mag de installatie aangelegd worden. Het bewijs van goedkeuring moet binnen de inrichting aanwezig zijn.

Onderstaand memorandum over de sprinklerinstallaties:
http://www.vuurwerkevenementen.nl/memorandum60site.pdf

1. Welke vergunningen zijn hiervoor nodig. Waarom zijn die vergunningen nodig en bij wie moet je die aanvragen.

Zie antwoord van ReBaron plus idd de verkoopvergunning.

Ten eerste moet je 2 bunkers kunnen neerzetten 1 voor de opslag van het verpakte vuurwerk en een voor de opslag van het onverpakte vuurwerk (open dozen en bestellingen). meestal gaat het dan om ongeveer 1 bunker met een inhoud van 8000 kilo en eentje van 2000 kilo voor het losse vuurwerk. (maar dat ligt natuurlijk geheel aan de ruimte die je hebt en wat je verwacht te gaan verkopen).
Dan komt de aanleg van de sprinklers en alles wat daarbij komt watervoorziening enzo. Gebeurt bij ons doormiddel van 6 IBC's met 1000 liter water. Het moet iig voldoende zijn om de sprinklers een bepaalde tijd van eigen water te voorzien.
Ook moeten er sprinklers aangelegt worden in je verkoopruimte.
3de investering is de aanleg van een brandmeldinstalatie.
En als dat er allemaal in zit komen alle keuringen er nog eens bij. Dat herhaald zich ieder jaar net zoals je sommige vergunningen ieder jaar opnieuw moet aanvragen.

In de winkel mag dacht ik ongeveer 200 tot 250 kilo worden opgeslagen vandaar dat er veel gewerkt word met dummy's en alleen de hardlopers echt zijn in een winkel. De rest ligt dus opgeslagen in de "verpakbunker".

Weet ik maar zeg ik niet :p. Wel is het zo dat er nog van allerlei onkosten vanaf gaan zoals personeel, keuringen, aanschaf van promotiemateriaal, folder's + verspreiding, reclame in de plaatselijike krant/ tv kanaal, actie artikelen die je gratis weggeeft bij een bepaald bedrag en ga zo nog maar even door voordat je alle onkosten opgenoemd hebt.

Ik zal zeker nog wel wat vergeten zijn maar dit is in ieder geval het meeste wat je zo al moet doen voor de verkoop van vuurwerk.

Jij ook heel erg bedankt X-treme.
Duidelijke en bruikbare info.
Ik denk dat het beeld van wat er allemaal bij komt kijken zo langzamerhand wel compleet is.
Aan jouw tekst te lezen werk jij zelf in een vuurwerkwinkel of heb je zelf een vuurwerktoko.
Dat je de winstmarge niet wil noemen heb ik begrip voor.
Heb jij misschien een idee hoeveel kg of produkten er in die 3 dagen gemiddeld verkocht kunnen worden?

Als ik langs kom heel veel:D Fred wil je serieus een winkel op zetten of gewoon een beetje kijken wat het kost?

Als ik langs kom heel veel:D Fred wil je serieus een winkel op zetten of gewoon een beetje kijken wat het kost?

De ideeen zijn er. Maar geen plannen voor in de nabije toekomst.
Hilversum kan op dit moment heel goed een verkooppunt er bij gebruiken.
En het is bijna allemaal Diamond wat de klok slaat.
Maar ik heb tot op heden nog niet echt een goed beeld van de opbrengsten en kosten. Wat de vergunningen betreft en de noodzakelijke investeringen is alles me zo langzamerhand wel duidelijk.
Ik ben mede geinspireerd geraakt door een vriend die 8 jaar geleden een kleine vuurwerktoko heeft gehad. En die hield er samen met zijn vrouw toch een slordige 70.000 euro winst aan over.
Dus het is wel degelijk aantrekkelijk om te doen.

Xtreme: jij bent nogal goed op de hoogte van het een en ander:
In een eerdere post gaf jij een opsomming van allerlei kosten.
Die kosten zijn me wel duidelijk op een na en dat zijn de kosten voor keuringen.
Ik neem aan dat het gaat om keuringen als je een nieuwe collectie gaat voeren.
Heb jij inzicht hierin en hoeveel de kosten ongeveer zijn?

Als je nog meer tips hebt hou ik mij gaarne aanbevolen.

Die kosten zijn me wel duidelijk op een na en dat zijn de kosten voor keuringen.

Nee sorry ik bedoelde de keuringen van de bunker en sprinkler installatie dit moet namelijk elk jaar opieuw gekeurd worden. Over de kosten voor een nieuwe collectie (zoals bijv. de Vuurwerkreus collectie bedoel je neem ik aan) kan ik helaas niets zeggen omdat ik daar geen ervaring mee heb.

als je zelf een nieuwe lijn uit gaat brengen, met voor nederland nog onbekend vuurwerk, moet dit door TNO getest worden, precies weet ik niet wat dat zal kosten, maar ik ben bang dat dit voor een hele nieuwe collectie wel in de etterlijke duizenden euro's gaat lopen.
daarbij komt er nog dat je als je hiervoor een goede inkoopprijs wil hebben, je toch wel flinke aantallen moet inkopen, en als je dat vanuit een winkel wil gaan verkopen je toch aan 10.000 kilo te weinig opslag hebt.

vaak als er "eigen" collecties worden gevoerd, zijn dit omgelabelde producten, die al bekend zijn bij TNO, zo houd je de extra kosten laag

Voor wat betreft het zoeken naar een goede locatie stuit je nog op een groot probleem.
Vuurwerk verkoop je maar 3 dagen per jaar, eigenlijk heb je alleen maar de maand december een ruimte nodig.
Volgens mij kan je dit probleem alleen maar ondervangen door de ruimte de rest van het jaar te verhuren.
Heeft iemand suggesties?

Voor wat betreft het zoeken naar een goede locatie stuit je nog op een groot probleem.
Vuurwerk verkoop je maar 3 dagen per jaar, eigenlijk heb je alleen maar de maand december een ruimte nodig.
Volgens mij kan je dit probleem alleen maar ondervangen door de ruimte de rest van het jaar te verhuren.
Heeft iemand suggesties?

Begin een videotheek.
Heel veel videotheken verkopen ook vuurwerk.

Als ik even rond kijk bij mij in de buurt, waar ik tot maart dit jaar woonde.
1 winkel verkoopt uit een verouwde fruitschuur.
1 winkel verkoopt via een winkel/videotheek.
1 winkel verkoopt via een videotheek
1 winkel verkoopt uit een pand op een woonwagenkamp.

Waar ik nu woon.
1 winkel verkoopt vanuit een tuincentrum.
1 winkel verkoopt uit een dumpshop.
1 winkel verkoopt vanuit een loonbedrijf

het vuurwerkland filiaal hier in de buurt is tot aan november volgens mij gewoon een oplslag op het industrie terein dat wordt verhuurd dacht ik dus het kan wel.

het vuurwerkland filiaal hier in de buurt is tot aan november volgens mij gewoon een oplslag op het industrie terein dat wordt verhuurd dacht ik dus het kan wel.

Goede tip, alleen een industrieterrein, ligt wel vaak ver van het centrum vandaan.
Ik weet niet of dat een belemmering kan zijn

Hier in de buurt zit een verkooppunt die het bij zijn woonhuis verkoopt. Zijn garage is zeg maar in tweeën gedeeld met daartussen een deur. Het achterste gedeelte van zijn garage is verdeeld in twee bunkers en de voorkant van de garage wordt gebruikt voor de verkoop.

Dit is volgens mij alleen maar haalbaar als je voldoende afstand hebt met je buren en als je een niet al te grote opslag wilt. Maar deze manier bespaart wel een aanzienlijk deel in de kosten aangezien je geen extra ruimte hoeft te huren.

Back
Bovenaan