Een eigen vuurwerkwinkel beginnen

De goede naam is belangrijk. Maar vergeet niet een startkapitaal. Dit moet verstrekt worden door een bank. Hiervoor moet je op dit moment een donders goed bedrijfsplan hebben.
Wat boven ook al gezegd is, is dat je ook een naam moet opbouwen. je moet weten wat mensen in jou omgeving kopen. Is er veel jonge jeugd dan zal het met name gaan om klein spul. De oudere jeugd haalt vaker wat sier naar mijn idee en dan nog de vaders die voor hun kids sier halen.
Volgens mij haal je op het kleine grut niet veel winst. Dus moet je het hebben van het sier. De marges hierop zijn nu eenmaal groter lijkt me.
En voor 1 jaar iets doen zou ik niet doen. Zelfs als het eerste jaar tegenvalt dan kan het nog zijn omdat je iets opbouwt.
Zelf lijkt het me geweldig om zoiets te hebben, maar zoals ik al zei moet je best veel dingen weten en rekening mee houden.
Dus voor mij voorlopig nog ff niet.
greetzzz

Wel leuk, dat jij iemand helpt die een vuurwerkwinkel wil opzetten fritsie!.
Pas op hoor, straks krijg je concurentie (6)

In heel Nederland komen er dit jaar weer enkele 10tallen nieuwe verkooppunten bij.
Maar een winkel beginnen is vrij eenvoudig maar de loop erin krijgen dat duurt jaren en dat kost veel geduld/geld.
Dit jaar zijn er ook een tiental winkels in de verkoop gegaan en dat is zeker niet omdat het allemaal zo lekker gaat in de vuurwerkbranche.
Veel mensen staren zich blind op de drukte in de vuurwerkwinkels maar dat zegt helemaal niets over de winst aan het einde van de rit.

Bezint eer ge begint is zeker in de vuurwerkbranche een passend gezegde.

In heel Nederland komen er dit jaar weer enkele 10tallen nieuwe verkooppunten bij.
Maar een winkel beginnen is vrij eenvoudig maar de loop erin krijgen dat duurt jaren en dat kost veel geduld/geld.
Dit jaar zijn er ook een tiental winkels in de verkoop gegaan en dat is zeker niet omdat het allemaal zo lekker gaat in de vuurwerkbranche.
Veel mensen staren zich blind op de drukte in de vuurwerkwinkels maar dat zegt helemaal niets over de winst aan het einde van de rit.

Bezint eer ge begint is zeker in de vuurwerkbranche een passend gezegde.

Dit snap ik volledig!
Maar jij hebt me een mooi winkeltje hoor! Echt super!
Daarom hoef ik jou niets te vertellen over opzetten,
jij weet er zeker alles van :P

Even Offtopic:

Echt, wat een topwinkel heb jij!
Jammer dat ik er niet naartoe kan omdat dat mijn budget te laag is.
Grrr...Had ik maar wat meer te besteden!
Ook zou ik graag wat kartonnen bestellen op kartonvoordeel.nl!
Edit: Vooral die knock outs bijvoorbeeld!
Wat zou ik dat karton graag hebben, dan komt mijn droom echt uit.
Misschien voor sinterklaas? ;) Kan je iets leuks mee bouwen :P
Maar helaas, dat wordt hem voor mij niet :P

Nu weer ontopic! :P

*voordat we nog verder offtopic gaan

Wat vinden jullie van mijn berekening?

Mijn schatting:

1 op de 10 mensen koopt vuurwerk
In mijn plaats komt dat neer op 3673 mensen
Er zijn incl mij dan 3 vuurwerkwinkels
3673 mensen delen door 3 winkels = 1224 klanten per winkel
Gemiddelde uitgave is 50 euro.
verwachte omzet : 50 x 1224 = 61200 euro
daar komen dan een hoop kosten nog bij daarom alleen omzet (geen winst etc)

is dit een reëele schatting?

tevens komt er wel bij dat Nederland dit jaar minder vuurwerk zal kopen.

Er moet toch wel een schatting te maken zijn over de gemiddelde omzet van een gemiddelde vuurwerkwinkel?

Mijn schatting:

Er moet toch wel een schatting te maken zijn over de gemiddelde omzet van een gemiddelde vuurwerkwinkel?

Dit is geheel afhankelijk van de locatie in het land.
Ligging in een wijk met alleen bejaarde inwoners is ook niet zo'n succes.
Hoeveel opslag heb je. Kan men makkelijk parkeren? Wat maakt jouw winkel
bijzonder ten opzichte van je collega's. Wat voor weer wordt er de 31ste verwacht, ligt er geen sneeuw tijdens de voorverkoop enz.
Er zijn zoveel factoren die meespelen

Mijn schatting:

Een rieele schatting van de te verwachten omzet is het aantal inwoners van je plaats x €4 euro. stel je hebt 10.000 inwoners waarbij je voor iedere inwoner gemiddeld 4 euro mag rekenen aan besteding geeft dat een omzet van 40.000 euro. Let op, is wel omzet...

Ik raad je sterk af of je eigen vuurwerkwinkel voor één jaar te beginnen. De vragen die je stelt doen mij beseffen dat je niet echt weloverwogen te werk gaat. Daarnaast lijkt het mij niet haalbaar om dit jaar nog vuurwerk in je zaak te hebben liggen. Daar ben je gewoon te laat mee.
Dit is een forum voor vuurwerkliefhebbers. Geen ondernemers. Vragen over omzetcijfers, verwachte inkomsten, te maken kosten, aan te vragen vergunningen etc. zou ik (als ik jou was) niet hier vragen indien je serieus bent.

DarkSoul,

Ik ben zeker wel serieus waarom zou ik anders vragen stellen? Iedereen heeft toch een eigen manier van informatie inwinnen? Het lijkt me nuttig voor de mensen hier op het forum om deze informatie ook te lezen omdat er vaak veel mensen spelen met hetzelfde idee. Ik zit er nog maar net aan te denken maar uiteraard is fase 2 informatie inwinnen bij gemeente en leveranciers. Als het niet wordt gewaardeerd zal ik die info niet delen maar nogmaals denk ik dat we dit best samen kunnen delen?

Daar ben ik het niet mee eens. Je bent een liefhebber. Dus die vragen kun je onder liefhebbers prima stellen. Zelf zou ik wel iemand advies vragen die van bedrijfstechnische kanten verstand heeft. Maar advies vragen vind ik hier zeker wel gepast.
Over je opmerking om het niet voor 1 jaar te doen ben ik het mee eens. zou ik ook niet doen.
greetzzz

Vind het ook een prima vraag van nmlx5. Dmenrapstar zit er redelijk bij. In jouw geval zou dat 36000x4/4= 36000 euro omzet betekenen. Uiteraard afhankelijk van ligging, reclame, prijzen, assortiment, webshop etc.
Dat ben je niet aan vergunningen kwijt, maar ik weet niet hoe het zit met de staat van de sprinklers, of er nog een vergunning op zit van de gemeente. Als dat allemaal geregeld moet worden dan moet alles wel snel in gang gezet worden. Die vergunning haal je dan sowieso niet meer, tenzij je een melding voor 1000 kg verkoop doet.
Ik denk dat het te kort dag is eerlijk gezegd en dan al die heisa voor 1 jaar....

Een rieele schatting van de te verwachten omzet is het aantal inwoners van je plaats x €4 euro. stel je hebt 10.000 inwoners waarbij je voor iedere inwoner gemiddeld 4 euro mag rekenen aan besteding geeft dat een omzet van 40.000 euro. Let op, is wel omzet...

*Dat zou je dan weer tussen de aantal vuurwerk winkels moeten verdelen, dan kom je in mijn geval op een omzet rond de 48973 beduidend minder dus dan mijn schatting. En dus zal de consulusie zijn dat je beter in een stad kan zitten met meer inwoners dan in een dorpje (of je moet de enige zijn)

*Dat zou je dan weer tussen de aantal vuurwerk winkels moeten verdelen, dan kom je in mijn geval op een omzet rond de 5000 beduidend minder dus dan mijn schatting. En dus zal de consulusie zijn dat je beter in een stad kan zitten met meer inwoners dan in een dorpje (of je moet de enige zijn)

Nou je marktgebied is niet alleen je stad waar je woont neem ik aan...

Voordat je überhaupt begint met het opzetten van een winkel moet je eerst een vestigingsplaats onderzoek doen of laten doen. En ga met deze gegevens aan de slag, dat is veel meer van toepassing dan dat je gemiddeldes van andere winkel gebruikt als richtlijnen voor je exploitatie. De getalletjes die hier voorbij komen is een beetje nat vingerwerk als je het mij vraagt.

En darksoul, waarom zou hij geen branche gegevens mogen vragen hier? Dat het geen ondernemers forum is snappen we allemaal, maar het is ook geen fotografie forum en daar wordt toch ook over gediscussieerd.

of je moet gewoon goed zijn.
Klantgericht, goedkoop, stunten. Er zijn winkels die dit goed doen en van heinde en ver mensen krijgen.
Dus alleen je eigen dorp zou ik me niet op richten.
greetzz

(...)
De getalletjes die hier voorbij komen is een beetje nat vingerwerk als je het mij vraagt.

En darksoul, waarom zou hij geen branche gegevens mogen vragen hier? Dat het geen ondernemers forum is snappen we allemaal, maar het is ook geen fotografie forum en daar wordt toch ook over gediscussieerd.

Hij mag hier best vragen stellen hoor. Maar ik zou - persoonlijk - aan de getallen erg weinig waarde hechten. Puur omdat de meeste mensen hier zelf geen winkel hebben en maar gewoon wat roepen wat ze zelf bedenken of ooit eens ergens voorbij hebben zien/horen komen.
Natte vingerwerk dus. Precies.

Hij mag hier best vragen stellen hoor. Maar ik zou - persoonlijk - aan de getallen erg weinig waarde hechten. Puur omdat de meeste mensen hier zelf geen winkel hebben en maar gewoon wat roepen wat ze zelf bedenken of ooit eens ergens voorbij hebben zien/horen komen.
Natte vingerwerk dus. Precies.

makkelijk om alles over één kam te scheren :bonk:

Als je de €4,- aanhoud per inwoner heb je zeker een richtlijn voor je te behalen omzet. Maar is nog zeker geen reden om daar op te steunen. Het hangt ook af hoe je het gaat aanpakken.

Back
Bovenaan