Normaal ben ik het met je eens maar Zwarte Piet is totaal geen stereotype neger. Hij is zwart van de roet. Niet alle negers hebben krullend haar en de enige vergelijking is de kleur en daar heb je ook alles mee gezegd. Piet praat gewoon Nederlands en de kleding, weet ik dan niet maar Negers liepen vroeger denk ik niet zo in zulke klederdracht of ik moet daar nu de plank mis slaan.
Zwarte Piet is zeker geen stereotype neger
meer, maar lijkt wel op een heel ouderwets stereotype wat tegenwoordig echt als racistisch zou worden opgevat. Vervolgens noem ik expres andere dingen die ook ouderwets zijn aan Sinterklaas. Zwarte Piet lijkt dan wel op een ouderwets stereotype, nou èn? Heel Sinterklaas is ouderwets. Zie de genoemde punten. Waarmee ik wil zeggen dat er eigenlijk niks aan de hand is. Het is gewoon lang geleden ontstaan toen Nederland nog niet werd overspoeld door immigranten, toen er zelfs geen tv was, dus destijds was het beeld van negers minder nauwkeurig dan nu, zonder dat daar per se slechte bedoelingen achter zaten of zo.
Ik weet ook niet zeker of Zwarte Piet op dat ouderwetse beeld is gebaseerd, ik constateer alleen dat hij erop lijkt. Zou dat toeval zijn? Lijkt mij haast niet. Ik ken het liedje waarin wordt bezongen dat Piet zwart als roet is, maar daarin wordt niet bevestigd dat het ook echt door het roet komt dat hij zwart is.
Traditie is altijd achterhaalt want om het te betrekken op vuurwerk want het is een vuurwerkforum. Kun je vuurwerk ook afschaffen want het is niet meer van deze tijd. Geesten geloven we niet meer in, het is slecht voor het milieu zijn we nu achter en Nederland zit inmiddels zo vol dat er mensen last van hebben.
De vuurwerktraditie is gemoderniseerd zou je kunnen zeggen, in tegenstelling tot Sinterklaas. Terwijl kinderen nog steeds voorgehouden wordt dat cadeautjes door de schoorsteen komen is er niemand meer die vuurwerk afsteekt om geesten te verjagen met delova ranas, gemodde vuurpijlen en doorlontprojecten waar iedereen zich tegenwoordig mee bezighoudt. Geesten verjagen met vuurwerk is inderdaad niet echt van deze tijd, maar dat is geen reden om het af te schaffen. Het is gewoon leuk om te doen en ik denk dat dat ook geldt voor het vieren van Sinterklaas. Het hoeft niet per se een functie te hebben als het leuk is.
Tradities hoor je te eren, het sinterklaarsfeest, oud en nieuw, pasen en wat vieren wij allemaal niet. Als we het sinterklaasfeest verliezen zullen er vele volgen. Uiteindelijk zal er geen enkel feest meer blijven bestaat omdat er altijd wel iets of iemand er moeite mee heeft of op tegen is.
Zeker mee eens! Als er iets is wat we niet kunnen gebruiken is het inderdaad nog meer verboden. Waar blijft de opkomst van de libertarische partij? Ik zou graag op ze stemmen, maar dat is alleen zinvol als het bestaan van de partij een beetje leeft onder de bevolking. (Bij dezen dus een poging van mij.)
Btw. je hebt je ouders natuurlijk na die leugen en al die kado's het geld terug gegeven en gezegd dat je ze nooit meer wilt zien omdat je door hen "belazerd" bent? Tv kijken krijg je vierkanten ogen van en zo zijn er wel meer dingen wat je tegen een kind liegt.
Ik begreep als kind niet hoe Sinterklaas binnen kon komen door de schoorsteen terwijl we die geen hadden dus ben ik een stiekem gaan gluren vanaf boven aan de trap, naar de schoen die ik had gezet. Ik wilde weleens zien hoe dat ging met die zwarte Pieten. Op een gegeven moment had mijn moeder in de gaten dat ik de boel in de gaten aan het houden was, en toen zei ze eerlijk dat het allemaal niet waar was. Daar was ik zeker heel erg teleurgesteld over. Waarom zou ik twijfelen aan wat mijn ouders zeggen? Ze houden zoveel van mij en doen zoveel voor mij. Hen kan ik toch zeker wel vertrouwen?