Dode bij vuurwerkongeluk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik lees dit op fok;

M'n moeder hoorde een enorme knal toen zij bij de supermarkt was en niet lang daarna sirenes.
Weet niet of dit de knal was die bij het vuurwerk hoorde die het slachtoffer maakte maar als dat wel het geval was dan moet het een redelijke knal zijn geweest omdat de winkels aan de andere kant van het dorp staan.

Om het in perspectief te brengen: Rode cirkel = plaats van ongeval, blauwe cirkel = desbetreffende supermarkt
foto

Ik vermoed dat er dan toch met heel groot kaliber is geschoten.

Ik heb eens goed gekeken, het is geen mortierbuis. Dit is volgens mij een koker waar het statief van de politie die er naast staat in heeft gezeten, de koker heeft een deksel waar een band aan vast zit.

Dus dat is ontkracht wat mij betreft.
Heftig hoor.

De buis word denk ik niet zomaar zo in beeld gebracht...dat is een aardig kaliber.
Waarschijnlijk iemand die de snelheid van de lont verkeerd inschatte en er met z,n hoofd boven ging...

Weer zwaar illegaal spul dus,maar het legale spul krijgt de schuld natuurlijk.

Al met al erg dat het gebeurd is en wens de nabestaanden veel sterkte

Knipsel.JPG

Die zwarte buis naast het slachtoffer valt mij op, lijkt mij een stalen buis, onderin schoongeslepen voor het lassen. Volgens mij ook poten eraan gelast. Kaliber lijkt mij 3 inch.

lijkt mij dan dus een shell, lont niet verlengt met visco, knalt meteen de buis uit en hij zat erboven met zijn hoofd.

In ieder geval sterkte voor de nabestaande.

Bekijk bijlage 36640

Die zwarte buis naast het slachtoffer valt mij op, lijkt mij een stalen buis, onderin schoongeslepen voor het lassen. Volgens mij ook poten eraan gelast. Kaliber lijkt mij 3 inch.

lijkt mij dan dus een shell, lont niet verlengt met visco, knalt meteen de buis uit en hij zat erboven met zijn hoofd.

waren niet zulke buizen toen in beslag genomen dit jaar met die 2000 kg ?

Bekijk bijlage 36640

Dat lijkt er inderdaad meer op. Gezien de afstand is de man op slag dood gegaan. Ik denk niet dat de man niets van instructies afwist. Een lont kun je lang genoeg maken maar als de vonken van de visco door het papier van de schietlont branden dan kan die onmiddellijk afgaan. Net zoals bij deze video op 3:33

En op 3:08 knalt een shell direct in de buis.

Heel gevaarlijk dus..

Als ik me niet vergis was vorig jaar in Duitsland ook een persoon door een shell overleden.

een bericht wat eigelijk veel besproken moet worden.
er is nog niks bevestigt maar zoals hierboven vermoed ik dus niet het legale astronoutje of een thunderking wat nu massaal als gevaarlijk en overlast gevend wordt bestempeld.
dit bericht moet toch eigelijk ook gelijk de gevaren van het illegale vuurwerk blootleggen.
en dan moeten wij als mensen toch ook bedenken dat als wij het rotje van max 120 decibell gaan verbieden dat we toch helaas meer van dit soort incidenten krijgen.

iedergeval heel erg en sterkte voor betrokkenen omstanders en nabestaande.

Jongetje vertelde net op nieuws over witte bol van 10cm die hij in een buis stopte en direct afging...shell bij t schietlont dus...zeggen dat t een liefhebber was...fokking hell

Het gaat zeker om een shell icm mortier.

Op het NOS journaal werd net de buurjongen gevraagd wat er gebeurt was en die gaf aan dat de buurman een bol in een buis deed, bij het aansteken is deze meteen afgegaan.

De jongen gaf aan dat de buurman dit al jaren doet en nu mis is gegaan.

Wat een vreselijk verhaal dit ! Traumatisch voor iedereen die er iets mee te maken heeft.
Wat wel een boodschap is wat mij betreft, dat hoe voorzichtig en ervaren je ook bent, dit spul hoort niet in de straat !!!!

Erg jammer om te horen. Gecondoleerd aan de nabestaanden. Erg dat dit gebeurt terwijl de man zijn hobby aan het uitvoeren was.

Wat ik wel erg jammer vindt is dat de desbetreffende persoon al jaren shells schiet en nog steeds niet heeft geleerd om absoluut je niet er boven te houden. Maar misschien was er iets amders aan de hand.

Ook erg triest voor zijn kinderen. pfff niks ergers dan je vader verliezen

Dus op twee jaar tijd twee vuurwerkdoden. Beiden omgekomen door een shell die in hun gezicht afging. Ook met de tips voor normaal vuurwerk had dit dus voorkomen kunnen worden: Nooit met je hoofd boven het vuurwerk hangen wanneer je het afsteekt.

Ontzettend triest!. Sterkte aan de nabestaanden.

Dus op twee jaar tijd twee vuurwerkdoden. Beiden omgekomen door een shell die in hun gezicht afging. Ook met de tips voor normaal vuurwerk had dit dus voorkomen kunnen worden: Nooit met je hoofd boven het vuurwerk hangen wanneer je het afsteekt.

Ontzettend triest!. Sterkte aan de nabestaanden.

Dat je je hoofd niet boven buis moet houden is vanzelfsprekend. Je moet gewoon helemaal niet in de buurt van dat ding komen.

Laat dit een wijze les zijn voor de mensen die er over na zitten de denkne om shells te schieten en diegenen die dit al doen.

Heeft er mijn inziens niks mee te maken. heb ooit een rubro bak ontstoken en stopte er halverwege mee. daarna reservelont ontstoken en ging meteen met de dinale de lucht in. had ik mijn hoofd erboven gehouden was ik er nu ook niet.

Daarom behoor je je altijd aan de veiligheidsvoorschriften te houden. Mocht er iets mis gaan hou je er niks aan over.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan