• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

[Di Blasio Elio] Cobra P1 [Afkeur]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zag wel dat ze in Belgie verkocht worden. Dolfijn vuurwerk en vuurwerk Essen dit zou de EU versie moeten zijn.
Blijkbaar is er een duitse variant die iets zachter knalt speciaal voor duitsland en een EU versie die volgens youtube testers iets harder knalt.

UPDATE ik zie dat vuurwerktoppers.nl ze ook verkoopt.
https://www.vuurwerktoppers.nl/catalogus/product/cobra-p1/

Wel heel apart dat we nu dus legale strijkers in NL hebben.

Zie ze idd op de VWtoppers-website staan. Als ik echter een dealer selecteer (meerdere geprobeerd) zijn ze echter verdwenen. Iemand ze wel bij een dealer gezien?

Inmiddels is de site van Vuurwerktoppers geopend en het lijkt dat alleen Busscher in Hengelo deze verkoopt.

P1 valt onder de nood singalen, dus het is “geen” vuurwerk. Zelfde als parachutes,fakkels en rookbommen over het algemeen. Overigens heb ik ze al gezien en zijn dit zeer mooie afgewerkte knallers.

P1-geluidsgeneratoren kunnen naast signalisatie ook op de markt gezet worden als dierenverjagers of simulatie-apparaten (bijvoorbeeld het nieuwe spul van Zena of de Signalos, respectievelijk).

Naar mijn weten is dit het eerste product van zijn soort op de Nederlandse markt en van een Nederlandse importeur. Waar België, Oostenrijk en tot op een zeker niveau Duitsland niet snel genoeg op de P1-hype konden duiken, is er hier in NL tot nu toe weinig van te merken.
Ik hoop vooral dat men er (vooral bij de losse verkoop) wel eerlijk en duidelijk over is dat gebruik als vuurwerk strafbaar is.

Er staat ook gewoon NIET geschikt voor Nederlandse markt terwijl dit wel mag volgens de regeling overige pyrotechnische artikelen als noodsignaal.

P1 mag volgens de Nederlandse wetgeving gewoon verkocht worden. Alleen niet als 'feestvuurwerk' maar als signaal / geluidsgenerator. Het is dus wel degelijk vuurwerk, maar niet met als doel als vermaak. Daarom staat P1 ook niet in het RACT, dit is namelijk puur de regelgeving voor het Nederlandse Feestvuurwerk.

Er zijn meerdere shops dit jaar die in Nederland P1 en T1 verkopen, denk hierbij aan rook en signaal fakkels. Dit is gewoon wettelijk toegestaan, maar de meeste winkeliers en importeurs durven zich hier niet aan te wagen door de vage regelgeving omtrent P1 en de hoge concequenties bij een fout omtrent vuurwerk in Nederland ( achterlijk hoge boetes etc ).

Hoezo vage regelgeving omtrent P1? In duitsland en belgie zijn deze artikelen toch ook nog gewoon te koop vanaf 18 jaar. Of gaat het daar om een "nog" ?
Zoja, moet ik snel zijn, want een marter vreet op onze oprit vaker de autokabels aan, dat beest wil ik wel kunnen verjagen met een cobra p1 of zena mandarin mat in p1.

Als consument erger ik me altijd om die onduidelijkheid. Het mág.
En welke "fout" bedoel je dan, mbt verkoop of gebruik?

Als ik de middelen ervoor had,zou ik zo een shop beginnen hier in NL met P1 artikelen, Want het mag. En zou er van overheidswege uit een halt aan toegeroepen worden, tja dan houdt het eens op. Wat dat betreft hebben de duitsers meer lef op het moment. Zelfs de crazy robots zijn/waren daar te krijgen.

Laatst bewerkt:
Hoezo vage regelgeving omtrent P1? In duitsland en belgie zijn deze artikelen toch ook nog gewoon te koop vanaf 18 jaar. Of gaat het daar om een "nog" ?
Zoja, moet ik snel zijn, want een marter vreet op onze oprit vaker de autokabels aan, dat beest wil ik wel kunnen verjagen met een cobra p1 of zena mandarin mat in p1.

Als consument erger ik me altijd om die onduidelijkheid. Het mág.
En welke "fout" bedoel je dan, mbt verkoop of gebruik?

Als ik de middelen ervoor had,zou ik zo een shop beginnen hier in NL met P1 artikelen, Want het mag. En zou er van overheidswege uit een halt aan toegeroepen worden, tja dan houdt het eens op. Wat dat betreft hebben de duitsers meer lef op het moment. Zelfs de crazy robots zijn/waren daar te krijgen.

Met fout bedoel ik elk klein foutje die een winkelier kan maken qua opslag of wat dan ook, kan ze al de kop kosten.

En met vaag zal ik het je uitleggen. Ik heb meerdere ( digitale ) wetboeken doorzocht om inzicht te krijgen over P1. Wetgevingen van meerdere Europese landen en ook Nederland dus. Er is bijna niks over te vinden en het is kort en vaag uitgelegd dat je er een brede interpretatie aan kan geven.

Er staat nergens duidelijk uitgelegd van: Dit is P1 en dit is waar het aan moet voldoen etc. Je moet echt diep graven om een paar vage puzzlestukjes bij elkaar te krijgen en er dan een interpretatie aan te geven.

In tegenstelling tot T1 wat wel duidelijk is en trouwens ook een hele interessante categorie. Ik ga daar binnenkort ook even een topic over maken, evenals P1 vuurwerk. Onze Laurence hier heeft ook aardig wat speurwerk gedaan en heeft ook het 1 en ander kunnen vjnden dus zo kunnen we de puzzle misschien compleet maken. Lijk me ook een handig topic voor eventuele importeurs die hier in willen investeren. Zena heeft er ook heel erg hun best voor moeten doen om alles duidelijk te krijgen want het is gewoon een complexe categorie.

Met fout bedoel ik elk klein foutje die een winkelier kan maken qua opslag of wat dan ook, kan ze al de kop kosten.

En met vaag zal ik het je uitleggen. Ik heb meerdere ( digitale ) wetboeken doorzocht om inzicht te krijgen over P1. Wetgevingen van meerdere Europese landen en ook Nederland dus. Er is bijna niks over te vinden en het is kort en vaag uitgelegd dat je er een brede interpretatie aan kan geven.

Er staat nergens duidelijk uitgelegd van: Dit is P1 en dit is waar het aan moet voldoen etc. Je moet echt diep graven om een paar vage puzzlestukjes bij elkaar te krijgen en er dan een interpretatie aan te geven.

In tegenstelling tot T1 wat wel duidelijk is en trouwens ook een hele interessante categorie. Ik ga daar binnenkort ook even een topic over maken, evenals P1 vuurwerk. Onze Laurence hier heeft ook aardig wat speurwerk gedaan en heeft ook het 1 en ander kunnen vjnden dus zo kunnen we de puzzle misschien compleet maken. Lijk me ook een handig topic voor eventuele importeurs die hier in willen investeren. Zena heeft er ook heel erg hun best voor moeten doen om alles duidelijk te krijgen want het is gewoon een complexe categorie.

Om nog even in te haken, zoals bekend is het wel strafbaar op categorie P1 te gebruiken voor doeleind zoals vermaak, in het verlengde hiervan zou het aanbieden van P1 met als doelstelling "vermaak" ook mogelijk consequenties kunnen hebben voor de importeur/verkoper. Als jouw assortiment volledig uit vuurwerk "ter vermaak" bestaat en bied daarnaast ook nog een P1 artikel aan dan spreek je al heel snel over een grijs gebied en kan een rechter mogelijk in jou nadeel uitspreken mocht dat zover komen.

Het is niet heel moeilijk om te vinden hoe P1 precies in elkaar zit, alleen moet je een beetje weten waar je moet zoeken. In dit geval is dat in Nederland de norm NEN-EN 16263:2015 (al is die norm in de gehele EU hetzelfde, zij het overal uitgegeven door een ander normalisatie-instituut). In deze norm, die bestaat uit vijf delen, staat alles over eisen, generieke- en subtypes, beproevingsmethoden en voorschriften voor etikettering voor P1 en P2. Het enige probleem is dat NEN-normen (of waar je de normen ook vandaan haalt) niet gratis verkrijgbaar zijn en de wetgever niet zoals bij de Ract voor consumenten- en theatervuurwerk een handig tabelletje als bijlage ingevoegd heeft bij de Ropa. Dit heeft er zover ik weet mee te maken dat er niet gesleuteld is aan de eisen aan bijvoorbeeld types of maximale inhoud zoals men dat in de Ract wel gedaan heeft. De standaardtypen en eisen aan compositie en gewicht zoals die voor de EU vastgelegd zijn voor de diverse F-categorieën--die de Ract dus aanpast--zijn te vinden in (NEN-)EN 15947-5:2015.

Overigens neemt dat natuurlijk niet weg dat lidstaten naar mijn weten heel veel vrijheid hebben eigen eisen voor bijvooebeeld opslag op te stellen. Ik meen dat juist dat zelfs problemen met P1 oplevert in Duitsland.

Dank voor je uitgebreide uitleg MasterBsc.
Maar deze P1 categorie blijft - tot nu toe dan - een grijs gebiedje.
Zolang e.e.a nog niet duidelijk is, mogen importeurs en verkopers, zolang ze zich aan de geldende wet houden, toch gewoon verkopen lijkt me.
Als ik bijv verkoper zou zijn zou ik de cobra P1 dus gewoon naast mijn zee signaal fakkels/parachute signaalkogels mogen leggen.
In BE en DU zijn genoeg P1 artikelen te koop. Dus hier mag het ook; gewoon netjes je aan de wet houden.

Nog even berichtje nav je berichtje, Laurence:

Nou, dan zijn er in BE en DU toch een paar vuurwerkwinkels-namen hoef ik hier niet te noemen- die P1 verkopen, en weten dat de klant die artikelen gebruikt voor vertier. Deze winkels nemen dus een groot risico.
Maar bij detectie en handhaving bij afsteken, tja die kans is mini minimaal.

Dank voor je uitgebreide uitleg MasterBsc.
Maar deze P1 categorie blijft - tot nu toe dan - een grijs gebiedje.
Zolang e.e.a nog niet duidelijk is, mogen importeurs en verkopers, zolang ze zich aan de geldende wet houden, toch gewoon verkopen lijkt me.
Als ik bijv verkoper zou zijn zou ik de cobra P1 dus gewoon naast mijn zee signaal fakkels/parachute signaalkogels mogen leggen.
In BE en DU zijn genoeg P1 artikelen te koop. Dus hier mag het ook; gewoon netjes je aan de wet houden.

Je hebt de "letter van de wet" en dan mag P1 gewoon verkocht worden, maar er is ook nog de "geest van de wet" en dat is waar het dan gaat wringen, want we weten allemaal best dat dat P1 spul niet als noodsignaal gebruikt gaat worden.

Importeurs kiezen professioneel te zijn en naar de geest van de wet te handelen in dit geval.

mogelijk dat er uiteindelijk wel iemand het aandurft, zo heeft bijvoorbeeld Rubro met hun "doorlont systeem" ook een poosje niet naar de geest van de wet gehandeld maar waarschijnlijk gaat P1 ze een stapje te ver.

Volgens mij is rubro ook vrijwillig gestopt met dat truckje naar waarschuwing van instanties, terwijl het volgens de letter van de wet ook gewoon zou mogen.

Nou, dan zijn er in BE en DU toch een paar vuurwerkwinkels-namen hoef ik hier niet te noemen- die P1 verkopen, en weten dat de klant die artikelen gebruikt voor vertier. Deze winkels nemen dus een groot risico.
Maar bij detectie en handhaving bij afsteken, tja die kans is mini minimaal.

Klopt die lopen ook risico's inderdaad, blijkbaar nemen ze die voor lief net als bijvoorbeeld het overschrijden van die 1kg regel in BE.

Volgens mij verkopen ze dat P1 in BE ook voornamelijk aan Nederlanders :P , ik durf te wedden dat als ze zon operatie in Nederland proberen de instanties al snel aan de bel hadden getrokken.

ik heb Marchel van Evo al eens gevraagd waaromdie geen P1 wil en hij wil er ook niet want het is een "grijs gebied"

...

Overigens neemt dat natuurlijk niet weg dat lidstaten naar mijn weten heel veel vrijheid hebben eigen eisen voor bijvooebeeld opslag op te stellen. Ik meen dat juist dat zelfs problemen met P1 oplevert in Duitsland.
Daarom zie je in Duitsland ook eigenlijk alleen maar buskruit P1 in de winkels en geen flash. Voor bks knallers geeft men (de BAM) geen LGZ (Lagergruppenzuordnung) af, dus mag officieel niet vervoerd/opgeslagen worden (althans niet zonder specifieke papieren vlgs mij).
En bijvoorbeeld P1 (knal)patronen vallen dan weer onder WaffenG, dus moet je een wapenvergunning voor hebben. Allemaal extra beperkingen op CE P1 dus, v.w.b. Duitsland dan. Zo "vrij" is het allemaal idd niet.

Daarom zie je in Duitsland ook eigenlijk alleen maar buskruit P1 in de winkels en geen flash. Voor bks knallers geeft men (de BAM) geen LGZ (Lagergruppenzuordnung) af, dus mag officieel niet vervoerd/opgeslagen worden (althans niet zonder specifieke papieren vlgs mij).
En bijvoorbeeld P1 (knal)patronen vallen dan weer onder WaffenG, dus moet je een wapenvergunning voor hebben. Allemaal extra beperkingen op CE P1 dus, v.w.b. Duitsland dan. Zo "vrij" is het allemaal idd niet.
De Cobra P1 heeft gewoon LGZ en 0,5gr Flash en mag ook gewoon in de winkel liggen in DE

In belgie zou deze 0,5 gram dan weer onder F2 vallen.
Verwarrend allemaal hoor. Dus van één europa is echt geen sprake. Maar dat wisten we al natuurlijk, en dit geldt natuurlijk ook voor vele andere zaken.

Een product 'valt' niet puur op basis van haar fysieke eigenschappen automatisch onder een bepaalde categorie. Degene die het op de markt wil zetten, laat het door een notified body 'keuren' als een bepaalde categorie. Precies hetzelfde artikel kan als F2-flashbanger en P1-geluidsgenerator op de markt gezet worden.
Verder is het helemaal niet de bedoeling dat in heel de EU precies hetzelfde beleid gehanteerd wordt. De Pyrorichtlijn (2013/29/EU) is een richtlijn, geen verordening. EU-richtlijnen zijn bedoeld om regelgeving te harmoniseren. Ze hebben normaliter geen rechtstreekse werking en dienen door elke lidstaat in de nationale wet geïmplementeerd te worden. Dankzij de richtlijn is er nu een EU-wijd classificatiesysteem voor pyrotechnische artikelen in plaats van een lappendoek van nationale systemen met verschillende eisen en categorisaties, wat het intra-EU verkeer van bijvoorbeeld vuurwerk veel makkelijker maakt dan voorheen. Overal exact hetzelfde beleid invoeren is nooit de insteek geweest en lidstaten hebben bewust vrijheid gekregen bezit, handel en verkoop van pyrotechnische artikelen te beperken.
Beetje offtopic, maar ik zie dit 'één Europa' ding vaak in de verkeerde context begrepen worden.

De Cobra P1 heeft gewoon LGZ en 0,5gr Flash en mag ook gewoon in de winkel liggen in DE
Dat klopt. Dat is zover ik weet ook de enige uitzondering.
Waarschijnlijk omdat het "maar" 0,5 gram is..
Want alle Funke oldschool rotjes met bks (Thunder Cracker A en D, DJF) krijgen geen LGZ, terwijl ook die 'gewoon' P1 gekeurd zijn.
Evenals die Crazy Robots en gelijke van vorig jaar of 2 jaar geleden.. Duitsers werden wild van de P1 keuring, maar zonder LGZ werd dat niets. Ik denk dat de BAM voor deze 0,5 grammers echt een uitzondering heeft gemaakt. Maar misschien valt daarover wat meer info te vinden op het Duitse forum, ik zal eens gaan rondneuzen daar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan