[Demo] Onrust vuurwerk Nieuw-Buinen - 11 december 2025

1000040689.jpg
Dit was uiteindelijk de schietlijst. Zena IV League werd vervangen voor Riakeo Eclypse.
Echte uitschieters zaten er naar mijn mening niet tussen. Blue Lion King presteerde het beste. Opera House was beter dan bij Langenberg, maar vind het nogsteeds niet 270 waard.

Gewoon een prima demo als je in de buurt woont, verder niks bijzonders.

Kudo's naar de persoon die producten opnoemde. Met een mooi verhaaltje probeerde hij alle producten goed te verkopen.

Zoals beloofd het verslag van de vuurwerkshow van Onrust Handelsonderneming in Nieuw Buinen vanavond. Zo werd deze demo op een groot scherm tenminste aangekondigd.

In een tijdbestek van 30 minuten passeerden 18 producten uit het zeer brede Lesli assortiment van Onrust de revue. In het Noord-Oosten van Drenthe is Onrust de enig overgebleven vuurwerkverkoper en kunnen liefhebbers naar hartenlust shoppen uit alle lijnen die Lesli voert. De concept schietlijst die vorige week werd gedeeld onderstreepte het brede palet aan producten dat Lesli op de markt zet, en voor de freaks was de interesse al snel gewekt bij het zien van de Opera House, Misuto Master, Multi Color Madness, Gracefullness en de Exceptional op het lijstje.

Helaas was uiteindelijke lijst op een aantal plekken gewijzigd en waren de Riakeo producten geschrapt. Een fikse tegenvaller want ik had toch wel uitgekeken naar de Gracefullness en Exceptional. Uiteindelijk kreeg de avond toch nog een andere, positieve wending door de late toevoeging van de Riakeo Eclypse. Deze stond niet op de schietlijst maar werd al redelijk vroeg in het programma geschoten in plaats van de Zena IV League.

ZENA verzorgt de demo al jaren hier en waar in het verleden 20/25 mm producten de boventoon voerden lag de nadruk dit jaar op de 30mm bakken. Wat mij betreft een grote plus ten opzichte van vorige jaren, naast de gedurfde keuze voor niet alledaagse effecten. Opera House en Misuto Master zijn geen doorsnee producten, en het was gaaf om deze nu live te zien. Thx team Onrust daarvoor!

Alle producten worden bij Onrust altijd dubbel geschoten, in een hoek van 85% zodat de boeketten als het ware naar elkaar toe kruipen. Een goed gevulde lucht is het beoogde resultaat, maar persoonlijk maakt deze opzet het erg moeilijk om een goed en zuiver beeld te krijgen van het artikel. Dit is niet een representatieve situatie van de uitwerking in de straat – wat dat betreft heeft het enkel schieten van producten, zoals bij Kuiper Koekange gebeurd, duidelijk mijn voorkeur.

De setting in Nieuw Buinen is fijn, 10 meter verwijderd van de provinciegrens met Groningen, het schietveld zou zelfs wel eens in de provincie Groningen kunnen liggen…. De voetbalvelden van SJS Stadskanaal grenzen namelijk aan het schietterrein.

De omstandigheden waren vanavond ideaal; pikkedonker, heldere lucht, nagenoeg windstil. Niet zo’n massale opkomst als bij Kuiper maar er was genoeg volk op de been (verkeersregelaars ook) en alles was goed geregeld. Geen toeters en bellen, de volledige focus lag op het vuurwerk.

De speaker (Gaston met een kerstmuts op) had van tevoren even een pilletje gepakt en kondigde wel heel enthousiast alle producten aan. Ik ga slecht op “over the top” presentaties, maar daar zullen de meningen ongetwijfeld verdeeld over zijn.

De show zelf dan – ik pak er een aantal producten uit die mij opvielen:

• Zorro (Watt): Sierlijke Z-shape waaier. Er is volgens mij wat gesleuteld aan de effecten ten opzichte van de allereerste versie pakweg 5 jaar geleden, maar dit blijft een topper. Met name door het lekker tempo. Vooral de blink boeketten zijn krachtig.
  • Eclypse (Riakeo): De kwaliteit druipt er gewoon af. Langere standtijd van het goud, de combinatie goud/blauw blijft een klassieker. Genieten met hoofdletter G.
  • Misuto Master (Xclusif): Dubbel geschoten, dicht op elkaar. De lancering is indrukwekkend, en de Horsetails creëerden een gouden deken die langzaam naar beneden dwarrelde. Hij is snel voorbij, Horsetails niet mijn smaak en daarom is deze compound voor mij persoonlijk prijstechnisch gezien niet te justificeren. Bijzonder stukje vuurwerk, dat wel.
  • Opera House (Volt!): Bijzondere bak, leunt echt op de uitwerking en de unieke effectvorm. Keiharde burst past hier niet bij en is ook niet relevant. Het is een klap geld, maar voor een hoop mensen om mij heen was dat blijkbaar geen bezwaar… deze moesten ze hebben.
  • Arkham Show (Code S): Voor mij de verrassing van de avond. Was een paar weken te winnen hier op het forum bij de wekelijkse Vuurwerkplanet prijsvraag en de winnaar van deze compound mag zich in de handjes wrijven. Wat een heerlijk mines zitten hieronder, vooral in het waaier stuk. Lila met witte blink. Sierlijke bak met goed uitgevoerde spider floss effect. De opbouw klopt, kleuren kloppen, dit is gewoon een prachtige 25mm kaliber bak. Mensen die ‘m in de collectie hebben gaan hier geen spijt van krijgen.
  • Blue Lion King (Predator): Must have voor fans van blauw/goud combinatie. Hij pakt me persoonlijk niet helemaal, maar ik denk dat dat vooral komt omdat ie dubbel geschoten werd. Single geschoten komt ie echt veel beter tot zijn recht. Eerste cake met brede gouden palmen kwam het beste over
  • Multi Colour Madness: Zo ontzettend zonde dat ie dubbel geschoten werd. Overkill aan kleuren en prikkels. Wel een showbox, met een hoog tempo. Ben heel benieuwd hoe deze het in de straat gaat doen
  • Party Raiser The Final: Moordend tempo, focus op neon. Mooie kleuren, gaat indruk maken in de straat.
  • Supercharger (Yakuza): Vond ik de minst presterende bak van de avond. Moet wel haast mixed caliber zijn, eerste cake leek wel 20mm, zo slap. Totaal niet onderscheidend, dan zou ik altijd voor de Predator, Code S, Volt! collecties gaan die kwalitatief een stuk sterker zijn.
De finale klapte er goed op. Goed gevulde hemel, met een breed scala aan kleurtjes. Timing ontzettend goed, terwijl de show toch op een aantal punten complex in elkaar zat qua shapes. Enkele producten uit de demo kwamen wederom voorbij, maar als ik me niet vergis zat er tegen het eind ook een portie Riakeo Elegance in verwerkt, drie stuks in W-Shape.

Grote dank aan de mensen van Onrust en Zena voor het verzorgen van een strakke show. Klein maar fijn en erg gemoedelijk. Prima voor elkaar gewoon. En voor wat betreft de weersomstandigheden: waar kunnen we hiervoor tekenen? Beter wordt het haast niet.

Niet gefilmd (ben ik geen held in, ook niet in het bezit van een camera die recht doet aan de kleuren/burst en effecten van het grootste vuurwerk dat in NL te koop is) maar wel een paar plaatjes van de showroom voordat de deuren naar het schietterrein open gingen.

Bijlagen

• 20251211_183803_resized.jpg
    20251211_183803_resized.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 50
  • 20251211_183817_resized.jpg
    20251211_183817_resized.jpg
    891,4 KB · Weergaven: 47
  • 20251211_183843_resized.jpg
    20251211_183843_resized.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 41
  • 20251211_183905_resized.jpg
    20251211_183905_resized.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 36
  • 20251211_183932_resized.jpg
    20251211_183932_resized.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 36
  • 20251211_183938_resized.jpg
    20251211_183938_resized.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 36
  • 20251211_183956_resized.jpg
    20251211_183956_resized.jpg
    1 MB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:

En nog een impressie van de plaatselijke omroep..... Misuto Master twee seconden in beeld, geeft wel een goede indruk live.
Helder verhaal, goed verwoordt, complimenten daarvoor.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan