Het was weer fantastisch om getuige te zijn van de jaarlijkse bedevaart van vuurwerkliefhebbers naar Kuiper in Koekange. Het was lekker druk, voor mijn gevoel nog zelfs iets drukker dan anders, de organisatie perfect. Kuiper heeft het gewoon ontzettend goed voor mekaar, van parkeren tot catering en van showroom tot commentaar, wat buitengewoon kundig is. De liefhebberij straalt er vanaf, de Drentse gastvrijheid trouwens ook.
In Koekange snappen ze het gewoon: vooraf het publiek in de stemming brengen met Nederlandstalige klassiekers van Lucas en Gea en Jan Smit en een gevarieerde schietlijst, waarvan alle producten enkelvoudig geschoten worden. “What you see is wat you get”, zo hoort het ook en zo moet het ook, want je wilt toch vergelijken met hoe het straks daadwerkelijk in de straat komt te staan.
Ik deel de mening van JosZie een paar post eerder wat betreft de 20mm kaliber potten. Goud boeketten zijn gewoon mager en komen niet echt goed uit de verf. De Zauber was een positieve verrassing en uitzondering. In de prijsrange 15 tot 30 Euro klapte de Speed of Sound van Vulcan, alles ervoor en erna eruit. Was deze nou zo goed of de rest nou gewoon stukken minder? Hoe dan ook, omstanders vonden het verschil ook groot getuige hun analyse achteraf en ik acht de kans aannemelijk dat de Speed of Sound bij menigeen dusdanig overtuigd heeft dat ie gretig aftrek zal gaan vinden bij Kuiper deze jaarwisseling. 12 gram kruit per shot – goede uitwerking en burst voor een zeer schappelijke prijs.
De omstandigheden – amper wind, vrij helder, temperatuur net boven 0 Celsius) waren ideaal voor de goudbakken om maximaal tot hun recht te komen. Bij 25mm/30mm cakes en compounds met een goede burst lukt dat ook.
Ik heb ontzettend genoten van de Cupido, de Philadelphia Spitters en de Iro Kin Beauty maar mijn persoonlijke favoriet was toch wel de Notorious van GBV-Weco. Het flinterdunne goud van deze importeur is echt subliem, zoals ik vorig jaar zelf al met de Fuego Del Mar mocht ervaren. Dikke bak die bij mij op de lijst voor 2025 gaat.
Andere toppers uit het GBV-Weco assortiment waren de Dividir (St8ment) en de Pirates of the Carribean (Pangu). Om te beginnen met de Pirates of the Carribean: Harde burst, gevarieerd, erg goede uitwerkingen. De blinkers zijn ongekend fel en intens, echt complimenten aan Weco daarvoor. Mensen die ‘m over dik 2 weken in de straat hebben staan gaan hier geen moment spijt van krijgen. De Dividir was een ‘agressieve’ crossette met een enorm brede uitwerking. Spatte echt uit elkaar, persoonlijk mag het een tandje minder en vind ik de Escape Room van Lesli iets sierlijker. Een bijzonder stukje vuurwerk de Dividir (waar leg je de klemtoon?) en volstrekt logisch dat ie zo gewaardeerd wordt onder de freaks.
Al met al een zeer mooie vuurwerkavond, met een geweldige, ongekend dikke eindshow. Top gewoon. Team Kuiper – bedankt!