De Vuurwerk Federatie vraagt jullie hulp!

ook hierbij kan je verschillende invalshoeken hanteren. tuurlijk, ik ben het eens met bovenstaande. ik ben ook van mening dat er een gezonde discussie kan ontstaan en je echt niet bang hoeft te zijn om je in een hoek te laten lullen. je bent op tv, niet in de kroeg. het is altijd hoor- en wederhoor. ook al zou je achteraf meer gezegd willen hebben, je hebt in ieder geval je moment gehad. nu helemaal niks, door een eigen keuze om niet te komen.

voorbereiding is niet noodzakelijk. we hebben allemaal het verhaal toch in grote lijnen in ons hoofd? en juist die vreselijke onwaarheden en stereotypering hadden we als geen ander kunnen pareren, want die zijn grotendeels onzin en gericht op A- gedrag en B- illegaal vuurwerk

het bericht van sprinkhaan hierboven is puur speculatief en op basis van een eigen gevoel wat nergens op is gebaseerd

nogmaals, een zeer grote gemiste kans in mijn ogen

edit tov bovenstaande. persoonlijk kan je niemand iets kwalijk nemen... als het niet kan, kan het niet... punt. maar puur het feit dat we onze stem niet hebben kunnen laten horen vind ik een gemiste kans en erg jammer

Wat mij betreft mag de 25 kg regel ook als eerste aangepakt worden.

Daarnaast zie ik graag een lobby in Den Haag, die gaat uitzoeken wat er speelt bij de politici. Met het doel om politici, die welwillend tegenover het vuurwerk staan, informatie en standpunten aan te reiken waarmee ze beter onze standpunten kunnen behartigen. Uiteraard met als doel behoudt van het consumentenvuurwerk. Deze lobby moet bestaan uit mensen die op geen enkele manier een commerciële band hebben met vuurwerk.

Dat er zoveel mensen over de 25kg regeling praten begrijp ik echt niet...

Tuurlijk zou ik die ook omhoog willen hebben, maar het gaat erom een tegengeluid te laten horen om te voorkomen dat onze hobby straks verboden wordt.

En dan wordt er geroepen dat de hoeveelheid VW omhoog moet?

Sorry, maar daarmee gaan we de strijd zeker niet winnen

Misschien een actie om meer bewustzijn bij de zogenaamde YouTubers te creëren? Zie de laatste tijd de meest bizarre acties voorbij komen. Van (legaal) vuurwerk in huis afsteken tot vuurwerk wegslaan met een honkbalknuppel. En dit zijn nu dus het voorbeeld van de jongere generatie...

edit tov bovenstaande. persoonlijk kan je niemand iets kwalijk nemen... als het niet kan, kan het niet... punt. maar puur het feit dat we onze stem niet hebben kunnen laten horen vind ik een gemiste kans en erg jammer
Ja vind ik eigenlijk ook.
Kijk, dat het te kort dag is, dat neemt niemand de Federatie kwalijk. Wat niet kan, kan niet.
Zonde blijft het wel, maar dat is zonder iemand ergens van te beschuldigen.

Maar het argument bang te zijn je zegje niet voorbereid en niet (volledig) te kunnen doen vind ik _persoonlijk_ een beetje onzin. Niets zeggen is in zo'n geval volgens mij veel erger. Dan zijn dus alleen de anti's aan het woord geweest. En je krijgt sowieso beperkt tijd, dus je had waarschijnlijk altijd meer willen zeggen achteraf ;)

Zoals ghoost zegt: "voorbereiding is niet noodzakelijk. we hebben allemaal het verhaal toch in grote lijnen in ons hoofd?", dat is toch grotendeels zo? Alle shit door illegaal wordt weggezet als de schuld van het 'normale' (consumenten)vuurwerk. Daar zijn veel argumenten aan op te hangen. Evenals de vroege knallen in de loop van december, en het wangedrag van dat tuig. Dat zijn de grootste pijnpunten, maar niet te relateren aan consu-vw, terwijl dat wel gebeurt. De kans om dat te duiden zou je, voor zover dat tijd-technisch enzo mogelijk is, altijd moeten pakken als Federatie zijnde.
OF.. een goeie link met BPN, BCN, importeurs hebben, zodat zij iemand sturen.
Maar zoals gezegd, geen verwijten ofzo, 'we' zijn allang blij dat er eindelijk iets meer gestreden wordt voor onze hobby en traditie. Iets wat de branche zelf al jaren eerder had -moeten- doen.

Ik en denk vele medefreaks en liefhebbers van Nederlands consumentenvuurwerk erger me kapot aan alle negatieve berichtgeving omtrent vuurwerk in de media.
De geluiden klinken elk jaar luider voor een algemeen vuurwerkverbod, mijn vraag eigenlijk wat kunnen we hieraan doen?

Ik en velen denken dat ons vuurwerk ten onrechte te vaak wordt bekritiseerd. Terwijl illegaal vuurwerk/misbruik/dronkenschap en of drugsgebruik of een combinatie van dergelijke ten grondslag ligt aan het negatieve omtrent onze passie.

Is het een idee om bijvoorbeeld in samenwerking met BCN, BPN- Pyro vloggers-winkeliers-vuurwerkcrew een vuist te vormen en een duidelijk tegen geluid te laten horen?
(PS: Ik zie het al voor me, o.a.een gezamenlijke grote advertentie in dagbladen om de positieve kanten en waarheid van vuurwerk te vermelden. Om daarmee de mensen een andere kijk op consumentenvuurwerk te geven,deelname talkshows etc.)
Het zou toch doodzonde wezen als onze passie verloren gaat d.m.v onrecht i.v.m.foutieve berichtgeving vanuit met name de media.

Wanneer wij er alles aan gedaan hebben om een duidelijk verhaal te verkondigen en onze traditie uiteindelijk toch ten einde komt kunnen wij ons tenminste recht in de spiegel aankijken dat we onze kinderen deze mooie traditie helaas niet mochten meegeven.

Toevoeging van iemand anders, stond elders hier en mee eens:
Daarnaast misschien goed om als VWC of Vuurwerk Federatie al dan niet in overleg met de BPN op bezoek te gaan bij Tweede Kamerfracties. Ik heb zelf bij zo'n fractie gewerkt voor een Kamerlid en zij vullen de dagen vooral met het voeren van gesprekken met mensen/bedrijven/organisaties. Dat doen ze graag, om zo een goed beeld te vormen van de praktijk. Klinkt allemaal ingewikkeld, maar is niet meer dan persoonlijk medewerkers van Kamerleden benaderen en een afspraak inplannen. Waarom alles via de media spelen als het ook direct bij de beleidsbepalers op tafel kan komen? En dan niet alleen vanuit de branche (zakelijk oogmerk), maar ook het geluid vanuit liefhebbers laten horen!

Jullie ook nog de aller beste wensen! - Inderdaad, hard maken om de 25 KG regel om te zetten naar 20 of 30 KG NEC per huishouden. Veel logischer ook nog eens.

- 0,5 of max 2 gram flash in knalvuurwerk toestaan, om zo voor een deel het illegale knalvuurwerk proberen buiten spel te zetten.

Als vuurwerkfederatie zou ik NU echt samen met een aantal grote vuurwerk Winkeliers als bijv. : De vuurwerkgigant Franeker, megavuurwerkfreaks Leeuwarden, Giezen, Hoogkerk, de outlets en bijv. de welkoops en samen met grote importeurs, eens contact zoeken met Albert van den Bosch en Ockje Tellegen ( allebei VVD kamerleden) en hebben het bij het juiste eind omtrent vuurwerk en ILLEGAAL vuurwerk + het zijn vrij toegankelijke figuren.

Hard maken en duidelijke + verstandige afspraken waarbij je als vuurwerkfederatie niet te veel water meer bij de wijn doet samen met de winkeliers, importeurs, VVD, CDA en PvdA. Ook vuurpijlen en kleine singleshots NIET in de ban doen! ( er is al zoveel van liefhebbers afgepakt)

Maar echt! Ga praten met de grootste regeringspartijen! Regel een petitie en biedt deze aan aan de VVD en het CDA. Je hebt zo 20 of 40.000 handtekeningen te pakken. Geen probleem!

Doen hoor!

1. Probeer invloed op de besluitvorming te krijgen - leg contacten in de politiek
Begeef je op jet niveau waar de besluiten genomen worden. De politiek. En je krijgt binnen onze club een hele mooie mogelijkheid om in contact te komen met iemand die daar ervaring mee heeft. Zie de reactie van Rico.......

Ben een paar jaar medewerker van een Kamerlid geweest, en er komen de hele dag belangengroepen, organisaties etc. over de vloer om hun standpunt toe te lichten. Dat gebruiken ze bij hun standpuntbepaling.

Kijk wat Rico kan betekenen, die weet waarschijnlijk meer, kan jullie misschien adviseren, meewerken....?

2. de 25 kilo regel

Overigens denk ik dat er veel mensen tegen een vuurwerkverbod zijn, meer dan je denkt. Vanuit allerlei invalshoeken. Mensen die zelf geen vuurwerk afsteken of nauwelijks.

Maar het is (op dit moment) niet populair in diverse kringen om te zeggen dat je vuurwerk eigenlijk best leuk vindt. Dus die mensen hoor je niet of nauwelijks.

Ken zelf meerdere mensen die groen links stemmen, maar vuurwerk wel fantastisch vinden. Dat kan echt wel samen gaan. Maar tussen fanatieke groen links stemmers, zullen ze daar niet zo hard voor uitkomen. Daar kunnen we van alles van vinden, maar zo werkt dat nou eenmaal vaak.

De kunst is om deze mensen op de een of andere manier toch de mogelijkheid te geven, om hun stem te laten horen. En dat doe je via de politiek volgens mij.

Laatst bewerkt:
Allereerst, respect voor de federatie dat jullie je nek voor de traditie en dus voor alle liefhebbers uitsteken, en hier tijd en energie voor opofferen.

Wil ook input leveren, veel is al gezegd en hou het daarom kort. Speerpunten i.m.o.

- negatieve spiraal proberen te doorbreken.
- kennis van zaken:verschil tussen legaal en illegaal knalvuurwerk duidelijk te maken. Voor velen is dit een pot nat als je de uitspraken hoort en leest van o.m. burgemeesters en politiefunctionarissen en hun oproep tot een verbod op het legale knalvuurwerk.
- de media, journalisten wijzen op hun onkunde.
-samenwerken met andere pro-partijen, belangenvereniging, importeurs, winkeliers om een groot bereik te krijgen en zo sneller bekendheid te krijgen en daardoor makkelijker opgepakt worden door de media.
- aanpak illegaal vuurwerk
- 25 kg regeling.

Zal een hele opgave worden maar fijn dat jullie dit gestart zijn, succes :thumbsup:

Is het een idee om bijvoorbeeld in samenwerking met BCN, BPN- Pyro vloggers-winkeliers-vuurwerkcrew een vuist te vormen en een duidelijk tegen geluid te laten horen?
(PS: Ik zie het al voor me, o.a.een gezamenlijke grote advertentie in dagbladen om de positieve kanten en waarheid van vuurwerk te vermelden. Om daarmee de mensen een andere kijk op consumentenvuurwerk te geven,deelname talkshows etc.)
Het zou toch doodzonde wezen als onze passie verloren gaat d.m.v onrecht i.v.m.foutieve berichtgeving vanuit met name de media.
Paginagroot in de belangrijkste dagbladen, dat zou wel wat zijn ja. Geen idee wat het kost, maar met een crowdfunding onder de freak, winkeliers en importeurs kom je vast een heel eind!
Of de 'advertentie' zelf mensen echt overtuigt da's maar de vraag, met geeft in elk geval reuring en exposure. Pauw/Jinek, DWDD, Nieuwsuur, SBS, Koffietijd, whatever.. er zal in de grote media echt wel op gereageerd gaan worden vermoed ik. Federatie, branche en liefhebbers trekken ten strijde.
Al blijft ook dit een ludiek karakter hebben, zal weer overwaaien. Een ingang bij de politieke partijen, daar bereik je het meeste mee, daar worden de beslissingen gemaakt. En lokaal, bij gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters..

Een paar puntjes:

-Aantonen waarom een centrale vuurwerkshow per gemeente niet haalbaar is (niet genoeg pyrotechnici, te weinig geld voor een échte show)

-25 KG Regeling onder de loep. Maak er 25kg kruitinhoud van. Een gemiddeld assortiment is al 25kg of meer.

-Aantonen waarom een centrale stooklocatie geen goed idee is ( dezelfde raddraaiers verpesten het dan voor iedereen die er wel normaal mee om kan gaan )

-Het positieve effect van vuurwerk laten zien, uitlegfilmpjes wellicht in samenwerking met de NPO hoe je vuurwerk veilig afsteekt, en waar een stel freaks laat zien wat veilig is, wat goed is, en hoe de échte vuurwerkliefhebbers ervoor staan.

-Een icoon in de vuurwerkbranche voorop zetten. Iemand met veel volgers, veel naamsbekendheid en een goede geschiedenis heeft wat betreft het afsteken van vuurwerk (dus skip EnzoKnol, PTD of die vervelende nageboorte van een Ruben Koet.) Maar pak iemand die veel bereikt.

Maak een landelijk meldpunt van vuurwerkvandalisme. Ken je iemand, zie je iemand, of weet je een plek waar mensen elk jaar dingen vernielen, film het / meldt het, en stuur het op naar de politie. Laat zien dat wij degene zijn die vóór het behoud zijn, maar tegen het vernielen.

Er zullen hier ongetwijfeld domme punten tussen staan, ofwel onhaalbare punten, maar dit is even wat ik me zo kan bedenken.

Ander punt, mede gezien alle input in deze topic;
Terugkoppeling naar je volgers/fans/freaks...
Gaan jullie dat via FB doen? Of nieuwsbrief per email? Of conform huidige aanpak?
Ik denk dat de geïnteresseerden graag (bijv maandelijks, 2-maandelijks) horen wat de Federatie gedaan heeft, wat de reacties waren, wat de plannen zijn en welke van "onze" punten eventueel meegenomen worden. Kortom, wat meer betrokkenheid.

Worden ook nog de politiebonden ACP en NPB benaderd, n.a.v. dat laatste artikel van ze?
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/bi...ngen-aan-op-vuurwerkverbod/ar-BBSwAiO?ocid=sf
Om eens te duiden hoezeer ook hier het legale weer met het illegale verward wordt, en het gedrag van enkele individuen -niet- representatief kan zijn voor het grote gros van de nette consumentenvuurwerk afstekende medemens?

nog een tip; kijk Rambam van gisteravond eens terug.. :wink:

over publicaties/artikelen/onderzoeken pushen naar 't ANP en de verdere media :idea:

Wie heeft het over 500 verschillende petities?

Als je als vuurwerkfederatie in gesprek gaat met importeurs en winkeliers, bereik je in mijn ogen echt wel iets. En waarschijnlijk meer dan alleen maar via een website met een petitie tegen een vuurwerkverbod.
In de winkels en op de demo's staan de vuurwerk liefhebbers letterlijk in je winkel. Een internet-adres op de schietlijst, folder, afhaalbewijs en bestellijst, die verwijst naar een petitie tegen een vuurwerkverbod en je hebt zo 40.000 handtekeningen bijeen.

In de winkels en op de demo's staan de vuurwerk liefhebbers letterlijk in je winkel. Een internet-adres op de schietlijst, folder, afhaalbewijs en bestellijst, die verwijst naar een petitie tegen een vuurwerkverbod en je hebt zo 40.000 handtekeningen bijeen.

Hier ook maar even de zelfde reactie onder zetten wat ik denk :

Helemaal goed, echter zou het het mooiste zijn dat de klanten zo iets eigenlijk ter plekke in vullen en niet via een link zo als jij zei. dat vinden mensen vaak weer net ff te veel moeite en voor dat ze thuis zijn, zijn ze het al weer vergeten of stellen ze het uit na een ander moment. En vaak komt er van uitstel afstel.

Back
Bovenaan