Wat zouden jullie graag zien van de Vuurwerk Federatie?
1.
Méér de media "opzoeken", met bijv opstellen meer statements, columns, reacties op belangrijke stukken, etc. Ik bedoel wanneer je zelf genoeg content genereert op je website en social media kanalen, dan komt een deel van de media aandacht vanzelf (likes, delen, quotes, links, enz).
En met opzoeken bedoel ik, schrijf regelmatig de (grote) media(personen) aan, maar zeker ook lokale/regionale/landelijke politici, als er weer een stukje content klaar is, of met simpelweg een reactie op een gepubliceerd artikel.
Ik lees nu een paar keer dat
die lijntjes erg lastig te vinden zijn, maar volgens mij is het pushen van je eigen berichten/media altijd mogelijk. Of men het overneemt is een 2e.. Houd desnoods een mooie Excel bij, waarin staat wie wanneer aangeschreven is, of er een reactie is geweest, etc. Soort logboek/portfolio idee.
2.
Zoals meermaals aangegeven, kaart de bruto 25kg eens aan. Misschien eerst bij, of juist samen met, de BPN. Duitsland is een mooi voorbeeld. Geen restricties, ze versturen zelfs cat.2 via de post, nagenoeg nooit problemen. België heeft volgens mij wel een NEM restrictie, dat is al beter dan bruto gewicht, al is 1kg dan wel weer treurig laag...
Hoe kijkt de branche hier tegenaan? Zoals al geschreven, het is niet alleen een probleem van de consument, maar óók van de branche zelf. Zij zadelen consumenten op met producten die op of zelfs net over het randje zitten.
3.
Imago consumentenvuurwerk in verhouding tot het illegale.
Dit vind ik eigenlijk voor het behoud van onze hobby en traditie de belangrijkste.
De stortvloed aan negatieve (media)aandacht is doorgaans voor 90% ingegeven door illegaal vuurwerk. Dat wordt vrijwel altijd over 1 kam geschoren met consumentenvuurwerk.. door lokale krantjes, wethouders, columnisten, grote media, burgemeesters, iedereen.
Overlast harde klappers?
Illegaal. Bushokje gesloopt?
Illegaal. Inval garagebox met paar honderd kilo?
Illegaal. Vingers eraf geknald?
Illegaal. Youtube filmpjes brandbommen/sloopwerk?
Illegaal.
En daarnaast nog het asociale tuig dat zich tegen hulpverleners keert... wanneer zij met vuurwerk gooien is dat meestal ook
illegaal spul. En daarnaast is het simpelweg tuig van de richel (met drank/drugs op) dat zonder vuurwerk dan wel met stenen, fietsen, hekwerken, stokken, enz zal gooien... De link met consumentenvuurwerk is hier helemaal niet aanwezig, maar wordt door de verbods-lobby wel vaak zo gebracht.
Dit moet absoluut 1 van de speerpunten van de Federatie zijn, in alle artikelen en communicatie. Wangedrag met
illegaal is
niet de schuld van
legaal.
4.
Het positieve benadrukken, meedenken in oplossingen.
Dit om naast het schoppen tegen huidige regelgeving en negatieve berichten
ook zelf bij te dragen aan een leuker, veiliger Oud & Nieuw, voor iedereen. Positief kritisch zijn.
Denk aan promotie a la VuurwerkCheck (evt samenwerking), biedt scholen een veiligheidscursus aan of een powerpoint met tips en tricks voor veilig afsteken. Zoek een sponsor voor vuurwerkbrillen en aansteeklonten, ga ze uitdelen eind December. In die hoek zit ik te denken.
En daarnaast op regionaal niveau misschien met wethouders en gemeenteraadsleden kijken naar de problematiek van een gemeente/stad/dorp en helpen bij doorvoeren verbeteringen. Zeg samenwerking toe bij het bepalen van vuurwerkvrije zones, de handhaving ervan, maak een opruimplan voor 1 Januari, betrek buurtwachten voor eventuele controle op excessen/vandalisme, etc.
Als de goedgebekte leden van de Federatie dit in hun eigen gemeente eens opperen, dan verwacht ik serieus wel enige positieve reacties. Zo laat je tevens zien mee te willen denken in oplossingen in plaats van enkel bestaande ideeën af te branden.
5.
Randstedelijke problemen niet doortrekken naar het ganse land. D.w.z. de dikste ellende doet zich voor in 4 a 5 grote steden in het westen / randstad. Maar bij een mogelijk landelijk verbod zijn straks ALLE steden en dorpen de dupe, ook daar waar doorgaans alles op rolletjes verloopt. Dit dan nog naast alle negatieve effecten van een verbod, dat terzijde voor dit punt.
Maatwerk problemen vragen om
maatwerk oplossingen. Dit mag/moet ook zeker bij de Federatie op de kaart.
6.
Afsteektijden.
Misschien in het huidige klimaat nog een brug te ver, maar op zich zouden de tijden best weer verruimd kunnen worden. Beetje out of the box denken. Mede omdat de grootste overlast momenteel al door vuurwerkvrije zones kan worden afgedekt. Per gemeente. Ruimere afsteektijden maakt het onmogelijke handhaven overdag dus niet langer nodig. Ook gaan mensen (en de jeugd) vanzelf méér stoken bij daglicht i.p.v. 's avonds. Nuchter i.p.v. beschonken. Overdag ook beter toezicht dan in het donker.
7.
Input van de liefhebbers.
Nu is er deze topic, een prima actie. Op de website staat een contactformulier, ook goed. Maar; is er nog meer input van de achterban gewenst, hoe en op welke vlakken? En is er voor ons een aanspreekpunt, buiten deze topic? Is dat bijvoorbeeld de website, een aangewezen persoon, de facebookpagina?
En, mogen liefhebbers ook in naam van de Federatie berichten plaatsen, mails sturen, columns inzenden, etc? Eventueel na een redactionele check? Of is dat aan leden voorbehouden? Ikzelf klim nog wel eens in de pen als ik serieuze media of columnisten iets tenenkrommends of buiten de feiten zie schrijven. Net verwoord, serieuze input. Misschien voor de naamsbekendheid mooi als daar 'namens de', of, 'in overleg met de Vuurwerk Federatie' bij staat. Al is het wel uitkijken geblazen dat niet Jan en alleman dat gaat doen en dan met krachttermen gaat gooien of zelf ook onwaarheden oppert. Dit schrijvende blijkt dit toch een lastig puntje te zijn. Maar goed, benieuwd naar jullie ideeën hieromtrent.