De strijkers uit Praag knallen net even harder

Zag op AVP een mediabericht staan dat ook betrekking had op vuurwerkcrew.nl dus hoop dat niemand het erg vind dat ik het zomaar even overneem. Arjan heeft dit stuk zelf overgetypt uit het AD van vandaag. Bedankt daarvoor.

De strijkers uit Praag knallen net even harder

UTRECHT - België is niet langer het enige paradijs voor liefhebbers van in Nederland verboden vuurwerk. De illegale strijkers komen steeds vaker uit Oost-Europa. Handelaren hebben een nieuwe bron ontdekt. En wie even op internet zoekt, leest al snel dat ook de vuurwerkliefhebbers zelf de adresjes in die landen hebben opgespoort.

De strengere controles van de afgelopen jarenaan de Belgische grenszijn de belangrijkste reden dat handelaren nu proberen op andere manieren hun waar het land binnen te krijgen, vermoeden ze bij de politie en inspectiedienst van het ministere van VROM. De toestroom van fout vuurwerk uit Oost-Europa groeide al een paar jaar, maar is dit jaar 'nog prominenter dan anders', zegt een woordvoerster van VROM. ,,De strijd tegen illegaal vuurwerk is nu eenmaal een permanente strijd, waarin we steeds verschuivingen zien.'' De politie kan er inmiddels over meepraten. Zo kwamen Rotterdamse agenten al illegale partijen vuurwerk tegen uit Tsjechië en Polen. En het politiekorps in Limburg startte een onderzoek na de vondst van tientallen kilo's afkomstig uit dezelfde regio's. In september werden ook in het Belgische Merksplas een Poolse en Nederlandse vrachtwagenchauffeur betrapt toen ze 2000 kilo aan het overladen waren. Politie en VROM blijven strijden tegen de invoer van verboden vuurwerk, vooral vanwege de te grote risico's voor de gezondheid.

Consumenten:
Niet alleen handelaren weten inmiddels de Oosterburen te vinden voor het zwaardere vuurwerk. Ook consumenten hebben de vindplaatsen op het oog, blijkt uit een rondgang op internet. Op diverse fora delen ze adressen van winkels waar de beste spullen kunnen worden gehaald en wisselen ze ervaringen uit van reisjes er naartoe. Zo verhaalt een vuurwerkliefhebber onder de schuilnaam 'Cas1994' op de website vuurwerkcrew.nl over zijn laatste drie vakanties naar Tsjechië. Daar kocht hij op marktjes vijftig strijkers voor 8 euro. ,,Topkwaliteit, en ik had van zes pakjes niet één weigeraar," schrijft hij.

Ook forumlid 'Pyromania' heeft kennis gemaakt met het vuurwerk uit Oost-Europa. ,,Ik ben ook naar Tsjechië geweest in de zomervakantie. In elk klein stadje met een beetje toeristische trek vind je de bekende van-alles-en-nog-wat-winkeltjes wel. Als er messen en airsoft-guns verkrijgbaar zijn, is er meestal ook wel een vuurwerkhoekje. Al moet je hier vaak wel even om vragen." En het vuurwerk blijkt vaak ook goedkoop. In landen als Polen en Tsjechië mag legaal veel zwaarder vuurwerk worden verkocht dan in Nederland. Strijkers die hier verboden omdat ze te veel kruit bevatten en met een strijkvlak van een lucifer moeten worden aangestoken zijn daar bijvoorbeeld uitgebreid voor handen, blijkt uit websites van de winkeliers. Bij enkele buitenlandse webwinkels kun je ze zelfs laten versturen naar Nederland. Of het aankomt is de vraag, hebben sommige foraleden op internet al gemerkt. Pakketten kunnen door de douane worden onderschept. (door Raymond Boere)

Dit was bij mij weten de 1e keer dus dat VWC op een niet al te positieve manier in het nieuws komt,zonde :sad:. Maar zo zie je maar weer wat je op je nek kunt halen als je zo iets als een lekker uitgebreid trip report gaat lopen schrijven.

Ook negatieve reclame is reclame natuurlijk en ik denk dat het niet heel erg interessant is dit bericht. Mochten de mensen toch gaan kijken en zoeken, dan zien ze dat het allemaal mensen zijn die op vakantie iets kopen. Wij kopen ook in Valencia allemaal vuurwerk, maar dat vuurwerk gaat daar op en niet mee naar huis hoor.

Beetje overtrokken bericht, context klopt niet geheel, maar dat merken ze snel genoeg als mensen zelf kijken op de fora.

We willen trouwens met nadruk op wijzen dat vuurwerkcrew hierbij geen verlening heeft gegeven aan de krant.
Maar kijken mogen ze altijd:)

Ik zou de journalist graag een keer op de koffie willen hebben en aan hem vragen of hij eens een leuk artikel over vuurwerk wil schrijven.
Op de manier waarop wij liefhebbers het beleven.

Verder maak ik mij er niet zo druk om, AD wordt door een hoop mensen gelezen en het bezorgt ons weer een beetje reclame al is de inhoud negatief.

Fred,wat let je? Serieus,jij bent 1 van de meest vooraanstaande vuurwerk deskundige/spreekbuis van vuurwerkminnend Nederland!!
En ik weet nog dat Tony (FPM natuurlijk) ook eens een zeer verhelderend intervieuw heeft gegeven aan een grote landelijke krant.
Kortom:bel die journalist eens,heeft ie vast wel oren naar!

Goed dat je er over begint Red Thunder.
Met de mannen van Vuurwerktraditie (o.a. Cameo/Nick) vandaag het plan opgevat om ons de komende weken te gaan storten op de media.
Mede aanleiding hiervoor is de weigering van een omroep om Vuurwerktraditie deel te laten nemen aan een discussieprogramma van een bekend tv programma.

wat is de reden hiervoor dat ze geweigerd zijn, zie dit als een belediging aangezien ik mij zelf als vrijwilliger heb aangemeld bij vuurwerktraditie.

Vrije meningsuiting, Vrij land tussen haakjes

De reden van weigering is ons niet toegelicht.
Volgens de redactie zou het onderwerp van discussie achterhaald zijn.
Maar uit betrouwbare bronnen hebben wij vernomen dat het tv programma wel doorgaat, alleen dan niet met deelname van de echte liefhebbers.
Censuur dus

Ehhh :shocked:
Is dit nou een bericht uit een kranten artikel, of las ik nou ook wat van een programma ?
Het staat mij er een beetje onduidelijk...
Kan dit voor mij nou ook nog consequenties hebben?

stuk stond in AD

De reden van weigering is ons niet toegelicht.
Volgens de redactie zou het onderwerp van discussie achterhaald zijn.
Maar uit betrouwbare bronnen hebben wij vernomen dat het tv programma wel doorgaat, alleen dan niet met deelname van de echte liefhebbers.
Censuur dus
Daar word ik nou zo pissig van he :angry:
Waar blijven die acties van Vuurwerktraditie.nl eigenlijk? Behalve de muntstickers heb ik niks meer gemerkt, en zelfs van die actie nooit weer iets gehoord.

Back
Bovenaan