De rotjeskoorts, of 'how to deal with the enorme knalkeuze?'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Richardus

VWC lid
Shising is shising is shising. Dat is duidelijk. Maar er zijn veel meer knallers op de Nederlandse markt waarvan er sommigen toch echt wel harder knallen dan een shising.

Elk jaar komen er nieuwe knallers op de markt, met steeds extremer, "illegaal" uiterlijk. Daarbij kan de freak een manie overvallen, die van hebbenhebbenhebben, proberenproberenproberen. Want stél als eentje toch harder dan gemiddeld knalt, of als eentje opeens ouderwets blijkt te snipperen!

Maar...je kunt niet alles proberen (of wel?); hoe pak jij dit aan? Probeer je niks, of zoveel mogelijk. Ga je af op uiterlijk of merk, of wacht je de ervaringstroom tijdens de verkoopdagen af en race je dan nog een handvol winkels af per auto, fiets of koets?

(als een mod dit topic beter geplaatst vindt in het 'Countdown'gedeelte, verplaats gerust)

Ik koop toch eerder de Binkie o.i.d. de laatste jaren, puur omdat die rotjes tegenwoordig troep zijn.
Vorig jaar de vlinders van Cafferata waren top, normale prijs, je betaalt weer wat meer voor minder knallers, maar een betere knal.

Dit jaar ga ik voor de nieuwe Astronauten van Schuurmans op pad qua rotjes, ben benieuwd of die weer als 10 jaar terug zijn en ik wil toch weleens wat van al die nieuwe soorten vlinders en nitraten testen. Voordeel daarbij is dat je niet direct 200 van 1 soort koopt, dat is niet op te krijgen. :p

Gaat Schuurmans de Astronautjes anders produceren? Da's wel weer verdomd verleidelijk rotjeskoorts-aanwakkerend nieuws!

Ik jeremiëer er later vandaag nog over, eerst werk :bye:

Om eerlijk te zijn kijk ik eerst naar mijn budget. Ik moet wel ruimte hebben voor 'experimentéel' NL knalvuurwerk. Daarnaast kijk ik wat ik waar kan halen. Ik heb geen zin meer om voor een paar pakjes single shots een eind te reizen. Dan kijk ik naar eerdere ervaringen en kijk ik naar potentiele aanbiedingen.

Komend jaar ging het bij mij als volgt. Binkies, Asian Thunders. Daar weet ik nu van hoe ze zijn. Idem voor de single shot van China Red en enkele andere merken. Wat ik nog niet getest of van anderen gehoord heb, komt op de lijst voor het testen. Zo heb ik de single shots van Katan nog niet gehad en ik kan daar dit jaar aan komen ivm verkooppunten in de regio die ze hebben. Dus deze komt op de lijst. Binkies zijn in de buurt niet meer te krijgen en Thunderkings van Rubro waren leuk, maar niet echt goed. Dus die vallen van de lijst af. Op die manier heb ik dus al een schifting doorgevoerd in wat er wel en wat er niet in komt.

Dan kijk ik verder rond naar wat er nog meer is qua losse knallers en matjes. Vorig jaar wilde mijn broer die Spanish Crackers van Cafferata testen. Dat vond ik mooi, want daardoor hoefde ik ze niet te kopen. Daarentegen vond ik de astronautenmat van Beko er grappig uit zien, ik had nog 8 euro over en voila, deze kwam er dus bij.

Nu overleg ik ook met andere freaks, familieleden en ik kijk rond wat er zoal te halen valt. Daarnaast ga ik uit van eerdere eigen ervaringen en van de feedback van forummembers en filmpjes. Op die manier kan ik besluiten wat er wel en wat er niet in komt.

Gaat Schuurmans de Astronautjes anders produceren? Da's wel weer verdomd verleidelijk rotjeskoorts-aanwakkerend nieuws!

Ik jeremiëer er later vandaag nog over, eerst werk :bye:

Jazeker! Zie het verslag eerder dit jaar; http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?26800-Bezoek-aan-Schuurmans-Vuurwerk-02-05-2012

Ook komen er nieuwe Astronauten, per 100 in een doosje, groter van formaat, een knal zoals 10 jaar geleden en hij schijnt ook te snipperen, kwalitatief dus weer een stuk beter, daardoor echter ook duurder, de prijs wordt later pas bekend.

Kwa klein vuurwerk haal ik elk jaar weer sloffen rotjes en elk jaar weer blijven de oude sloffen liggen. Ik heb er zo uit mijn hoofd nog een slof of 6 shising crackers liggen uit 2007.

Dit jaar ga ik voor overdag alleen voor single shots en knalcakes. En als uitzondering 1 doosje van de nieuwe royal thunders.

GVB rotjes worden er ook maar 100 in een pak ipv 200. Ben ik blij dat ik nog een slof heb liggen. Al ben ik niet rotjes gek. :)

tsja, ik loop meestal een jaar achter op nieuwe producten, dan heb je een vol jaar om filmpjes te kijken en lezen van reacties op een bepaald artikel; na een oudjaar en de gebruikers ervaringen kan je een veel beter oordeel vellen over een bepaald artikel. En zeg nou zelf; is het nou echt zo belangrijk om met 'nieuw voor 2012' cakes op straat te staan met oudjaar, zijn die oudere modellen allemaal -gaap- geworden?
Met knallers is dat een beetje anders, die zou ik wél allemaal willen 'hebbe', testen en ervaren, geen idee hoe dat komt. Met de museum collega's komt dat vaak best goed; iedereen heeft wel wat aan nieuwe rotjes op oudejaarsdag geritseld. En dan de filmpjes/reacties ná oudjaar natuurlijk, vuurwerkfora zijn dan goud waard! Een jaar achter lopen loont. :)

Wat betreft die nieuwe knallers van dit jaar en dat zijn er een boel, wacht ik een jaartje.
Wel ga ik die van Royal testen.
Wat betreft knallers ik ben er een beetje klaar mee, ik heb vorig jaar aardig wat novelties van Beko en Lesli en Orginal afgestoken.
En dat vond ik super om te doen.

De black vlinders van Cafferata had ik vorig jaar gekocht, maar ik heb ze een jaartje laten rusten.
Die voelden vorig jaar gewoon vochtig aan.
Ben benieuwd of ze harder knallen nadat ze een jaartje gedroogd zijn.

Ik heb even rondgekeken op de www.vuurwerkbestelling.nl
Hier ben ik de Shishing crackers tegengekomen.
Afgelopen jaren werden deze niet bij de dealer bij mij in de buurt verkocht.
Weet iemand dus ook of de Shishing crackers er al langer zijn, of dat ze er dit jaar voor het eerst zijn bij Schuurmans Vuurwerk?

Ik ben altijd erg gevoelig voor nieuwe dingen uitproberen. Ik snap nooit zo goed wat dat voor afwijking is, want het lukt niet het te verklaren enkel door te hopen op hardere knal of betere snipperfactor.

Al té vaak heb ik een slof rotjes gekocht die nieuw op de markt waren, of om het uiterlijk, of om de knal en snipperfactor te testen. En tot nu toe bleef ik er altijd weer mee zitten, teleurgesteld om de plofjes die wéér niet de goeie ouwe tijd deden herleven. Toen kon je trouwens ze tenminste ook nog per pakje kopen, zat je tenminste niet zoals nu meteen met 200 in je maag gesplitst.

Vorig jaar viel ik ook weer ten prooi aan de knalkoorts; nieuwe vlindertjes van Cafferata proberen, ook meteen die andere die ik niet had gehad, elders nog nieuw knallertje, daar nieuw shockje, nieuw knal/fluitpijltje...En dat gaat al jaren zo.

Ik vind het ontzettend geinig om zo van die nieuwe kleine producten te vergelijken; niet alleen rotjes en shocks, maar ook (vooral, zou ik bijna zeggen) fluitpijlen. Drie jaar geleden had ik zo ongeveer 10 verschillende, en dan omstebeurt achter elkaar (of tegelijk) afsteken...heerlijk.

Onderhand is het wel een bos met heel veel boompjes. Dan doel ik vooral op de shocks, die de afgelopen 5 jaar een vlucht hebben genomen. Allerlei soorten met allerlei uiterlijk en effect. Maar dit jaar krijgen we ook een hausse aan nieuwe knallers, na de voorzichtige start van vorig jaar. Toen waren er rotjes van Choeet, Bomba's van Pyrostar, vlinders van Cafferata. Nu nieuwe rotjes van Royal, vlinders en bijna dynamietgrootte knallers van Rubro, Katan kwam met veelbelovende rotjes volgens 'oud' procèdé, Schuurmans vernieuwt de aloude astronaut (wat m.i. een knalinstituut is, voor mij begon het met de oude oude astronaut, én groengele shising)...

En weet je; ik weet zeker dat ik er weer intrap. Waar ik mijn tengels op kan krijgen, moet en zal ik weer een pakje van gaan kopen. Qua shocks ga ik mij inhouden; Sick6 is de basis, die vreemde nieuwe van Cafferata worden getest, en de rookshots van Royal...dat zijn er alwéér 3, verdikkie! Vertel mijn portemonnee dat niet! En die nieuwe knallers die ik net opsomde? Komen d'r ook; ben ik blij dat ze daarbij wat overschakelen naar 100stuks per verpakking, of dat bij die 'illegaal' lijkende dingen de inhoud al helemaal wat minder... Ik verheug me alweer op de teleurstellingen...NOT.

Zucht, is er een knalkoorts-dokter in de zaal???

Slechts een retorische vraag Richardus. Daar hoef je géén antwoord op te geven. Dus een debat daarover hoeft niets opgestart te worden.

Heb jij geen demoshows in de buurt die de knalkoorts kunnen verminderen? Of wordt het bij jou dan erger?

Ze knallen toch geen rotjes, shocks en gilpijlen op een demo! Om algehele kruitkoorts te dempen is wat kruitsnuiven op een demo wel effectief, dus moet ik maar tevreden zijn met demo's van GBV en Sky/XXL :(

Maar d'r gaat toch vrijwel niks boven de hele dag klein grut uitproberen en afsteken. Heb dvd van VWMuseumduded geleend van iemand, daar zie je de knal- en kruitkoorts erg leuk in de praktijk :)

Het ging mij inderdaad om de gedachte dat kruitsnuiven misschien wel iets zou dempen.

Die museumdvd kijken werkt bij mij averechts haha. Mijn tip zou dan juist zijn: vooral niet kijken :p
Overigens heb ik dat stoken van klein grut om te testen vooral de eerste twee dagen in de avond als ik mij verveel. Dat heb ik met de Binkies gehad destijds. Eerste dag in de avond proberen en de dag later mijn broer langs de winkels sturen om meer pakjes te halen.

Hoe denk je over ruilen met anderen? Dat deed ik heel vroeger wel eens om te kijken wat andere knallers doen?

Ik ben altijd erg gevoelig voor nieuwe dingen uitproberen. Ik snap nooit zo goed wat dat voor afwijking is, want het lukt niet het te verklaren enkel door te hopen op hardere knal of betere snipperfactor.

Al té vaak heb ik een slof rotjes gekocht die nieuw op de markt waren, of om het uiterlijk, of om de knal en snipperfactor te testen. En tot nu toe bleef ik er altijd weer mee zitten, teleurgesteld om de plofjes die wéér niet de goeie ouwe tijd deden herleven. Toen kon je trouwens ze tenminste ook nog per pakje kopen, zat je tenminste niet zoals nu meteen met 200 in je maag gesplitst.

Vorig jaar viel ik ook weer ten prooi aan de knalkoorts; nieuwe vlindertjes van Cafferata proberen, ook meteen die andere die ik niet had gehad, elders nog nieuw knallertje, daar nieuw shockje, nieuw knal/fluitpijltje...En dat gaat al jaren zo.

Ik vind het ontzettend geinig om zo van die nieuwe kleine producten te vergelijken; niet alleen rotjes en shocks, maar ook (vooral, zou ik bijna zeggen) fluitpijlen. Drie jaar geleden had ik zo ongeveer 10 verschillende, en dan omstebeurt achter elkaar (of tegelijk) afsteken...heerlijk.

Onderhand is het wel een bos met heel veel boompjes. Dan doel ik vooral op de shocks, die de afgelopen 5 jaar een vlucht hebben genomen. Allerlei soorten met allerlei uiterlijk en effect. Maar dit jaar krijgen we ook een hausse aan nieuwe knallers, na de voorzichtige start van vorig jaar. Toen waren er rotjes van Choeet, Bomba's van Pyrostar, vlinders van Cafferata. Nu nieuwe rotjes van Royal, vlinders en bijna dynamietgrootte knallers van Rubro, Katan kwam met veelbelovende rotjes volgens 'oud' procèdé, Schuurmans vernieuwt de aloude astronaut (wat m.i. een knalinstituut is, voor mij begon het met de oude oude astronaut, én groengele shising)...

En weet je; ik weet zeker dat ik er weer intrap. Waar ik mijn tengels op kan krijgen, moet en zal ik weer een pakje van gaan kopen. Qua shocks ga ik mij inhouden; Sick6 is de basis, die vreemde nieuwe van Cafferata worden getest, en de rookshots van Royal...dat zijn er alwéér 3, verdikkie! Vertel mijn portemonnee dat niet! En die nieuwe knallers die ik net opsomde? Komen d'r ook; ben ik blij dat ze daarbij wat overschakelen naar 100stuks per verpakking, of dat bij die 'illegaal' lijkende dingen de inhoud al helemaal wat minder... Ik verheug me alweer op de teleurstellingen...NOT.

Zucht, is er een knalkoorts-dokter in de zaal???

Hier ga ik nog 1 dingetje aan toe te voegen. Ik koop ze ook voor de labels.
Wat overigens ook steeds minder gaat worden want steeds meer knallers worden in een doosje verkocht.:p

Laatst bewerkt:
Verschillende dingen klein vuurwerk heb ik wel degelijk getest.

Kwa babypijltjes ben ik nooit moeilijk geweest; slofje knetter en een slofje met fluit, ongeacht het merk. Nooit triple-ups ofzo omdat die gewoon relatief duur zijn. Vorig jaar geen babypijlen meer gehad omdat het eigenlijk maar gevaarlijke en onhandige dingen zijn, en ik heb ze totaal niet gemist. Dat is één kostenpost minder.

Nieuwe soorten rotjes heb ik ook wel getest. De basis waren de alom bekende 200-in-een-slof, meestal van GBV. Prima dingen. Daarom omheen heb ik Fantasy kanonslagen gehad van twee merken, die super goed bevielen voor het effectje. Verder de superrotjes van 30 (dacht ik) in een doosje van GBV. De '07 batch stelt niets voor, maar ook de '00 batch kan mij niet echt bekoren helaas. Ook de 80-in-een-doos super rotjes van Evuco (tegenwoordig GBV) stelden erg teleur. Dat was ook het moment van "ik ga geen superrotjes meer kopen", maar ik vrees dat ik daarop terug moet komen met de wannabe illegale knallers van sommige merken. Waarschijnlijk die van GBV-Weco maar proberen; één of twee pakjes waarschijnlijk. Om vervolgens hopelijk (maar onwaarschijnlijk) een juweeltje gevonden te hebben.

Singleshots zijn bij mij ook zoiets. Velen heb ik er gehad; Asian Thunders, Thunderkings (diverse merken), Lord Of Thunder, Binkie, Stoere Knaller, Black Burst, Rebel, Shock (paars) enzovoort.
Eigenlijk is er geen echte basis hierin geweest. Asian Thunders heb ik de meeste jaren gehad, maar van Rebels heb ik er de meeste weggestookt (net iets meer dat AT's). Sommige vielen tegen (Black Burst, Shock, Binkie) en sommige waren een verassing (Stoere Knaller, Rebel). Dit jaar ben ik weer de sjaak met singleshots; 2 pakjes Dragon Thunder (Bonfire) en 20 pakjes Smoke Thunder (Royal). Van de Smoke's heb ik stiekem hoge verwachtingen, dus hopelijk is het het waard.

Arme portomonee..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan