bruijntjeluc
VWC lid
Dat gaat het inderdaad worden. Eigen schuld. Ze gaan het meemaken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Dat is precies wat ik ook verwacht. De grens tussen legaal en illegaal vuurwerk bestaat niet meer en ik verwacht dan ook dat het aandeel zwaar vuurwerk flink toe zal nemen. Je kunt ook verwachten dat de illegale markt hier serieus op in zal spelen en dat de beschikbaarheid beter zal zijn dan ooit tevoren. Waarom zou je bij wijze van spreken naar het buitenland gaan voor F2 als je op de hoek van de straat F4 kan krijgen?Die dáárna wordt erg; is er geen legaal siervuurwerk meer, blijkt het nóg geen rustiger jaarwisseling...met meer ongelukken door leken die met illegaal gaan stunten ook nog, met shells en zware knallers die de straten overspoelen... Ze hebben die instroom nog nooit kunnen tegengaan, en hij gaat alleen maar toenemen '26
En dit terwijl je NU AL weet dat het verbod er aan zit te komen en dus heeft de illegale markt tijd zat om zich voor te bereiden. Ik voorzie dit jaar een chaos en volgend jaar een puinzooiDat is precies wat ik ook verwacht. De grens tussen legaal en illegaal vuurwerk bestaat niet meer en ik verwacht dan ook dat het aandeel zwaar vuurwerk flink toe zal nemen. Je kunt ook verwachten dat de illegale markt hier serieus op in zal spelen en dat de beschikbaarheid beter zal zijn dan ooit tevoren. Waarom zou je bij wijze van spreken naar het buitenland gaan voor F2 als je op de hoek van de straat F4 kan krijgen?
Ik denk dat heel veel (liefhebbers) mensen een partijtje op zolder gaan opslaan voor de 2 a 3 jaarwisselingen daarna...Die dáárna wordt erg; is er geen legaal siervuurwerk meer, blijkt het nóg geen rustiger jaarwisseling...met meer ongelukken door leken die met illegaal gaan stunten ook nog, met shells en zware knallers die de straten overspoelen... Ze hebben die instroom nog nooit kunnen tegengaan, en hij gaat alleen maar toenemen '26
ik zou willen dat je gelijk had maar helaas werkt dat niet zo. Met een koopwoning zal het meevallen maar met woningbouw vrees ik dat je zo op straat staat met je "oude"voorraadje f2...alle bezit wordt verboden muv f1.Ik denk dat heel veel (liefhebbers) mensen een partijtje op zolder gaan opslaan voor de 2 a 3 jaarwisselingen daarna...
Het lijkt mij dat ze je nooit kunnen beboeten als jij nog F2 in huis hebt terwijl het verbod in is gegaan, je hebt het immers aangekocht toen "het nog mocht" en met de laatste jaarwisseling toen het nog mocht was je grieperig waardoor niks afgestoken![]()
Dit jaar chaos? Niet meer dan anders. Liefhebbers zullen nog een keer all-in gaan en gezinnen zullen wat extra kopen omdat het de laatste keer is. Er zal dus genoeg de lucht in gaan maar daar ligt het probleem niet. De chaos in sommige wijken, veroorzaakt door sommige figuren, zal net als voorheen zijn of misschien nog wat erger. Het jaar daarna een puinzooi? Dat denk ik wel, die figuren die eerder chaos veroorzaakten doen dat nog steeds, wellicht worden die groepen uit frustratie ook groter en het vuurwerk dat ze voorhanden hebben zal er niet lichter op worden.En dit terwijl je NU AL weet dat het verbod er aan zit te komen en dus heeft de illegale markt tijd zat om zich voor te bereiden. Ik voorzie dit jaar een chaos en volgend jaar een puinzooi
Euh nee, zo werkt het niet. Je mag nu al niet meer dan 25kg bruto in huis hebben, en bij een verbod 0kg maakt nie uit wanneer je dat gekocht hebt.Ik denk dat heel veel (liefhebbers) mensen een partijtje op zolder gaan opslaan voor de 2 a 3 jaarwisselingen daarna...
Het lijkt mij dat ze je nooit kunnen beboeten als jij nog F2 in huis hebt terwijl het verbod in is gegaan, je hebt het immers aangekocht toen "het nog mocht" en met de laatste jaarwisseling toen het nog mocht was je grieperig waardoor niks afgestoken![]()
Letterlijk. Enige andere stoker hier in de 3 straten die ik kan overzien had altijd legale meuk (geen verstand ervan), tijdens coronaverbod opeens dikke Triplex, mocht 't weer ging ie gewoon weer naar de legale boer... En hij kan z'n handjes door de avond niet thuis houden dus rond 00u gaat de volle aandacht gewoon mooi mijn kant opDenk dat je het corona verbod als goede proef hebt kunnen zien dat nederland dr traditie niet laat afpakken! Velen staken toen ook gewoon af, in elk europees land kan je vuurwerk kopen gelukkig.
Volgens mij kan het in principe wel als er zwaarwegende redenen voor zijn. Nieuwe inzichten.Geloof me, links laat pas los als dat verbod er dit jaar al komt, en daarbij zullen ze alles gaan gebruiken. En het zou mij niets verbazen als ze het nog voor elkaar gaan krijgen ook, ondanks die aangenomen motie van JA21 en BBB. Hoe zien bijvoorbeeld @HVLV en @gizmo75 dit? Is het mogelijk een aangenomen motie alsnog te omzeilen?
Tijs van Lieshout van Brandweer Nederland noemt het verbod ‘hoopvol’ en omschrijft het als een ‘blijk van zorg en waardering voor onze hulpverleners’. ,,Daarom vind ik het moeilijk te verteren dat het niet meteen dit jaar ingaat. Ieder jaar staan er zo’n 10.000 hulpverleners paraat om dit ‘feest’ veilig mogelijk te maken. Afgelopen oud en nieuw hadden brandweermensen begeleiding nodig van de Mobiele Eenheid om te kunnen blussen, terwijl de vuurpijlen om hun oren vlogen. Dat staat ons komend jaar dus weer te wachten.”Ieder jaar is het weer een oorlogsgebied. Pak door
-Nine Kooiman, NPB
Ik las het artikel en dacht precies het zelfde!! Weer die vuurpijlen, ik word er zo doodmoe van...En het drammen in de media dat het verbod dit jaar in moet gaan is ook weer van start gegaan, zoals verwacht. Tenenkrommend weer als je teksten ziet als "terwijl de vuurpijlen om hun oren vlogen". Als dat inderdaad het geval is dan bevestigen ze wederom dat het probleem illegaal vuurwerk betreft.
![]()
PREMIUM
De Mobiele Eenheid in actie tijdens oud en nieuw in het Rooie Dorp in Alphen aan den Rijn. © ANP
Nog één keer ‘all-out’: hulpdiensten vrezen ‘vette laatste knal’ en strijders tegen vuurwerkverbod
Politie en brandweer vrezen opnieuw voor een ‘oorlogsgebied’, nu duidelijk is dat er deze jaarwisseling voor het laatst vuurwerk mag worden afgestoken. 367 personen belandden vorig jaar op de Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) met vuurwerkletsel, 224 politiemensen kregen te maken met geweld. ,,Je wéét gewoon wat er gaat gebeuren.’’
Emma Thies 10-04-25, 03:00
Het is het gesprek van de dag in de politieappgroepen van Ramon Meijerink, oud-politieagent en nu bestuurslid bij politiebond ACP: het vuurwerkverbod. Dat komt er, maar wél pas over een jaar. ,,Veel politiemensen hebben er begrip voor dat zo’n verbod tijd nodig heeft. Maar tegelijk vragen zij zich af: we hebben zoveel dramatische jaarwisselingen achter de rug, waarom gaan we dit dan nóg een jaar doen?’’
Dinsdag werd duidelijk dat er deze oud en nieuw definitief nog geknald mag worden. De Tweede Kamer ging akkoord met het wetsvoorstel dat zorgt voor een verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk. In de toekomst mogen alleen nog vuurwerkshows worden georganiseerd door professionele bedrijven of dorps- en buurtverenigingen. Het verbod gaat wel pas volgend jaar in: het kabinet heeft meer tijd nodig.
Vuurpijlen om de oren
Meijerink vreest dat het ertoe leidt dat veel mensen het er dit jaar nog eens goed van nemen. ,,We sturen onze hulpverleners op pad in een jaar waarin veel mensen nog een keer ‘all out’ gaan. Er komen mensen die nog een vette laatste knal willen, mogelijk zelfs een groep die ten strijde trekt tegen dit verbod. Je wéét gewoon wat er gaat gebeuren.’’
Ook Nine Kooiman van politiebond NPB baalt er ‘gigantisch’ van dat het verbod in 2026 vermoedelijk pas geldt. ,,Vooropgesteld: we zijn er ontzettend blij mee, dit geeft rugdekking aan politiemedewerkers en heeft echt voor opluchting gezorgd. Maar we willen een jaar zonder onrust, het liefst zo snel mogelijk.’’
Tijs van Lieshout van Brandweer Nederland noemt het verbod ‘hoopvol’ en omschrijft het als een ‘blijk van zorg en waardering voor onze hulpverleners’. ,,Daarom vind ik het moeilijk te verteren dat het niet meteen dit jaar ingaat. Ieder jaar staan er zo’n 10.000 hulpverleners paraat om dit ‘feest’ veilig mogelijk te maken. Afgelopen oud en nieuw hadden brandweermensen begeleiding nodig van de Mobiele Eenheid om te kunnen blussen, terwijl de vuurpijlen om hun oren vlogen. Dat staat ons komend jaar dus weer te wachten.”
‘Versnel het besluit’
Afgelopen jaarwisseling werden er 367 personen behandeld op de SEH voor vuurwerkletsel. Daarnaast bezochten naar schatting zo’n 795 mensen de huisartsenpost met vuurwerkletsel. Ook werden 224 politiemensen (en 44 hulpverleners als brandweerlieden en ambulancepersoneel) slachtoffer van fysiek geweld. Zo werden er onder andere hulpverleners bekogeld met vuurwerk en staakten brandweerlieden uit zelfbescherming hun werkzaamheden op een aantal plekken.
De politiebonden en de brandweer hopen dat de politiek vaart maakt met het verbod. ,,Ieder jaar is het weer een oorlogsgebied. Pak door. Dit is belangrijk’’, zegt Kooiman. Meijerink: ,,Versnel dit besluit waar het kan. Maar ga als overheid ook aan de slag met het ‘nieuwe beeld’ van oud en nieuw, zoals die vuurwerkshows.’’
Hij vervolgt: ,,Zodat het gevoel van ‘we moeten nog één keer all out’ straks niet zo ontzettend sterk is. En creëer betere veiligheid voor politiemensen: een nog betere uitrusting, gehoorbescherming, goede kleding, et cetera.’’
Ja dit kan en gebeurt ook zo af en toe, is de laatste tijd meerder keren voorgekomen.Geloof me, links laat pas los als dat verbod er dit jaar al komt, en daarbij zullen ze alles gaan gebruiken. En het zou mij niets verbazen als ze het nog voor elkaar gaan krijgen ook, ondanks die aangenomen motie van JA21 en BBB. Hoe zien bijvoorbeeld @HVLV en @gizmo75 dit? Is het mogelijk een aangenomen motie alsnog te omzeilen?