Dagboek: New Years Eve - Antwerpen.

RedBaron

Pyroworld
oudejaarsavond is nog een dikke 2 dagen van ons verwijderd. Toch zijn er het en der al vol op zaken in voorbereiding om er een knallend feest van te maken. Zo ook in Antwerpen, alwaar de stad traditie getrouw een groot vuurwerk op muziek aan bied aan haar inwoners.

Dat een vuurwerk van deze omvang niet in 1 dag gebouwd kan worden zal vele tot de verbazing spreken. Dit jaar heb ik besloten om mee te bouwen aan zo een mega vuurwerk. En dus togen we deze morgen ochtend vroeg al richting de haven van Antwerpen.

aan gekomen in de haven van Antwerpen zagen we al de grote trailer van Fireworks Europe staan. Dat kon niet missen hier moeten we zijn! :p Even wachten voor dat de poort open gaat. Direct na het uitstappen werden we hartelijk ontvangen.

Het is overigens niet het enigste vuurwerk wat hier voorbereid wordt. Voor een ander oudejaarsavond vuurwerk, dat van Lommel, worden hier ook de voorbereidingen gedaan.

ANTWERPEN_NYE_FE_29-12-2009_001.JPG

Mortieren worden op het ponton uit geredenp

ANTWERPEN_NYE_FE_29-12-2009_006.JPG

de tent, vol met vuurwerk, uw schrijver van dit stuk, sleurend met singleshots bakken :p

Na een gezellig babbeltje was het tijd om de handjes flink te laten wapperen. Want 2 shows voorbereiden dat is een beste klus! Vandaag dus de show van Antwerpen in zo ver als mogelijk klaar maken, morgen Lommel.

Aller eerst werden de mortieren uit gezet op het grote ponton. Wij vertrokken intussen naar een grote tent alwaar wij deze dag alle singleshots zouden prepareren. Met een team van 4 man gingen we dus aan de slag. Een ander team deed de bommen, en weer een ander team hield zich bezig op het ponton om alle mortieren te zetten.

ANTWERPEN_NYE_FE_29-12-2009_011.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_29-12-2009_012.JPG

De Singleshots die ik deze dag door mn handen kreeg waren onder andere van Parente, Nico enz. Niet de minste dus, maar ook zeker niet weinig! Een flink pallet vol stond ons op te wachten.

Al snel hadden we onze draai gevonden en was het de ene naar de andere singleshot die een ontsteker in zn poepert kreeg, werd afgeplakt, voorzien van een nummer en in een van de singleshot racks verdween. En dan vervolgens werd aangesloten.

ANTWERPEN_NYE_FE_29-12-2009_015.JPG

das altijd leuk, dit soort speelgoed!

ANTWERPEN_NYE_FE_29-12-2009_018.JPG

deze zijn ook wel leutig

Tussendoor kwam Rembo ook nog even binnen waaien, deze was op zoek naar een video camera welke ik hem zou uitlenen. Maar ja die lag in de auto.. en laat die auto nu net op pad zijn voor het een en ander. :D

Dat was dus even wachten. De sfeer in de tent met zowel duitsers, belgen als nederlanders was uiterst goed. Zo hier en daar werd er zelfs gezamelijk een lied gezongen :D

ANTWERPEN_NYE_FE_29-12-2009_020.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_29-12-2009_024.JPG

Na een uurtje kon Rembo eindelijk de camera meepakken, dus ook hij kon zijn weg weer vervolgen. De tijd vliegt echt als je zo lekker bezig bent.. dus al snel viel de duisternis in, en jawel wij hadden op een bijzonder snel tempo alle Singleshots er door heen gejast.

Er lag een bood naast het ponton waar we smiddags konden lunchen en konden eten savonds.. Dus nadat we hadden opgeruimd konden we dat ook doen. Maar niet voordat we even échte vlaamse fritten konden gaan halen :p Na het eten zijn we naar huis gegaan. Het was een leuke, maar vermoeinde dag.

ANTWERPEN_NYE_FE_29-12-2009_026.JPG

Koffie... en Singleshots

ANTWERPEN_NYE_FE_29-12-2009_027.JPG

Smile.. DBK Team to the Resque!

Morgen gaan we Lommel voorbereiden een show die bestaat uit veel singleshots, waaronder die van Zink. En gaan we verder met de show van Antwerpen, welke dan op het ponton zo ver als het gaat zal worden klaar gezet.

Meer fotos van vandaag kun je natuurlijk vinden in ons foto album!

:D Morgen deel II van onze belevenissen in Antwerpen :p

Bedankt voor het delen van dit verhaal, erg leuk om te lezen :)
Ook super om daar aan mee te bouwen natuurlijk zo in de dagen voor oud en nieuw.

Jack.

Ongelovelijk veel plezier daar in Anterpen. Moge het een geweldige show worden wat ongetwijveld gaat lukken.

Super dagboek, ben benieuwd naar de update.

Ik zie echt een hoop topspul op de foto's staan, kan niet wachten op de film.

bedankt allemaal voor de reacties :)

Dag 2

Deel 2 of dag 2 van onze avonturen in Antwerpen stond vandaag in het teken van de bouw van de show van Lommel. Deze show, die alleen bestaat uit een berg Singleshots van Zink, NLE, maar ook blokken tot 2.5 inch zou vandaag worden gebouwd. De show wordt verder aangevult met gasvlammen en lasers.

De reden dat er gekozen is voor klein kaliber. is omdat de afstand voor tot het publiek gering was. Verder wordt deze show op het dak van het nieuwe gemeentehuis van Lommel geschoten.

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_001.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_002.JPG

Pang? of blup?

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_045.JPG

Zink singleshots massaal op de foto! :D

Om het publiek toch te tracteren op het nodigde spectakel is gekozen voor onder andere hoge kwaliteits singleshots van Zink. Voordat we ook daad werkelijk aan de slag konden. moesten we eerst langs de bouwmarkt om het nodige hout, platen, schroeven en gereedschap te kopen.

De singleshots zouden op een plaat worden gemonteerd om zo een snelle setup te kunnen realiseren. Eenmaal de boel gekocht en getransporteerd naar de bouw locatie in Antwerpen konden we aan de slag.

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_006.JPG

Het deskundig, vakkundig personeel van DBK Fireworks :p

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_010.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_012.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_039.JPG

Allereerst ben ik begonnen met het uitsorteren van al het materiaal. Gevolgd door een snelle indeling van de teams. En vertrokken waren we! Buiten werd inmiddels op het ponton de eerste mortieren al gevuld met shells.

Net als gisteren was het een geolide machine om deze show voor te bereiden. alleen hadden we nu meer werk er aan om alle singleshots op de platen te monteren ipv ze in rekken te zetten. Toch konden we afklokken zo rond 18:00 uur net als gisteren.

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_019.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_020.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_023.JPG

Het weer zat overigens niet mee. Het heeft met korte tussenpozen de hele dag geregend. Het was niet leuk voor de buiten ploeg dus op het ponton. Maarja.. dat is nou eenmaal je vak.. soms sta je in de stromende regen, een andere keer sta je weer lekker in de bakkende zon.

Zoals gezegd waren we rond 18:00 uur klaar. En konden we alles klaar zetten voor transport morgen. Voor morgen hebben we op het programma het afbouwen op locatie van de show van Lommel. En het verder opstellen van het vuurwerk op het Ponton voor de grote show in Antwerpen.

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_025.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_027.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_30-12-2009_031.JPG

Je mag rustig weten dat ondanks dat ik dit jaar niet zélf thuis ben om zelf lekker te stoken toch een ouderwetse licht nerveuze spanning in me heerst. op de weg terug naar huis was het net over de grens al volop feest hahaha.. op diverse plekken zagen we het nodige vuurwerk de lucht in knallen.. Een lekker thuis komen is dat toch wel :D

Morgen het laatste deel..Met natuurlijk een verslag van de dag en avond.. en natuulijk de shows zelf! Hopelijk zal het weer een beetje meer mee zitten als vandaag! In het foto album vind je natuurlijk nog meer fotos!

Ongelovelijk hoe gaaf. Gewoon de fotos al.. Nogmaals veel plezier morgen Jack en Gerdo.

Edit,
Oja vandaag... Moet ook maar eens gaan slapen nu..

Jack bedankt al voor deze verslagen, erg leuk om te lezen en jij zult ook zeker plezier daar hebben gehad ondankt dat je zelf niet gewoon thuis hebt staan te stoken.

Ben benieuwd naar de rest en de show natuurlijk.

Jack geweldige verslag..

Het was leuk om even langs te komen en even van de sfeer te proeven:)

Wat zonde dat de bedankt functie uit staat :rolleyes: En bedankt voor de reacties.

zoals beloofd hier de laatste aflevering van dit drie luik van de bouw van 2 shows in de haven van Antwerpen. Een show voor Antwerpen zelf en een show voor de stad Lommel.

ANTWERPEN_NYE_FE_31-12-2009_004.JPG

Een internationaal team: Belgen, Nederlanders en duitsers

ANTWERPEN_NYE_FE_31-12-2009_006.JPG

30 December was Lommel al geheel gereed gemaakt. Dus deze kon vandaag (lees: 31 december) direct ingeladen worden. Bij aankomst deze morgen vroeg heeft de ploeg uit Lommel dan ook nog eerst even meegeholpen op het Ponton voor de show van Antwerpen.

Zo tegen 11 is de ploeg van Lommel van boord gegaan en richting Lommel gereden. Voor osn was het vandaag een relatief rustige dag. Aangezien al heel veel af was. Wat resteerde was het aansluiten van de posten met mines, blokken, candles en ander klein grut.

ANTWERPEN_NYE_FE_31-12-2009_008.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_31-12-2009_016.JPG

Het was echt water koud op het ponton. Des al niettemin was de sfeer weer bijzonder goed! zo tegen. zo rond 14:00 uur gaan lunchen met zn allen. om vervolgens daarna weer verder aan de gang te gaan op het ponton.

Het enigste werk wat na de lunch eigenlijk nog moest gebeuren was het plaatsen van de pallets met de bakken met singleshots er op. Dat was dan ook zo gebeurd.

ANTWERPEN_NYE_FE_31-12-2009_018.JPG

ANTWERPEN_NYE_FE_31-12-2009_034.JPG

toen de duisternis inviel was eigenlijk alles klaar op het aansluiten vand e resquelijnen na. terwijl ik hier mee bezig was begon het dan toch nog te sneeuwen. zou dat de hele avond duren?? Gelukkig niet. Want na een klein uurtje stopte het al weer.

Zo tegen 18:00 uur was alles echt helemaal compleet af alleen de schietkisten op het veld moesten nog geprogrammeerd worden. Plus nog een laatste lijn check. Ook dat was allemaal 100% in orde. Een dik uur eerder hadden we telefoon gekregen van uit Lommel. Men kwam wat in tijd nood of er een mannetje die kant op gestuurd kon worden.

ANTWERPEN_NYE_FE_31-12-2009_048.JPG

het waterbommen blok!

ANTWERPEN_NYE_FE_31-12-2009_042.JPG

aangezien Hayo al richting ons kwam, kon hij direct door naar Lommel met nog iemand om daar dan maar ff te gaan helpen (hebt ie ook nog wat anders gedaan als alleen vuurwerk verkopen in Nederland :D ) Kort nadat Hayo vertrokken was, zijn ook wij met computers, en zend apparatuur richting Antwerpen centrum vertrokken.

Het ponton zou rond 21:30 gaan varen richting Antwerpen centrum. Toen we aankwamen bij het steenplein, dit ligt pal aan de scheld emidden in Antwerpen, snel naar de commandopost gegaan. Daar hebben we alle apparatuur uitgeladen en aangesloten.

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_001.jpg

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_010.jpg

Even erna zijn we met een van de duitse pyrotechniekers die ons bijstond in een voortreffelijk Italiaans restaurant gaan eten. zo rond 22:00 uur zijn we weer terug gegaan richting de Commandopost van ons. Daar werd ik even later (Hayo was er nog niet, en de rest zat op t ponton, of was onderweg, of sprak geen Nederlands, of was van het geluid :p) Door de politie aangesproken of ik het inmiddels in beslag genomen vuurwerk in ontvangst wilde nemen

Dit is een onderdeel van de overeenkomst, het schietende bedrijf voert het af. en (laat het) vernietigd het. zo gezegd, zo gedaan. De eerste lading bestond dan ook uit 2 grams vlinders van Dewico, en wat sterretjes :bonk:

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_012.jpg

spektakel op het water, en in de lucht!

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_013.jpg

En nog meer spektakel!

En zo ging dat de hele avond door, knallers, sterretjes, rook ballen en meer klein grut.. letterlijk alles wat maar iets van vuurwerk betrof.. groot of erg klein.. het werd allemaal in beslag genomen. Het was duidelijk in Antwerpen centrum wordt een zero tollerance beleid gevoerd aangaande vuurwerk.

Zo tegen 23:30 kwam een van mn beste vrienden ons ook vergezellen: Xavier van Alpeco. Deze dook direct in de bak met in beslag genomen vuurwerk, en was maar wat blij dat er nog niks van Alpeco bij lag.

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_016.jpg

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_017.jpg

nog geen minuut later kwam er een politie agent aanzetten met 2 pakken strijkers (pirats, en pirat specials ) dus ik direct: arresteer deze man! hij verkoopt die strijkers! :D

De politie man direct er overheen: ja deze kwamen de mensen zélf bij me afgeven, ze deden het niet, de klap was zacht en vonden het maar een slecht stuk vuurwerk, ze wilde er vanaf! Grapte de agent.. hahahahaha :D

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_021.jpg

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_025.jpg

Dit was duidelijk een agent methumor. En dat mag ik dan wel :p Terwijl ik de pakken strijkers in de bak leg en ik terug loop naar de groep waar Xavier en de politie stond riep ik tegen de hoofd commissaris van de politie: Belgie is een leuk land! Want in Nederland moet ik altijd mn vuurwerk inleveren bij de politie. In Belgie krijg ik juist vuurwerk vand e politie, dat is me nog nooit overkomen! :D hahahahaha

En toen was het eindelijk zover. Vanuit de regie trailer kwam het signaal: nog 1 minuut voor show start! Ik ging klaar staan achter mn cameras en telde af. 30 seconde voor 12 uur, werd er op de knop gedrukt. En 10 seconde voor twaalf klonk de countdown door de speakers.

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_029.jpg

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_035.jpg

Terwijl op de countdown de eerste singleshot het lucht ruim verkoos steeg er langs de schelde een gejuig op van duizenden mensen. Dit veroorzaakte bij mij een ongeloofelijk mooi gevoel, en het kippenveel ging van mn tenen tot mn kruin. Toen het exact 12 uur was bulderde er een enorm salvo salutes over Antwerpen.

Wederom een enorm gejuig van de Antwerpenaren die echt masaal op het vuurwerk waren afgekomen Enkele honderduizenden mensen stonden aan de schelde. Wederom door het gejuig en mooi kippenvel moment.

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_043.jpg

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_041.jpg

De show die men te zien kreeg viel goed in de smaak zo te horen aan het publiek. En ook ik zelf heb regelmatig vreugde dansjes achter me camera staan maken omdat alles goed afging en bijna geheel foutloos.

De show eindigde zoals ze begon: Met een enorme salute finale. met een groots applaus werden we bedankt. En werden direct de eerste felicitaties over en weer uitgewisseld. Nadat ik her en der een gelukkig nieuw jaar heb uitgewisseld heb ik gepoogd naar Nederland te bellen. Dit lukte mij pas voor de eerste keer rond 1 uur.

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_046.jpg

ANTWERPEN_NYE_FE_SHOW_31-12-2009_057.jpg

Daarna een goede vriend van mij gebeld die in Zeeland woont. Die wist mij te vertellen dat ze net begonnen waren met stoken en voorlopig nog niet klaar waren. Dat aan te horen besloot ik in een split second, wij gaan daar heen!

Aangezien ik nog wat vuurwerk had, en dat bij me had. Zijn we eigenlijk min of meer direct vertrokken. Nadat ik Hayo gevonden had zijn we ook daadwerkelijk vertrokken. Eenmaal Antwerpen uit en op de snelweg zijn we dan ook met 190KM/uur naar Nederland gevlogen :D. Om daar tot diep in de nacht nog een feestje te bouwen!

Natuurlijk zijn er van de show en setup meer fotos beschikbaar. Deze kun je dan ook *HIER* bekijken. Zoals beloofd is er ook een video beschikbaar van de show van Antwerpen en deze kun je *HIER* bekijken of downloaden.

En dan tot slot nog: Iedereen een geweldig 2010 toegewenst! :D

Leuk verslag Leuke foto's Leuke Film....... maar weer dat iritante geschreeuw door de film van een bepaald persoon jammer......

Ik begrijp dat je entausiast bent ( ben ik ook ) maar probeer je eens in te houden....Ik vind het echt zonde in de film.....

Laatst bewerkt:
Leuk verslag Leuke foto's Leuke Film....... maar weer dat iritante geschreeuw door de film van een bepaald persoon jammer......

Ik begrijp dat je entausiast bent ( ben ik ook ) maar probeer je eens in te houden....Ik vind het echt zonde in de film.....

ik vond het totaal niet storend..

maar goed, ik heb erg genoten van het dagboek, leuk om al die speciale spulletjes te zien liggen.

het enige wat me een beetje opviel was dat, hoewel de show opzich super goed was uitgevoerd, ik het niet echt een oud-en-nieuw vuurwerk vond. ik vond de muziek - vuurwerk combinatie misschien een beetje misplaatst. ik had toch op iets meer bombarie gehoopt in plaats van precies getimede kometen. maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak.

ik heb er erg van genoten!:)

Het zou niet storend zijn als je in de mensen massa staat waar je iedereen entausiast hoort reageren..........

Je bent de enigste die hier kennelijk over klaagt. Verder hoor ik hier nooit iemand over. Sterker nog.. men vind het juist leuk. Vuurwerk=emotie.

Ik (want je hebt het over mij, noem het beestje gerust bij de naam) ben dan ook niet voornemens om me koest te houden ofzo.. Zou ook niet passen van wat men van mij gewend is.

ik vond het totaal niet storend..

maar goed, ik heb erg genoten van het dagboek, leuk om al die speciale spulletjes te zien liggen.

het enige wat me een beetje opviel was dat, hoewel de show opzich super goed was uitgevoerd, ik het niet echt een oud-en-nieuw vuurwerk vond. ik vond de muziek - vuurwerk combinatie misschien een beetje misplaatst. ik had toch op iets meer bombarie gehoopt in plaats van precies getimede kometen. maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak.

ik heb er erg van genoten!:)

thx :)

Het vuurwerk wat je gezien hebt was een concept wat verkocht is aan de stad Antwerpen. De muziek die er in voor kwam hoorde bij dat concept. hetzelfde vuurwerk ( dus concept) is in een kleinere variant ook geschoten in Hoorn. :)

Persoonlijk zou ik ook iets andere muziek hebben gebruikt. Ik ben het daar wel een klein beetje met je eens.

Ik vind het juist extra emotie aan een film geven, mensen die uit hun dak gaan, helemaal goed.

Thanks voor het verslag.

Mooie show was dat zeg. Ook veel topproducten gebruikt en leuke variaties mee gemaakt. Thnx voor het posten

mvg

Fred 810

Mooi laatste stuk hoor! Je hebt het aardig druk gehad en het weer zat ook niet helemaal mee zo te zien. Show ziet er goed uit en dat is het resultaat van het harde werken.
Dat gejuich op de film stoort mij ook totaal niet, bijna niemand heeft betere beelden als jack en dat hij dan uit zijn dak gaat moet hij natuurlijk zelf weten, als ik me eraan zou storen zou ik gewoon niet meer kijken of even zelf een camera kopen en daar stil gaan staan.

Je bent de enigste die hier kennelijk over klaagt. Verder hoor ik hier nooit iemand over. Sterker nog.. men vind het juist leuk. Vuurwerk=emotie.

Ik (want je hebt het over mij, noem het beestje gerust bij de naam) ben dan ook niet voornemens om me koest te houden ofzo.. Zou ook niet passen van wat men van mij gewend is.

Denk hou me eens in en noem geen naam en is het ook weer niet goed:):):):):)

Back
Bovenaan