Consumentenshow!?

Daar kon je dus op wachten.... (geen persoonlijke kritiek vanwege mijn eerdere post hoor!)
Wat leven we toch in een zeikland! :angry:

Vind het erg jammer dat het zo loopt voor je. Vind het vooral bijzonder dat jij zelf niemand aanspoort om te komen kijken en jij dan verantwoordelijk bent als er wat misgaat. Wat leven we toch in een raar land. De gemeente zou juist blij moeten zijn dat ze zelf niks hoeven organiseren.

Vind het erg jammer dat het zo loopt voor je. Vind het vooral bijzonder dat jij zelf niemand aanspoort om te komen kijken en jij dan verantwoordelijk bent als er wat misgaat. Wat leven we toch in een raar land. De gemeente zou juist blij moeten zijn dat ze zelf niks hoeven organiseren.

Idd, die mensen die kijken laten het aan iemand over die het wel vakkundig doet. Ipv dat ze zelf knooien. Die verantwoordelijkheid ligt hier erg krom naar mijn mening

Je hebt je in dit geval in je eigen vingers gesneden. Je hebt het te groot laten worden en te publiekelijk (is dat een woord ? :p).

Door verantwoordelijkheid te nemen om af te zetten ed was/ben je op de hoogte dat het een publiekelijk iets is en dan ben je nou eenmaal een evenementen vergunning nodig. Heeft meerdere redenen en nr1 is indekken van de gemeente mocht er iets verkeerd gaan.

Had je geen verantwoording genomen door af te zeten ed en ervoor gezorgd dat jouw showtje niet werd gepromoot had je zonder problemen door kunnen gaan zonder dat de gemeente ook maar 1 poot had om op te staan.

Op deze manier heb je nog wel meer nodig dan gecertificeerd persoon en evenementen vergunning. Je hebt ook bewaking/begeleiding nodig / evenementen verzekering met beetje geluk moet je sanitaire voorzieningen regelen enz enz

Geen verwijt hoor, maar je bent slachtoffer geworden van je eigen succes. Juist door je (professionele) aanpak wordt je nu aangepakt. Het is triest, maar de realiteit. Ergens is het natuurlijk ook wel te begrijpen, als er 700 man staat te kijken en de gemeente laat het betijen, dan zijn zij aansprakelijk wanneer er iets mis zou gaan. Ondanks dat het er waarschijnlijk veiliger aan toe gaat dan waar dan ook in Nederland.

Bedankt allen voor de reacties. Ook via diverse social media heb ik veel steun geregen. Ook veel boze reacties mogen lezen.

Ik heb er zelf vrede mee. Ik had dit natuurlijk al zien aankomen maar toch ook stille hoop gehad dat de gemeente dit niet al te serieus zou aanpakken omdat ik te horen had gekregen dat de gemeente ook zelf aan het kijken was voor een georganiseerde vuurwerkshow tijdens de jaarwisseling. Deze berichten blijken nu niet waar te zijn weet ik ondertussen. De gemeente wilt er juist helemaal niks aan doen. Eerder verbannen dan toejuichen ook al zullen ze het zelf niet toegeven. Maar dat terzijde.

Zoals ik zei; ik zag dit al aankomen. Vorig jaar net voor de vuurwerkshow heb ik met de politie gesproken nadat ze voor de deur stonden en toen werd ik al aan het denken gezet. Met een flinke hoeveelheid aangeschaft vuurwerk en uitnodigingen de deur uit ging ik het natuurlijk niet op het allerlaatste moment afblazen. Wel speelde het toen al door mijn hoofd om het nog één keer goed te doen en daarna het moeten laten varen. Dat ik het vorig jaar goed heb afgesloten dat was zeker. Het laten varen bleek lastiger dan gedacht. Zo ook was ik begin dit vuurwerk- seizoen weer flink aan het puzzelen met producten om een mooie show in elkaar te zetten.

Diverse malen contact gehad met politie, brandweer, gemeente. Veel tegenstanders, weinig voorstanders. Meer mensen zonder een mening, en met geen mening eerder tegen- dan meewerkend. Natuurlijk snap ik ook dat vuurwerk een groot gevaar is. Al zeker gezien menig persoon die ik heb gesproken amper tot geen verstand van vuurwerk had en ik meer met veiligheid bezig was geweest dan hun hadden kunnen bedenken. Maar uiteindelijk moet je dan een keuze maken en die is helaas gevallen op het niet doorzetten van deze traditie. Dagelijks hoor ik mensen er over praten of naar vragen. Helaas, het is niet anders. Maar goed, eindelijk een keer echt kunnen genieten van gezelligheid, spelletjes en om 12 uur wat vuurwerk is toch ook te gek? Soms moet je de hobby koesteren. Soms is dat lastig.

Erg mooi verwoord.

Ergens snap ik het ook wel, stel dat er toch iets mis ging dan moet de gemeente aan heel Nederland kunnen verantwoorden waarom deze vergunning op deze manier is gegeven, wat nooit valt goed te praten.

Jammer, dat zeker. Ik hoop voor je dat je een net zo goede, zo niet betere O&N zult hebben!

Ach, ja kan altijd nog 'voor jezelf' stoken. Wel jammer dat de gemeente het zo doet, maar ook wel weer begrijpelijk gezien de omvang.

Wel mooi dat je met het ingezamelde geld van afgelopen jaar een aardige lijst samen kunt stellen voor jezelf, waar zij niet meer van kunnen genieten:cool:

Idd, die mensen die kijken laten het aan iemand over die het wel vakkundig doet. Ipv dat ze zelf knooien. Die verantwoordelijkheid ligt hier erg krom naar mijn mening
Maar zonder vergunning ben je niet officieel vakkundig en dat is wat telt.

Ergens snap ik het ook wel, stel dat er toch iets mis ging dan moet de gemeente aan heel Nederland kunnen verantwoorden waarom deze vergunning op deze manier is gegeven, wat nooit valt goed te praten.
Precies, het is jammer, maar begrijpelijk.

Ach, ja kan altijd nog 'voor jezelf' stoken. Wel jammer dat de gemeente het zo doet, maar ook wel weer begrijpelijk gezien de omvang.
Zeker waar, als jij gewoon voor de deur staat te stoken en de halve stad komt kijken is dat niet jouw probleem :P Zolang je het maar niet op een evenement laat lijken.

Ik ben benieuwd hoe de toeschouwers hierop gaan reageren. Voor hetzelfde geld wordt het nu chaos als iedereen bij jou in de straat gaat kijken

Echt balen dat dit nu niet meer kan. Dit is wel een voorbeeld van overregulering in de praktijk zeg... Wanneer ben jij als consument vuurwerk aan het afsteken en wanneer is het een show? Is het bijvoorbeeld wel OK als je toevallig op die plek vuurwerk afsteekt zonder het terrein af te zetten? Oftewel: als je het nu wat onveiliger maakt mag het dan ineens weer wél? Logisch dat je geen zin hebt om die strijd aan te gaan met de gemeente, maar no way dat ze met een sluitende definitie kunnen komen van wat je wel en niet mag.

(vorig jaar rond de 600 tot 700 man op het terrein voor de show, honderden anderen die het gezien hebben van een afstand)

Dan kan ik het de gemeente niet kwalijk nemen jammer genoeg, hoe zuur het ook is voor je.
Enkele relschoppers ertussen met een biertje teveel, kan aardig fout gaan...

Back
Bovenaan