Compound in 2017, geen meldingsplicht tussen 15 dec. en 1 jan. voor <25 kg, etc.

Samenvatting

Onderzoek naar vuurwerkletsels laat zien dat het merendeel van de letsels een gevolg is van vlinder-, nitraat- of mortierbommen (18%), sierpotten, cakeboxen of fonteinen (14%), rotjes of kanonslagen (13%), single shots (13%) en vuurpijlen (12%).

In dit onderzoek was de hoofdvraag welke typen vuurwerk specifiek tot welk type letsel hebben geleid. De belangrijkste letsels bij de meest voorkomende typen vuurwerk waren de volgende:

Vuurwerkbommen leidden in grote mate tot open wonden (33%), maar ook in
16 procent van de gevallen tot oogletsel. Bij veertien procent van de
slachtoffers had een vuurwerkbom een amputatie tot gevolg.

Sierpotten/cakeboxen/fonteinen leidden veelal tot brandwonden (47%) en
oogletsels (37%).

Single shots leidden in 31 procent van de ongevallen tot brandwonden en 26
procent tot oogletsels.

Rotjes en kanonslagen leidden in meerderheid tot brandwonden.

Voor vuurpijlen geldt dat oogletsels (32%) en brandwonden (29%) de meest
voorkomende letsels waren.

Vuurwerkletsels met amputatie tot gevolg werden in drie kwart (73%) van de
gevallen veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Oogletsel werd in 80 procent van de gevallen veroorzaakt door legaal vuurwerk en brandwonden in 88 procent van de gevallen.

Voor babypijltjes en Romeinse kaarsen geldt vanaf 2015 een geheel of
gedeeltelijk verkoopverbod. In de ons bekende ongevallen tijdens de afgelopen jaarwisseling betrof het in één geval letsel door een babypijl, die vlak bij de hand ontplofte en een brandwond tot gevolg had. In acht gevallen (2%) werd het letsel veroorzaakt door een Romeinse kaars.

Vuurwerkletsel bij omstanders werd vooral veroorzaakt door vuurpijlen (67%), maar ook sierpotten/cakeboxen/fonteinen (47%) leidden relatief vaak tot letsel bij omstanders.

In 23 procent van de vuurwerkongevallen met legaal vuurwerk was het slachtoffer min of meer zelf de aanleiding tot het ongeval. In 16 procent van de ongevallen met legaal vuurwerk mag aangenomen worden dat het vuurwerk ondeugdelijk was. In de overige gevallen was er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen.

voor meer details zie het rapport hier

Bijlage 5 Voorbeelden van toedrachten van vuurwerkongevallen, naar type vuurwerk

Tabel 1 Voorbeelden van toedrachten van ongevallen met vlinderbommen, mortierbommen, nitraten, cobra’s en strijkers

Toedracht Letsel

Cobra
Cobra direct na afsteken in de hand geklapt. Amputatie
Cobra in de hand ontploft. Fractuur
Knalvuurwerk ging niet af en ging er zelf opstaan en kwam tot ontploffing. Fractuur
Cobra werd richting mij gegooid, ontplofte voor me. Brandwond
Stond erbij toen vuurwerk werd afgestoken. Heeft bovenbeen geraakt. Open wond

Mortierbom
Mortierbom ontploft in gelaat. Brandwond
Bij het aansteken van de mortier ontbrandde de bom meteen. Brandwond
Stak thuis zelf een mortier aan, deze ontplofte vlak naast zijn hoofd. Brandwond
Bom ontplofte te snel in zijn hand op straat. Brandwond
Iemand gooide vuurwerk naar patiënt. Probeerde terug te gooien. Oogletsel
Ontploffing van mortier in aangezicht. Oogletsel
Ik had het vuurwerk in mijn hand en stak het aan om het vervolgens weg te kunnen
gooien. Echter, toen ik het aanstak, ging het meteen af.Open wond
Snel ontploft in hand, steekvlam in gezicht, verschroeide wenkbrauwen/neusharen. Open wond
Mortier in hand. Open wond

Nitraten
Nitraatbom vast in rechter hand, aangestoken met aansteeklont. Nitraatbom is onmiddellijk ontploft. Amputatie
Had een "nitraatbom" in rechterhand, tijdens afsteken in hand afgegaan, tijdens
ontploffing uit de hand gevallen. Amputatie
Hield vuurwerk tussen duim en wijsvinger: BOEM. Amputatie
Te vroeg afgegaan, in de hand ontstoken. Amputatie
Nitraatbom in hand ontploft. Amputatie
Nitraatbom in linker hand onmiddellijk ontploft, aangestoken met rechter hand. Amputatie
Ik had zelf geen vuurwerk gehaald maar rook af en toe wel een sigaretje. Daarom had ik een aansteker in mijn zak. Een vriend had wel vuurwerk en vroeg of ik het aan wou steken voor hem. Ik stak het aan en net voor ik hem weg kon gooien knalde die in mijn hand. Brandwond
Had de nitraat aangestoken en deze ontplofte in zijn hand op het moment dat hij hem weg wou gooien.
Brandwond
Nitraat aangepakt en deze ontplofte direct. Brandwond
Patiënt heeft vuurwerk aangestoken met aansteeklont en is meteen afgegaan. Brandwond
Bij het afsteken ontplofte deze in hand. Brandwond
Iemand gooide het weg en dat spatte uit elkaar er kwam een hard stuk uit wat in mijn oog kwam.
Oogletsel
In een oude sierpot een nitraat gedaan door iemand anders. Deze ontplofte en ik kreeg een stuk van de pot in mijn oog. Stond op ongeveer 15 meter afstand. Oogletsel
Ik stond op denk ik 5 meter van waar het vuurwerk werd afgestoken met mijn rug ernaar toe te praten met twee vriendinnen. Toen in eens voelde ik een keiharde klap in mijn oog/op mijn oog. Toen voelde ik het bloed stromen en ben ik naar binnen gerend. Ik heb het niet aan zien komen of gezien wat er precies gebeurde. Ik voelde alleen in een keer een enorme pijn aan mijn oog en het bloed stromen. Omstanders gaven later aan dat het waarschijnlijk een nitraat is geweest die mijn letsels heeft
veroorzaakt, maar zeker weten doe ik het niet. Er werd namelijk veel vuurwerk tegelijk afgestoken.
Oogletsel
Nitraatbom in hand ontploft. Fractuur
Zelfgemaakte bom buiten op grasveld aangestoken in handen ontploft. Fractuur
Op straat, met nitraat, kort lontje? Open wond
Nitraatbom in de linkerhand afgegaan. Open wond
Nitraatbom in rechter dominante hand ontploft. Open wond
Nitraatbom zelf afgestoken, onmiddellijk in rechter hand ontploft. Open wond
Vuurwerkbom gemaakt, te vroeg afgegaan en daarmee letsel opgelopen aan de rechterarm. Open wond
Ontploft op moment dat het werd afgestoken. Open wond
Vuurwerk (nitraat) in de rechterhand ontploft. Oppervlakkig letsel
Opspattende steen waar vuurwerk op lag tegen lip. Oppervlakkig letsel

Strijker
Stak strijker af die direct in hand ontplofte. Oppervlakkig letsel
Stak het vuurwerk af en er sprong iets terug in het oog. Oogletsel
Tweede ontsteking nadat carbidbus was ontploft, gooide strijker oid in de bus waar nog restgassen in aanwezig waren die de tweede ontploffing veroorzaakten terwijl patiënt nog voor de bus stond. steekvlam en explosie voornamelijk opgevangen in buik en rug. Brandwond

Vlinderbom of toffee
Vlinderbom aangestoken onder invloed van alcohol. Deze knalde in hand. Open wond
Vuurwerk gevonden op nieuwjaarsdag en met te kort lont aangestoken. Oppervlakkig letsel

Cakebox
Wilde siervuurwerk afsteken, ging eerder af dan verwacht. Brandwond
Vuurwerk waarvan lont ontbrak, probeerde dit aan te steken terwijl eroverheen gebogen stond. Brandwond
Box siervuurwerk viel om en er kwam vuurwerk tegen haar aan. Brandwond
Stond te kijken naar vuurwerk, wilde buurjongetje weghalen en kreeg toen vuurwerk
in haar hals. Brandwond
Pot stond op de grond. Hoofd niet erboven + bril. Met aansteeklont pot aangestoken - direct ontploft (lont brandde zéér snel op). Fractuur
Met aansteker van pot, wel met aansteeklont. Oogletsel
Te laat weggegaan na aansteken van vuurwerk op straat. Oogletsel
Lont was erg kort. Ontplofte terwijl patiënt boven het vuurwerk hing. Oogletsel
Bij opruimen een verdwaald patroon in oog. Oogletsel
Stak vuurwerkpot aan, ging mis, onduidelijk mechanisme. Oogletsel
Papier van de lont was niet te verwijderen. Papier aangestoken met aansteker en gewacht totdat er vonkjes zouden komen maar dat gebeurde niet. Het vuurwerk begon te knallen. Oogletsel
Vuurwerkpotten lagen op een vuur. Viel mogelijk om, kwam vuurwerk uit in gezicht. Oogletsel
Ik keek naar boven in de lucht naar het vuurwerk, ineens zag ik iets op me afkomen en dat trof me recht in mijn oog terwijl ik wegdraaide. Oogletsel
De box kantelde en een vuurpijl kwam recht op mij af. Oogletsel
Op straat, stond op 9m van de vuurwerkbox van vrienden, deze viel om en pijlen werden richting patiënt geschoten. Open wond
Vuurpijl in gezicht gekregen doordat pijl te snel afging. Open wond
Bij het kijken naar het vuurwerk was het vuurwerk omgewaaid waarna er vuurwerk richting het aangezicht van de patiënt kwam. Oppervlakkig letsel
Knalde direct bij afsteken lont. Overig/onbekend

Fontein
Vuurwerkpot omgevallen op jas. Brandwond
Vuurpot omgevallen en tegen patiënt aangekomen. Brandwond
Zette een sierpot overeind die leeg leek te zijn, kwam nog 1 siervuurwerk uit. Schoot door de half geopende hand heen, langs de handpalm. Brandwond
Schoot mijn kant op, met hand weggeslagen. Brandwond
Hing boven vuurwerk, ging af in gezicht. Brandwond
Vuurkogel uit fontein tegen jas gehad, brandwond hand en thorax. Brandwond
Sierpot stond op straat en viel om, waardoor een vonk van het vuurwerk in de hals van patiënt terecht kwam. Brandwond
Een vonk vloog de andere kant op (10 meter afstand). Brandwond
Bij het afsteken van vuurwerk ontplofte de pot te vroeg, hand is geraakt. Brandwond
Bloemfontein in gelaat ontploft. Oogletsel
Stond naar sieruurwerk te kijken op 5 meter afstand, iets brandends in rechteroog
terecht gekomen. Oogletsel
Wilde vuurwerkpotje afsteken; ontplofte direct in het gelaat. Oogletsel
Spontane ontploffing. Overig/onbekend

Sierpot
Pot met vuurwerk afsteken, ging eerder af. Oogletsel
Heeft sierpot in handen gehouden met ontsteken. Brandwond

Rotje
Vuurwerk van vriend aangestoken, rotje ontploft in hand. Amputatie
Oprapen van smeulend vuurwerk, dat niet volledig is afgegaan. Amputatie
Wou rotje wat niet afging opnieuw afsteken. Brandwond
Afgestoken rotje tegen gezicht gekregen. Brandwond
Te vroeg afgegaan, brandwonden gelaat. Brandwond
Hij had twee vuurwerk in zijn hand in de buurt van ons huis. Brandwond
Met vriendjes heksenketel gemaakt; rotjes in rondje aan elkaar geknoopt, en aangestoken waarop steekvlam ontstaan. Brandwond
Te vroeg afgegaan bij afsteken in de hand. Brandwond
Vond een rotje, kort lontje, toch aangestoken, ontplofte in hand, ook tegen gezicht. Brandwond
Gooide rotje in melkbus die was gebruikt voor het carbid schieten. Waarschijnlijk door achtergebleven gas ontstond er een explosie en steekvlam. Brandwond
Heeft rotje tegen haar onderbeen gegooid gekregen. Brandwond
Rotje in de hand ontploft. Brandwond
Stond in deuropening te kijken, kwam vuurwerk binnen, ontplofte tegen bovenbeen. Brandwond
Rotje vlak na aansteken geklapt vlakbij hand. Brandwond
Lontje uit rotje gegaan en kruid op handen en toen steekvlam. Brandwond
Bij vrienden voor de deur, vroegtijdig afgegaan. Brandwond
Rotje in hand afgegaan. Brandwond
Rotje ging af terwijl hij dit nog vast had. Fractuur
Stak samen met vriendje rotje af. Knalde uit elkaar net voor gezicht en hand links van slachtoffer. Slachtoffer droeg beschermende bril. Door knal werd bril afgeworpen. Oogletsel
Het klapte op de grond toen kwam het in mijn oog. Oogletsel
Afgegaan in hand. Open wond
Vuurwerk in rechterhand afgegaan. Vuurwerk ontplofte erg snel. Open wond
Wilde rotje weggooien echter te snel ontploft in hand. Open wond
1-1 op straat gaan zoeken naar nog niet ontploft vuurwerk, pakte een rotje op wat direct in hand ontplofte. Open wond
Rotje ontploft in een gesloten hand. Oppervlakkig letsel
Op straat door anderen aangestoken. Oppervlakkig letsel
Een rotje oppakken dat hij dacht dat die het niet meer deed. Overig/onbekend
Voor het huis, op afstand ontploft en naar oog gevlogen. Overig/onbekend

Kanonslag
Rotje in hand ontploft. Brandwond
Bij het aansteken met een aansteeklont, knalde het rotje direct uit elkaar. Oppervlakkig letsel
Vuurwerk ontploft en kruit achter beschermende bril gekomen. Brandwond
Eerder afgegaan van single shot (kort lontje). Brandwond
Vuurwerk in hand, sigaret in mond, vuurwerk tot ontbranding gekomen. Brandwond
Door iemand achterop geschoten met single shots, door kleren heen verbrand. Brandwond
Zelf vuurwerk aangestoken en eerder dan verwacht en weg kunnen gooien in hand ontploft.
Brandwond
Kennis gooide thunderking naar een hek, daarachter stond mijn zoon, het knalde tegen zijn benen.
Brandwond
Na aansteken van vuurwerk viel het om waarna in hand tot ontploffing is gekomen. Brandwond
Vuurwerk in shirt gekregen. Brandwond
De vuurwerkpot viel om en vuurde toen een 'bol' af tegen haar onderbeen en viel in haar laarsje. Brandwond
Dacht dat het niet aanstond. Opnieuw gaan kijken toen hij plotseling alsnog afging. Lont was nog gewoon zichtbaar. Brandwond
Vuurwerk in hand afgegaan, steekvlam. Brandwond
Vuurwerk is te snel ontploft in hand. Vuurwerk gekocht (single shots) en in de buurt van woning afgestoken. Fractuur
Wilde vuurwerk vanuit auto afsteken, autoraam was dicht waardoor vuurwerk in de auto is afgegaan. Fractuur
Wilde vuurwerk afsteken wat hij op de grond had gelegd, dit schoot direct omhoog. Droeg een vuurwerkbril. Oogletsel
Ik wilde er 2 tegelijk afsteken en toen ging er 1 sneller en ik hing er met mijn hoofd boven en toen schoot het in mijn oog. Oogletsel
Vuurwerk viel scheef, daarbij vonk in oog. Oogletsel
Vuurwerk op grond gezet en aangestoken, daarna is het omgevallen. Oogletsel
Afsteken, zelfstandig, in hand gehouden en daarbij afgestoken. Oogletsel
Achterkant van het vuurwerk schoot in het oog. Oogletsel
Vanuit de lucht in het oog geschoten. Oogletsel
Vriend stak het vuurwerk af, we stonden op 5m afstand. Het vuurwerk knalde en toen kwam er vuurwerk in mijn oog. Oogletsel
Wilde single shot aansteken. Deed dit niet aan het begin van de lont maar halverwege, ging gelijk af.
Open wond
Had vuurwerk aangestoken, wilde het op de grond zetten maar het vuurwerk ontplofte in de hand. Open wond
Wilde een knock-out afsteken. Ging niet af, pakte het op en ging af in de hand. Open wond Had single shot in de hand, ontplofte direct na aansteken. Open wond
Vuurwerk in hand, sigaret in mond. Vuurwerk tot ontbranding gekomen. Open wond
Ontploffend stuk vuurwerk tegen hoofd. Open wond
Vuurwerk in hand, bewust vastgehouden tijdens afsteken. Oppervlakkig letsel
Stond met capuchon en veiligheidsbril op naar het vuurwerk te kijken. Ter hoogte van het rechteroor is er een vuurpijl ontploft. Brandwond
Stond te kijken, vuurpijl vloog richting hem, pijl ontploft bij zijn kruis, broek vatte vlam.
Brandwond Vuurpijl in capuchon jas. Brandwond
Vuurpijl in capuchon. Brandwond
Hield vuurpijl in de hand, terwijl vriendinnetje het aanstak, ontplofte in de hand. Brandwond
Vuurpijl in hand afgegaan. Brandwond
Was naar het vuurwerk aan het kijken. Kreeg toen een vuurpijl in de nek. Brandwond
De pot waar hij in stond viel om en de vuurpijl ontplofte naast mijn hoofd. Brandwond
Kreeg vuurpijl bij oor. Vuurpijl was verder op in de straat afgestoken toen ie omviel en naar patiënt vloog. Brandwond
Tijdens aansteken siervuurpijl is deze vlakbij het aangezicht ontploft, nadien wond aan pink en gehoorverlies. Fractuur
De stok van een naar beneden vallende uitgebluste vuurpijl beland met hoge snelheid op de vinger. Fractuur
Tijdens het verstoppertje spelen stak de buurjongen zomaar een vuurpijl af. Deze kwam vlak langs mij. Ik had mijn veiligheidsbril niet meer op omdat we net al het afval van het reeds afgestoken vuurwerk hadden opgeruimd en we verstoppertje speelden. Oogletsel
Iemand anders had het afgestoken, kwam nog een vonk na (afgebrand vuurwerk). Oogletsel
Vuurpijl ontploft, stukje in oog gekomen. Oogletsel
Kreeg vuurwerkpijl die uit elkaar klapte tegen oog. Oogletsel
Vuurpijl van straat opgeraapt, is deze gaan onderzoeken en ging toen af. Oogletsel
Omstander. Onverwacht vuurpijl bij gelaat ontploft. Oogletsel
Zat op de fiets, stopte omdat er vuurwerk werd afgestoken. Toen kwam er vuurwerk in zijn oog. Denkt dat het een vuurpijl was. Oogletsel
Vuurpijl tegen voorhoofd. Oogletsel
Ontploft op 2m van haar oog. Oogletsel
Vuurpijl ging af vlak bij gezicht. Oogletsel
Bij het afsteken kwam het in zijn oog. Oogletsel
Vuurpijl losgemaakt van stokje, is in hand ontploft. Open wond
Vuurpijl in jas. Open wond
Grote knal, vuurpijl. Open wond
Stond vuurwerk af te steken, naast hem viel een fles om in zijn richting, in
het gelaat. Oppervlakkig letsel
Vuurpijl in aangezicht gekregen. Oppervlakkig letsel
Vuurwerk in hand afgegaan, meteen na aansteken. Oppervlakkig letsel
Had vuurpijl in een koker op de grond, tijdens aansteken ging pijl af. Overig/onbekend

Babypijl
Ontploffing naast hand, vingerletsel met barstwond. Brandwond

Romeinse kaars
Had Romeinse kaars in de hand. Schoot naar binnen i.p.v. naar buiten. Brandwond
Patiënt hield Romeinse kaars in de hand, een vonk vloog de andere kant op en kwam op
de pols terecht. Brandwond
Een bolletje van de Romeinse kaars kwam via onderkant eruit in de mouw. Brandwond
Kennis van patiënt schoot op hem met een soort Romeinse kaars, waar vuurwerk uitkomt dat daarna nogmaals uiteengespat. Patiënt rende weg, afstand 20m, vuurwerk is in zijn zij uit elkaar gespat.
Brandwond
Romeinse kaars in hand gehouden, ontvlamd. Brandwond
Dacht dat kaars leeg was, zat echter nog een patroon in. Oogletsel
Omgevallen Romeinse kaars. Iets van vuurwerk tegen knie gekregen, hierdoor patella luxatie gehad.

Overig/onbekend
Vuurwerk van een ander in het oog gekregen. Oogletsel

Samenvatting

Onderzoek naar vuurwerkletsels laat zien dat het merendeel van de letsels een gevolg is van vlinder-, nitraat- of mortierbommen (18%), sierpotten, cakeboxen of fonteinen (14%), rotjes of kanonslagen (13%), single shots (13%) en vuurpijlen (12%).

In dit onderzoek was de hoofdvraag welke typen vuurwerk specifiek tot welk type letsel hebben geleid. De belangrijkste letsels bij de meest voorkomende typen vuurwerk waren de volgende:

Vuurwerkbommen leidden in grote mate tot open wonden (33%), maar ook in
16 procent van de gevallen tot oogletsel. Bij veertien procent van de
slachtoffers had een vuurwerkbom een amputatie tot gevolg.

Sierpotten/cakeboxen/fonteinen leidden veelal tot brandwonden (47%) en
oogletsels (37%).

Single shots leidden in 31 procent van de ongevallen tot brandwonden en 26
procent tot oogletsels.

Rotjes en kanonslagen leidden in meerderheid tot brandwonden.

Voor vuurpijlen geldt dat oogletsels (32%) en brandwonden (29%) de meest
voorkomende letsels waren.

Vuurwerkletsels met amputatie tot gevolg werden in drie kwart (73%) van de
gevallen veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Oogletsel werd in 80 procent van de gevallen veroorzaakt door legaal vuurwerk en brandwonden in 88 procent van de gevallen.

Voor babypijltjes en Romeinse kaarsen geldt vanaf 2015 een geheel of
gedeeltelijk verkoopverbod. In de ons bekende ongevallen tijdens de afgelopen jaarwisseling betrof het in één geval letsel door een babypijl, die vlak bij de hand ontplofte en een brandwond tot gevolg had. In acht gevallen (2%) werd het letsel veroorzaakt door een Romeinse kaars.

Vuurwerkletsel bij omstanders werd vooral veroorzaakt door vuurpijlen (67%), maar ook sierpotten/cakeboxen/fonteinen (47%) leidden relatief vaak tot letsel bij omstanders.

In 23 procent van de vuurwerkongevallen met legaal vuurwerk was het slachtoffer min of meer zelf de aanleiding tot het ongeval. In 16 procent van de ongevallen met legaal vuurwerk mag aangenomen worden dat het vuurwerk ondeugdelijk was. In de overige gevallen was er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen.

voor meer details zie het rapport hier

De vraag is ook hoe representatief de onderzoeksresultaten zijn. Afgaande op de percentages gewonden/letsels zouden, afgezien (vermoedelijk) illegale nitraten/vlinders die al in Nederland illegaal zijn, de fonteinen of sierpotten als volgende item verboden worden.
Het lijkt mij trouwens erg sterk dat iets met viscolont (zoals de meeste nitraten of vlinders) direct ontploft, tenzij er op heel veel items kruitlek heeft gezeten.

die hele bijlage 5 met voorbeelden slaat kant nog wal.....
maar is wel verklaarbaar doordat je wel even in je achterhoofd moet houden dat diegene die dit heeft opgeschreven de ballen verstand heeft van vuurwerk. Hier is zeker nog wel e.e.a. recht te zetten denk ik....

Er zijn ontzettend veel kanttekeningen te maken bij het verslag zoals opgesteld, echter denk ik wel dat het winst is dat er een poging gedaan wordt om een en ander beter in kaart te brengen. Als je kijkt naar de cijfers dan zie je dat de meting veel vollediger is geworden doordat veel meer ziekenhuizen hebben meegewerkt aan het onderzoek. Het onderscheid naar type vuurwerk laat in mijn ogen een hoop ruimte voor verbetering. Omdat de classificatie van vuurwerktype en letsel nog te veel rammelt.

Het zou in mijn ogen verstandig zijn als de BPN contact zou opnemen met Veiligheid.nl om te kijken of met de vuurwerkexpertise die zij hebben de registratie voor komend jaar verbeterd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een praktische voorbeeld kaart met afbeeldingen van de meest voorkomende legale en illegale vuurwerktypen zodat het voor 1e hulp medewerkers makkelijker is om het type vuurwerk aan te geven. Dus geen lijvig boekwerk, maar een geplastificeerde kaart o.i.d. met bij elk type een aantal voorbeelden.

Met name de categorien cakebox, nitraten, rotjes en kanonslagen zijn nu nog een zooitje.

Daarnaast kan de BPN in mijn ogen ook bijdragen aan verbetering van de vragenlijsten en follow up zodat de cijfers (en probleemgebieden) transparanter worden.

Het is een eerste poging, en laten we het ook vooral zo zien...

Bijlage 5 Voorbeelden van toedrachten van vuurwerkongevallen, naar type vuurwerk

Tabel 1 Voorbeelden van toedrachten van ongevallen met vlinderbommen, mortierbommen, nitraten, cobra’s en strijkers

Toedracht Letsel

Cobra
Cobra direct na afsteken in de hand geklapt. Amputatie
Cobra in de hand ontploft. Fractuur
Knalvuurwerk ging niet af en ging er zelf opstaan en kwam tot ontploffing. Fractuur
Cobra werd richting mij gegooid, ontplofte voor me. Brandwond
Stond erbij toen vuurwerk werd afgestoken. Heeft bovenbeen geraakt. Open wond

Mortierbom
Mortierbom ontploft in gelaat. Brandwond
Bij het aansteken van de mortier ontbrandde de bom meteen. Brandwond
Stak thuis zelf een mortier aan, deze ontplofte vlak naast zijn hoofd. Brandwond
Bom ontplofte te snel in zijn hand op straat. Brandwond
Iemand gooide vuurwerk naar patiënt. Probeerde terug te gooien. Oogletsel
Ontploffing van mortier in aangezicht. Oogletsel
Ik had het vuurwerk in mijn hand en stak het aan om het vervolgens weg te kunnen
gooien. Echter, toen ik het aanstak, ging het meteen af.Open wond
Snel ontploft in hand, steekvlam in gezicht, verschroeide wenkbrauwen/neusharen. Open wond
Mortier in hand. Open wond

Nitraten
Nitraatbom vast in rechter hand, aangestoken met aansteeklont. Nitraatbom is onmiddellijk ontploft. Amputatie
Had een "nitraatbom" in rechterhand, tijdens afsteken in hand afgegaan, tijdens
ontploffing uit de hand gevallen. Amputatie
Hield vuurwerk tussen duim en wijsvinger: BOEM. Amputatie
Te vroeg afgegaan, in de hand ontstoken. Amputatie
Nitraatbom in hand ontploft. Amputatie
Nitraatbom in linker hand onmiddellijk ontploft, aangestoken met rechter hand. Amputatie
Ik had zelf geen vuurwerk gehaald maar rook af en toe wel een sigaretje. Daarom had ik een aansteker in mijn zak. Een vriend had wel vuurwerk en vroeg of ik het aan wou steken voor hem. Ik stak het aan en net voor ik hem weg kon gooien knalde die in mijn hand. Brandwond
Had de nitraat aangestoken en deze ontplofte in zijn hand op het moment dat hij hem weg wou gooien.
Brandwond
Nitraat aangepakt en deze ontplofte direct. Brandwond
Patiënt heeft vuurwerk aangestoken met aansteeklont en is meteen afgegaan. Brandwond
Bij het afsteken ontplofte deze in hand. Brandwond
Iemand gooide het weg en dat spatte uit elkaar er kwam een hard stuk uit wat in mijn oog kwam.
Oogletsel
In een oude sierpot een nitraat gedaan door iemand anders. Deze ontplofte en ik kreeg een stuk van de pot in mijn oog. Stond op ongeveer 15 meter afstand. Oogletsel
Ik stond op denk ik 5 meter van waar het vuurwerk werd afgestoken met mijn rug ernaar toe te praten met twee vriendinnen. Toen in eens voelde ik een keiharde klap in mijn oog/op mijn oog. Toen voelde ik het bloed stromen en ben ik naar binnen gerend. Ik heb het niet aan zien komen of gezien wat er precies gebeurde. Ik voelde alleen in een keer een enorme pijn aan mijn oog en het bloed stromen. Omstanders gaven later aan dat het waarschijnlijk een nitraat is geweest die mijn letsels heeft
veroorzaakt, maar zeker weten doe ik het niet. Er werd namelijk veel vuurwerk tegelijk afgestoken.
Oogletsel
Nitraatbom in hand ontploft. Fractuur
Zelfgemaakte bom buiten op grasveld aangestoken in handen ontploft. Fractuur
Op straat, met nitraat, kort lontje? Open wond
Nitraatbom in de linkerhand afgegaan. Open wond
Nitraatbom in rechter dominante hand ontploft. Open wond
Nitraatbom zelf afgestoken, onmiddellijk in rechter hand ontploft. Open wond
Vuurwerkbom gemaakt, te vroeg afgegaan en daarmee letsel opgelopen aan de rechterarm. Open wond
Ontploft op moment dat het werd afgestoken. Open wond
Vuurwerk (nitraat) in de rechterhand ontploft. Oppervlakkig letsel
Opspattende steen waar vuurwerk op lag tegen lip. Oppervlakkig letsel

Strijker
Stak strijker af die direct in hand ontplofte. Oppervlakkig letsel
Stak het vuurwerk af en er sprong iets terug in het oog. Oogletsel
Tweede ontsteking nadat carbidbus was ontploft, gooide strijker oid in de bus waar nog restgassen in aanwezig waren die de tweede ontploffing veroorzaakten terwijl patiënt nog voor de bus stond. steekvlam en explosie voornamelijk opgevangen in buik en rug. Brandwond

Vlinderbom of toffee
Vlinderbom aangestoken onder invloed van alcohol. Deze knalde in hand. Open wond
Vuurwerk gevonden op nieuwjaarsdag en met te kort lont aangestoken. Oppervlakkig letsel

Cakebox
Wilde siervuurwerk afsteken, ging eerder af dan verwacht. Brandwond
Vuurwerk waarvan lont ontbrak, probeerde dit aan te steken terwijl eroverheen gebogen stond. Brandwond
Box siervuurwerk viel om en er kwam vuurwerk tegen haar aan. Brandwond
Stond te kijken naar vuurwerk, wilde buurjongetje weghalen en kreeg toen vuurwerk
in haar hals. Brandwond
Pot stond op de grond. Hoofd niet erboven + bril. Met aansteeklont pot aangestoken - direct ontploft (lont brandde zéér snel op). Fractuur
Met aansteker van pot, wel met aansteeklont. Oogletsel
Te laat weggegaan na aansteken van vuurwerk op straat. Oogletsel
Lont was erg kort. Ontplofte terwijl patiënt boven het vuurwerk hing. Oogletsel
Bij opruimen een verdwaald patroon in oog. Oogletsel
Stak vuurwerkpot aan, ging mis, onduidelijk mechanisme. Oogletsel
Papier van de lont was niet te verwijderen. Papier aangestoken met aansteker en gewacht totdat er vonkjes zouden komen maar dat gebeurde niet. Het vuurwerk begon te knallen. Oogletsel
Vuurwerkpotten lagen op een vuur. Viel mogelijk om, kwam vuurwerk uit in gezicht. Oogletsel
Ik keek naar boven in de lucht naar het vuurwerk, ineens zag ik iets op me afkomen en dat trof me recht in mijn oog terwijl ik wegdraaide. Oogletsel
De box kantelde en een vuurpijl kwam recht op mij af. Oogletsel
Op straat, stond op 9m van de vuurwerkbox van vrienden, deze viel om en pijlen werden richting patiënt geschoten. Open wond
Vuurpijl in gezicht gekregen doordat pijl te snel afging. Open wond
Bij het kijken naar het vuurwerk was het vuurwerk omgewaaid waarna er vuurwerk richting het aangezicht van de patiënt kwam. Oppervlakkig letsel
Knalde direct bij afsteken lont. Overig/onbekend

Fontein
Vuurwerkpot omgevallen op jas. Brandwond
Vuurpot omgevallen en tegen patiënt aangekomen. Brandwond
Zette een sierpot overeind die leeg leek te zijn, kwam nog 1 siervuurwerk uit. Schoot door de half geopende hand heen, langs de handpalm. Brandwond
Schoot mijn kant op, met hand weggeslagen. Brandwond
Hing boven vuurwerk, ging af in gezicht. Brandwond
Vuurkogel uit fontein tegen jas gehad, brandwond hand en thorax. Brandwond
Sierpot stond op straat en viel om, waardoor een vonk van het vuurwerk in de hals van patiënt terecht kwam. Brandwond
Een vonk vloog de andere kant op (10 meter afstand). Brandwond
Bij het afsteken van vuurwerk ontplofte de pot te vroeg, hand is geraakt. Brandwond
Bloemfontein in gelaat ontploft. Oogletsel
Stond naar sieruurwerk te kijken op 5 meter afstand, iets brandends in rechteroog
terecht gekomen. Oogletsel
Wilde vuurwerkpotje afsteken; ontplofte direct in het gelaat. Oogletsel
Spontane ontploffing. Overig/onbekend

Sierpot
Pot met vuurwerk afsteken, ging eerder af. Oogletsel
Heeft sierpot in handen gehouden met ontsteken. Brandwond

Rotje
Vuurwerk van vriend aangestoken, rotje ontploft in hand. Amputatie
Oprapen van smeulend vuurwerk, dat niet volledig is afgegaan. Amputatie
Wou rotje wat niet afging opnieuw afsteken. Brandwond
Afgestoken rotje tegen gezicht gekregen. Brandwond
Te vroeg afgegaan, brandwonden gelaat. Brandwond
Hij had twee vuurwerk in zijn hand in de buurt van ons huis. Brandwond
Met vriendjes heksenketel gemaakt; rotjes in rondje aan elkaar geknoopt, en aangestoken waarop steekvlam ontstaan. Brandwond
Te vroeg afgegaan bij afsteken in de hand. Brandwond
Vond een rotje, kort lontje, toch aangestoken, ontplofte in hand, ook tegen gezicht. Brandwond
Gooide rotje in melkbus die was gebruikt voor het carbid schieten. Waarschijnlijk door achtergebleven gas ontstond er een explosie en steekvlam. Brandwond
Heeft rotje tegen haar onderbeen gegooid gekregen. Brandwond
Rotje in de hand ontploft. Brandwond
Stond in deuropening te kijken, kwam vuurwerk binnen, ontplofte tegen bovenbeen. Brandwond
Rotje vlak na aansteken geklapt vlakbij hand. Brandwond
Lontje uit rotje gegaan en kruid op handen en toen steekvlam. Brandwond
Bij vrienden voor de deur, vroegtijdig afgegaan. Brandwond
Rotje in hand afgegaan. Brandwond
Rotje ging af terwijl hij dit nog vast had. Fractuur
Stak samen met vriendje rotje af. Knalde uit elkaar net voor gezicht en hand links van slachtoffer. Slachtoffer droeg beschermende bril. Door knal werd bril afgeworpen. Oogletsel
Het klapte op de grond toen kwam het in mijn oog. Oogletsel
Afgegaan in hand. Open wond
Vuurwerk in rechterhand afgegaan. Vuurwerk ontplofte erg snel. Open wond
Wilde rotje weggooien echter te snel ontploft in hand. Open wond
1-1 op straat gaan zoeken naar nog niet ontploft vuurwerk, pakte een rotje op wat direct in hand ontplofte. Open wond
Rotje ontploft in een gesloten hand. Oppervlakkig letsel
Op straat door anderen aangestoken. Oppervlakkig letsel
Een rotje oppakken dat hij dacht dat die het niet meer deed. Overig/onbekend
Voor het huis, op afstand ontploft en naar oog gevlogen. Overig/onbekend

Kanonslag
Rotje in hand ontploft. Brandwond
Bij het aansteken met een aansteeklont, knalde het rotje direct uit elkaar. Oppervlakkig letsel
Vuurwerk ontploft en kruit achter beschermende bril gekomen. Brandwond
Eerder afgegaan van single shot (kort lontje). Brandwond
Vuurwerk in hand, sigaret in mond, vuurwerk tot ontbranding gekomen. Brandwond
Door iemand achterop geschoten met single shots, door kleren heen verbrand. Brandwond
Zelf vuurwerk aangestoken en eerder dan verwacht en weg kunnen gooien in hand ontploft.
Brandwond
Kennis gooide thunderking naar een hek, daarachter stond mijn zoon, het knalde tegen zijn benen.
Brandwond
Na aansteken van vuurwerk viel het om waarna in hand tot ontploffing is gekomen. Brandwond
Vuurwerk in shirt gekregen. Brandwond
De vuurwerkpot viel om en vuurde toen een 'bol' af tegen haar onderbeen en viel in haar laarsje. Brandwond
Dacht dat het niet aanstond. Opnieuw gaan kijken toen hij plotseling alsnog afging. Lont was nog gewoon zichtbaar. Brandwond
Vuurwerk in hand afgegaan, steekvlam. Brandwond
Vuurwerk is te snel ontploft in hand. Vuurwerk gekocht (single shots) en in de buurt van woning afgestoken. Fractuur
Wilde vuurwerk vanuit auto afsteken, autoraam was dicht waardoor vuurwerk in de auto is afgegaan. Fractuur
Wilde vuurwerk afsteken wat hij op de grond had gelegd, dit schoot direct omhoog. Droeg een vuurwerkbril. Oogletsel
Ik wilde er 2 tegelijk afsteken en toen ging er 1 sneller en ik hing er met mijn hoofd boven en toen schoot het in mijn oog. Oogletsel
Vuurwerk viel scheef, daarbij vonk in oog. Oogletsel
Vuurwerk op grond gezet en aangestoken, daarna is het omgevallen. Oogletsel
Afsteken, zelfstandig, in hand gehouden en daarbij afgestoken. Oogletsel
Achterkant van het vuurwerk schoot in het oog. Oogletsel
Vanuit de lucht in het oog geschoten. Oogletsel
Vriend stak het vuurwerk af, we stonden op 5m afstand. Het vuurwerk knalde en toen kwam er vuurwerk in mijn oog. Oogletsel
Wilde single shot aansteken. Deed dit niet aan het begin van de lont maar halverwege, ging gelijk af.
Open wond
Had vuurwerk aangestoken, wilde het op de grond zetten maar het vuurwerk ontplofte in de hand. Open wond
Wilde een knock-out afsteken. Ging niet af, pakte het op en ging af in de hand. Open wond Had single shot in de hand, ontplofte direct na aansteken. Open wond
Vuurwerk in hand, sigaret in mond. Vuurwerk tot ontbranding gekomen. Open wond
Ontploffend stuk vuurwerk tegen hoofd. Open wond
Vuurwerk in hand, bewust vastgehouden tijdens afsteken. Oppervlakkig letsel
Stond met capuchon en veiligheidsbril op naar het vuurwerk te kijken. Ter hoogte van het rechteroor is er een vuurpijl ontploft. Brandwond
Stond te kijken, vuurpijl vloog richting hem, pijl ontploft bij zijn kruis, broek vatte vlam.
Brandwond Vuurpijl in capuchon jas. Brandwond
Vuurpijl in capuchon. Brandwond
Hield vuurpijl in de hand, terwijl vriendinnetje het aanstak, ontplofte in de hand. Brandwond
Vuurpijl in hand afgegaan. Brandwond
Was naar het vuurwerk aan het kijken. Kreeg toen een vuurpijl in de nek. Brandwond
De pot waar hij in stond viel om en de vuurpijl ontplofte naast mijn hoofd. Brandwond
Kreeg vuurpijl bij oor. Vuurpijl was verder op in de straat afgestoken toen ie omviel en naar patiënt vloog. Brandwond
Tijdens aansteken siervuurpijl is deze vlakbij het aangezicht ontploft, nadien wond aan pink en gehoorverlies. Fractuur
De stok van een naar beneden vallende uitgebluste vuurpijl beland met hoge snelheid op de vinger. Fractuur
Tijdens het verstoppertje spelen stak de buurjongen zomaar een vuurpijl af. Deze kwam vlak langs mij. Ik had mijn veiligheidsbril niet meer op omdat we net al het afval van het reeds afgestoken vuurwerk hadden opgeruimd en we verstoppertje speelden. Oogletsel
Iemand anders had het afgestoken, kwam nog een vonk na (afgebrand vuurwerk). Oogletsel
Vuurpijl ontploft, stukje in oog gekomen. Oogletsel
Kreeg vuurwerkpijl die uit elkaar klapte tegen oog. Oogletsel
Vuurpijl van straat opgeraapt, is deze gaan onderzoeken en ging toen af. Oogletsel
Omstander. Onverwacht vuurpijl bij gelaat ontploft. Oogletsel
Zat op de fiets, stopte omdat er vuurwerk werd afgestoken. Toen kwam er vuurwerk in zijn oog. Denkt dat het een vuurpijl was. Oogletsel
Vuurpijl tegen voorhoofd. Oogletsel
Ontploft op 2m van haar oog. Oogletsel
Vuurpijl ging af vlak bij gezicht. Oogletsel
Bij het afsteken kwam het in zijn oog. Oogletsel
Vuurpijl losgemaakt van stokje, is in hand ontploft. Open wond
Vuurpijl in jas. Open wond
Grote knal, vuurpijl. Open wond
Stond vuurwerk af te steken, naast hem viel een fles om in zijn richting, in
het gelaat. Oppervlakkig letsel
Vuurpijl in aangezicht gekregen. Oppervlakkig letsel
Vuurwerk in hand afgegaan, meteen na aansteken. Oppervlakkig letsel
Had vuurpijl in een koker op de grond, tijdens aansteken ging pijl af. Overig/onbekend

Babypijl
Ontploffing naast hand, vingerletsel met barstwond. Brandwond

Romeinse kaars
Had Romeinse kaars in de hand. Schoot naar binnen i.p.v. naar buiten. Brandwond
Patiënt hield Romeinse kaars in de hand, een vonk vloog de andere kant op en kwam op
de pols terecht. Brandwond
Een bolletje van de Romeinse kaars kwam via onderkant eruit in de mouw. Brandwond
Kennis van patiënt schoot op hem met een soort Romeinse kaars, waar vuurwerk uitkomt dat daarna nogmaals uiteengespat. Patiënt rende weg, afstand 20m, vuurwerk is in zijn zij uit elkaar gespat.
Brandwond
Romeinse kaars in hand gehouden, ontvlamd. Brandwond
Dacht dat kaars leeg was, zat echter nog een patroon in. Oogletsel
Omgevallen Romeinse kaars. Iets van vuurwerk tegen knie gekregen, hierdoor patella luxatie gehad.

Overig/onbekend
Vuurwerk van een ander in het oog gekregen. Oogletsel

'Rotje'
"Vuurwerk van vriend aangestoken, rotje ontploft in hand. Amputatie"

Krachtig spul die rotjes :rolleyes:

die hele bijlage 5 met voorbeelden slaat kant nog wal.....
maar is wel verklaarbaar doordat je wel even in je achterhoofd moet houden dat diegene die dit heeft opgeschreven de ballen verstand heeft van vuurwerk. Hier is zeker nog wel e.e.a. recht te zetten denk ik....

Volgens mij zijn dit de door de Politie en/of Hulpverlener genoteerde en geregistreerde verklaringen van het slachtoffer/gewonde over de oorzaak van het letsel. Vaak hebben ze maar 1 of 2 regels in het papieren formulier beschikbaar. Is dus niet zozeer 1 persoon die dit als zodanig genoteerd heeft. En vaak geeft een gewonde/slachtoffer juist bewust een cryptische verklaring omdat ze (uiteraard) helemaal geen legaal rotje afstaken dat in de hand ontplofte met een amputatie als gevolg...

Inderdaad, we dwalen wat af in dit topic. Laten we het weer over compound vuurwerk hebben.

'Rotje'
"Vuurwerk van vriend aangestoken, rotje ontploft in hand. Amputatie"

Krachtig spul die rotjes :rolleyes:

Hou wel in je achterhoofd dat een normale consument niet alle knallers bij naam kan noemen.
Tja, dat wij dat kunnen...

Dus een nitraat, Toffee, Cobra, wilde slang, strijker wordt door de leek gewoon een rotje genoemd.

Back
Bovenaan