Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Hoezo? Iedereen heeft toch braaf binnen gepimpampet met een wortel in z'n harses en een glaasje water?

Ze houden gewoon vol. En er komen steeds meer gemeentes bij. In de hoop dat Den Haag op een gegeven moment ook overstag gaat.

Amsterdam heeft gesproken en wil geen vuurwerkverbod. Zelfde met Apeldoorn. Den Haag laat altijd van zich horen wat betreft vuurwerk, zelfs tijdens de corona periode.

Dat ze toch stug doorzetten met het verbod in Amsterdam, was een voor de hand liggende verwachting. Ik vermoed dat het bij gebrek aan een landelijk verbod gewoon een strategie is om vuurwerkwinkeliers/dealers weg te krijgen dmv uitkoop. Maw de sfeer omtrent de verkoop zo onaantrekkelijk als mogelijk maken, dat ze overstag gaan met het uitgekocht worden.

Amsterdam heeft gesproken en wil geen vuurwerkverbod. Zelfde met Apeldoorn. Den Haag laat altijd van zich horen wat betreft vuurwerk, zelfs tijdens de corona periode.

Dat ze toch stug doorzetten met het verbod in Amsterdam, was een voor de hand liggende verwachting. Ik vermoed dat het bij gebrek aan een landelijk verbod gewoon een strategie is om vuurwerkwinkeliers/dealers weg te krijgen dmv uitkoop. Maw de sfeer omtrent de verkoop zo onaantrekkelijk als mogelijk maken, dat ze overstag gaan met het uitgekocht worden.

Even een reactie zonder verdere emotie t.a.v. de traditie maar puur als ondernemer:

Uitgekocht? Was dat maar waar! Maar zelfs dat is niet het geval.

Veel vuurwerkwinkels verkopen al decennia lang vuurwerk maar in meerdere gemeentes wordt simpelweg gezegd: "Het zijn toch ondernemers? Die zijn niet gek en weten al jaren dat vuurwerk eindig is. Die moeten gaan ondernemen en iets anders gaan verzinnen waar ze hun inkomsten mee verdienen. Daar zijn het toch ondernemers voor? We gaan geen Euro uitgeven ter compensatie of uitkoopregeling." De ondernemers worden gewoon aan hun lot overgelaten.

In Arnhem zeiden sommige partijen na het eerste Coronajaar zelfs: "De vuurwerkwinkels hebben allemaal een rijkelijke (ahum) compensatie van de Centrale Overheid gehad voor het niet kunnen verkopen van hun vuurwerk. Als we dan nu het afsteken en verkopen lokaal gaan verbieden (verkoop kunnen ze helemaal niet verbieden maar daar gaat het hier nu niet om), dan gaan wij als Gemeente niet ook nog een keer vergoeden. Dan krijgen de ondernemers dubbel op betaald." Dat sloeg natuurlijk helemaal nergens op. Maar uiteindelijk heeft een VVD-voorstel om ondernemers te gaan vergoeden mocht er een lokaal afsteekverbod komen het niet gehaald.

Helaas zijn er meerdere Gemeentes die al het vuurwerk liever gisteren dan vandaag kwijt zijn en er dan ook helemaal niets voor willen regelen of doen, zeker niet als het geld kost.

Wij zijn natuurlijk ook niet objectief en als je het hier iemand vraagt zal iedereen zeggen dat de nadelen van vuurwerk niet zwaar genoeg wegen om tot een verbod te komen, of dat nu lokaal of landelijk is. Wat ik helaas merk is dat de (lokale) politiek ook verre van objectief is en met onjuiste feiten communiceert en op basis daarvan ook handelt. Het belangrijkste argument dat ze gebruiken is het jaarlijkse letsel en de schade aan eigendommen en hoewel beiden erg triest zijn staan ze niet in verhouding met het letsel dat voorkomt uit andere activiteiten zoals sporten en deelnemen aan het verkeer waarbij dat eerste ook slechts ter vermaak dient. Iedereen weet ook dat de schade aan eigendommen bijna geheel toe te schrijven is aan illegaal vuurwerk dat door een kleine groep in onze samenleving op deze belachelijke manier gebruikt wordt. Dat laatste is denk ik ook in de hand gewerkt door de relatief onschadelijke knallertjes die in Nederland beschikbaar waren te verbieden.

Daarnaast hebben we natuurlijk nog partijen die roepen over het milieu en over hoe vervelend het is voor dieren maar met die argumenten alleen kunnen ze het niet winnen en die verdraaien bovenstaande argumenten nog verder in hun voordeel.

Onze hoop is dus gevestigd op het deel van de politiek waar ze rationeel met de feiten omgaan en het is maar de vraag hoe lang dat een (voldoende) meerderheid blijft.

Wat betreft het uitkopen van de detailhandel in vuurwerk kunnen we kort zijn, daarvan is geen sprake. Het lijkt erop dat er volledig ingezet wordt op de lange adem waarbij ze hopen dat ze vanzelf wel stoppen als de omzet achteruit gaat. Ik denk (en hoop voor ze) dat daar tot nu toe geen sprake van is. Als het tot een algeheel verbod komt zullen ze vermoedelijk ook de term "ondernemers risico" gebruiken maar dat is natuurlijk niet realistisch, als je een gezonde onderneming wilt voeren moet je investeren en dat zijn grote investeringen om aan de Nederlandse wet- en regelgeving te kunnen voldoen. Niet investeren is geen optie en bij een verbod kan dat dus betekenen dat die investeringen niet terugverdiend zijn en dat kan je als ondernemen de kop kosten. Dat kan dan het einde betekenen van een vuurwerkverkoper maar ook van de bijbehorende retail onderneming (bouwmarkt, tuincentrum, fietsenmaker, etc.).

NB: die investeringen zorgen er overigens ook voor dat vuurwerk in Nederland vaak wat duurder is dan in Duitsland bijvoorbeeld waar de regelgeving een stuk eenvoudiger is en waar het gewoon in een supermarkt of vanuit een container verkocht mag worden dus zonder de lange lijst van veiligheidsvoorzieningen zoals ze in Nederland verplicht zijn. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat alle voorzieningen onzin zijn maar m.i. soms wel wat overdreven.

Mijn gevoel zegt dat we voor de zomer helemaal niets meer over het vuurwerkverbod voorstel gaan horen, nu het zon puinhoop is na de verkiezingen. Dat ze eerst andere zaken moeten gaan bespreken. Wat denken jullie?

Mijn gevoel zegt dat we voor de zomer helemaal niets meer over het vuurwerkverbod voorstel gaan horen, nu het zon puinhoop is na de verkiezingen. Dat ze eerst andere zaken moeten gaan bespreken. Wat denken jullie?

Hmm, ik hoop het. Maar vergeet niet dat de combi GL/PvdA samen de 2e partij in de Eerste Kamer zijn geworden. Dat is een trucje van ze maar ze proberen op die manier wel meer invloed te krijgen en uit te oefenen. Daar zit dus wel een gevaar in. Ook de PvdD heeft alweer gewonnen. Als je in de "winning mood" bent, wil je ook meteen doorpakken en bij GL en PvdD staat vuurwerk natuurlijk hoog op het lijstje.

Hmm, ik hoop het. Maar vergeet niet dat de combi GL/PvdA samen de 2e partij in de Eerste Kamer zijn geworden. Dat is een trucje van ze maar ze proberen op die manier wel meer invloed te krijgen en uit te oefenen. Daar zit dus wel een gevaar in. Ook de PvdD heeft alweer gewonnen. Als je in de "winning mood" bent, wil je ook meteen doorpakken en bij GL en PvdD staat vuurwerk natuurlijk hoog op het lijstje.

Laten we eerlijk zijn: of PvdA en GL nou wel of niet 1 partij zijn, ze zijn toch voor een verbod. Dus dat gedoe over dat ze groot zijn, dat zijn ze sowieso wel. Apart en samen.
PvdD is een gekke mensen partijtje dus die komt echt niet in een coalitie.

Laten we realistisch blijven. GL is niet gegroeid, PvdA heeft er één zeteltje bij gekregen. Dus van groei in de zin van winnen is geen sprake. Al willen ze maar wat graag doen geloven dat ze óók gewonnen hebben. En zo kennen we de linkse kliek weer met liegen, bedriegen en verdraaien. Er is maar één winnaar aan te wijzen, en dat is BBB! En als er een tweede winnaar aan te wijzen valt, dan is dat JA21 wel met 3 zetels winst. Voor ons ook gunstig. De rest heeft er of een zeteltje bij gekregen of heeft al dan niet flink verloren.

Voor dit jaar ben ik er nog niet ongerust op. Ik laat me er in elk geval niet door leiden.

Laten we realistisch blijven. GL is niet gegroeid, PvdA heeft er één zeteltje bij gekregen. Dus van groei in de zin van winnen is geen sprake. Al willen ze maar wat graag doen geloven dat ze óók gewonnen hebben. En zo kennen we de linkse kliek weer met liegen, bedriegen en verdraaien. Er is maar één winnaar aan te wijzen, en dat is BBB! En als er een tweede winnaar aan te wijzen valt, dan is dat JA21 wel met 3 zetels winst. Voor ons ook gunstig. De rest heeft er of een zeteltje bij gekregen of heeft al dan niet flink verloren.

Voor dit jaar ben ik er nog niet ongerust op. Ik laat me er in elk geval niet door leiden.
JA21 kan je wegstrepen tegen Volt :)

Het pro-vuurwerk kamp van BBB, VVD, CDA, JA21, SP, PVV, FVD heeft samen 45 van de 75 zetels in de Eerste Kamer. En een minder ruime meerderheid in de TK.

JA21 kan je wegstrepen tegen Volt :)

Het ging mij om het claimen van ‘winst’ :wink:. Overigens gaat JA21 van 0 > 3. Volt wint 1 zetel en komt op 2 totaal. Maar volgens mij hoeven we ons niet al te druk te maken zoals Daniël hierboven ook schetst.

En vandaag kan ik de poll opeens weer zien, en is die van gister 59% voor een verbod geëindigd. Hoe opvallend goed komt dat ze ff uit zeg!

Complete kutgemeente hier met die combi VVD-burgemeester en GL/PvdA gemeenteraad :thumbsdown: maken de stad kapot

En vandaag kan ik de poll opeens weer zien, en is die van gister 59% voor een verbod geëindigd. Hoe opvallend goed komt dat ze ff uit zeg!

Complete kutgemeente hier met die combi VVD-burgemeester en GL/PvdA gemeenteraad :thumbsdown: maken de stad kapot
Tsja jullie hebben er zelf voor gestemd blijkbaar. IK heb ook geen medelijden meer met woke amsterdam

"jullie"? En bedankt. Ik ben geen student, en geen rijke buitenwijker. Die hebben zo gestemd. Dat je die combi krijgt is ook niet dankzij stemmen hè, dat bedenken die politici zelf.

Simpel kort door de bocht, dude. Lekker.

Back
Bovenaan