Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Tja dit bedoel ik dus..
ik vind het verschrikkelijk voor die mensen meen ik serieus! Maar het lijkt wel of er in hun oortje gefluisterd wordt dat ze over vuurwerk moeten gaan zeuren krijg je van ons 1000 euro.. vrij sterk verhaal natuurlijk maar alles in de media moet verergerd,gepamperd,bloeddorstiger en weet ik wel allemaal niet wat worden behalve natuurlijk bij hart van Nederland want daar is het echte nieuws dat de buurman van Gerard Joling een nieuwe schutting heeft laten plaatsen..

Veel succes vast en dank voor alle inzet!

Kort inhoudelijk vraagje over de onderstaande passage. Is HVLV tegen elke hoeveelheid flash poeder in knalvuurwerk binnen de EU? Ook het lichtere spul met bijvoorbeeld 0,5gram? Mij verbaasde dit enigzins.

Realiseer Europese wetgeving die voorziet in een verbod op de
fabricage van en handel in knalvuurwerk waar flitspoeder, het zogeheten ’flash’, in wordt gebruikt.

Hebben zich pas 5 partijen aangemeld? Gebeurd dit altijd op het laatste moment of zijn dit de partijen die er zullen zijn? Misschien zit ik er naast maar aan de partijen die er nu zijn heb je niet zoveel toch, 3 partijen die zowiezo voor zijn en 2 die zowiezo tegen zijn. Daar ga je niets aan veranderen. Je wil toch graag die “tussenin partijen” hebben om die te overtuigen?

Iig top dat jullie er zijn!!

Hebben zich pas 5 partijen aangemeld? Gebeurd dit altijd op het laatste moment of zijn dit de partijen die er zullen zijn? Misschien zit ik er naast maar aan de partijen die er nu zijn heb je niet zoveel toch, 3 partijen die zowiezo voor zijn en 2 die zowiezo tegen zijn. Daar ga je niets aan veranderen. Je wil toch graag die “tussenin partijen” hebben om die te overtuigen?

Iig top dat jullie er zijn!!

Ze hoeven niet persé allemaal te komen. Ik zal er iets meer over uitleggen:

De Commissie Infrastructuur en Waterstaat omvat 34 vaste leden die elk voor zich behoren tot een Tweede Kamer Fractie. Ze zijn lid van een bepaalde Commissie omdat ze thuis zijn in dat vakgebied. Het is echter veelal zo dat een Tweede Kamerlid lid is van een meerdere Commissies. Zeker bij de kleinere partijen is het vaak zo dat een Tweede Kamerlid een brede portefeuille heeft. Ze moeten dan simpelweg kiezen waar ze wel of niet bij komen zitten.

Daarnaast is het ook niet verplicht om als lid aanwezig te zijn bij een Ronde Tafel Gesprek. Het is echter natuurlijk nu wel een morele verplichting omdat burgers en organisaties de moeite nemen om naar Den Haag te komen voor dit Ronde Tafel Gesprek.

Oftewel: ze hoeven niet persé te komen en vaak zie je bij de Commissie Vergaderingen dat kleine delegaties aanwezig zijn. Het gebeurt echter regelmatig dat op het laatste moment alsnog meerdere leden zich aanmelden en toch aanschuiven of zomaar nog binnen komen vallen.

Een Commissielid spreekt namens zijn partij, de hele partij. Dus stel dat de aanwezige VVD'er zegt "wij zijn tegen XYZ" dan vertegenwoordigt dat de 34 VVD-zetels in de Tweede Kamer. Soms geeft een lid aan dat er eerst in de partij overlegt moet worden en doen ze geen concrete uitspraken. Soms is dat ook een spelletje om niet alle kaarten al te spelen en daarmee te wachten tot een officieel debat in de Tweede Kamer.

Kijkende naar het lijstje aangemelde leden mis ik eigenlijk aanmeldingen van D66, SP en PvdA. Vooral omdat zij zich maar niet 100% zeker uit spreken of zo voor of tegen een verbod zijn. Precies zoals jij zegt is van de andere partijen eigenlijk wel bekend waar ze staan, zowel aan- als afwezig. CDA is aanwezig en tijdens hun laatste congres is een algeheel verbod weggestemd. Maar daar rommelt het wel wat. PVV, FVD en Van Haga zijn net zoals de VVD en BBB tegen een algeheel verbod.

Als de coalitie, waar D66 deel van uitmaakt, 1 front vormt op dit vlak dan is er samen met de PVV, FVD en BBB een ruime meerderheid tegen een algeheel verbod.

Heb ook even gekeken bij de post van HVLV. Sluit me ook grotendeels aan bij @gizmo75.

Maar blok 1 dat start is best wel gunstig voor de ronde tafelgesprek. Laat hun maar starten en dan kan je gelijk korte metten met ze maken en op deze manier hun argumenten omver blazen. HVLV wordt ook ondersteund door andere partijen gelukkig.

Ik wens jullie wederom heel veel succes en hopelijk krijgen jullie veel voor elkaar bij de ronde tafel gesprek over 8 dagen. Hopelijk laten ze ons vieren met siervuurwerk.

Helder, Tubantia schrijft iets heeft te maken met vuurwerk en sirenes. Maar de veiligheidsregios hebben gewaarschuwd op wat komen gaat dat is best positief dus ze weten op voorhand al wat komen gaat.

@klassieker denk niet dat zo een verhaal bloeddorstiger maakt en ook niet gepamperd of verergerd. Ze is bang voor de knallen en sirenes. En ik vind het een moeilijke discussie daarom wil ik hem niet aan. Maar toch wou ik reageren om te zeggen begrijp de angst ook een situatie waar rekening mee gehouden moet worden.

Ik schreef in me eerdere post al, waarom zullen ze het nu gaan verbieden? Ze hebben voor de vluchtelingen nooit uitzonderingen gemaakt met betrekking vuurwerk. Ze hebben het wel is eerder in de strijd gegooid om het op die reden te verbieden toen was het ook niet gelukt. En deze situatie met Oekraïne maakt hierin geen verschil omdat de anderen ook gevlucht waren uit oorlogsgebieden. Meende dat of in 2014 of 2015 werd gezegd door GL verbied het nou want deze mensen zijn bang en dat was toen niet gebeurd. Door het jaar heen is er ook genoeg vuurwerk dat wordt ook niet verboden, dus zie zo gauw niet in waarom consumentenvuurwerk wel verboden zou worden. Veiligheidsregios waarschuwen er nu ook al voor. En we kunnen sirenes ook niet verbieden toch hebben we ook nodig. Ik lees toch echter dat ze gewaarschuwd worden en voorbereid worden op wat hun te wachten staat, dat is ook een optie.

Beste is gewoon 11 mei af te wachten om te kijken wat er uitkomt bij het rond de tafel gesprek.

Veel succes vast en dank voor alle inzet!

Kort inhoudelijk vraagje over de onderstaande passage. Is HVLV tegen elke hoeveelheid flash poeder in knalvuurwerk binnen de EU? Ook het lichtere spul met bijvoorbeeld 0,5gram? Mij verbaasde dit enigzins.

Realiseer Europese wetgeving die voorziet in een verbod op de
fabricage van en handel in knalvuurwerk waar flitspoeder, het zogeheten ’flash’, in wordt gebruikt.

Wil iemand van HVLV hier eens op reageren?

Wil iemand van HVLV hier eens op reageren?

Deze passage is natuurlijk voornamelijk geschreven om de productie en verkoop van cobras en andere zware knallers tegen te gaan.
Anderzijds is knalvuurwerk nu eenmaal verboden in Nederland, dus mocht zo'n wet daadwerkelijk gerealiseerd worden, werkt hij altijd de veilige kant op.
Wat niet geproduceerd wordt, kan hier immers ook geen schade of overlast veroorzaken.

Wordt er door HVLV wel gepleit voor een terugkeer naar legaal knalvuurwerk met bp, of ook dat niet?

Wij zijn van mening dat je dingen ook veiliger maakt door juist meer toe te staan. Hier hebben we ook al een advies voor op de plank liggen.

Echter ligt de prioriteit nu bij het behouden van de traditie. Dat is het belangrijkste nu. Daar past pleiten voor versoepeling op dit moment niet bij.

Hoewel versoepelingen zeer wenselijk zijn natuurlijk, laten we potjandrie eerst eens zorgen dat we er de komende jaren niet eind november plotsklaps in rouw zijn. :bonk:

Dat is de eerste prio!

Hoewel versoepelingen zeer wenselijk zijn natuurlijk, laten we potjandrie eerst eens zorgen dat we er de komende jaren niet eind november plotsklaps in rouw zijn. :bonk:

Dat is de eerste prio!
Bizarre is waarom altijd ergens rond november.... ze laten het weer op het laatste moment aankomen omdat er dan meer tegenstanders zijn omdat het nu geen issue is en mensen er geen last van ondervinden.

Klopt ze komen er pas op terug als het echt een thema is, heel vervelend en als importeur zou je ook eens duidelijkheid moeten eisen voor de komende 5 jaar.

Bizarre is waarom altijd ergens rond november.... ze laten het weer op het laatste moment aankomen omdat er dan meer tegenstanders zijn omdat het nu geen issue is en mensen er geen last van ondervinden.

Goed opgemerkt! Maarja was ook onder het mom van corona. Inderdaad moeten importeurs hier gewoon op inhaken en een meerjarenplan eisen!

Deze passage is natuurlijk voornamelijk geschreven om de productie en verkoop van cobras en andere zware knallers tegen te gaan.
Anderzijds is knalvuurwerk nu eenmaal verboden in Nederland, dus mocht zo'n wet daadwerkelijk gerealiseerd worden, werkt hij altijd de veilige kant op.
Wat niet geproduceerd wordt, kan hier immers ook geen schade of overlast veroorzaken.

Maar als die er niet(meer) zijn, gaan dan mensen niet zelf zulk soort (zware)knallers fabriceren, dat met alle gevolgen van dien?
Ik heb nog nooit gehoord dat er in die landen waar dat soort zware knallers vrij te koop zijn ongelukken zijn gebeurd of er overlast wordt ondervonden.
Beter is niets verbieden, maar meer voorlichten en reguleren, vooral reguleren, dan is er veel minder overlast, want alles wat verboden is, is net juist spannend om dat wel te doen, zo denken er veel. En hiermee wordt de (illegale)handel flink de wind uit de zeilen genomen.
Bovendien krijg je dat veel mensen bij een aankomend verbod ook nog eens flink gaan hamsteren, zodat ze de komende jaren voldoende voorraad in huis hebben wat dan weer tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Hoewel illegale handel zal altijd blijven, of je nu iets verbied of niet.

Maar als die er niet(meer) zijn, gaan dan mensen niet zelf zulk soort (zware)knallers fabriceren, dat met alle gevolgen van dien?
Ik heb nog nooit gehoord dat er in die landen waar dat soort zware knallers vrij te koop zijn ongelukken zijn gebeurd of er overlast wordt ondervonden.
Beter is niets verbieden, maar meer voorlichten en reguleren, vooral reguleren, dan is er veel minder overlast, want alles wat verboden is, is net juist spannend om dat wel te doen, zo denken er veel. En hiermee wordt de (illegale)handel flink de wind uit de zeilen genomen.
Bovendien krijg je dat veel mensen bij een aankomend verbod ook nog eens flink gaan hamsteren, zodat ze de komende jaren voldoende voorraad in huis hebben wat dan weer tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Hoewel illegale handel zal altijd blijven, of je nu iets verbied of niet.

We hebben het hier niet over andere landen. We hebben het hier over Nederland. En hier ervaren we wel overlast, schade en gewonden door dit soort knallers.

Maar, inmiddels staan de positionpapers van de politie, het veiligheidsberaad en de vakvereniging brandweer vrijwilligers ook online.

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2022A03325

We hebben het hier niet over andere landen. We hebben het hier over Nederland. En hier ervaren we wel overlast, schade en gewonden door dit soort knallers.

Maar, inmiddels staan de positionpapers van de politie, het veiligheidsberaad en de vakvereniging brandweer vrijwilligers ook online.

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2022A03325

Dat klopt, we hebben het hier over Nederland. Maar ik geloof niet dat alle andere landen in Europa, laat staan heel Europa naar de "poppen van Nederland" zullen gaan dansen. Puur omdat wij er een probleem mee hebben.
Ik bedoel het niet cru, maar zo is het in de praktijk wel.
Europa is heel groot, waar Nederland maar een heel klein deel van uit maakt.
Daarom is voorlichting over de gevaren van dat soort grote knallers veel belangrijker en vooral als het mis gaat daarmee, dat het dan ook goed mis gaat en dat dat spul is dat niet thuishoort in de handen van een "onwetende" consument.
Nogmaals ik bedoel het niet cru.

Back
Bovenaan