CO2 uitstoot van vuurwerk minimaal

Geweldig goed bezig Niels, bedankt daarvoor. Daadwerkelijk actie ondernemen kan alleen maar gewaardeerd worden :applause:.

Geweldig goed bezig Niels, bedankt daarvoor. Daadwerkelijk actie ondernemen kan alleen maar gewaardeerd worden :applause:.

Bedankt voor het compliment, iedereen trouwens, het doet met goed om te lezen dat het gewaardeerd wordt. Wat betreft het daadwerkelijk actie ondernemen, ik ben volledig met je eens dat dat alleen maar gewaardeerd kan worden. Het valt me op dat veel mensen heel makkelijk niet opbouwende kritiek leveren op alles wat er gedaan wordt, maar ik denk dat we blij moeten zijn met elk goed bedoeld initiatief, groot of klein.

Wanneer we de jaarlijkse uitstoot nemen en die terugrekenen naar de gemiddelde uitstoot van auto’s per dag komen we op 57534 kg broeikasgas. Dat houdt dus in dat alleen personenauto’s op 31 december al ruim 10 x meer uitstoten dan vuurwerk.

Ik heb je berekeningen even gevolgd, dat moet ton zijn (x1000 kg) ipv kg. In dat geval klopt de stelling daaronder ook met je gegevens daarboven.

Verder leuk onderzoekje, ik ben het met de rest wel eens dat het wat meer diepgang nodig heeft om echt overtuigingskracht te hebben, maar het is zeker leuk en interessant om te lezen dat de uitstoot van CO2 e.d. nog best meevalt. Ik zal dit topic dan ook zeker in de gaten houden! :)

Ik heb je berekeningen even gevolgd, dat moet ton zijn (x1000 kg) ipv kg. In dat geval klopt de stelling daaronder ook met je gegevens daarboven.

Verder leuk onderzoekje, ik ben het met de rest wel eens dat het wat meer diepgang nodig heeft om echt overtuigingskracht te hebben, maar het is zeker leuk en interessant om te lezen dat de uitstoot van CO2 e.d. nog best meevalt. Ik zal dit topic dan ook zeker in de gaten houden! :)

Bedankt voor de oplettendheid, inmiddels aangepast!

Hoi Niels, ik heb een vraag.

Is de berekende uitstoot alleen van de ontstoken vuurwerk of is er ook rekening gehouden met de productie, het transport en verbranding na het afsteken of in de afvalverwerking?

Ik ben ook wel benieuwd naar fijnstof in dat opzicht.

Goede bezig in ieder geval! :thumbsup:

Hoi Niels, ik heb een vraag.

Is de berekende uitstoot alleen van de ontstoken vuurwerk of is er ook rekening gehouden met de productie, het transport en verbranding na het afsteken of in de afvalverwerking?

Ik ben ook wel benieuwd naar fijnstof in dat opzicht.

Goede bezig in ieder geval! :thumbsup:

Hoi Niek, bedankt voor je vraag.

Dit gaat alleen om de uitstoot als gevolg van het ontsteken van het vuurwerk. Het is geen 'Life Cycle Analysis' (LCA) zoals ze dat dan deftig noemen. De hele levenscyclus analyseren zou kunnen, maar is wel een karweitje waar redelijk wat tijd in gaat zitten. Bovendien zou je, als je het dan in perspectief wilt zetten, ook de LCA gegevens van alles moeten hebben waar je het mee wilt vergelijken. Hierbij gaat het dan trouwens vooral om de broeikasgas en fijnstof uitstoot. Zware metalen is iets wat echt een lokaal probleem zou kunnen zijn.

De prioriteit ligt wat mij betreft nu bij de lokale (lees Nederlandse) impact. Dit is ook waar de meeste kritiek volgens mij om gaat. Sowieso is dit voor de zware metalen dus het belangrijkste. Daarnaast denk ik dat bij vuurwerk het grootste deel van de uitstoot van fijnstof en broeikasgas wel in de gebruiksfase (het afsteken) zit. Maar dat is mijn gevoel op basis van ervaring met LCA, en kan ik verder niet onderbouwen.

Het RIVM heeft ook een onderzoek gedaan tijdens en na de vuurwerkramp in enschede waaronder ook zware metalen in bloed en urine en de lucht werd onderozcht, conclusie was dat er geen noemenwaardige verhoging is gevonden.

Dus 177 ton vuurwerk in een lokaal gebied levert geen noemenwaardige problemen op.

kanttekening is wel dat er voor barium veel bloedmonster zijn uitgevallen dus die conclusie is met een korreltje zout wat betreft bloedwaardes.

en let wel op dat dit onderzoek geen woordt rept over langetermijn effecten van zware metalen in grondwater etc. daarvoor zal je echt een ander onderzoek moeten doen.

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/630930003.pdf

UPDATE:
Ik heb nog weer een kleine update gedaan.
- Over koper is wat informatie toegevoegd
- Zink blijkt helemaal niet relevant te zijn
- De bevindingen uit het RIVM rapport dat hierboven genoemd wordt zijn toegevoegd (bedankt daarvoor laurence)
- Fijnstof is wordt nog even kort aangehaald
- Een kleine discussie/conclusie is toegevoegd

Voor nu heb ik geen ambitie om me dit jaar nog verder te verdiepen in dit onderzoek. Maar mocht iemand nog goede aanvulling hebben laat het dan vooral weten, dan kunnen we dat wellicht nog toevoegen aan het stuk.

Nog even voor alle duidelijkheid: Ik heb dit niet in opdracht van iemand gedaan, ik ben geen lid van de Vuurwerk Federatie, dit is puur gedaan door een liefhebber uit interesse en in een poging om een bijdrage te leveren aan het behoud van het zelf afsteken van consumentenvuurwerk in Nederland. Het is niet bedoeld als officieel wetenschappelijk onderzoek. Het doel is om een beeld te geven van hoe de 'de vork in de steel steekt'.

Wauw dit is wel een mooi onderzoek! Dit jaar wilde ik oud&nieuw in ieder geval met mijn broer vieren die nogal vuurwerkgek is maar zelf niet zoveel meer afsteekt, mede omdat zijn vriendin het zo slecht voor het milieu vindt. Leuk om dit een keer aan haar te laten zien!

Ik heb een mail ontvangen van Röder Feuerwerk,maar in duitsland zijn ze dus ook al een aantal jaren bezig omtrent milieu en vuurwerk:
Feinstaub und Stickoxide sollen per Gesetz in Feuerwerkskörpern reduziert werden!

Jetzt mit richtigem Link!!!

Nun ist es amtlich! Damit privat zu Silvester weiterhin Feuerwerk gezündet werden darf, müssen Feinstaub und Stickoxide drastisch verringert werden. Die Bundesregierung ändert daher das Bundesimmisionsschutzgesetzt (BImSchG.) Nun sind die Hersteller in der Pflicht bis Jahresende ihre Feuerwerkskörper so zu gestalten, dass die Anforderungen erfüllt werden können. Schnellstmöglich müssen die technischen Möglichkeiten in die Massenfertigung umgesetzt werden.

Lesen Sie hier den ausführlichen Bericht. Und was dies für Sie als Konsument bedeutet. Und nehmen Sie an unserer Umfrage Teil, welche wir an die Regierung weiterleiten werden!
Het lukt me niet om de link erbij te zetten,maar er gaat wel wat veranderen....
UOTE=\_niels_/;1014565]UPDATE:
Ik heb nog weer een kleine update gedaan.
- Over koper is wat informatie toegevoegd
- Zink blijkt helemaal niet relevant te zijn
- De bevindingen uit het RIVM rapport dat hierboven genoemd wordt zijn toegevoegd (bedankt daarvoor laurence)
- Fijnstof is wordt nog even kort aangehaald
- Een kleine discussie/conclusie is toegevoegd

Voor nu heb ik geen ambitie om me dit jaar nog verder te verdiepen in dit onderzoek. Maar mocht iemand nog goede aanvulling hebben laat het dan vooral weten, dan kunnen we dat wellicht nog toevoegen aan het stuk.

Nog even voor alle duidelijkheid: Ik heb dit niet in opdracht van iemand gedaan, ik ben geen lid van de Vuurwerk Federatie, dit is puur gedaan door een liefhebber uit interesse en in een poging om een bijdrage te leveren aan het behoud van het zelf afsteken van consumentenvuurwerk in Nederland. Het is niet bedoeld als officieel wetenschappelijk onderzoek. Het doel is om een beeld te geven van hoe de 'de vork in de steel steekt'.[/QUOTE]

Dus ureum toevoegen aan het kruid om stikstofdioxeden te verminderen.

Benieuwd hoeveel invloed dit gaat hebben op de uitwerking

Back
Bovenaan