Classic Big Fountains

Heb ze net gespot voor 12,50!
Leuk voor je!

In de gulden tijd waren ze niet veel goedkoper hoor maar toen kreeg je nog wel echte zwermpotten voor je geld. Dus fonteinen met lucht effecten.
Niet goedkoper? We deden de echte meterpakketjes, waar deze in zaten plus een hele zwik andere, voor 25 gulden, zwart 20.
Maar zwermen zou nu aan zulke regels zitten, dat het nauwelijks mogelijk is, anders zag je het ook vast vaker (al is de innovatiedrang qua fonteinen in NL altijd miserabel) Vandaar de vraag. Zijn ze nog nooit binnen dan, dat niemand ze heeft geprobeerd? Zo betalen voor een papiertje als je de echten hebt gehad is valse nostalgie...

Leuk voor je!

Niet goedkoper? We deden de echte meterpakketjes, waar deze in zaten plus een hele zwik andere, voor 25 gulden, zwart 20.
Maar zwermen zou nu aan zulke regels zitten, dat het nauwelijks mogelijk is, anders zag je het ook vast vaker (al is de innovatiedrang qua fonteinen in NL altijd miserabel) Vandaar de vraag. Zijn ze nog nooit binnen dan, dat niemand ze heeft geprobeerd? Zo betalen voor een papiertje als je de echten hebt gehad is valse nostalgie...

Heb nog even gekeken in het archief. Die grote potten werden in 1986/87 los verkocht voor 6 gulden per stuk bij de Beko dealers (waren toen vermeld als super effekten pot. Rechts op de foto in de opslag te zien.

Klembord01.jpg

Is nou al ietwat duidelijk wat we qua effecten kunnen verwachten? Want ik vind €20 voor 4 x 40 grams fonteintjes best prijzig, wat voor papiertje er ook omheen zit...

Ik zelf heb deze ook besteld, ook met deze lage hoeveelheid kruit inhoud toch gedaan. Niet om af te steken maar ze mooi in de kast te zetten want de nostalgie spat er toch wel van af. Dus eerst een aantal jaartjes gewoon genieten van het uitzicht en daarna misschien afsteken of, zoals ik het al met veel van het kleine vuurwerk van me heb gedaan, nog veel langer laten staan zodat het uiteindelijk zelf ook een echte collector item zal zijn ondanks dat het nu slechts een kopie is van de fonteinen van vroeger. Dus het is een keuze dat je maakt. Uiteindelijk denk ik dat iedereen dit toch voornamelijk koopt vanwege de looks en niet echt van wat erin zit, niet? :)

Mwah, ben ik te nuchter voor geworden met de jaren. Dingen zijn natuurlijk nep als de neten, we zijn decennia verder. Verhouding papiertje/kruit/uitwerking/prijs moet er ook nog zijn. Ik verzamel geen dummies oid dus gaan gewoon op vuur dus zou fijn zijn als het het echt leuke zwermpotten zijn. Maar ik denk dat de importeurs ook gewoon op de labelnostalgie af zijn gegaan en er gewoon wat 40gr algemeen goedkoop kruit in hebben laten persen. Dan is €5 per 40gr fonteintje wat veel voor de beleving van een kleurenprintje.

Qua effect matcht de eerste het beste met de big snow denk ik. De 2e met cloud dragon. Moeilijk te beoordelen aangezien het ook nogal hard waait in de filmpjes, maar erg warm word ik er niet van.

Dank voor deze foto's. Ik had deze op mijn lijstje staan, maar had de oorspronkelijke en deze exemplaren niet goed met elkaar vergeleken.

Ik zie bij de Katan- versie teveel afwijkingen in het label. Had het gewoon gehouden zoals het is. De labels zijn zeker zo oud dat er geen copyright meer op rust, of er is helemaal geen sprake van copyright aangezien de oorspronkelijke auteur en drukker waarschijnlijk niet bekend zijn door het vele hergebruik per fabriek.

IMHO het geld niet waar. Als je een Volkswagen wilt, koop je toch ook geen Chinese lookalike?
Het zijn 4 stuks waarvan de uitwerking en het aantal gram per fontein nog geeneens weten. Je kan voor dit geld beter de Cracker Fontänen van Funke kopen, want voor die 15 euro krijg je vijf 80(!) grams fonteinen én authentieke labels. En we weten de uitwerking ook nog eens. :)

Ben het grotendeels met je eens en geef je gelijk wat betreft de verschillen. Ook ik vind dat ze beter een exacte kopie kunnen maken en dan het liefst ook op mat papier en niet dat gladde. Verder zou ik dan ook bovenop crêpepapier gebruiken en als allerlaatst ook het kruitgewicht en effecten hetzelfde houden zoals het vroeger was, als je dus een 1 op 1 kopie maakt dan denk ik dat je veel meer liefhebbers over de streep krijgt getrokken om deze te kopen. Echter, in mijn geval koop ik deze toch, ik ben een fonteinenliefhebber en zou deze sowieso ook hebben gekocht wanneer ze geen retro look hadden. Hoop dan wel dat het niet allemaal hetzelfde is, want meer variatie mag van mij wel gebruikt worden. Eentje crackling, andere neon fish effect, Jelly beans, Broccade effect enz. Anyway, ik heb deze 2x besteld, dus dit jaar steek ik ze alle 4 af en die andere 4 gaan bij mijn collectie 'oud' vuurwerk.

Mwah, ben ik te nuchter voor geworden met de jaren. Dingen zijn natuurlijk nep als de neten, we zijn decennia verder. Verhouding papiertje/kruit/uitwerking/prijs moet er ook nog zijn. Ik verzamel geen dummies oid dus gaan gewoon op vuur dus zou fijn zijn als het het echt leuke zwermpotten zijn. Maar ik denk dat de importeurs ook gewoon op de labelnostalgie af zijn gegaan en er gewoon wat 40gr algemeen goedkoop kruit in hebben laten persen. Dan is €5 per 40gr fonteintje wat veel voor de beleving van een kleurenprintje.

Klopt helemaal wat je hier zegt, toch kon ik zelf, als fonteinenliefhebber, het niet weerstaan om deze te bestellen. Want behalve de leuke retro look ben ik toch heel erg benieuwd naar de uitwerking van dit setje. Met 40 gram kan je toch best wel een leuk effect creëren, al moet je er natuurlijk niet teveel van verwachten. Hopelijk, zoals jij het ook al zegt, is het niet gewoon wat kruit met wat crackling, want dat zou dan echt zonde zijn en is het ook gelijk de laatste keer dat ik dit setje koop.

Samen met de Chinese Vaas waren dit toch wel ik denk de eerste fonteinen die ik af heb gestoken.
Gaaf om deze weer eens terug te zien, kon het dan ook niet laten om een setje mee te bestellen :angel:

20221229_160854.jpg
Heb ze niet meer geschoten. Normaal tape ik er sate prikkers aan dan kan ik ze zo in het gras prikken, helaas vergeten.

Ik wel, waren leuk en soms langdurig, zachte 'sneeuw'effecten er boven. Niet echt zwerm, gaat qua wetgeving ook te risky worden denk ik, maar dusdanig goeie kwaliteit dat je de 20euro niet heel vervelend vindt, al was goedkoper fijner geweest. Leuk voor een keer, maar voor volle mep zou ik wel twijfelen weer te doen.

Green Bamboo ging niet bij mij, da was wel ff balen.

Back
Bovenaan