Celstraffen voor gigantische handel in vuurwerk vanuit Oost-Nederland

Wat sommige hier niet zien is dat deze mannen een criminele organisatie bedreven.
En als het om dit soort bedragen gaat is men niet gezellig aan het hobbie'en, vaak zie je dat er bij dit soort groepen ook vaak wapens geweld ,intimidatie , afpersing enz bijkomt.

Dit is gewoon mafia, vuurwerkmafia.

Ik ken er genoeg (inclusief mezelf) die gewoon goede kerels waren en pure liefhebbers die wat voor anderen regelden zonder enige andere criminaliteit zoals wapens, drugs of bedreiging etc, en dat de handel gewoon gegroeid is door de vraag ernaar, natuurlijk word er wel "wat" mee verdiend en natuurlijk nemen ze bepaalde risico's maar bij deze straf is de verhouding met andere straffen totaal zoek.

Ook hier weer een aantal berichten verwijderd. Berichten over drugs enzo willen we hier niet zien.

Dit valt niet te bewijzen en dus gebaseerd op niets anders dan onderbuikgevoelens en aannames.

Zoals eerder gezegd; Verhouding met andere straffen is totaal zoek. 3(!) jaar cel voor wat handel (geen wapenbezit, intimidatie, afpersing etc. Dat lezen we hier namelijk niet) in vuurwerk is belachelijk en flink uit proportie.

Wat sommige hier niet zien is dat deze mannen een criminele organisatie bedreven.
En als het om dit soort bedragen gaat is men niet gezellig aan het hobbie'en, vaak zie je dat er bij dit soort groepen ook vaak wapens geweld ,intimidatie , afpersing enz bijkomt.

Dit is gewoon mafia, vuurwerkmafia.

Ook hier weer een aantal berichten verwijderd. Berichten over drugs enzo willen we hier niet zien.

Dan ben je behoorlijk rigoureus te werk gedaan want mijn posts hadden niks met drugs te maken, maar zijn wel weg. Maakt voor het totaal plaatje niet heel veel verschil, maar ik wilde het wel even genoemd hebben.

Die kans op herhaling kan zelfs bestaan uit het feit dat als hij vrij komt er gelijk vage types bij hem op de stoep staan die hem geen keus laten...als je snapt wat ik bedoel. Gezien de bedragen die er in omgaan is die kans groot.
Dat is ook. Dwang kan ook. Maar ook dwang is herhaling van fout gedrag, tenzij jij diegene die jou er toe dwingt voor de rechter krijgt in ruil voor strafvermindering. Maar of daar vrienden mee maakt...

Mijn vader zei altijd: Je mondje moet niet praten, waar je oogjes niet zijn geweest :)
Tja dan kennen we het halve forum wel opdoeken :p

Zat nog wel op uitspraak.nl te kijken maar zag nog geen gepubliceerde uitsrpaak, ben wel benieuwd naar de details

Ook wel vreemd. Begin dit jaar staat er een 3tal terecht voor 7.000kg aan shells, en die komen weg met 150u taakstraf....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook wel vreemd. Begin dit jaar staat er een 3tal terecht voor 7.000kg aan shells, en die komen weg met 150u taakstraf....

volgens mij liep die zaak al langer dan 5 jaar ?!
het OM heeft bij die zaak flinke fouten gemaakt vandaar alleen maar de taakstraf en daar komen ze heel goed mee weg.

Volgens mij staat er ook netjes bij vermeld dat hij hier eerder voor veroordeeld is.
Dus taakstraf van die eerder werdt gegeven van bijv 150 uur heeft niet gewerkt dan maar op deze manier.
De plukze wet is voor iedere straf waar veel geld mee wordt verdiend van toepassing terecht lijkt me, zoals reeds eerder vermeld door een ander lid. Zou wel raar zijn dat je vrijkomt en je heb nog steeds 30.000 euro liggen dan is er gelijk weer start kapitaal voor nieuwe handel. Bij kaalplukken en cel wordt je natuurlijk aan alle kanten gestraft.

Moraal van dit verhaal, gebruik je creativiteit om ergens legaal veel geld mee te verdienen en ga dan lekker met je maten in Polen oud en nieuw vieren. Kan je helemaal los gaan...

Wij kunnen de straffen hoog vinden maar de richtlijnen staan gewoon op internet. Je weet dus van te voren waar je aan begint:

Shells (mortierbommen), lawinepijlen, zwaar knalvuurwerk*:

21 stuks of meer:
Voorhanden hebben: 12 mnd of meer
Ter beschikking stellen/afleveren: 16 mnd of meer
Ter beschikking stellen/afleveren aan personen jonger dan 18 jaar: 20 mnd of meer

https://wetten.overheid.nl/BWBR0032042/2012-10-01

Gezien de omvang van de organisatie zal hier ook nog wel ¨deelname aan criminele organisatie" ten laste worden gelegd. Zie ook niet in waarom een handelaar in zwaar illegaal vuurwerk veel minder zwaar moet worden gestraft dan een handelaar in xtc bv.

Volgens mij staat er ook netjes bij vermeld dat hij hier eerder voor veroordeeld is.
Dus taakstraf van die eerder werdt gegeven van bijv 150 uur heeft niet gewerkt dan maar op deze manier.
De plukze wet is voor iedere straf waar veel geld mee wordt verdiend van toepassing terecht lijkt me, zoals reeds eerder vermeld door een ander lid. Zou wel raar zijn dat je vrijkomt en je heb nog steeds 30.000 euro liggen dan is er gelijk weer start kapitaal voor nieuwe handel. Bij kaalplukken en cel wordt je natuurlijk aan alle kanten gestraft.

Moraal van dit verhaal, gebruik je creativiteit om ergens legaal veel geld mee te verdienen en ga dan lekker met je maten in Polen oud en nieuw vieren. Kan je helemaal los gaan...

voor de anderen met 7000kg was het ook niet de eerste keer en ook niet de laatste.

Dit valt niet te bewijzen en dus gebaseerd op niets anders dan onderbuikgevoelens en aannames.

Zoals eerder gezegd; Verhouding met andere straffen is totaal zoek. 3(!) jaar cel voor wat handel (geen wapenbezit, intimidatie, afpersing etc. Dat lezen we hier namelijk niet) in vuurwerk is belachelijk en flink uit proportie.
Nog steeds geen gepubliceerde uitspraak gezien maar uit eerder berichtgeving in september was er al wel sprake van ander waar naast vuurwerk, zoals munitie voor een vuurwapen en een "jammer", dit geeft op mij de indruk dat het toch meer om criminaliteit gaat dan liefhebberij dus wat mij betreft "opgeruimd staat netjes"

Back
Bovenaan