Celstraffen geëist voor foute vuurwerkhandel

Torrr

VWC lid
Celstraffen geëist voor foute vuurwerkhandel

DEN BOSCH - Tegen drie gezinsleden uit Berlicum en een stroman zijn woensdag celstraffen van 3, 2 en 1,5 jaar geëist voor import en opslag van illegaal zwaar vuurwerk, valsheid in geschrifte, witwassen en deelname aan een criminele organisatie. Tegen de hoofdverdachte zoon (31 jaar) van de familie eiste de officier van justitie voor de rechtbank in Den Bosch bovendien een beroepsverbod van 2 jaar.

De drie betrokken Duitse en Nederlandse bedrijven moeten als het aan hem ligt boetes krijgen van 50.000, 25.000 en 10.000 euro.

De officier van justitie legde woensdag uit dat de illegale vuurwerkhandel is ontdekt in november 2007 toen een niet gemeld vuurwerktransport werd gecontroleerd. In de container vonden controleurs illegaal consumentenvuurwerk. Een jaar later werden in Antwerpen containers ontdekt met vlinders en lawinepijlen die onjuist waren geclassificeerd. In Hamburg werd vuurwerk gevonden waarvan de samenstelling niet overeenkwam met de papieren. Vuurwerktransporten werden regelmatig niet gemeld om betrapping te voorkomen.

Bij een inval in het vuurwerkbedrijf in Uden in 2009 vond de politie zwaar professioneel vuurwerk zoals mortieren, die in Nederland niet opgeslagen mogen worden. De boekhouding bleek vals om de illegale handel en inkomsten te verhullen. De officier van justitie schat op basis van valse facturen dat meer dan 1 miljoen euro is witgewassen.

De officier van justitie vertelde dat de verdachte zoon en de stroman voor de illegale vuurwerkhandel werkten met pseudoniemen, valse facturen en e-mails en de fax van de buren misbruikten.

Het pleidooi van de verdediging staat gepland in april 2013.

Bron

Cafferata_nieuws_2012-1-klein.jpg

Cafferata_nieuws_2012-2-klein.jpg

Cafferata_nieuws_2012-3-klein.jpg

Bron: Brabants Dagblad

Laatst bewerkt door een moderator:
zo, De verdediging neemt lang de tijd om hun pleidooi voor te bereiden. Dan hebben ze veel te vertellen. Als ik zo eens opmaak uit het kranten bericht dan hebben ze inderdaad heel wat uit te leggen de familie Cafferata. Kan zo een veroordeling einde van het bedrijf Cafferata betekenen? Bedoel ze worden nogal van een hele rits zware zaken verdacht

'Krankzinnige' eisen in vuurwerkzaak Cafferata

DEN BOSCH - 'Krankzinnige eisen'. Zo betitelt deze woensdag de advocaat de strafeisen in Den Bosch in de zaak van de illegale vuurwerkhandel van het bedrijf Cafferata.

Een echtpaar en hun zoon staan terecht. Het openbaar ministerie eiste tegen de zoon drie jaar gevangenisstraf, voor de vader luidde de eis 2 jaar gevangenis en voor de moeder 1,5. Het gaat om onvoorwaardelijke straffen. "Wij zijn kapot gemaakt. Na 40 jaar keihard als criminelen weggezet", zo zei de moeder.

Lees meer in het Brabants Dagblad van donderdag.

bron

Aan de ene kant wist de familie cafferata dat ze zich met zaken bezig hielden die verboden zijn. Aan de andere kant vind ik de strafeisen toch echt bizar. Zeker in vergelijking met straffen bij andere zaken,vind ik deze straffen echt belachelijk hoog. Laten we hopen voor de familie cafferata dat de einduitspraak lager uitvalt.

Vind dat wel flinke straffen, je kan beter met een paar kilo coke gepakt worden dan met wat vuurwerk tegenwoordig..Word natuurlijk weer meteen de ramp in enschede bijgehaald om hun standpunt duidelijk te maken. Vraag me toch wel eens af hoe de gehele vw branche er nu uit zou zien als dat alles niet gebeurd was.

Zoals een bekende handelaar al eens tegen Alberto Stegeman zei: 'men is overgestapt van drugs naar vuurwerk, omdat het net zo lucratief is en de straffen vele malen lager'.

Je opmerkingen over drugs gaat in dat opzicht niet op.

Edit: kan de docu niet vinden, misschien dat een ander hem weet.

Laatst bewerkt:
Aan de ene kant wist de familie cafferata dat ze zich met zaken bezig hielden die verboden zijn. Aan de andere kant vind ik de strafeisen toch echt bizar. Zeker in vergelijking met straffen bij andere zaken,vind ik deze straffen echt belachelijk hoog. Laten we hopen voor de familie cafferata dat de einduitspraak lager uitvalt.

Vergeet niet dat hun ( als dit bewezen wordt) aan de top stonden van de keten in de handel van verboden vuurwerk door het te Importeren uit china.. Bedoel het is niet dat ze iemand thuis opgepakt hebben met een 10tal kilo vuurwerk.. Het gaat hier echt om een hele grote omvangrijke zaak met heel veel verboden vuurwerk. Daarom dat er ook flink wordt ingezet qua strafmaat.

Volgens mij is straf voor hun lager dan voor de illegale dealer met een paar connecties dat kan toch ook niet kloppen.

Topje van de piramide. Maar ik vind het toch een erge straf hoor , en ja corruptie heb je ook in het koningshuis. Dus waar praten ze over.

Ik ben bang dat als dit zich doorzet het wel eens het einde kan zijn voor Cafferata.
Ik hoop het natuurlijk niet,Maar het komt zo slecht over als ik het zo lees.

pfoeh, emotioneel bericht, die laatste op de scan... zoveel werk met bloed zweet en tranen gedaan en dan word dat op zo'n manier kapot gemaakt...
Aan de ene kant is het natuurlijk een grote fout om 1.1 klasse spul in te voeren als legale importeur van consumentenvuurwerk, maar aan de andere kant is het bijna hartverscheurend om te horen hoe ze er aan ten onder gaan. En dat allemaal voor wat vuurwerk wat elders in veel gevallen wel gewoon legaal is..

Als je het zo groot speelt en daarbij je onderneming gebruikt om het waar te maken dan moet je ook niet klagen dat die 40 jaar nu weg zijn. Ze hebben zo te lezen heel erg goed geweten waar ze mee bezig waren, dan is dit het risico. Vraag me eigenlijk wel af wat ze dan verwacht hadden, een boete en weer doorgaan met vuurwerk?

Blijft jammer voor hun maar dat was het risico.

pfoeh, emotioneel bericht, die laatste op de scan... zoveel werk met bloed zweet en tranen gedaan en dan word dat op zo'n manier kapot gemaakt...
Aan de ene kant is het natuurlijk een grote fout om 1.1 klasse spul in te voeren als legale importeur van consumentenvuurwerk, maar aan de andere kant is het bijna hartverscheurend om te horen hoe ze er aan ten onder gaan. En dat allemaal voor wat vuurwerk wat elders in veel gevallen wel gewoon legaal is..
Maar ja, ook weer eigen keus; ze wisten dat ze met vuur speelden.

Back
Bovenaan