Voorzover ik begrepen heb veranderd er niet veel? kooiconstructie blijft.. knaller worden niet harder (maar zachter?? (goede vraag)) en door de Keurmerk dus duurder? Klopt dat? iemand meer informatie? of gaan we afwachten...?
Ooit wel eens een Nederlandse kanonslag gehoord die 156dB produceert?
Dat is een utopie.
Ook op 2m afstand is een rotje bij lange na geen 156dB. Ik heb zo'n dB meter, maar een rotje op 10 meter afstand is hooguit 95dB, dus ver onder de limiet van 120dB.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze in andere landen (Europees verband) knalvuurwerk meten op 10 meter afstand op een open vlakte en dan is het maximum aantal dB 120.
Zelfs strijkers en nitraten komen zo nog niet aan de 120dB, dus laat staan een Nederlandse kanonslag.
En ik meen dat er voor zwaarder knalvuurwerk regels zijn dat die op 10 meter afstand > 120dB zijn (knaller met 5 gram hoogwaardig flash bijv.) maar op 15meter maximaal 120dB moet zijn.
Dus nee het vuurwerk wordt niet zachter, het max. van 120dB is relatief, het hangt ook af van de richtlijn over de afstand waarop het wordt gemeten.
Zo zal die 120dB dus ook gelden voor al die knalbombettes die uit zo'n knalblok komen en die op grote hoogte in de lucht knallen. Dus in principe is er geen limiet aan de knal bij lucht(knal)vuurwerk direct bij de bron, maar op afstand waar het wordt gemeten. Een knal- of lawinepijl die zal op de grond op 2 meter afstand zeker >156dB zijn, maar daar zijn ze niet voor bedoelt. Op 100 meter hoogte zal de knal aan de grond denk ik ook <120dB zijn. Hoe zwaarder het luchtvuurwerk, bij prof. shows bijv, hoe hoger ze de lucht ingeschoten moeten worden. Veel shells moeten minimaal 300 meter of meer de lucht in worden gelanceerd.
Ik denk niet dat de (grond)knallers zachter worden in Nederland, maar hetzelfde blijven. Misschien, maar dan heel misschien zouden de knallers ooit luider mogen, wanneer er flash wordt toegestaan in grondknallers, maar dat is denk ik nog ver weg. Waardoor vuurwerktoerisme blijft bestaan.