Cakes veranderen door importeurs

Thresher

VWC lid
Ik heb dit topic ook aangemaakt (klik) op vuurwerk-punt.com maar ik vind dit wel een mooi topic om ook op VWC aan te maken. Zeker ook omdat hier ook importeurs en vuurwerkers mee koekeloeren.

Het valt mij al een tijd op en ik vind dat ik er nu maar eens een topic over moet maken:

Ik kan me herinneren dat een aantal jaar geleden de Yellow caps van proline op de markt kwam, dit was toen echt een vernieuwende cake waarvan de effecten heel erg leuk waren. Harde fluit schelle schreeuw met harde burst en boeket. Het jaar daarop was deze cake weer te krijgen en wat bleek, de fluit was veel korter en minder hard en ook de boeketten en bursts waren veel kleiner en zachter.

Het lijkt er dus op dat de inhoud aangepast is, de prijs van de cake zelf stijgt wel per jaar maar de kruit inhoud en kwaliteit niet. Is dit puur uit het oogpunt van winst gedaan of had de chinees zijn dag niet? tot de dag van vandaag is de cake niet meer hetzefde als de eerste lichting, het lijkt er dus op dat de importeur het eerste jaar de klant lekker maakt met een goed product en dus vaak het jaar daarop de cake weer koopt maar nu met mindere prestaties/inhoud/kwaliteit. Minder inhoud/kwaliteit = mindere kostprijs/uren = meer winst. Het riekt een beetje naar oplichting vind ik.

Dit geld overigens niet alleen voor GBV maar ik kan zo nog een paar voorbeelden noemen van de afgelopen tijd.

- Sky screamers van schuurmans: 1e jaar goed daarna > minder harde fluit, veel minder hoog, slecht algeheel effect
- B&W > veranderde elk jaar hun cakes, 1e jaar extreme salute, keiharde burst 2e jaar burst en effect grootte veel minder.
- Bonfireworks > recenter voorbeeld, de wodka blue cake presteerd duidelijk minder, veel freaks bevestigen dit, de effecten zijn kleiner en sneller weg. En zo zijn er nog een aantal cakes van bonfireworks.

Zo zijn er nog meer voorbeelden maar jullie snappen wat ik bedoel. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Goed topic.

Nog een voorbeeld.
De Sniper.
Importeur: Wolff
De eerste editie was gewelidig.
Maar elk jaar lijkt ie minder te worden, in effect grootte.
Schijnt voor dit jaar weer goed te zijn.

De Panter.
Eerste editie was zuiver mooi.
Het jaar erna was ie niks meer.
Vorig jaar, was weer beter en hij schijnt dit jaar weer als vanouds te zijn.

Het is dus NIET de bedoeling om hier een opsomming te geven van cakes waarbij dit gebeurd is. Dat heeft geen waarde. Thresher wil weten wat jullie er van vinden dat er elk jaar weer veranderingen zijn in de inhoud van cakes. Waarom gaat de kwaliteit soms achteruit en de prijs omhoog?

Ik vind dit ook heel erg slecht van importeurs, eerst de consument lekker maken met super producten, er komen vele lovende reacties van producten en het jaar later wanneer velen het kopen is de kwaliteit in eens een stuk minder. Dit is gewoon misleidend, vind ook niet dat importeurs dit kunnen maken. Het kan natuurlijk per ongeluk gebeuren, en dan vind ik het ook heel erg goed dat sommige importeurs gelijk actie ondernemen ( Wolff bij de panter en sniper) Terwijl dit eigenlijk wel het minste is wat je als importeur kan doen.

Het is eigenlijk gewoon een vorm van misleiding (of zelfs oplichting), van de importeur, danwel van de chinezen.
Je denkt eigenlijk de prijs gaat omhoog om de kwaliteit te behouden, maar het product is gewoon net zo goed als vorig jaar, maar dat blijkt dus niet eens zo te zijn.
Gewoon dubbel genaaid, net als op andere gebieden, bijv. in de supermarkt, "vernieuwd receptuur", ja de inhoud is lager (totaal, of 1 ding is eruit en moet je zelf gaan toevoegen) en de prijs is hoger, dat is er nieuw aan. Helaas is dat tegenwoordig normaal.

Ik vind het erg on-proffesioneel.
Als je een cake met 500 gram laat zien op de demo, dan kun je er toch niet wat gram er uit gaan halen?!
Dan ben je als consument toch bedrogen? (of niet soms?)

Ik ben het gelukkig nog nooit tegengekomen, en hoop het in de toekomst ook nooit te zien.

Volgens mij zijn dit niet altijd fouten van de importeurs.
Een importeur besteld een produkt, spreekt een prijs af, en als vervolgens de Chinezen de batch niet maken zoals bij eerdere leveringen, wat kan de importeur hier dan nog aan doen?

Hou er wel rekening mee dat de importeurs ook afhankelijk zijn van de kwaliteit die de chinezen leveren..
Het jammere aan vuurwerk is dat zodra het van de boot komt je het niet kunt testen, wel steekproefsgewijs maar niet stuk voor stuk want afgestoken is afgestoken..
Wat met een TV bijvoorbeeld wel gedaan kan worden die kan voor export/import gewoon getest worden..

Daarbij kan een importeur het zich niet veroorloven om een halve boot met vuurwerk af te keuren/terug te sturen lijkt mij en aan de buitenkant kunnen ze neit zien hoe elke willekeurige pot zich gedragen gaat.
Ik neem aan dat ook de importeurs hier van balen maar soms is het niet anders.

Een importeur besteld een produkt, spreekt een prijs af, en als vervolgens de Chinezen de batch niet maken zoals bij eerdere leveringen, wat kan de importeur hier dan nog aan doen?

De controle strenger maken in China.
Of alles machinaal laten maken en een precieze hoeveelheid kruit er in stoppen. (maar daar worden de potten weer duurder van...)

Dat laatste zinnetje doet 't m ook "(daar worden de potten ook weer duurder van)
Wij willen niet teveel betalen voor ons vuurwerk, als het duurder word kopen we het niet meer mischien moeten daar wel compromissen gesloten worden..

...het lijkt er dus op dat de importeur het eerste jaar de klant lekker maakt met een goed product en dus vaak het jaar daarop de cake weer koopt maar nu met mindere prestaties/inhoud/kwaliteit.

Ik sluit niet uit dat sommige importeurs dit bewust doen, maar vooralsnog geloof ik daar niet zo in. De importeur heeft er toch zelf ook niks aan op de lange termijn? Want stel...het 1e jaar is het product een topper, het 2e jaar stukken slechter, het 3e jaar verkopen ze er dan veel minder van omdat het product een slechte naam heeft gekregen. Dus ze zouden zichzelf in de vingers snijden en dat zou toch een domme manier van ondernemen zijn?
Als een importeur een topper in zijn collectie heeft die veel word verkocht, dan wil je dat product toch een topper laten blijven?
Ik denk dat een importeur net zo baalt als ons wanneer een populaire, goedverkopende cake slecht uit China komt. Want het is toch een deuk in je reputatie en op de hedendaagse vuurwerkmarkt zijn er voor de consument opties genoeg om bij een ander te gaan shoppen.
Neem als voorbeeld de 'Sniper' van Wolff. Het 2e jaar bleek die cake bij velen niet zo goed meer te zijn als het jaar daarvoor. Wat denk je dat die mensen met die slechte ervaring dit jaar kopen? In ieder geval geen 'Sniper' en dat is toch ook niet goed voor Wolff?
Misschien moeten ze er wel strenger op toezien dat de Chinezen hun 'top-product' net zo goed fabriceren als het jaar ervoor. Niet dat ze er op de demo's in Nederland pas achter komen dat de cake is veranderd, dat moet in China al zijn getest en gecorrigeerd.

En natuurlijk zijn er de voorbeelden die je noemt over producten die in kwaliteit achteruit zijn gegaan. Maar daarintegen zijn er toch veel meer producten die al jaren stabiele kwaliteit leveren? Dus die producten die achteruit zijn gegaan zijn flink in de minderheid maar ja, juist dat valt de mensen het meeste op en dat zal de importeur ook wel degelijk beseffen.

Ik sluit niet uit dat sommige importeurs dit bewust doen, maar vooralsnog geloof ik daar niet zo in. De importeur heeft er toch zelf ook niks aan op de lange termijn? Want stel...het 1e jaar is het product een topper, het 2e jaar stukken slechter, het 3e jaar verkopen ze er dan veel minder van omdat het product een slechte naam heeft gekregen. Dus ze zouden zichzelf in de vingers snijden en dat zou toch een domme manier van ondernemen zijn?
Als een importeur een topper in zijn collectie heeft die veel word verkocht, dan wil je dat product toch een topper laten blijven?
Ik denk dat een importeur net zo baalt als ons wanneer een populaire, goedverkopende cake slecht uit China komt. Want het is toch een deuk in je reputatie en op de hedendaagse vuurwerkmarkt zijn er voor de consument opties genoeg om bij een ander te gaan shoppen.
Neem als voorbeeld de 'Sniper' van Wolff. Het 2e jaar bleek die cake bij velen niet zo goed meer te zijn als het jaar daarvoor. Wat denk je dat die mensen met die slechte ervaring dit jaar kopen? In ieder geval geen 'Sniper' en dat is toch ook niet goed voor Wolff?
Misschien moeten ze er wel strenger op toezien dat de Chinezen hun 'top-product' net zo goed fabriceren als het jaar ervoor. Niet dat ze er op de demo's in Nederland pas achter komen dat de cake is veranderd, dat moet in China al zijn getest en gecorrigeerd.

En natuurlijk zijn er de voorbeelden die je noemt over producten die in kwaliteit achteruit zijn gegaan. Maar daarintegen zijn er toch veel meer producten die al jaren stabiele kwaliteit leveren? Dus die producten die achteruit zijn gegaan zijn flink in de minderheid maar ja, juist dat valt de mensen het meeste op en dat zal de importeur ook wel degelijk beseffen.

Ik kan me het ook bijna niet voorstellen maar toch lijkt het er wel op bij sommige importeurs.

Ik vind dat als je 60 a 70 euro voor een cake betaald en hij presteert veel minder dat het jaar daarvoor al dan niet door een productiefout dat je dan recht hebt op een nieuwe cake of ander vergoeding. Bij de skyscreamers is dat geloof ik wel gebeurt als je het kon aantonen. Dat zouden meer importeurs moeten doen of betere controleren. En niet aankomen dat door beter controleren de prijs omhoog moet want dit is al extreem hoog.

Maargoed ik ben blij dat er meer mensen zijn die dit opvalt.

Ik koop het bij de importeur en niet bij de chinees dus die is verantwoordelijk denk ik, met mijn plasma tv ga ik ook niet terug naar china. of denk ik te makkelijk.

Een importeur zou een rechtzaak aan kunnen spannen tegen de fabriek, op grond van wanprestatie. De fabriek moet de producten leveren zoals bijde partijen hebben afgesproken.

Ik vind het een beetje snel om Bon tot dit rijtje te rekenen. Wacht nog maar een volgende demo af en je weet niet eens of er bij ANO wel versie 2010 was geschoten. Dat de levering de vrijdag van tevoren kwam wil nog niet zeggen dat de cakes zelf van de batch van 2010 komen, kan net zo goed nog een 2009 zijn geweest die vanaf de importeur was geleverd.

Leverjaar =/= productiejaar. Vuurwerkproducten mogen volgens mij 4 jaar na productie nog geleverd en verkocht worden.

Ik denk dat men op die manier een natuurlijk verloop van cakes wil realiseren. Ieder jaar een beetje meer winst per product en wat minder kwaliteit tot het moment van winstmaximalisatie is bereikt. Dan nog even wachten of direct van de markt halen om te kunnen innoveren.

Dat is wat ik denk dat er gebeurd. Economisch gezien geen speld tussen te krijgen.

Of liefhebbers dit ook zouden doen? Ik denk het niet. Aangezien ik een liefhebber ben, vind ik deze ontwikkeling kwalitatief uitermate teleurstellend.

Ik vind het een beetje snel om Bon tot dit rijtje te rekenen. Wacht nog maar een volgende demo af en je weet niet eens of er bij ANO wel versie 2010 was geschoten. Dat de levering de vrijdag van tevoren kwam wil nog niet zeggen dat de cakes zelf van de batch van 2010 komen, kan net zo goed nog een 2009 zijn geweest die vanaf de importeur was geleverd.

Leverjaar =/= productiejaar. Vuurwerkproducten mogen volgens mij 4 jaar na productie nog geleverd en verkocht worden.

Er is bevestigd dat het 2010 voorraad was. Maar goed zoals ik al aangaf dat het hier niet specifiek om bonfireworks gaat, maar wel na aanleiding van de berichten in een ander topic noem ik het hier toch.

Ik denk dat men op die manier een natuurlijk verloop van cakes wil realiseren. Ieder jaar een beetje meer winst per product en wat minder kwaliteit tot het moment van winstmaximalisatie is bereikt. Dan nog even wachten of direct van de markt halen om te kunnen innoveren.

Dat is wat ik denk dat er gebeurd. Economisch gezien geen speld tussen te krijgen.

Of liefhebbers dit ook zouden doen? Ik denk het niet. Aangezien ik een liefhebber ben, vind ik deze ontwikkeling kwalitatief uitermate teleurstellend.
Dat zou op papier aantrekkelijk zijn, maar Bon is vooral een merk dat gekocht wordt door liefhebbers (het is niet zo commercieel als bijv. Lesli waar geldt 'hoe groter hoe beter'). Liefhebbers zijn op de hoogte van de markt en diens producten. Als een product het beter doet dan anderen in een bepaalde prijsklasse dan zal dat spontaan worden ingekocht. Als die het jaar erop teleurstelt zul je zo'n enorme verkoopdaling zien dat het met geen mogelijkheid met een prijsverhoging is goed te maken. Simpele elasticiteit van de vraag is hier dan ook niet van toepassing, eerder kruislings met alle andere producten in een bepaalde prijsklasse in een bepaalde regio. :)

Bovendien is het absoluut geen kostenbesparing om even met het effectkruit te sjoemelen. Ik denk dat wel 80% van de prijs van een cake wordt bepaald door de verpakking en het formaat. Als je zo'n grote mammoetcake van Lesli hebt van over de 100eur dan betaal je echt niet voor die 500 gram kruit die erin zit hoor. :p

Hoe compacter hoe goedkoper. Des te meer kun je per keer vervoeren, des te meer kun je van een product opslaan, des te makkelijker is het te produceren.

Sjoemelen met het effect zelf zou echt een stap in de verkeerde richting zijn en elke (goed nadenkende) ondernemer in de vuurwerkwereld weet dat. ZEKER als het effect zoals het al is zo goed wordt ervaren.

Wat natuurlijk wel kan is dat Bon het heeft gedaan om op safe te spelen omdat ze anders bang zijn dat iets zal worden afgekeurd (als ze uberhaupt iets hebben veranderd in productiejaar 2010).

@Bob: Ok, het is dus daadwerkelijk productiejaar 2010. Nog vind ik het een slecht idee om nu gelijk conclusies te trekken maar gewoon de volgende demo afwachten. Als die 2 producten bij de volgende demo vergelijkbaar presteren dan zal ik zelf ook het een en't ander aanpassen in mijn bestelling. ;)

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan