Burger initiatief vuurwerk traditie

RandomDaniel

VWC lid
Hierbij post ik het initiatief zoals gepost op de website van Zenafan-shop, deze tekst is opgesteld door Zenafan en Eindhoven Vuurwerk. Ik sta 100% achter dit initiatief.

Burger initiatief

De vuurwerktraditie in Nederland staat al jaar en dag onder druk. Er wordt namelijk vanuit allerlei bezorgde instanties, milieu-organisaties, oogartsen, politie en politici gepleit voor een totaal verbod op consumenten vuurwerk.
De overtuiging voor dit verbod komt voort uit een aantal oorzaken die zich rondom en met oud en nieuw afspelen. Dit is overlast door het vroegtijdig afsteken van vuurwerk. Vandalisme en slachtoffers die vallen door onkundig gebruik of falend vuurwerk. Ook wordt vuurwerk bij uitgangscentra in de nieuwjaarsnacht misbruikt jegens hulpverleners. En dat is onacceptabel en ook als vuurwerkliefhebber distantieer ik mij hiervan.

Veel mensen beginnen daarom een totaalverbod en een grote show met oud en nieuw als uitkomst te zien voor bovenstaande problemen.

Wij als vuurwerkliefhebbers weten dat dit niet het gewenste effect zal hebben. Omdat een verbod op vuurwerk in Nederland niet geldt voor de overige Europese landen. Waar nu ook al veel vuurwerk vandaan komt. En wanneer de vraag naar vuurwerk stijgt, stijgt ook het aanbod van allerlei soorten vuurwerk.

Dus een verbod is ook geen goed idee. Hoe kunnen we de problemen dan toch tackelen en de oud en nieuw traditie ‘het afsteken van vuurwerk’ verbeteren?
Als we kijken hoe het besturen van auto’s en scooters is gereguleerd dan komt men uit op een rijbewijs. Als we kijken hoe wapensport is gereguleerd komt uit op een vergunning.

Ons idee om vuurwerk beter te reguleren is het behalen van je ‘Vuurwerk afsteek certificaat’. Zonder dit certificaat is het kopen van vuurwerk in Nederland onmogelijk en het afsteken daarvan strafbaar.

Er komen 3 certificaten:
1. Vanaf 12jaar alleen cat 1 vuurwerk kunnen kopen en afsteken.
2. Vanaf 16jaar cat2 vuurwerk kunnen kopen en afsteken.
3. Vanaf 18jaar cat 3 vuurwerk kunnen kopen en afsteken.

Dit betekent dat we in Nederland ook iets ‘zwaarder’ knal- en siervuurwerk kunnen toestaan. Bijvoorbeeld knalvuurwerk met 5gr flash of vuurpijlen met 75gr kruit of flowerbeds.
De ironie is dat op dat vuurwerk nu een verbod van kracht is. Maar tegelijkertijd met dat zelfde vuurwerk excessen ontstaan die we allemaal onwenselijk vinden. Daarom moeten we de situatie weer beheersbaar maken door de invoer van de eerder genoemde certificaten.

Iedere Nederlander vanaf een bepaalde leeftijd kan dan doormiddel van theorie en praktijkexamen zijn of haar vuurwerk afsteek certificaat halen. Want nu krijgen kinderen op de basisschool een vuurwerklesje en de volwassene zijn of haar kennis van de lokale vuurwerkverkoper die eigenlijk een fietsenwinkel of tuincentrum is.

Tijdens deze opleiding moet er ruimte komen voor vuurwerkslachtoffers om eerlijk hun verhaal te doen aan de studenten om elkaar bewuster te maken over wat er bij hun fout ging.

Het op deze manier reguleren van consumentenvuurwerk (F1 tm F3) biedt daarom meer voordelen dan een verbod.
Je pakt namelijk de mensen hun plezier, hobby en traditie niet af maar reguleert deze op een verstandigere wijze. Het verschaft werkgelegenheid en inkomsten vanuit aanmeldingen want zonder dit bewijs mag je geen vuurwerk kopen en afsteken! Meer veiligheid voor iedereen door respect naar vuurwerk en de juiste kennis hierover.

Daarom kan uit persoonlijke motivering mededelen dat ik juist wel enthousiast word als dit initiatief doorgang vindt en dat verplichte cursussen over vuurwerk genormaliseerd zijn.

Maar wat kunnen we op dit moment doen?

1. Laten we beginnen met het respecteren van vuurwerk en de kracht daarvan.
2. Houdt alle vuurwerkafsteekregels in acht zoals deze staan beschreven op de verpakking.
3. Draag ten alle tijde een vuurwerkbril. Het heeft mijn ogen al meermaals beschermd van vuurwerk wat anders met hoge snelheid in mijn oog terecht was gekomen.
4. Houd je publiek altijd op afstand.
5. Drink géén alcohol en gebruik al helemaal géén drugs als je vuurwerk afsteekt.
6. Heb respect voor je buurt en ga niet provoceren.
7. Is de omgeving geschikt voor het type vuurwerk wat je daar gaat afsteken? Beperk risico’s!
8. Hang NOOIT met je hoofd boven vuurwerk.
9. Vuurwerk dat weigert pas na 10minuten benaderen. Heb geduld!
10. Veiligheid voor alles. Vuurwerk blijft onvoorspelbaar.

Verbeter het imago van vuurwerk en de afsteker daarvan.
Ben kritisch en eerlijk over de problematiek en handel oplossingsgericht. We laten deze traditie niet door de anarchisten om zeep helpen. Wij als vuurwerkliefhebbers distantiëren ons van elk misbruik wat met vuurwerk gepleegd wordt. Dit geldt zowel voor vandalisme als het gebruik van vuurwerk als wapen tegen hulpverleners.

Wij als vuurwerkliefhebbers zijn tegen een verbod op consumenten vuurwerk maar zijn wel voorstander van een gereguleerd beleid.
Het zou een vooruitgang zijn voor Nederland en haar oud en nieuw traditie. De vraag naar ‘illegaal’ vuurwerk zal hierdoor afnemen.
Enkel het type F4 vuurwerk is én blijft verboden en uitsluitend voor professionals. Hier vallen bijvoorbeeld shells, lawinepijlen en Cobra 6 achtige knallers onder.
En ook als vuurwerkliefhebber vind ik dat deze categorie verboden dient te blijven voor de gewone consument. Het is al te vaak gebleken dat er onkundig met dit vuurwerk wordt omgegaan. Het internet is rijk aan voorbeelden van verkeerd gebruik van alle types vuurwerk F1 tm F4. Waarbij F4 de meest gevaarlijke is omdat dit vuurwerk massaexplosief is. En al te veel onnodige slachtoffers heeft voort gebracht.

Daarom is het is uiterst belangrijk dat niet alléén wij maar héél Nederland zijn of haar vuurwerk veilig afsteekt.

Laten we daarom deze actie collectief dragen. Waar wij het imago van vuurwerk en de afsteker daarvan verbeteren.
Waar we oog hebben voor de problemen die er zijn.
Waar we oplossingen aandragen i.p.v. de onschuld spelen.
Dat we respect hebben voor vuurwerk, de omgeving, onze veiligheid en die van een ander.
Dat we begrip hebben voor de niet-vuurwerkliefhebbers en vuurwerk alleen afsteken met 31 december omdat het dan het meest wenselijk is voor mens en dier.

Toevoeging door mijzelf

Toen ik voor de jaarwisseling voor het eerst van dit initiatief hoorde vond ik het veel te radicaal. Verplichte certificaten schrikken tenslotte het gros van de mensen af. Echter besef ik nu dat het essentieel is om de verkeerde personen geen vuurwerk in handen te laten krijgen. Vergelijk het maar eens met autorijden, je draagt een gordel zoals je met vuurwerk afsteken een vuurwerkbril draagt, maar waarom moet je voor vuurwerk afsteken geen bewijs halen en voor autorijden wel?

Een certificatensysteem zal natuurlijk nooit perfect uitwerken, alleen ik denk zelf dat het een groot deel van het gezeik kan voorkomen. Hiermee geven we natuurlijk wel veel weg. Alleen we kunnen ook onze onderhandelingspositie versterken. Er kan bijvoorbeeld gezegd worden dat een certificaathouder 200-250 kilo vuurwerk mag bezitten. Of het moet mogelijk worden voor certificaathouders om een private bunker te bouwen.

Sorry maar dit vind ik niet logisch ...

Dus door een certificaat aan de goedwillende persoon? Krijgen de raddraaiers geen vuurwerk in handen? Nu kopen ze toch ook zonder toestemming zware knallers en plegen ze vandalisme? Dat gaat een certificaat echt niet verbeteren want het mag nu ook al niet.

Nou ja, dat scheidt wat meer de discussie over de “goeden” en de “kwaden”. Met zo’n certificaat kan je aantonen dat je, als je normaal blijft doen, met goede en leuke intenties met het vuurwerk omgaat. Heb je dat niet en loopt te klooien, sta je overal op -1.

Met een visvergunning gaat het in principe net zo. Niet helemaal te vergelijken maar het idee erachter, verantwoord omgaan, natuurlijk weer wel.

Kansloos, en met name de redenatie erachter.

1. Pleiters voor een vuurwerkverbod hebben niks aan het argument 'maar in andere landen is het niet verboden' en 'dan komt het illegaal'.
Het is aan de politiek en politie om een verbod te handhaven, ongeacht wat de buurlanden nu wel of niet doen. Er zijn wel meer zaken ik Nederland verboden en in buurlanden niet, of andersom.

2. Pleiters voor een vuurwerkverbod steken massaal hun kop in het zand. Het is populistisch, gemakkelijk, en de weg van de minste weerstand om te roepen; 'verbied alles maar'.

Het vuurwerk zelf is niet het probleem, wel de overlast(gedrag) voor 31 december, en het wangedrag op 31 december.
Bijna niemand in de politiek (behalve een enkele CDA burgemeester) durft hard op te benoemen dat de moraliteit in Nederland hard achteruit holt, en dat 31 december in een anarchistische nacht veranderd.
Er is ook niet direct een oplossing voor dit probleem, en dit probleem beperkt zich niet tot alleen het afsteken van vuurwerk. (denk aan gedrag in verkeer, vervoer, uitgaansleven, relaties, middelbare scholen)

Om een voorbeeld te noemen; kijk naar Antwerpen en Brussel, vuurwerk is verboden, toch zie je ook daar rellen, vuren, kapotte winkelruiten na 31 december. Westerse landen hebben dringend lessen in 'doe normaal' nodig.

en owja, punt 3:
Certificaten klinkt leuk, maar is een nodeloze papierwinkel, en niet te handhaven. Het probleem op dit moment is gedrag (zie bovenstaand) en een lage pakkans. Een certificaat veranderd daar niks aan.

Certificaten gaat echt niet werken.Zie het maar als een rijbewijs. Grote gross van de mensen rijd ook te hard en houd zich ook niet aan de regels in het verkeer. Huftergedrag in het verkeer is ook een grote ergenis. Ik blijf er bij dat het opvoeding is. Ouders moeten hun kroos in de gaten houden en fatsoenlijk straffen als ze over de schreef gaan. Fouten mogen er gemaakt worden en daar hangen consequenties aan vast, als ze er maar van leren. Blijft een leerproces voor de kids/jeugd. Mijn kids zijn 12 en 14 en die mogen bij mij niet alleen op pad met vuurwerk. Misschien streng maar dat zijn mijn regels en die bepaal ik en niet mijn kids. Ik heb soms het gevoel dat het anders gaat in het land. Ik was zelf vroeger ook niet de liefste, heb vaak genoeg een beste trap onder mijn reet gehad zodat ik halverwege de trap naar boven lag. Dat hielp wel, want de volgende keer dacht ik er nog wel even over na om nog een keer in de fout te gaan. Ben zelfs een keer door mijn ouder naar het politie buro gebracht. IK moest maar boeten voor mijn daden. Ik denk dat de mensen in NL maar eens voor de spiegel moeten gaan staan en eens kritisch naar hunzelf moeten kijken ipv direct op anderen af te geven.

kort gezegd gaat een certificaat niet werken, je gaat juist de illegale handel hierdoor vergroten omdat men toch die harde knallers wil, en dat men toch dat zwaardere F2/F3 in handen wil hebben. er moeten europees breed afspraken gemaakt worden. We zijn een EU niet een NL.....

Mooi geschreven stuk. Ik ben het echter niet eens met de oplossing. De illegale handel blijft dan namelijk en het zal alleen de dronken jeugd, die kloot met goedkope bulkverpakkingen singleshots wat dwars zitten.

De volgende dingen moeten m.i. gebeuren:

Illegale handel op europees niveau aanpakken
Raddraaiers, vandalen en relschoppers hard aanpakken
Ouders meestraffen bij minderjarigen die zich misdragen
Bewustwording en voorlichting brengen
Vuurwerk veiliger maken (gewoon flowerbeds ipv compound, verbod f3 artikelen terugdraaien, geen spotprijzen meer voor bulk verpakkingen singleshots waar heel veel mee kloten, geen kleine cakes meer die gemakkelijk omvallen)

Mooi geschreven stuk. Ik ben het echter niet eens met de oplossing. De illegale handel blijft dan namelijk en het zal alleen de dronken jeugd, die kloot met goedkope bulkverpakkingen singleshots wat dwars zitten.

De volgende dingen moeten m.i. gebeuren:

Illegale handel op europees niveau aanpakken
Raddraaiers, vandalen en relschoppers hard aanpakken
Ouders meestraffen bij minderjarigen die zich misdragen
Bewustwording en voorlichting brengen
Vuurwerk veiliger maken (gewoon flowerbeds ipv compound, verbod f3 artikelen terugdraaien, geen spotprijzen meer voor bulk verpakkingen singleshots waar heel veel mee kloten, geen kleine cakes meer die gemakkelijk omvallen)

Dit is de enige manier.
Als toevoeging, alles harder dan een strijker verbieden, opbokken met nitraten en vlinders en ook in België/Duitsland gaan verbieden. Handelaren met cobra 6 harder aanpakken, hoort hier gewoon niet thuis met NYE. We moeten vol in de aanval om de vuurwerk traditie in stand te houden. Er zullen zich namelijk nog veel meer incidenten gaan voordoen in de toekomst die zullen gaan pleiten voor een geheel verbod, let maar op....

Zou het niet enorm helpen als de importeurs gezamelijk een Youtube kanaal opzetten met uitleg, demo, toekomst plannen etc. m.b.t. legaal vuurwerk als tegenhanger voor alle illegale vloggers / kanalen.

Vaak word je platgegooid met Polen shoppers, shoppen bij de buren, cobra in postbus etc.

Volgens mij moeten mensen veel meer zien wát de echte vuurwerk liefhebber doet met legaal vuurwerk op een legale manier op legale tijden, verantwoord uiteraard.

Er zijn ideeën zat te bedenken om het hele jaar door toe te werken naar het moment van / voor de liefhebber op 31-12, om dit uit te dragen naar de “tegenstrevers”.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan