Burgemeester Alblasserdam: 'Steek een uur geen vuurwerk af op Oudejaarsavond'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Hoe zou het zijn als iedereen op oudejaarsdag tussen 22:00 en 23:00 uur even geen vuurwerk afsteekt? Op die manier kunnen alle hondeneigenaren eventjes snel het laatste rondje met de hond maken, zonder dat de viervoeter om de vijf meter zichzelf helemaal kapot schrikt. Dat voorstel voor een vuurwerkarm uur doet burgemeester Paans van Alblasserdam voor zijn gemeente.
Het onderwerp werd dinsdag besproken in een raadscommissie in Alblasserdam. Daar kon het op brede steun rekenen. "Ik hoop dat het navolging krijgt", zegt Paans.

Eerder sprak Paans met een afvaardiging van mensen uit Alblasserdam. Daarbij werden meerdere voorstellen gedaan om de jaarwisseling in Damdorp 'gezellig te houden'. "Aan de ene kant is er een steeds grotere roep om vuurwerk te verbieden, maar aan de andere kant zijn er hier ook mensen die gewoon vuurwerk willen afsteken."

Tijdens de gesprekken werd onder meer voorgesteld om speciale plekken aan te wijzen waar mensen met hun gezin vuurwerk kunnen afsteken, maar ook het vuurwerkvrije uurtje kwam ter sprake.

"Het is in feite een landelijk initiatief van hondenbezitters", legt Paans uit. "Maar ook tijdens het gesprek kon het op bijval rekenen. Het is namelijk ook een groep mensen met wie je rekening moet houden."

Paans snapt dat het alleen maar een oproep is. "Handhaven is domweg niet mogelijk", legt hij uit. "Maar het is vooral een vraag aan de gemeenschap, omdat het iets is dat je samen viert en dan moet je met iedereen rekening houden."

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1895...ek-een-uur-geen-vuurwerk-af-op-Oudejaarsavond

Goed idee mits wij dan ook een uur of meer, eerder mogen beginnen met stoken...

Vorig jaar ging er ook al iets vergelijkbaars rond op FB.
Het is natuurlijk niet te handhaven maar gaat meer om fatsoen naar elkaar toe. Leven en laten leven, geven en nemen.

Bij ons is het altijd al wat rustiger na 2300 uur (Stilte voor de storm zeg maar) om 0000 gaat dan alles los hier.

Als we dan weer om 10 uur mogen stoken krijgen zij tussen 12.00-13.00, 17.00-18.00 en 23.00-0.00 er voor in de ruil. Niet te handhaven maar zou wat mij betreft perfect zijn.

Probleem is dat we een huisdierenprobleem in nl hebben.
Echt te gek voor woorden hoeveel honden en katten tegenwoordig iedereen heeft.
En dan van de miezere 8 uur nog maar 1 uur er van afpakken?

Hier is het om 23:30u altijd rustig,hebben ze 20min om de hond er nog even uit te gooien voordat het losgaat,maar het zijn al slechts 8 uurtjes,dus als ze dat ook nog willen,dan ook maar eerder starten,voor wat,hoor wat zeg ik dan.

Gewoon terug naar 10 00.

Een huisdier is niet alleen maar leuk, geeft ook verplichtingen. Als je huisdier niet tegen vuurwerk kan dan is een vuurwerkvrij vakantiepark een optie.

Ik snap de reacties van: mogen wij dan een uurtje of wat eerder beginnen, doen wij een uurtje tussendoor stil zijn. Toch vind ik dat persoonlijk wat rare reacties. Ik zou natuurlijk ook graag weer vanaf 10 uur of iig 14.00 uur willen beginnen, maar gewoon omdat het een onzin regel is, die inperking. Ik vind het geen onaardig verzoek en werk daar met alle plezier aan mee (doe ik eigenlijk al), zo kan het nooit aan mij liggen en geeft het verbodsroepers minder voer. Maarja, zo denk ik erover.

Probleem is dat we een huisdierenprobleem in nl hebben.
Echt te gek voor woorden hoeveel honden en katten tegenwoordig iedereen heeft.
En dan van de miezere 8 uur nog maar 1 uur er van afpakken?

Deze gezelschap dieren hebben ook nog een een enorme ecologische voet afdruk. Wil je iets aan het milleu doen dan kan je beter geen huisdier nemen ipv geen vuurwerk afsteken.

en nog een voordeel, geen bange honden/katten meer !:handsup: win win situatie dus.

Laatst bewerkt:
Wat een gekke reacties lees je hier zeg? Misschien moeten we geen uurtje stoppen maar ons gezonde verstand gebruiken en niets afsteken als er huisdiereigenaren langs willen met hun dier. De argumentatie van een uur eerder beginnen met stoken vind ik prima maar dan niet om deze reden. Een dat er teveel huisdieren zijn vind ik ook prima maar ga dat niet als argument gebruiken om geen rekening met elkaar te houden. Houd gewoon rekening met elkaar en met dieren.

Deze gezelschap dieren hebben ook nog een een enorme ecologische voet afdruk. Wil je iets aan het milleu doen dan kan je beter geen huisdier nemen ipv geen vuurwerk afsteken.

en nog een voordeel, geen bange honden/katten meer !:handsup: win win situatie dus.

Plus dat er tientallen duizenden gewonden zijn op jaarbasis door honden, met name kinderen en het grootste gedeelte daarvan raakt zwaar gewond... Maar daar kraait geen haan naar...

Plus dat er tientallen duizenden gewonden zijn op jaarbasis door honden, met name kinderen en het grootste gedeelte daarvan raakt zwaar gewond... Maar daar kraait geen haan naar...

Huisdiertjes vallen binnen dezelfde maatschappelijk geaccepteerde zaken, net zoals alcohol en in mindere mate drugs, dus ja, dan maakt het allemaal niet uit he :wink:

I.p.v. een uur kan men ook vragen om niets af te steken van 23:00u t/m 23:15u (15 minuten lijkt mij voldoende om je hond uit te laten) Maar neen, ze maken er meteen een heel uur van en zo wordt het niet slechts 8 uur maar 7 uur afsteken. Ze denken echt alleen wat voor hun goed uitkomt. Bah!

Nou, ik vier dit jaar O&N bij vrienden in Alblasserdam en ik hou er GEEN rekening mee. Ik stook lekker door. Het hele jaar heb ik last van katten die in mijn tuin schijten, honden die de op de stoep poepen, een herder van de buren die denkt de baas te zijn in huis en continu de boel bij elkaar blaft.
Ik zeg, op 31 December hebben jullie last van mij!! Sorry hoor maar dat moest ik even kwijt :bonk:

Nou, ik vier dit jaar O&N bij vrienden in Alblasserdam en ik hou er GEEN rekening mee. Ik stook lekker door. Het hele jaar heb ik last van katten die in mijn tuin schijten, honden die de op de stoep poepen, een herder van de buren die denkt de baas te zijn in huis en continu de boel bij elkaar blaft.
Ik zeg, op 31 december hebben jullie last van mij!! Sorry hoor maar dat moest ik even kwijt :bonk:

Misschien tijd om te verhuizen? :p lol
Leuk voornemen voor 2020 :biertje:

Als iedereen gewoon ff normaal doet en gewoon ff wacht met stoken als je van veraf al een hond aan ziet komen, wat veruit hier de meeste al doen, is er niks aan de hand.

Helaas is het brein van een kind simpelweg nog niet zover ontwikkeld om altijd de gevolgen van zaken te overzien.

Zo'n uurtje rust is niet te handhaven joh. Krijg je alleen maar ruzie van.

Hoe treurig ik het ook vind voor bange huisdieren, als baasje zijn er genoeg maatregelen te nemen tegen vuurwerkangst, maar ook tegen angst veroorzaakt door andere geluiden en beelden. Daar ben je ook toe verplicht als je de zorg over een huisdier hebt. Helaas zijn er nog veel honden en katteneigenaren die hier niet op de juiste manier op handelen.

Back
Bovenaan