Buienradar ziet hoe vogels in de stress schieten

Torrr

VWC lid
Vogels, en dan vooral watervogels, slaan massaal op de vlucht als op oudejaarsavond vuurwerk wordt afgestoken. Dat leert een analyse van de weerradarbeelden van Belgocontrol op Zaventem. Weerradars worden gewoonlijk gebruikt om buien op te sporen en hun intensiteit in te schatten, maar mits je ze anders instelt, kun je er ook bewegingen van (trek)vogels mee volgen.

Het resultaat voor de oudejaarsnacht was verbluffend, meldt het KMI. Tot vlak voor middernacht is het ‘rustig' op de radar, buiten de gebruikelijke ruis en enkele bewegingen die van windturbines afkomstig zijn. Maar om middernacht barst de hel los en vliegen vogels plots massaal door het luchtruim, zelfs tot een halve kilometer hoog.

Biologen vrezen de gevolgen van zo'n schrikreactie. Mogelijk is ze de oorzaak van massale vogelsterfte die na een jaarwisseling soms wordt gerapporteerd, zoals onlangs vanuit de VS. In ons land keerde de rust evenwel snel weer terug: een halfuur na middernacht waren de meeste vogels weer aan de grond.

Bron

Grappig dat je dit in kaart kunt brengen met de buienradar, maar meer ook niet. Lijkt mij logisch dat de natuur even schrikt met oudjaar. Een dag later zijn alle vogels, volgens mij, weer terug op hun plek. In mijn straat in elk geval wel. Daarbij is de vuurwerktraditie niet iets van vorig jaar, zeg maar. En de impact op vogelpopulaties in het algemeen lijkt mij eerlijk gezegd te verwaarlozen. Maar daar kan een vogeldeskundige misschien wat meer over vertellen.

Bij onweer vliegen vogels ook elke kant uit. Dus vuurwerk is voor vogels niks meer dan een stevig onweer. En enkele uren later is de rust weer terug. :)

In de buurt van Schiphol (ooit wel eens gehoord/gevoeld wat voor "geluid" er van zo'n opstijgende kolos komt?) weten ze van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om die vogels weg te krijgen...een degelijke Mascleta dan maar? Dat schijnt wel te werken volgens deze mensen :D

Er zijn zoveel redenen waarom de vogels eventueel in de stress kunnen raken.
Weer een waardig onderzoek waar de nodige man uren in zijn gestoken:wink:.

Ook wel hoor (stadsvogels dan), want die schuilen vaak in bosjes, bomen e.d.

Nee, die zitten zich lam te zuipen in de kroeg.
Laat die gasten maar stoken, we nemen er nog eentje.
Tweet* (*proost.)

Moet wel zeggen dat er in Belgie ook steeds meer heikneuters opstaan, die ook alles willen verbieden.
Het lijkt wel een plaag, die zich steeds verder iotbreid.....

En dat waarschijnijk van onze belasting centen, kunnen ze niet naar een oplossing zoeken voor chronische ziektes o.i.d? Ik heb hier vrij weinig aan, die duiven schijten alsnog mijn fiets onder!

Wat een geneuzel weer, we steken al eeuwen vuurwerk af, geen haan die er naar heeft gekraaid en nu in eens is het een issue.

Back
Bovenaan