Brief aan ouders van de RSGNOV te Epe

ylke

VWC lid
Aan de ouder(s)/verzorger(s) van alle leerlingen
Epe, 6 december 2013

Geachte ouder(s)/verzorger(s),

Oudjaar is nog ver weg, maar er zijn nu al leerlingen die vuurwerk bij zich hebben en afsteken. Het
afsteken van vuurwerk is wettelijk verboden en dat geldt ook voor het afsteken van vuurwerk op of rond het schoolterrein.
Het afsteken van vuurwerk is daarnaast uit veiligheidsoverwegingen ontoelaatbaar op plekken waar zich zeer veel mensen bevinden.
Vanuit onze verantwoordelijkheid voor de veiligheid van uw zoon/dochter zullen leerlingen die betrapt worden op het afsteken van vuurwerk direct geschorst worden. Daarnaast zullen we op verzoek van de politie, bij constatering van het in bezit hebben van vuurwerk, hiervan melding maken.

Eerst even de regels

o Vuurwerk mag alleen gekocht worden door mensen van 16 jaar en ouder.
o Vuurwerk kopen mag op zaterdag 28, maandag 30 en dinsdag 31 december.
o Vuurwerk afsteken mag vanaf 31 december 10.00 uur ’s ochtends tot 1 januari
02.00 uur ‘s nachts.
o Bezit van illegaal vuurwerk is strafbaar.

En als een jongere zich daar niet aan houdt?

Jongeren tussen de 12 en 18 jaar die zich niet aan de wettelijke regels houden, kunnen door de politie naar Halt gestuurd worden. Vorig jaar werden 1.947 jongeren naar Halt gestuurd voor vuurwerkdelicten.
Bij Halt krijgen ze een passende straf, die meestal bestaat uit een aantal uren werken en/of een leeropdracht. Ook moet de eventuele schade worden vergoed.
Ik verzoek u uw zoon/dochter nadrukkelijk te wijzen op de gevaren van het afsteken van vuurwerk.

Alvast bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
M. van Rheenen
plaatsvervangend rector

Bron

Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet niet hoe het nu hedendage is, maar toen ik nog op de middelbare school zat, lag er vrijveel in kluisjes, en niemand die er wat van merkte.
laat staan een brief naar ouders:S
ook vind ik vreemd dat 100% van de keren dat wanneer er een hond word ingezet op school (ja zo debiel is het al) er niks wordt gevonden...

Opzich vind ik dit best een goed idee van die school om dit te doen. Er zit maar 1 minpunt aan en dat is dat cat 1 wederom niet genoemd word als zijnde wel toegestaan. maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet om cat 1 gaat wat op die school word afgestoken.

Opzich vind ik dit best een goed idee van die school om dit te doen. Er zit maar 1 minpunt aan en dat is dat cat 1 wederom niet genoemd word als zijnde wel toegestaan. maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet om cat 1 gaat wat op die school word afgestoken.

Het is totale waanzin, kinderen die een ander een blauw oog slaan op school die krijgen een werkje mee naar huis. En dat is mishandeling, soms zelfs nog een zware mishandeling en wordt je wel geschorst maar geen aangifte bij de politie door de school

Maar owee als je een rotje afsteekt dan wordt je aangegeven bij de politie? Ze moesten ze zich eens diep schamen daar op die school!

Meneer de plaats vervangend rector moet iets nuttigs in zijn bestaan gaan doen ipv onnodige angst te creëren voor vuurwerk.
Dat je de ouders op de hoogte stelt dat vuurwerk voor oudjaarsdag 10:00 niet mag is überhaupt belachelijk (net of ouders een stel debielen zijn)
En ten tweede wordt hier puur angst gezaaid ''gevaren van vuurwerk'' ging toch om vroegtijdig afsteken op 't schoolplein? De politiek, slinkse figuren en de politie zorgen wel voor de rest van de onterechte angst.

Deze rector staat wel in zijn recht om deze waarschuwing af te geven omdat hij tenslotte de eindverantwoordelijke van de school is, echter ben ik van mening dat hij geen leerlingen zou mogen schorsen rondom de school want daar heeft hij namelijk alleen iets over te denken maar niets over te zeggen !

ik weet niet hoe het nu hedendage is, maar toen ik nog op de middelbare school zat, lag er vrijveel in kluisjes, en niemand die er wat van merkte.
laat staan een brief naar ouders:S
ook vind ik vreemd dat 100% van de keren dat wanneer er een hond word ingezet op school (ja zo debiel is het al) er niks wordt gevonden...

Hier wel op School vroeger kluisjes controle zo zijn er ook een paar gepakt toen..

Deze rector staat wel in zijn recht om deze waarschuwing af te geven omdat hij tenslotte de eindverantwoordelijke van de school is, echter ben ik van mening dat hij geen leerlingen zou mogen schorsen rondom de school want daar heeft hij namelijk alleen iets over te denken maar niets over te zeggen !

Inderdaad, al is 'rondom' een breed begrip. Maar vooralsnog zou het ontoepasselijk zijn om kinderen te schorsen die buiten school iets afsteken.

Als de leerlingen tijdens een schooldag vuurwerk afsteken rond om de school heeft de school er wel degelijk wat over te zeggen. Een school heeft de volledige verantwoordelijkheid over een leerling zodra die van huis vertrekt naar school tot dat die weer thuis is.

En iedereen weet dat vuurwerk dat naar school meegenomen wordt doorgaans geen rotjes of categorie 1 vuurwerk is....

Ik ben zelf docent aan een middelbare school en kan me best vinden in deze brief. Bij ons worden de leerlingen ook gewaarschuwd voor de consequenties van het afsteken van vuurwerk op en rond de school (middels de informatieschermen). Uit ervaring weet ik dat als je dit niet doet, leerlingen de grens zelf gaan opzoeken en net zo lang doorgaan tot ze te ver gaan. Dan schrikken de leerlingen en ouders vaak van het feit dat er aangifte gedaan wordt bij de politie (@crownking: ouders kennen best de regels, maar als dat hun eigen zoon/dochter raakt, ligt dat opeens heel anders) Nu zijn ze tenminste op de hoogte van de risico's als ze betrapt worden.

Ikzelf ben van mening dat vuurwerk niet op of rond een school thuishoort, ook cat 1 niet. Steek dat lekker thuis af.

Ikzelf ben van mening dat vuurwerk niet op of rond een school thuishoort, ook cat 1 niet. Steek dat lekker thuis af.

Mijn buurvrouw is niet van mening dat dat in een woonwijk hoort en vooral niet bij haar in de straat. Arno Bonte is niet van mening dat het in een park of bos hoort. Kortom, als je aan die paar klagers moet toegeven mag het nergens

Back
Bovenaan