Bredase vuurwerkgewonde (11) ligt met gescheurde lever op de intensive care

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De jongen die op oudjaarsavond gewond is geraakt bij een vuurwerkongeluk in Breda ligt met een gescheurde lever op de intensive care van het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Mogelijk moet hij een operatie ondergaan.

Dat zegt Edward Fase, oom van de 11-jarige Bredase jongen Tim. De jongen was op de bewuste avond bij een vriendje waar hij zou blijven logeren. ,,Samen met zijn vriendje en diens ouders gingen ze even op bezoek bij kennissen in de Pijnboomstraat. Rond half acht stonden ze even buiten in de voortuin en toen kwam de klap.”
Het ging mis toen onbekenden zwaar shellvuurwerk afstaken. ,,De bom vloog tegen de buik van mijn neefje, waarna het vuurwerk een meter verderop ontplofte.”

Inwendige bloedingen
De jongen werd per ambulance naar het Amphia Ziekenhuis gebracht. Artsen constateerden daar inwendige bloedingen, waarna werd besloten om hem met spoed naar het Sophia Kinderziekenhuis over te brengen. ,,Zijn lever is doormidden", vertelt Fase. ,,Hij ligt op de ic, maar hij is gelukkig bij kennis. Ze hopen daar dat de lever zichzelf herstelt, maar is dat niet zo dan moet hij alsnog geopereerd worden. Het is afwachten. Eventueel ander letsel in zijn buik is nu nog niet zichtbaar. Of hij er gehoorschade aan over heeft gehouden, is ook niet duidelijk. Zijn ouders zijn constant bij hem.”

Oorsuizingen
Het is een wonder dat er geen doden zijn gevallen, stelt Fase vast. ,,Was de vuurwerkbom iets hoger tegen het lichaam van mijn neefje terechtgekomen, dan was hij er misschien niet meer geweest.” Ook anderen in de tuin hebben volgens hem verwondingen opgelopen. ,,Zijn vriendje had twee gaten in zijn been en diens vader heeft er oorsuizingen aan overgehouden.” Verder waren, zo weet hij, de ruiten van een auto, die vlak in de buurt stond, geklapt.

Illegaal
Fase begrijpt dat degene die het vuurwerk heeft afgestoken op het moment dat het mis gaat niets meer kan doen en niet meer in staat is om te waarschuwen. ,,Maar hij moet wel bij zichzelf te rade gaan. Je weet dat je met iets illegaals bezig bent. En daar is een onschuldige jongen van 11 jaar het slachtoffer van geworden. Als je hoort dat mensen gewond zijn geraakt, meld je dan.”

Politie
De politie heeft het incident in onderzoek, laat een woordvoerder weten. ,,Belangrijk is dat de verantwoordelijke zich meldt. Hij mag het dan niet expres hebben gedaan, hij is wel verantwoordelijk voor het zwaar lichamelijke letsel van een ander. Dan moet je je verantwoordelijkheid pakken. Dat hoort gewoon, zo gaan we met elkaar om in Nederland.”

https://www.bndestem.nl/breda/breda...scheurde-lever-op-de-intensive-care~a9fa4889/

Zo erg dit.
Die gast meld zich natuurlijk nooit.
Ik wens die jongen sterkte.
En nu die Bruls het vuurwerk wil verbieden krijg je nog meer van dit soort ongelukken.
Want het illegale gaat nu nog harder dan andere jaren.
En sommige gasten weten niet eens wat ze kopen en dat heeft grote gevolgen.
Nu was het einde van het jaar dat vuurwerk werd verboden.
Nu praten ze er al over en de bestellingen vliegen straks de deur uit.
Die burgemeesters en politici die het willen verbieden hebben geen idee wat ze aanrichten.

Diep en diep triest.

Shells horen niet in een woonwijk, shells horen niet in handen van niet deskundigen. Gisteren een stukje over jongens van 12 (!) met 5" shells.. Blijf er met je poten vanaf!

Hopelijk komt het goed met deze jongen...

Alle ellende die ik vanaf 31 december heb gelezen is ontstaan door het illegale vuurwerk.
Lijkt wel of men het niet wil zien, en men deze berichten maar wat al te graag aangrijpt om het verbod lekker in de week te leggen.

Men sluit de ogen voor het feit dat juist deze ellende is ontstaan door het verbod.

Kan me hier hier boos over maken, het voelt niet goed en onrechtvaardig.

Back
Bovenaan