BREAKING ! Tweede Kamer is om: er komt een algeheel vuurwerkverbod in Nederland

ILenT moet de HUF (handhaafbaarheid-, uitvoerbaarheid- en fraudegevoeligheid) nog uitvoeren. Ik heb op dit moment een lijn met ILenT en wat ik verneem is dat het ILenT er nog niet zo zeker van is dat - evenals die whirl en fluit aanpassing - handhaafbaar is. Zij geven ons als advies om vooral veel op de consultatie te reageren! Wetgevers zijn verplicht hier naar te kijken!
En hoe gaat het dan met duitse en belgische klanten, mogen zij wel bediend worden door de Nederlandse winkels? Europese pyro richtlijn kan hier misschien wel eens bepalend in zijn.
Zo eenvoudig gaat het allemaal niet zijn. Net als die verenigingen.... succes, wie is er verantwoordelijk als een kerktoren af fikt? Of er een paar paarden van 100k stuk door de omheining vliegt, met de dood tot gevolg. Lastig hoor! Dat is 1 jaar en einde verenigingen!

Er zijn ook een paar mensen bij ILenT die aangeven dat het nu wel heel hard gaat en dingen worden overdreven,zoals die fluit uit kooi - dat is onzin om te verbieden... Ik hoop dat er nog ergens op de rem kan worden getrapt. In het meest positieve geval moet alles terug naar de denktank en alles opnieuw gecheckt / voorbereid worden.
Wat je wel merkt is dat de BBB overal wel wat probeert te vertragen. Moet je ze nageven.

Probeer toch allemaal nog waar mogelijk de druk op de VVD op te voeren, vooral vanwege die 3 punten handhaving/verenigingen/financieel. 1 van die 3 onhaalbaar betekend officieel geen uitvoering!!

Laatst bewerkt:
Misschien stel ik een domme vraag, maar dit heeft betrekking op het algemene verbod of de kooi situatie of de nieuwe fluit én twister verbod?
Volgende staat bij de consultatie;
Deze consultatie gaat over de wijziging van de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (Rac) en nadrukkelijk niet over het aangekondigde vuurwerkverbod (Wet veilige jaarwisseling).

Wat ik ook nog steeds verbazingwekkend vind is dat ze bij de wijziging van het RAC doodleuk het volgende stellen:
Het betreffende vuurwerk is een internationaal product dat ook in andere landen
gekocht wordt door consumenten en professionele partijen Er bestaan derhalve
markten waarop eventuele restvoorraden kunnen worden verkocht.

Tegelijkertijd probeert de IL&T om Broekhoff een dwangsom op te leggen omdat ze door de IL&T afgekeurd vuurwerk in een bunker in Duitsland hebben liggen en stellen ze voor de Raad van State het volgende:
...nog steeds een groot risico bestaat dat afgekeurde partijen via een omweg alsnog in de winkels komen te liggen. Niet alleen in Nederland, maar ook in de buurlanden. En dat wil de ILT per se voorkomen.

In de eerste situatie komt het er op neer dat het vuurwerk onveilig is en massaexplosief kan reageren en dat is dus gevaarlijk. Het is echter geen probleem om het buiten Nederland te verkopen.

In de tweede situatie komt het er ook op neer dat het vuurwerk onveilig is maar willen ze voorkomen dat Broekhoff zelf testen uit laat voeren en mogelijk het tegendeel kan bewijzen of het eventueel anders laat classificeren. Het mag dan ook absoluut niet in het buitenland verkocht worden want dan bestaat er een risico dat het op de NL markt verkocht wordt en vernietigen is de enige optie.

Behoorlijk tegenstrijdig toch?

Ik ben benieuwd, gezien 1 EU zijn en er nog al wat geld gepaard gaat in deze branche. Of de branche handen in 1 slaan en naar het hoger gerechtshof gaan.

Afsteken word verboden maar opslag ook? Of blijft de 25kg. Regel van kracht?

Hmm, als ILT aangeeft dat het zinvol is om die consultatie in te vullen ga ik dat dit weekend toch maar even doen. Ik ben geen pyrotechnicus en heb dus geen feitelijke kennis paraat over het eventueel massaexplosief reageren van vuurwerk met classificatie 1.4G (iets waar ik wel van schrok na het lezen van het rapport van UTwente). Maar ik kan wel een heleboel vragen stellen over de eventuele zin en onzin van verbieden van vuurwerk. Ik typ wel ff een a4'tje vol haha

Jaa, miss
Hmm, als ILT aangeeft dat het zinvol is om die consultatie in te vullen ga ik dat dit weekend toch maar even doen. Ik ben geen pyrotechnicus en heb dus geen feitelijke kennis paraat over het eventueel massaexplosief reageren van vuurwerk met classificatie 1.4G (iets waar ik wel van schrok na het lezen van het rapport van UTwente). Maar ik kan wel een heleboel vragen stellen over de eventuele zin en onzin van verbieden van vuurwerk. Ik typ wel ff een a4'tje vol haha

Miss even delen hier zodat we er wat inspiratie uit kunnen halen of misschien 1 op 1 kunnen kopiëren?

Een goed punt is ook dat de politiek luistert naar de politie die aangeeft dat ze een volledig verbod nodig hebben omdat ze geen onderscheid in de categorieën vuurwerk kunnen maken op afstand.

Terwijl:
1. De grote steden waar de problemen liggen hadden al een afsteekverbod dus al het vuurwerk behalve cat 1 was al verboden en een reden tot handhaving.
2. Categorie 1 blijft toegestaan dus zullen ze nog steeds hetzelfde onderscheid moeten maken.. wat nu ineens wel kan volgens argumenten..
3. Relschoppers die vuurwerk misbruiken om de hulpdiensten te bekogelen is in alle categorieën verboden en moet bestraft worden als poging tot doodslag. Daar heb je geen vuurwerkverbod voor nodig

Jaa, miss

Miss even delen hier zodat we er wat inspiratie uit kunnen halen of misschien 1 op 1 kunnen kopiëren?
"Geachte heer/mevrouw,

Wanneer een kind vuurwerk nadoet, klinkt steevast een fluit gevolgd door een knal.
Fluit- en whirleffecten verbieden, is disproportioneel. Volgens uw eigen onderzoek kon massa-explosiegevaar enkel ontstaan bij gaasverpakte dozen. Zonder deze verpakking kan het fluitsas vrij bewegen, waardoor een massa-explosie niet kan optreden.

Daarnaast roept het moment van invoering, in combinatie met het ontbreken van transparante communicatie, vragen op over behoorlijk bestuur. De maatregel treft verkooppunten, importeurs en burgers onevenredig zwaar.

Hoe kan een agent op straat beoordelen of een potje vuurwerk een fluit- of whirleffect bevat, terwijl het verschil tussen consumentenvuurwerk en professioneel vuurwerk vaak al onduidelijk is?
Wordt een verantwoordelijke burger strafbaar omdat hij vorig jaar, uit veiligheidsoverwegingen, vuurwerk met fluiteffect heeft bewaard?

Ook professionele vuurwerkbedrijven worden geraakt. Zij worden nu beperkt door een veiligheidsafstand van 120 meter, wat gebruik van consumentenpotten met fluit- of whirleffecten op veel plekken onmogelijk maakt.

Importeurs die hun bestellingen reeds onderweg hebben, zitten met onverkoopbare voorraad. De suggestie dat deze producten eenvoudig in buurlanden afgezet kunnen worden, is onrealistisch.

Hoe denkt IL&T daadwerkelijk te controleren op aanwezigheid van whirlsas in consumentenpotten? Het openen en analyseren van vuurwerk lijkt onuitvoerbaar. Bovendien zou er geen extra toezicht volgens uw rapport nodig zijn, wat haaks staat op de uitvoeringsrealiteit.

Ook ondernemers die reeds bestellingen hebben ontvangen, uitgepakt of verkocht, worden op kosten gejaagd. Dit raakt juist de bedrijven die zich altijd aan de wet hebben gehouden.

De aanpassing van de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk lijkt overhaast, onvoldoende onderbouwd en raakt veel partijen onnodig hard.

De overheid dient zorgvuldig en proportioneel te handelen. De huidige maatregelen wekken de indruk dat vuurwerkopslag structureel onveilig is, terwijl recente incidenten ontbreken. Ik verzoek u dringend deze maatregel te heroverwegen en te komen tot een gebalanceerd en onderbouwd voorstel, inclusief compensatie voor reeds geleden schade.

Met vriendelijke groet,
Piet"
Door: Pietje Pyro BV. - Vuurwerkliefhebbersvereniging Leiden (Dhr. P. Pietersen)

De volgende producten gaan niet uitgeleverd worden vanwege het kooi, spinners en fluiteffect debacle vanuit Wolff:

- Screaming Missiles 100,300,500
- Huilfonteinen
- Roaring Eagle
- Screaming Vulcan
- Crazy Whistler
- Donner Spektakel
- Chain Reaction
- Starscream
- Crazy Cyclone
- Twister
- Screaming Titan
- Turning Boom
- ROTP
- Swirling Thunder
- Monster Phoenix
- Crimson Glory

Stappen worden nog gezet door BPN en vuurwerkcheck. Voor nu houdt Wolff zich aan de regels die per 1 oktober lijken in te gaan.

Laatst bewerkt:
De volgende producten gaan niet uitgeleverd worden vanwege het kooi, spinners en fluiteffect debacle vanuit Wolff:

- Screaming Missiles 100,300,500
- Huilfonteinen
- Roaring Eagle
- Screaming Vulcan
- Crazy Whistler
- Donner Spektakel
- Chain Reaction
- Starscream
- Crazy Cyclone
- Twister
- Screaming Titan
- Turning Boom
- ROTP
- Swirling Thunder
- Monster Phoenix
- Crimson Glory
Dus die gaan gelijk al op de rug liggen en niet aanvechten? Man man

Dat Wolff die artikelen uit het assortiment haalt is logisch. Alles wat al verkocht is geeft een hoop administratieve rompslomp wanneer de bestellingen bij een verbod geannuleerd moeten worden. Mocht later blijken dat de aanpassing van het RAC niet in deze vorm doorgaat (onwaarschijnlijk) dan kunnen ze het alsnog aanbieden.

Back
Bovenaan