Bericht van Funke; gaat over F2 maar denk dat dit ook F1 betreft.
Geachte klanten,
Zoals velen van u waarschijnlijk al hebben meegekregen, heeft zich begin mei in China een ernstig ongeluk voorgedaan in een vuurwerkfabriek in de provincie Hunan, waarbij minstens 37 doden zijn gevallen.
Als gevolg hiervan zijn sinds begin mei alle fabrieken in de gehele provincie Hunan gesloten. Hoewel ik mij de afgelopen jaren heb ingezet om meer artikelen uit de provincie Guangxi te betrekken (waar wij bijna 2 jaar geleden ook een eigen fabriek hebben gekocht), wordt het grootste deel van onze producten nog steeds in Hunan geproduceerd.
In Guangxi zijn er tegenwoordig nauwelijks nog fabrieken of een noemenswaardige vuurwerkindustrie die voldoende hoeveelheden kan produceren. Bovendien beschikken vrijwel alle overgebleven fabrieken daar enkel over vergunningen voor de productie van kleine batterijen. Daardoor kunnen wij alle andere soorten artikelen (inclusief compounds boven 1200g) daar niet laten produceren. Het grootste deel hiervan komt dus nog steeds uit Hunan.
Een klein aantal artikelen betrekken wij uit de aangrenzende provincie Jiangxi. Daar bevindt zich een vuurwerkindustrie van vergelijkbare grootte als in Hunan, en theoretisch kunnen daar alle soorten artikelen geproduceerd worden. Omdat de algemene kwaliteit van producten uit Jiangxi echter meestal aanzienlijk lager is dan die uit Hunan, is dit voor ons geen optie. Het was al te voorzien dat de artikelen kwalitatief slechter zouden worden, en daarom heb ik besloten om ook in de huidige situatie geen productie naar Jiangxi te verplaatsen, ondanks dat productie daar nog steeds mogelijk is.
Wij zijn daardoor in zeer grote mate getroffen door de huidige productiestop in Hunan.
Voor de vuurwerkbranche in het algemeen zie ik de gevolgen van de huidige situatie minder dramatisch, en ik raad niemand aan zich hier al te veel zorgen over te maken. Ik ga ervan uit dat veel Chinese handelaren de bestellingen van hun klanten inmiddels naar Jiangxi hebben verplaatst, en daarnaast betrekken veel andere importeurs sowieso al grotere delen van hun assortiment uit Jiangxi.
Ik heb gewacht met deze nieuwsbrief totdat er meer duidelijkheid was over hoe het in Hunan verder zou gaan, zodat ik beter kon inschatten wat de concrete gevolgen voor ons uiteindelijk zouden zijn, en om niet te vroeg een onnodig negatief beeld van de huidige situatie te schetsen. Dit omdat de hoeveelheid artikelen die niet geproduceerd kan worden uiteraard anders zou zijn wanneer bijvoorbeeld vanaf juni weer geproduceerd had kunnen worden.
De autoriteiten in Hunan hebben inmiddels een document gepubliceerd waarin de voorwaarden worden beschreven waaronder de fabrieken de productie weer mogen hervatten, evenals de procedure hiervoor.
Kort samengevat moeten de fabrieken controles door de autoriteiten op drie verschillende niveaus doorstaan, waarbij deze opvolgend plaatsvinden. Dat betekent dat pas nadat de controle van de eerste instantie succesvol is afgerond, een afspraak voor de tweede controle gemaakt kan worden. Zelfs bij fabrieken die aan alle voorwaarden voldoen en alle controles direct halen, is het daarom aannemelijk dat zij op zijn vroegst over 2 à 3 weken weer met productie kunnen beginnen.
Daar komt nog bij dat alle fabrieken, om opnieuw te mogen openen, moeten voldoen aan de nieuwste Chinese norm voor vuurwerkfabrieken, die pas sinds deze maand van kracht is. Eigenlijk hadden de fabrieken hier pas bij hun volgende licentieverlenging aan hoeven voldoen, wat eens per 3 jaar plaatsvindt. Dat betekent dat veel fabrieken momenteel niet gekwalificeerd zullen zijn om de productie te hervatten en mogelijk eerst maandenlange verbouwingen nodig hebben.
Op basis van deze informatie kan ik nu met redelijke zekerheid aannemen dat vóór de hittegerelateerde productiestop in de zomer — die vermoedelijk zoals ieder jaar van begin/midden juli tot begin/midden september zal duren — er hooguit nog een zeer beperkte productie van onze artikelen in Hunan mogelijk zal zijn.
Wij zullen dit jaar daarom waarschijnlijk grote delen van onze geplande artikelen niet geproduceerd krijgen. In het worstcasescenario (geen productie meer in Hunan vóór de zomerstop) ga ik er momenteel van uit dat ongeveer 50% van de eigenlijk voor dit jaar geplande goederen voor de vakhandel zal ontbreken. Mogelijk wordt dit slechts 40% wanneer enkele fabrieken toch nog een paar weken kunnen produceren, maar gezien de hierboven beschreven situatie verwacht ik daar niet al te veel van.
Dit is uiteraard zeer vervelend voor ons, maar treft natuurlijk ook u als onze klanten en uiteindelijk ook de eindconsumenten.
Momenteel is er nog een deel afgewerkte goederen onderweg. Door de huidige situatie ontstaan er echter ook vertragingen bij het verschepen, waardoor een deel van de afgewerkte goederen nog in China staat. Ik ga er daarom van uit dat wij waarschijnlijk pas vanaf augustus of september, zodra ook deze goederen zijn aangekomen, weer zoals gebruikelijk nieuwe voorraad kunnen aanbieden.
Daarna zullen vermoedelijk nog slechts enkele artikelen uit andere provincies arriveren. Voor het overige zal het, naar de huidige stand van zaken, waarschijnlijk blijven bij de goederen die zich reeds in ons magazijn bevinden en die daarmee het grootste deel van de dit jaar beschikbare voorraad vormen.
Ik hoop dat deze informatie u helpt bij de planning van uw resterende bestellingen voor dit jaar.
Mocht er nieuwe informatie beschikbaar komen of mocht de inschatting van de situatie wezenlijk veranderen, dan zullen wij hierover opnieuw een nieuwsbrief versturen.
Met vriendelijke groet,
Malte Klein
Directeur