Bij welke winkel kocht jij de allereerste keer vuurwerk ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Allemaal herinneren we ons het moment dat we voor het eerst vuurwerk mochten kopen, nog als de dag van gisteren. Bij welke winkel kocht jij de allereerste keer vuurwerk? Plaats het hier! Als je daarvan nog foto's hebt, bijvoorbeeld van het vuurwerk of de showroom, vergeet die dan niet te plaatsen.

De BoerenBond in Zevenbergen. Weet het nog als de dag van gisteren.
Dat was prachtig zeg. Toen waren er nog romeinse kaarsen.

De witte schuur. Lokale dealer van lesli. Samen met paps opstap om daar 't lijstje in te vullen na lang kwijlen voor 't ra of vitrine. Na alles wel 50x bekeken te hebben eindigde ik in de eerste jaren altijd met een meterpakket, grondbloemen, kanonslagen Romeinse kaarsen en babypijlen.

Good old times!

Denk een jaar of 20 geleden... 1 of ander klein vuurwerkzaakje aan de N69 is Aalst-Waalre samen met me pa. Inmiddels is het pand gesloopt en staat er een woonwijk.

Welkoop. Alleen nu ik dit forum heb ontdekt kom ik daar niet meer. Veel te duur en weinig moois in de collectie (waardoor het helemaal te duur is).

Drogisterij de Donk in Breda. Een van de hoogtepunten in die winkel was destijds de satellite killer. Een ordinaire fluitcake maar als jong manneke indrukwekkend. Zal eind jaren 80 / begin jaren 90 zijn geweest.

Wat we toe kochten: de bekende bo-peep kanonslagen, de goeie plastic airtravel pijltjes met felle knal, goede jumping jacks, tom thumbs, multikleur fontijnen. En kan me ook een sierpakket herinneren met rainbow pijlen en fontijnen met een kat erop. En daar beste mensen was je al zo ontzettend blij mee en uren mee bezig, jammer veel jeugdigen de kleine dingen niet meer kunnen waarderen.

Sattellie_killer.jpg

Laatst bewerkt:
Als kind met vaders mee naar Robs Rijwielshop in Harderwijk, in het winkelcentrum om de hoek. Voornamelijk Diamond Collection. Er is een jaar geweest dat het werd langs gebracht, stiekem, vanwege teveel opslag in de winkel. Dan heb ik het over een jaar of 25 geleden. Happy times.

jaartje of 24 geleden bij driessen fietsen en witgoedzaak midden in het centrum van wijchen. verkochten alleen maar diamond collectie.

Ruim 30 jaar geleden bij Reerink rijwielen. Ik weet nu nog mijn bestelling
van 30 jaar geleden:
Was in die tijd een mooie bestelling voor een 13 jarige.

15x 200st.slof kanonslagen
6x 144st. slof babypijl met fluit
2x 144st. slof babypijl met knal
2x 500st.slof X-mas crackers
4x pakken grondbloemen

In Voorhout, heette vroeger anders, maar de naam nu is Fixit... las net ergens dat deze winkel permanent gesloten is ?

Mijn 1e vuurwerk kocht ik 38 jaar geleden en was bij de plaatselijke kapper Tommy de wit waar
in grote rieten manden werden losse pakjes kanonslagen, astronauten grondbloemen etc verkocht en stonden de losse pijlen gemixt voor het uitzoeken en bij warenhuis van der Garde waar men vanaf grote platen kon kiezen wat je wilde.
Een jaar later bij tankstation RAS in Valburg samen met Opa en weer een jaar later mijn 1e ervaring met sloffen astronauten die ik kocht in Ochten, helaas laat het geheugen me in de steek wat betreft de naam.
Kan een boek schrijven over de jaren tot nu wat er allemaal gebeurd is, maar dan wordt het wel een hele lange post.

gr
Marchel

Denk dat ik ergens zo rond 1976/77 mijn eerste vuurwerk heb gekocht. Toen kon dat gewoon, niks 16 jaar. Haha.. maar dat was dan wel gewoon bij iemand thuis, wist toen als klein manneke niet dat het een illegale handelaar was. kocht toen mijn eerste pakje rotjes a 5 stuks voor 25 cent. Best weel duur als je het zo bekijkt. Daarna gewoon bij een fietsenhandelaar, was denk ik rond 7 jaar, wat ik toen kocht weet ik niet meer maar zal wel lady crackers zijn geweest (kon ik dan lospeuteren en had ik wat meer en je kon ze gewoon in je handen houden) en grondbloemen, daar was ik gek op.

Dat moet bij Leo van Kester geweest zijn, fietsenzaak die diamond verkocht. Beiden bestaan niet meer..

2 leuke anekdotes; 1 x is de bestelling nog voor de verkoop dagen thuis gebracht. Had ik o.a. de rave en palm springs. Nu ik dit schrijf, denk ik, dat is broekhoff, had de fietsenwinkel toen al 2 leveranciers:confused:
Anyway, die 2 potten waren wel erg licht en wat zagen de lontjes er toch vreemd uit. Maar ja, zonder forum en zonder mensen die er verstand van hadden, toch maar als mini-vuurwerkfreak zelf uitzoeken. Stukje lont afgeknipt en aangestoken, brandde voor geen meter. Jawel, het waren dummies.. Bij de fietsenmaker aanbeland, bleek ie zich een ongeluk gezocht te hebben naar die dingen, toen ie z'n winkel wilde inrichten.

Een andere anekdote is dat ik als minderjarige een maximum budget gesteld had gekregen van m'n ouders. Maar ja, je door vaak toch harder dan je denkt. Dus stiekem nog wat bij willen kopen, maar dan kreeg je het niet mee.. Gelukkig was de naastgelegen slager zo attent, dat ie, in z'n bebloede schort, mee liep om het extra vuurwerk voor me in ontvangst te nemen.:idea:

Bij de scapino in leeuwarden toen was ik een jaar of 6
Een zak van 25 gulden met astronauten,grondbloemen etc.
Waar is de tijd gebleven dat je bijna overal vuurwerk kon halen

Bij een klein winkeltje aan huis aan de Zanderijweg in Apeldoorn. Volgens mij heette hij Richter ofzo.
Altijd als klein jongetje in de etalage loeren na 5 december en zo nu en dan eens binnen in de winkel kijken. Weet nog precies hoe het daarbinnen rook.
Mooie momenten

Bij viswinkel Jan Kleve. Zat destijds aan de Holterweg in Deventer, maar inmiddels staat er een middelbare school en een politiebureau. Werkte in m’n tienerjaren in de bunker met oud en nieuw, ruim 20 jaar geleden alweer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan