Bij welke winkel kocht jij de allereerste keer vuurwerk ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ach, mijn eerste keer vuurwerk kopen. Dat moet bij Theo van Huet in Pannerden zijn geweest. Een aantal jaren geleden is de winkel naar elders in het dorp verhuisd, maar toentertijd zat het nog bij mij in de straat. Hoe fijn was dat! 's-Morgens op de 29e (of 28e) de deur uitlopen en na 25 seconden stonden we bij de winkel. Het lijstje inleveren, het vuurwerk uitgeleverd krijgen en verder de hele dag de straat in de gaten houden hoe druk het was! En had je stiekem al wat geknald en was een artikel op? Dan móest mijn vader wel bijhalen, door dat gezeur!

Allemaal herinneren we ons het moment dat we voor het eerst vuurwerk mochten kopen, nog als de dag van gisteren. Bij welke winkel kocht jij de allereerste keer vuurwerk? Plaats het hier! Als je daarvan nog foto's hebt, bijvoorbeeld van het vuurwerk of de showroom, vergeet die dan niet te plaatsen.

Mijn allereerste vuurwerk heb ik gekocht bij een Primera in de Theresiastraat in Den Haag. In welk jaar dit precies is geweest weet ik helaas niet meer, maar het is aan het begin van deze eeuw geweest. Destijds was de Primera nog een Schuurmans dealer. De etalage naast de ingang van de winkel was gedurende de december maand altijd sfeervol ingericht met een aantal geweldige Schuurmans dummies. Mijn vader kocht hier bijna elk jaar wel wat vuurwerk en meestal was dat dan een pakket uit de Diamond Collection van 45-60 euro en uiteraard konden de sterretjes, knalerwten en trektouwtjes voor mij niet ontbreken. Geweldige pakketten waren dat en wat een prachtige en kleurrijke labels! Hadden we die pakketten nu nog maar, kan me nog goed herinneren dat daar ook geregeld keiharde fluitfonteinen in zaten. Als we vervolgens tijdens de afhaaldagen het vuurwerk op gingen halen voelde ik mij dan ook een koning te rijk als ik het tasje of het pakket mocht dragen onderweg naar huis.

Het allereerste vuurwerk dat ik zelf heb gekocht waren de welbekende Astronauten (slof) en Jumbo Bamboo Crackers van Schuurmans. Dit was niet het enige en als ik het mij goed herinner heb ik toen ook de Flittering Whistle Rockets gekocht uit de Diamond Collection en van de eigenaar kregen we ook nog een pakje Flashing Diamond mee naar huis. Zal dat moment echt nooit meer vergeten, wat was ik er blij mee. Ik ben ervan overtuigd dat ik destijds nog iets meer kleinspul heb gekocht, maar dat kan ik mij helaas niet meer voor de geest halen en er zijn helaas ook geen foto's gemaakt.

Wel heb ik nog een folder uit die tijd. Ik weet niet helemaal zeker of de folder ook echt uit het jaar komt dat ik voor het eerst vuurwerk heb gekocht, maar het zal niet veel schelen. Een folder kunnen we het eigenlijk niet noemen, want het was gewoon een a4'tje met daarop blauwe kolommen waarin de artikelen, verkoopprijzen en bedrijfsinfo vermeld werden. Ik ben onwijs blij dat ik de folder al die jaren heb bewaard, want elk jaar kan ik het toch niet laten om hem even te bewonderen. Wel vind ik het erg jammer, maar begrijpelijk dat de artikelen die ik toen heb gekocht nu niet meer te koop zijn, want wat zou ik nog graag een pakje Jumbo Bamboo Crackers willen hebben.

Screenshot_20191222-194422_Gallery.jpg

Screenshot_20191222-194427_Gallery.jpg

Bij de Primera heb ik een aantal jaren mijn vuurwerk gekocht en later is dit een Broekhoff dealer geworden, maar toen waren wij al verhuisd naar een ander deel van de stad. Wel rijd ik nog elk jaar even langs om weer een foldertje voor de verzameling te scoren. Toen een aantal weken geleden Broekhoff en Magnum met een dikke openingsactie kwamen, was ik dan ook vastbesloten om een kleine bestelling te plaatsen en deze dan op te halen bij de Primera, ook al zit er een Broekhoff/Magnum dealer dichterbij huis. Puur om het nostalgische gevoel weer een beetje op te roepen en terug te blikken op de mooie herinneringen. Helaas kon ik tot mijn spijt de betreffende dealer na het bijwerken van de site niet meer vinden, dus helaas ging dat feestje niet door. Het blijkt te gaan om een foutje, want zojuist kwam ik de betreffende winkel weer tegen op de website van vuurwerkexpert. Afgelopen week ben ik even langs gereden om even een kijkje te nemen in de winkel. Helaas stonden er nog geen dummies, maar wel een display met wat cat. 1 vuurwerk. Uiteraard heb ik wel weer even een foldertje meegenomen en het blijft toch mooi om weer even jeugdherinneringen op te halen.

Screenshot_20191222-194120_Gallery.jpg

Nou, er was een klein fietsenzaakje achterin Winsum, eigenaar heette Arnold, m'n vader deed daar wel fietsreparatiecursus. Kerel verkocht ook vuurwerk. Ik zie het winkeltje bijna nog voor mij, ook al is het al heeeeel wat jaartjes geleden. M'n pa nam me daar al mee heen vuurwerk halen toen ik nog een hummeltje was, misschien zelfs wel een kleuter, ik weet niet meer zeker. Zeker wel te klein om zelfstandig vuurwerk te gaan kopen.

Waar ik in de tienerjaren m'n spul kocht...? Ik denk daar ook nog wel, er moet nog iets in Winsum zijn geweest, maar wat... Zie me nog aan bureau zitten, op krantje jumping jacks uit mekaar peuzelen, ladycrackers en er lag een stapel van 5 a 10 pakjes astronautjes/kosmonautjes, meer kon ik me niet veroorloven. Ik weet nog een doosje met goeie woodpeckers die voor hun grootte super waren. Reuze kanonslagen waren misschien een pakje of 2 a 3 erbij. En natuurlijk wat pakjes (niet sloffen) goeie babypijltjes met fluit of knal.

Ik denk dat het eerste wat grotere bij DIK in Groningen weg kwam, dat was nog voor de multishots of toen er misschien al een paar waren. Diamond collection was da bomb destijds. Velting in Sauwerd was een adres waar ik jarenlang het meeste weghaalde. Waarschijnlijk kwam daar ook de eerste collectie multishots weg. Waren geloof ik maar 2 bakkies. Eeentje weet ik nog; ik denk een 100sh 15mm? Wel iets in die orde van grootte. EN nog een multishotje erbij. En dan nog heel veel klein spul. Zie nog het gangkastje vol staan. Manman, wat was ik trots.

Daarna is wel een zwart gat. Wat jaren dat ik met strijkers e.d. handelde en klooide, zal wel puber zijn geweest. Goeie meterpakketten en ander klein spul staan me nog bij. Waar we het haalden, geen idee. België was ver weg en de doodshoofdstrijkers waren voor ons slechts mythische dingen, al waren we blij met onze dikke rode strijkers met witte strijkkop, goed spul.

Ik denk dat ik daarna een aantal jaren van het vuurwerk af ben geweest, tot ik denk rond het millennium er weer in geinteresseerd raakte. Al weet ik niet zeker wat ik die millenniumwisseling deed; ik heb 3 opties in m'n hoofd, eentje zonder vuurwerk, eentje waar ik op het laatst bij Vuurwerkgigant (Mega-vuurwerk) nog wat Panda cakes gehaald had. Herinner me nu dat we daar in m'n jonge jaren ook al kwamen, zie nog een megafontein voor me waar geen drol uitkwam haha. Een ander milleniumoptie was in studentenhuis...en een andere was zonder vuurwerk...geen idee, jaren zijn vervlogen en liggen ver achter me. Veel vage herinneringen, ook dankzij drank en wiet. Het jaar dat ik me hier aangemeld heb begon weer ik echt actiever de vuurwerkgekte in te duiken :D en nu moet ik zeggen dat het weer wat afzakt, en ik het zelf bewust wat afrem (en heb geremd); andere uitgaven lonken :wink:

Laatst bewerkt:
Dat is de lokale fietsenwinkel geweest hier in Schiedam, de naam ben ik kwijt. Samen met mijn broertje en vader&moeder. Eigenlijk alleen voor mijn broertje maar kon het zelf niet laten

De eerste winkel waar ik vuurwerk tegen kwam was bij Freek Keuken in Ochten waar ik ook origineel vandaan kom. Ik meen mij herinneren dat gewoon alles los in de winkel lag wat je zelf kon pakken etc... Dit was met mijn pa.

Laten heb ik het eerste vuurwerk zelf gekocht bij Benras vuurwerk in Valburg.

Mooi als ik daar aan terug denk.

ik weet de eerste winkel/keer niet meet maar een jaar of 40 geleden had je een fabriek/groothandel??? in tilburg waar ik met mijn schoolmaat going kopen spannend was dat.nou leek in die tijd/leeftijd alles Groot en misterieus maar ok:wink::biertje:

Mamoet rijwielen... Vroeg op vol in de spanning moeders meetrekken waarna ik het een en ander kon kiezen!

Vervolgens nog altijd even langs een andere zaak met me vader gewoon omdat het kon.. Kwam me pa eigenlijk altijd een dag later op de 2de verkoopdag thuis met nog een pakket!

Wat een mooie tijden waren dat!!

Koops in Heerde. Deze winkel bestaat nog steeds. In deze winkel kon je bijna alles halen. Van speelgoed, kookspullen, apparatuur, gereedschap. Noem het maar op of deze winkel had het wel. In december werd 1 van de raamvitrines ingericht met vuurwerk. Als kleine jongen dagelijks met de fiets er langs om mij de vergapen aan al het mooie vuurwerk.

Wij kochten vroeger altijd vuurwerk bij meneer Knapper. Hij had vroeger een hobbyzaak bij ons in de wijk. Voorloper van de Gamma zegmaar. Aantal jaren later, ging de Golff supermarkt ook vuurwerk verkopen, vanuit het flessen magazijn. :D

Bij de DA Drogist aan de overkant. Altijd leuke dames die daar aan het werk waren, zelfs tijdens de vuurwerk verkoop:)

Bij Honcoop Tweewielers, verkochten toen nog BKV / De Kruiterij. Heb ik jaar in jaar uit uuuuuren verlekkerd in de vitrines staan kijken, elk stukje vuurwerk in de Draakboxen analyserend.... tijden. :rolleyes:

Voor mij begon het jaren geleden bij plaatselijke fietsenboer Piet de Vries tweewielers in Nieuw-Lekkerland. Ik mocht voor €15 vuurwerk uitzoeken. Na het zeer uitgebreid doorbladeren van de folders (volgens mijn moeder kende ik ze uit mijn hoofd) werd het een Familiepakket van Schuurmans, met daarin een vijftal simpele pijlen en wat klein spul zoals grondbloemen, Happiness en rotjes. Het pakket kostte doorgaans €12,50, dus voor de resterende 2,5 euro nam ik 50 grondbloemen en babypijltjes met fluit.

De rotjes waren het leukst! Mijn vader vond die altijd maar gevaarlijk dus ik mocht absoluut geen slof rotjes kopen. Ik herinner me nog goed dat ik die stiekem onderweg bij het inleveren van de bestellijst toch had aangekruist. Mijn ouders kwamen er achter en de slof ging alsnog niet door... Balen! :bonk:

Mijn eerste zelfgekochte (en betaalde) vuurwerk kocht ik bij Vuurwerk Goes in Werkendam. Mijn eerste Thunderkings! Wat een klappen...

Leuke herinneringen zo! :yes:

Het Familiepakket in kwestie:
Bekijk bijlage 48916

Wat een nostalgie! Vroeger kochten wij ook altijd dit pakket

Dat zal bij Klein Willink Rweewielers in Westendorp of Bert Lammers in Halle zijn geweest. 1e genoemde had BKV met special space powder uiteraard. Laatst genoemde had Schuurmans en later ook nog BKV

Dat is voor mij de winkel van Sinkel in Heinenoord. Ze verkochten hier voor elk wat wils en helaas is deze winkel er niet meer. Vroeger stiekem met het zakgeld op de fiets op de eerste afhaaldag een tasje vuurwerk kopen wat uiteraard de eerste dag al op was. Mooie herinneringen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan