Nou, er was een klein fietsenzaakje achterin Winsum, eigenaar heette Arnold, m'n vader deed daar wel fietsreparatiecursus. Kerel verkocht ook vuurwerk. Ik zie het winkeltje bijna nog voor mij, ook al is het al heeeeel wat jaartjes geleden. M'n pa nam me daar al mee heen vuurwerk halen toen ik nog een hummeltje was, misschien zelfs wel een kleuter, ik weet niet meer zeker. Zeker wel te klein om zelfstandig vuurwerk te gaan kopen.
Waar ik in de tienerjaren m'n spul kocht...? Ik denk daar ook nog wel, er moet nog iets in Winsum zijn geweest, maar wat... Zie me nog aan bureau zitten, op krantje jumping jacks uit mekaar peuzelen, ladycrackers en er lag een stapel van 5 a 10 pakjes astronautjes/kosmonautjes, meer kon ik me niet veroorloven. Ik weet nog een doosje met goeie woodpeckers die voor hun grootte super waren. Reuze kanonslagen waren misschien een pakje of 2 a 3 erbij. En natuurlijk wat pakjes (niet sloffen) goeie babypijltjes met fluit of knal.
Ik denk dat het eerste wat grotere bij DIK in Groningen weg kwam, dat was nog voor de multishots of toen er misschien al een paar waren. Diamond collection was da bomb destijds. Velting in Sauwerd was een adres waar ik jarenlang het meeste weghaalde. Waarschijnlijk kwam daar ook de eerste collectie multishots weg. Waren geloof ik maar 2 bakkies. Eeentje weet ik nog; ik denk een 100sh 15mm? Wel iets in die orde van grootte. EN nog een multishotje erbij. En dan nog heel veel klein spul. Zie nog het gangkastje vol staan. Manman, wat was ik trots.
Daarna is wel een zwart gat. Wat jaren dat ik met strijkers e.d. handelde en klooide, zal wel puber zijn geweest. Goeie meterpakketten en ander klein spul staan me nog bij. Waar we het haalden, geen idee. België was ver weg en de doodshoofdstrijkers waren voor ons slechts mythische dingen, al waren we blij met onze dikke rode strijkers met witte strijkkop, goed spul.
Ik denk dat ik daarna een aantal jaren van het vuurwerk af ben geweest, tot ik denk rond het millennium er weer in geinteresseerd raakte. Al weet ik niet zeker wat ik die millenniumwisseling deed; ik heb 3 opties in m'n hoofd, eentje zonder vuurwerk, eentje waar ik op het laatst bij Vuurwerkgigant (Mega-vuurwerk) nog wat Panda cakes gehaald had. Herinner me nu dat we daar in m'n jonge jaren ook al kwamen, zie nog een megafontein voor me waar geen drol uitkwam haha. Een ander milleniumoptie was in studentenhuis...en een andere was zonder vuurwerk...geen idee, jaren zijn vervlogen en liggen ver achter me. Veel vage herinneringen, ook dankzij drank en wiet. Het jaar dat ik me hier aangemeld heb begon weer ik echt actiever de vuurwerkgekte in te duiken

en nu moet ik zeggen dat het weer wat afzakt, en ik het zelf bewust wat afrem (en heb geremd); andere uitgaven lonken