Bezwaarschrift verbieden knal/fluit/spin [AI]

Waltr

VWC lid
Ik heb het even door chatgpt gegooid met de vraag waar we op welke punten volgens het Nederlandse recht bezwaar kunnen maken.

Er zijn hier genoeg leden die mensen kennen of zelf een groot belang hebben bij deze punten. Kan nooit kwaad om die mensen hierop te attenderen.
Lezen jullie ook mee @HVLV ?

Op basis van de conceptregeling d.d. 13 juni 2025 tot wijziging van de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (Rac), zijn er verschillende juridische gronden waarop een Nederlandse advocaat bezwaar zou kunnen maken. De belangrijkste mogelijke bezwaarpunten onder Nederlands recht zijn:

1.​

• Argument: De regeling treedt in werking per 1 oktober 2025, met relatief korte aanloopperiode. Dat kan problematisch zijn, zeker omdat het verbod op fluit- en whirllading later is besloten dan het gaasverpakkingsverbod.
  • Gevolg: Importeurs en handelaren kunnen zich onvoldoende voorbereiden, zeker als er al voorraden zijn besteld of geproduceerd.
  • Juridisch: Dit raakt aan het rechtszekerheidsbeginsel en het vertrouwensbeginsel (ABRvS-uitspraken: tijdige en duidelijke regelgeving is vereist).

2.​

• Argument: De regeling leidt tot financiële schade bij importeurs die reeds vuurwerk met fluit- of whirllading hebben ingekocht, zonder overgangsregeling of compensatie.
  • Juridisch: De maatregel zou disproportioneel kunnen zijn, gelet op de belangen van de sector. Artikel 3:4 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht vereist belangenafweging.

3.​

• Argument: De regeling biedt geen overgangsrecht voor bestaande voorraden, wat kan leiden tot vernietiging of export tegen verlies.
  • Juridisch: Dit zou onder omstandigheden als onredelijk worden beschouwd in het licht van het rechtszekerheids- en evenredigheidsbeginsel.

4.​

• Argument: De internetconsultatie is genoemd maar (nog) niet uitgevoerd ("Internetconsultatie: Volgt").
  • Juridisch: Indien er geen deugdelijke openbare consultatie is geweest, kan dat strijd opleveren met beginselen van behoorlijk bestuur (participatieplicht, art. 3:2 Awb).

5.​

• Argument: Hoewel de regeling zich beroept op artikel 4 lid 2 van de Pyrorichtlijn (2013/29/EU), is het de vraag of de maatregel echt proportioneel en noodzakelijk is.
  • Juridisch: Beperkingen op F2-artikelen moeten noodzakelijk, proportioneel en gemotiveerd zijn. Er zou een beroep kunnen worden gedaan op het vrij verkeer van goederen (art. 34 VWEU), zeker als import uit andere lidstaten wordt bemoeilijkt.

6.​

• Argument: De regeling bevat conceptuele onduidelijkheden (bijv. over fluit-/whirllading en burstlading-definities) en is nog in conceptvorm (“CONCEPT D.D. 13 juni 2025”).
  • Juridisch: Indien de regeling in haar definitieve vorm onduidelijk blijft, kan dat tot interpretatiegeschillen leiden en bezwaar mogelijk maken vanwege onzorgvuldige voorbereiding (art. 3:2 Awb).

Samenvattend:​

Een Nederlandse advocaat zou bezwaar kunnen maken op gronden als:

• Schending van rechtszekerheid of evenredigheid (Awb),
  • Onvoldoende overgangsregeling voor bestaande belangen,
  • Procedurele gebreken (geen consultatie),
  • Schending van Europees recht (vrij verkeer van goederen),
  • Onduidelijkheid of disproportionaliteit van technische beperkingen.

Concept Bezwaarschrift

T.a.v. de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
Postbus 20901
2500 EX Den Haag

Datum: [vandaag's datum]
Betreft: Bezwaar tegen de conceptwijziging van de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (kenmerk IENW/BSK-2025/136310)

Geachte mevrouw Hermans,

Namens ondergetekende, [naam en organisatie], gevestigd te [adres], maken wij hierbij formeel bezwaar tegen het voornemen tot wijziging van de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (Rac), zoals bekendgemaakt in de conceptregeling d.d. 13 juni 2025.

Deze wijziging betreft onder meer het verbod op fluit- en whirlladingen in consumentenvuurwerk en de beperking van burstlading tot maximaal 5% per pyrotechnische unit.

Gronden van bezwaar

1.​

De regeling voorziet in een inwerkingtreding per 1 oktober 2025. Dit is uitzonderlijk kort na publicatie van het concept en leidt tot onzekerheid voor importeurs en distributeurs die hun voorraden reeds maanden van tevoren inkopen. De late wijziging van het verbod op fluit- en whirllading is niet voorzienbaar geweest. Hierdoor worden marktdeelnemers onevenredig getroffen zonder redelijke voorbereidingstijd.

2.​

De regeling bevat geen voorziening voor reeds ingekochte of opgeslagen vuurwerkproducten die na inwerkingtreding niet langer zijn toegestaan. Het ontbreken van een overgangsrecht leidt tot aanzienlijke economische schade en mogelijke vernietiging van nog verhandelbare goederen. Dit is in strijd met het evenredigheidsbeginsel zoals neergelegd in artikel 3:4 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht.

3.​

Hoewel de maatregel wordt gemotiveerd met verwijzing naar een risico op massa-explosiviteit, ontbreekt voldoende bewijs dat specifiek fluit- en whirlladingen hier direct en uitsluitend aan bijdragen. Het verbod treft daarmee ook producten die veilig en overeenkomstig classificatie 1.4G zijn vervaardigd en getest. Een algemeen verbod is in dit licht disproportioneel.

4.​

De regeling vermeldt dat de internetconsultatie "volgt". Indien deze niet (volledig) heeft plaatsgevonden of indien relevante branchepartijen niet afdoende zijn gehoord, is sprake van schending van de zorgvuldigheidsplicht en participatieverplichting (artikel 3:2 Awb).

5.​

De maatregel maakt gebruik van de uitzonderingsgrond uit artikel 4, tweede lid, van Richtlijn 2013/29/EU (Pyrorichtlijn), maar moet desondanks voldoen aan de eisen van noodzakelijkheid en proportionaliteit. In de huidige vorm vormt het verbod mogelijk een belemmering van het vrij verkeer van goederen binnen de Europese Unie (artikel 34 VWEU), waarvoor een nadere onderbouwing ontbreekt.

Verzoek

Wij verzoeken u hierbij:

1. Af te zien van de voorgenomen inwerkingtreding per 1 oktober 2025, of deze ten minste uit te stellen naar 1 juli 2026;
  2. Een overgangsregeling op te nemen voor bestaande voorraden tot en met de jaarwisseling 2025-2026;
  3. Het verbod op fluit- en whirlladingen nader te onderbouwen, of te beperken tot specifieke productgroepen waarbij het risico objectief is vastgesteld;
  4. Branchepartijen actief te betrekken bij de consultatie, en een verlengde periode in acht te nemen voor commentaar;
  5. De maatregel aan te passen indien blijkt dat deze in strijd is met het EU-recht of onevenredige marktbeperkingen veroorzaakt.

Slotopmerkingen

Wij benadrukken dat wij de doelstelling van de regeling – het verbeteren van de veiligheid bij vuurwerkopslag – onderschrijven. Wij zijn echter van mening dat de gekozen maatregelen verder gaan dan noodzakelijk en leiden tot disproportionele schade voor marktdeelnemers.

Wij verzoeken u om dit bezwaar in behandeling te nemen en ons te horen alvorens tot definitieve vaststelling van de regeling over te gaan.

Met vriendelijke groet,
[Naam]
[Functie]
[Naam organisatie]
[Adres]
[E-mailadres]
[Telefoonnummer]

Hele mooie insteek zo. Vraag me af waar is de branche in dit verhaal? Horen alleen enkele winkeliers op het fora maar waarmee praten diegene die dit door willen drukken?

Wat ik vanuit ILenT heb begrepen is dat zij zich hebben geconformeerd aan de branche wat betreft fluit/whirl. De branche vind dit buitenproportioneel en dat is het natuurlijk ook.
Ilent zou vooraf hebben gevraagd om fluit en whirl te verbieden in gaasverpakkingen omdat ze aangaven dat deze door de gaasverpakking massaexplosief zouden kúnnen reageren door de krachtiger stijglading wat deze effecten hebben. Dus puur gaas/fluit of gaas/whirl zou problemen kunnen geven. Nu het gaas eraf gaat vervalt dit natuurlijk want het heeft nu alle ruimte om de verpakking te verlaten en het is geen opgesloten eenheid meer. Het lijkt op een verkeerde interpretatie van het ministerie... duur foutje dus? Dit is wat ik ervan begreep. Branche moet zeker in bezwaar gaan, dit kan je niet maken gedurende de wedstrijd regeltjes vervangen zonder de bedrijven ruimte te geven aanpassingen te kunnen doen.

Zelf heb ik Van der Plas benaderd en zij gaat hier werk van maken en uitzoeken hoe dit zo kan.

Wat ik vanuit ILenT heb begrepen is dat zij zich hebben geconformeerd aan de branche wat betreft fluit/whirl. De branche vind dit buitenproportioneel en dat is het natuurlijk ook.
Ilent zou vooraf hebben gevraagd om fluit en whirl te verbieden in gaasverpakkingen omdat ze aangaven dat deze door de gaasverpakking massaexplosief zouden kúnnen reageren door de krachtiger stijglading wat deze effecten hebben. Dus puur gaas/fluit of gaas/whirl zou problemen kunnen geven. Nu het gaas eraf gaat vervalt dit natuurlijk. Het lijkt op een verkeerde interpretatie van het ministerie... duur foutje dus? Dit is wat ik ervan begreep. Branche moet zeker in bezwaar gaan, dit kan je niet maken gedurende de wedstrijd regeltjes vervangen zonder de bedrijven ruimte te geven aanpassingen te kunnen doen.
Foutje wat hersteld gaat worden dan of?

Iig dank voor je goede uitleg @mikeole vanuit het perspectief van een importeur. Dat wordt door mij en zeker ook vele andere hier erg gewaardeerd!

Voor mij gloeit er iig weer een klein lontje in deze soap. We gaan het zien.

Dat ze daar de weg kwijt zijn is iig een ding wat zeker is.

Weet ik niet. Afwachten. ILenT heeft dit niet geadviseerd wat ik via hun vernam. Ook de vuurwerkcoordinaten van der omgevingsdiensten zijn van dit voornemen geschrokken en vinden het ook veel te ver gaan. Ze zijn helemaal de weg kwijt bij het ministerie lijkt het.
Of zit Klaver aan de knoppen te draaien? 😉
Denk dat ze daar geredeneerd hebben "als het in kooi gevaarlijk is dan is dat het zonder kooi ook/al helemaal"... 😖

Weet ik niet. Afwachten. ILenT heeft dit niet geadviseerd wat ik via hun vernam. Ook de vuurwerkcoordinaten van der omgevingsdiensten zijn van dit voornemen geschrokken en vinden het ook veel te ver gaan. Ze zijn helemaal de weg kwijt bij het ministerie lijkt het.
Of zit Klaver aan de knoppen te draaien? 😉
Die vent moet overal met zijn handjes vanaf blijven. Dat zou de wereld een stukje mooier maken!

Dank voor de uitleg, hopelijk wordt het nog terug gezet. Kooi is 1 ding maar de rest is natuurlijk een aanfluiting.

Ilent zou vooraf hebben gevraagd om fluit en whirl te verbieden in gaasverpakkingen omdat ze aangaven dat deze door de gaasverpakking massaexplosief zouden kúnnen reageren door de krachtiger stijglading wat deze effecten hebben. Dus puur gaas/fluit of gaas/whirl zou problemen kunnen geven. Nu het gaas eraf gaat vervalt dit natuurlijk want het heeft nu alle ruimte om de verpakking te verlaten en het is geen opgesloten eenheid meer. Het lijkt op een verkeerde interpretatie van het ministerie... duur foutje dus? Dit is wat ik ervan begreep. Branche moet zeker in bezwaar gaan, dit kan je niet maken gedurende de wedstrijd regeltjes vervangen zonder de bedrijven ruimte te geven aanpassingen te kunnen doen.

Zelf heb ik Van der Plas benaderd en zij gaat hier werk van maken en uitzoeken hoe dit zo kan.
Hmmz een verkeerde interpretatie met vervolgens ook aanpassingen in detail qua kruitgewichten en productgroepen ect..

Denk het niet.. dan weet je d*ndersgoed wat je aan het doen bent hoor..

Back
Bovenaan