Bezorgd over de opslag van vuurwerk door de firma Dream Fireworks.

Daarbij hebben we het hier over 1.4G consumenten vuurwerk,dat is niet eens massa explosief en beperkt zich tot de verpakking/kooi bij ontbranding.De vergelijking met de vuurwerkramp in Enschede is daarom ook totaal misplaatst,aangezien daar 1.1G professioneel vuurwerk lag opgeslagen wat dus wel massa explosief is.Het geknal wat u hoort is illegaal vuurwerk en heeft helemaal niks met het Nederlandse consumenten vuurwerk te maken.Vind het jammer dat de meeste mensen om een verbod roepen,terwijl ze zich niet eerst in de materie verdiepen.

@ Bkr, de woonwijk zal ook niet doorgaan,dit is al tijden bekend.
-----------------------------------------------------------------------------

De gemeenteraad heeft afgelopen maart besloten in het kader van de Stedelijke Koers besloten ca. 2000 woningen in de Eschmarke niet meer te bouwen. Er worden naast de woningen in de Uitkijk alleen nog ca. 130 kavels uitgegeven
dit ontwikkelingsplan wordt voorgesteld om bepaalde, reeds vergevorderde plandelen wel
gefaseerd af te ronden. Het gaat dan daarbij om in totaal nog 132 woningen. Het betreft
Leuriks-Oost (109 kavels), Driehoek (ca. 13 kavels) en Beekveld (10 kavels). De verkoop van
kavels in twee kleine kavelplannen (Cascade 7 kavels en Eilermarke, Parelmoervlinder 9 kavels)
de andere kavels worden uitgesteld tot na 2020.

Laat ik dan de duit in het zakje doen door te vermelden dat er niet alleen prof vuurwerk, maar ook munitie lag in Enschede ten tijde van de 'vuurwerk'-ramp. Afgekeurde landmijnen en nog meer rotzooi lag er ook opgeslagen en dit heeft naar alle waarschijnlijkheid de alles vernietigende tweede explosief te weeg gebracht.

Ik heb mij verder verdiept in het vuurwerk gebeuren en kom tot de conclusie dat er meer voor spreekt om tegen deze uitbreiding te zijn :
1.3 klasse vuurwerk is met gaaskooi ineens 1.4 klasse 1.4 is sinds invoering steeds verder opgerekt.
Vuurwerk is en blijft massa explosief, zie hiervoor testen die in Polen zijn uitgevoerd.
Bluswater kan mogelijk explosie versterken
Waarschijnlijk een miljoen kilo of meer dat van en naar de opslag getransporteerd wordt (bevoorrading van alle intratuin vestigingen in Nederland)
woningbouw in de toekomst direkt achter de opslag
In 2001 vuurwerk opslag van Haarman voor 5,5 miljoen gulden uitgekocht, gaat gemeente in dezelfde kuil weer vallen ?
bij SE ging 28000 kg kruit de lucht in, hier 50000 kg dan gaat mijn wijk er ook aan.
Mijn antwoord :nu niet, dan niet en nooit niet.
als ik het tegen kan houden zal ik het doen.

U heeft duidelijk uw standpunten.. ook standpunten die wij moeilijk kunnen weerleggen daar u hierin zeer standvastig bent.

Ik vraag me echter wel af.. wat is voor u de reden om uw mening te delen op een website met 15.000 vuurwerkliefhebbers?
U hoeft ons namelijk niet te overtuigen... want ook ons standpunt is duidelijk.
Het lijkt me daarom eerder handig om in kringen te spreken waarin meerdere mensen tegen zijn..

Maar misschien heeft u een expliciete reden om wel hier uw verhaal te doen?

Ik heb mij verder verdiept in het vuurwerk gebeuren en kom tot de conclusie dat er meer voor spreekt om tegen deze uitbreiding te zijn :
1.3 klasse vuurwerk is met gaaskooi ineens 1.4 klasse 1.4 is sinds invoering steeds verder opgerekt.
Vuurwerk is en blijft massa explosief, zie hiervoor testen die in Polen zijn uitgevoerd.
Waarschijnlijk een miljoen kilo of meer dat van en naar de opslag getransporteerd wordt (bevoorrading van alle intratuin vestigingen in Nederland)
In 2001 vuurwerk opslag van Haarman voor 5,5 miljoen gulden uitgekocht, gaat gemeente in dezelfde kuil weer vallen ?
bij SE ging 28000 kg kruit de lucht in, hier 50000 kg dan gaat mijn wijk er ook aan.

Heeft u een bron dan van die testen die in polen zijn gedaan?Zoals u reageert is echt een beetje overtrokken,als er iets voor zou vallen gaat u wijk er echt niet aan hoor.De regels zijn zwaar overdreven sinds de ramp in Enschede,dus dat is wel het laatste waar ik me zorgen over zou maken.

Dat is al vaker aangegeven,maar het dringt niet echt tot u door blijkbaar.
Onderstaande film laat zien wat er gebeurd met een kooiverpakking:
http://www.youtube.com/watch?v=N3-t1G7WY4E

Helemaal niks dus.

Heb trouwens nog even een stukje opgezocht over 1.3G waar u het over heeft.

1.3 G Gevaar voor brand, gering gevaar voor luchtdruk- of scherfwerking of gevaar voor beide, maar niet met gevaar voor massa-explosie.

1.4G Gering gevaar voor ontploffing. De gevolgen blijven hoofdzakelijk beperkt tot de verpakking.

Van massa-explosief is hier helemaal geen sprake,wat toen in de tijd van de ramp in Enschede dus wel het geval was.

Laatst bewerkt:

Doe je best

Beetje teveel tv gekeken en goedgelovig.

Als ze 100000 kg opslag in mijn achtertuin willen zetten, zou ik er nie eens wat van zeggen, zou gewoon rustig verder slapen.
Denk ook beetje na voordat je zoveel dingen zegt. Op een site als dit waar je, ff kijken de enige bent met zown mening..

Door de uitbreiding van Dream Fireworks was ik genoodzaakt mij een mening hierover te vormen, ik heb jullie opmerkingen hierin verwerkt en verder gezocht. Jullie pro's wogen niet op tegen de contra's
Om een mening te vormen moet je ook de liefhebbers een kans geven argumenten voor vuurwerk te geven en dat heb ik hierbij gedaan. Wat jullie verdeer met dit account doen maakt mij niet uit, het heeft zijn nut gediend.

Door de uitbreiding van Dream Fireworks was ik genoodzaakt mij een mening hierover te vormen, ik heb jullie opmerkingen hierin verwerkt en verder gezocht. Jullie pro's wogen niet op tegen de contra's
Om een mening te vormen moet je ook de liefhebbers een kans geven argumenten voor vuurwerk te geven en dat heb ik hierbij gedaan. Wat jullie verdeer met dit account doen maakt mij niet uit, het heeft zijn nut gediend.

Lees mijn laatste post eens door,dan ziet u dat u argumenten niet heel sterk zijn.
Daarbij wil ik graag een bronvermelding van die testen in Polen.

De testen zijn uitgevoerd in 2005 door TNO nederland BAM duitsland en HSL verenigd koninkrijk in Polen

Helaas wordt door deze persoon alleen maar de focus gelegd op de nadelige effecten/gevolgen van de opslag van vuurwerk.

Sinds de ramp van SE is er (zoals al zo velen hier al hebben uitgelegd en laten zien door bronnen) zo ontzettend veel veranderd in de Nederlandse wetgeving betreft de opslag en transport.
U zou eens de mogelijkheid moeten krijgen om eens een bunker te mogen bezoeken, en een karton met kooi-constructie te mogen bekijken.
Dit zijn al een paar hele belangrijke veranderingen die een massa explosie niet eens de mogelijkheid kunnen bieden.

Ik weet dat er ook video's rondzwerven op het internet met testen zoals u aangeeft, bekijkt u deze eens:
https://www.youtube.com/watch?v=yljKvznm9-4

De testen zijn uitgevoerd in 2005 door TNO nederland BAM duitsland en HSL verenigd koninkrijk in Polen

Dat zijn testen uitgevoerd met PROFESSIONEEL vuurwerk en niet met consumenten vuurwerk. Dus

A: zwaarder gekwalificeerd 1,3 G i.p.v. Nederlands consumenten vuurwerk wat 1,3 G.
B: Containers tot de nok toe volgepropt! Iets wat in Nederland niet mag en kan.
C: Het geteste vuurwerk zat ook niet in een kooi verpakking zoals in Nederland wel het geval is.
D: Het getest vuurwerk had een effect lading tot 200+ gram NETTO kruit gewicht waar in Nederland maximaal 50Gram is toegestaan en de meeste cake max 25 gram of minder zijn. Daarnaast bevatte het geteste vuurwerk veel meer Flash poeper per compartiment dan het wat in Nederland toegestaan is. In Nederland mag maximaal 2 Gram pr compartiment in prof zga onbeperkt.
E: Om tot te ontploffing in die filmjes te komen hebben ze binnen het vuurwerk een detonatie uitgevoerd. Oftewel ze hebben een bom moeten laten ontploffen om het te laten komen tot dit effect.

F: Zet een volle bunker met Nederlandse consumenten vuurwerk in de fix en ik durf op 10 meter afstand nog wel mijn barbecue aan te zetten en het rustig af te wachten tot het vuur uit is. Als het al zover komt want de sproeiers zullen er binnen enkele seconden een einde aan maken.

maar ja dit is weer lekker appels met peren vergelijken :bonk:

Deze meneer keert al niet meer terug in deze discussie. Helaas iemand die een mening heeft gevormd op gemanipuleerde informatie door de overheid en media die ook maar wat roepen. Hij heeft geen idee wat de oorzaak is geweest van de vuurwerkramp en wat voor veiligheidsmaatregelen dat teweeg heeft gebracht voor het bewaren van consumenten vuurwerk. Dat het in geen vergelijk staat met elk ander land in Europa.

Alleen de uitspraak "nu niet, dan niet, nooit niet. Als ik het tegenhouden dan doe ik dat" zegt al genoeg. Zoiets verwacht je niet van een volwassene die met een gezond verstand zelf ook zou moeten nadenken en handreikingen van deze site op waarde zou moeten kunnen schatten. Deze uitspraak is meer in de trant van " ik wil het, ik wil het, ik wil het" van mijn dochtertje van acht jaar oud.

Het is niets vreemds. Betuttelende Nederlanders die wars zijn van gegronde argumenten en uit ongegronde angst bekrompen hun poot stijf houden. Calvinisme pur sang.

Back
Bovenaan