Ik kan me de zorgen van meneer goed voorstellen. Vooral wanneer je niet zo'n doorgewinterde vuurwerkkenner bent zoals wij hier zijn.
Ik kan me dan goed voorstellen dat men angstig opkijkt tegen deze opslag en natuurlijk ook met de bijkomende geschiedenis die Enschede kent.
Echter.. zoals al door meerderen aangegeven, ben ik van mening dat niemand in de omgeving van een dergelijke opslagplaats zich zorgen zou hoeven maken.
Het is dan ook een goede zet om buurtbewoners kennis te laten maken met deze opslagplaats zodat men dit met eigen ogen kan zien.
Zoals eerder al werd aangehaald, de zwaarste klasse vuurwerk wordt in Nederland voorzien van een kooiconstructie waardoor het onmogelijk is dat vuurwerk zich buiten de verpakking gaat bevinden bij oneigenlijke ontbranding.
Daarbij zijn de opslagplaatsen zo goed beveiligd dat de kans op een ongeluk vele malen kleiner is dan een auto met benzine die waarschijnlijk wel iedereen op zijn oprit heeft staan.
Wanneer er ook maar de minste of geringste rook of warmte wordt opgevangen in een opslagplaats, zal er een sprinklerinstallatie aanslaan die zo'n grote hoeveelheid water zal verspreiden dat het plaatselijke zwembad in Enschede er gemakkelijk mee gevuld kan worden binnen een minuut.
Ook de verdere opbouw en het materiaalgebruik van de opslagplaatsen zorgt voor een zeer veilige manier van opslaan.
Zoals gezegd.. Nederland is het meest strenge land op gebied van vuurwerkbeleid. Dit beperkt de kans op ongelukken dermate, dat een opslagplaats van 350 ton minder gevaarlijk is dan wanneer u een gasflesje in uw garage zou bewaren (de kans dat daarmee iets gebeurd is vele malen groter dan met het vuurwerk in de opslagplaats.
Om ook nog maar even kort te reageren op uw opmerking over het vuurwerk dat in oktober al ontstoken wordt..
Wanneer u hier een beetje zou rondlezen, zou u erachter komen dat wij als liefhebbers ook een ontzettende hekel hebben aan het feit dat dit gebeurd. Ten eerste, mensen gaan zich eraan irriteren, maar ten tweede, men beseft niet dat het hier voor 99,9% illegaal vuurwerk betreft, en niet het vuurwerk dat in Nederland gekocht is. Ten keuren wij dan ook echt niet goed en vinden het jammer dat dit een negatief beeld geeft van de vuurwerkwereld, die juist zou mooi is!
Al met al.. ik begrijp uw zorgen dus goed.. maar ik hoop ook dat, door hier mee te lezen en deze discussie te voeren, u erachter zal komen dat u het misschien ook wel te angstig tegemoet ziet.
Het staat u natuurlijk helemaal vrij om hier te reageren en uw mening te geven.. graag zelfs!