Bezoek Katan 12-06-2008

moontan

VWC lid
Donderdagavond 12 juni waren wij, Lev-He (Peter), Mattenfreak (Mike) en Moontan (Fred), te gast bij Katan Vuurwerk in Ulft.
Wij hadden zelf om dit bezoek gevraagd, omdat wij kennis wilden maken met de mensen van Katan Vuurwerk, maar ook voor onze persoonlijke belangstelling voor de collecties welke Katan Vuurwerk voert en natuurlijk ten behoeve van de informatievoorziening voor onze leden en bezoekers.

Na een rit van bijna 2 uur zijn we om 20.00 uur aangekomen in Ulft, de hoofdvestiging van Katan Vuurwerk. We werden daar zeer gastvrij ontvangen met een bak koffie en een blikje fris. We werden welkom geheten door Ronny Vos (directeur), Laurens Arentz (directeur), Mike Tuenter (medewerker, tevens webbeheerder) en Jan (freelancer).

Katan Vuurwerk is natuurlijk een bekende naam in de vuurwerkwereld, ze zijn een grootleverancier van vuurwerkshows in Nederland en daarbuiten. Sinds 2007 heeft Katan Vuurwerk haar dienstverlening uitgebreid door als importeur op te treden met een eigen vuurwerklijn genaamd; Profi Vuurwerk.
Deze collectie telt in totaal 21 cakes, 3 assortimentspakketten en 5 pijlenpakketten. Veel van deze cakes gebruikt Katan Vuurwerk regelmatig in haar eigen shows. De Profi collectie is tot stand gekomen door samenwerking met Wolff Vuurwerk te Twello.
Een aantal van deze cakes uit de Profi collectie bezit een omlabeling van de Dynasty Selection van Wolff (General, Super 3, Terminator, Canonball en Crazy Bull), maar de rest van de collectie is uniek voor Nederland.

katan_bezoerk_023_border.jpg

Ons gesprek begon direct met de vragen van de leden aan Katan Vuurwerk.
Het waren slechts 2 vragen, maar dan wel 2 belangrijke vragen.

De 1e vraag van een lid ging over het aantal verkooppunten in Nederland.
Katan Vuurwerk heeft nu alleen nog maar verkooppunten in de Provincie Gelderland, in de plaatsen Ulft, Zutphen, Vorden, Aalten, Doetinchem, Werkendam en Groenlo. Voor 2008 verwacht men zeker een uitbreiding in het aantal verkooppunten, daarvoor zijn al diverse onderhandelingen gaande, maar de directie van Katan Vuurwerk wil nog geen uitspraken doen over welke verkooppunten dat zijn. Die informatie volgt later in het jaar, maar zeker is wel dat Profi Vuurwerk straks in meerdere provincies te koop zal zijn.

De 2e vraag van een lid was of de Proficollectie dit jaar nog uitgebreid gaat worden.
Het antwoord hier op was neen.
Wel breid Katan Vuurwerk in 2008 haar assortiment uit door met nog een nieuwe collectie op de markt te komen, deze collectie is speciaal in China voor Katan Vuurwerk ontworpen en krijgt de naam Maxx Line mee. Volgens Katan is dit een schitterende nieuwe lijn met topvuurwerk voor zeer lage prijzen.
Wij hebben de labels van de producten van de Maxx line gezien, het ziet er allemaal erg fraai uit, lekker compact, weinig bombarie, mooie kleurgeving en herkenbaar. De nieuwe Maxx Line collectie zal gaan bestaan uit; 16 cakes, 1 fontein, Romeinse kaarsen, 2 pijlenpakketten en 2 sierassortimentspakketten.
De informatie over deze nieuwe producten komt later in het jaar, maar we kunnen al wel vast verklappen dat er 19-schots potten bij zitten uit de Sunsong-fabriek en een Super Lili Magnolia van 49 schots.

Na de vragen van de leden ging het gesprek over op meer algemene onderwerpen. Een daarvan is de prijsstijging die de Chinezen hebben doorberekend aan de importeurs. Katan Vuurwerk is er nog niet uit in hoeverre zij deze prijsstijging gaan doorberekenen aan de consument. Ook daar moeten we dus nog even op wachten. In september zal e.e.a daar over bekend zijn.

Een ander onderwerp welke aan de orde is geweest is de invoering van het CE-keurmerk. Ook Katan Vuurwerk krijgt hier mee te maken.
Voor de duidelijkheid: het keurmerk is bedoeld als garantie dat een artikel goed is, dat het de veiligheid binnen de EU regelt en dat het artikel overal verkocht mag worden. Maar de invoering van zo,n keurmerk betekent voor de groothandel/importeur wel een behoorlijke extra onkostenpost. En aangezien de Chinese grondstoffen ook steeds duurder worden en de Chinezen zelf ook steeds meer willen verdienen zou het vuurwerk op lange termijn nog wel eens onbetaalbaar kunnen worden.

Een ander onderwerp was de populaire actie van vorig jaar, deze hield in dat wanneer men voor 500 euro aan vuurwerk kocht, je voor 750 euro aan vuurwerk mocht meenemen. Dit jaar komt er opnieuw een actie bij Katan, maar ze zijn er nog niet uit welke actie ze gaan houden, daarover later meer.

Na het gezellige gesprek kregen we nog een rondleiding door het bedrijf. We hebben de verkoopruimte gezien, want Katan heeft in Ulft zelf ook een verkooppunt, de opslagruimtes en nog een ruimte speciaal voor dummy's. Bij het betreden van de dummyruimte vielen mijn ogen bijna uit de oogkassen want Jan liet ons een doos zien met hele oude dummy's; een strijker uit 1965, een kanonslag uit 1970, verder bekende sierpotten uit de jaren 70 zoals de Bumper Harvest. Ik raakte ontroerd bij het zien van zoveel moois, vuurwerk wat ik bijna 40 jaar geleden nog in mijn handen hebt gehad kwam ik nu weer tegen. Deze dummy-voorraad zal ooit aan het Vuurwerkmuseum worden geschonken, en daar hoort het uiteindelijk ook thuis.

katan_bezoerk_035_border.jpg

Om circa 23.00 uur kwam er een einde aan deze gezellige avond. We bedankten de mensen van Katan Vurwerk voor de genomen moeite en tijd. Wij zien nu al uit naar het volgende gesprek wat later in het jaar zal plaatsvinden. Ongetwijfeld komen we dan terug met meer informatie dan we nu al gehad hebben.

Ronny, Laurens, Mike en Jan: hartelijk dank voor de warme ontvangst en informatie. Wij wensen jullie ontzettend veel succes toe. Wij hopen dat jullie er in zullen slagen om meer verkooppunten te bereiken zodat er landelijke dekking zal komen voor jullie merken. Het reeds bekende Profi Vuurwerk verdient dat ook. (is mijn persoonlijke mening)
Tot de volgende keer.

katan_bezoerk_006_border.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed verslag uitgewerkt Fred, leuk om te lezen en alles komt mooi terug. Foto´s van Peter zijn overigens ook netjes geworden, meer foto´s zijn in ons album te vinden. :wink:

We werden inderdaad zeer gastvrij ontvangen, prachtige ruimte ook, die tafel met stoelen zijn ook zeer mooi (of niet dan Peter :wink:). We kregen een leuke rondleiding door het pand en ja, ook al kennen wij de oude vuurwerkartikelen niet, het is enorm wijs om het in handen te hebben. :D

zeer mooi verslag wederom weer, ik vind het werkelijk steeds weer smullen als ik dit soort stukjes lees! mijn dank is daarom ook erg groot dat dit allemaal wordt geregeld en ik denk dat dit ook een deel te maken heeft met het grote succes van vuurwerkcrew. ik ben benieuwd waar jullie dit jaar allemaal nog mee komen aanzetten:)

Weer een prachtig verslag Fred, echt top gewoon al die verslagen :D
Er zitten leuke nieuwtjes bij en ik zal zometeen gelijk de fotoalbum openen!
Die oude dummy's zijn geweldig natuurlijk en top dat, dat naar de vuurwerkmuseum gaat. Van de nieuwe producten ben ik vooral heel erg benieuwd naar de: Super Lili Magnolia van 49 schots. Dit klinkt erg gaaf en ben vooral benieuwd naar de prijs want de normale Lili Magnolia staat toch wel bekend om een van de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Fred, Peter en Mike bedankt voor jullie foto's, info. en verslag.
Jullie hebben het weer top gedaan en ik ben benieuwd naar het volgende verslag :rolleyes:

Ook wil ik Katan Vuurwerk even bedanken voor hun gastvrijheid!

weer een informatief verslag moontan. de dealer bij mij in de buurt. verdient een bezoek van mij dit jaar. ik ga ze een aantal cakes armer maken. een lili magnolia 49 shots. met ouderwetse effecten lijkt mij zeer vet.

Laatst bewerkt:
Ik kijk meer uit naar de nieuwe actie van Katan Moontan!

Mooi verslag, leuk stukje over het nostalgische vuurwerk, en als ik het zo lees is Katan een erg gastvriendelijk bedrijf. Complimenten hiervoor.

Ik krijg steeds meer zin in de jaarwisseling als ik de verslagen lees van de bezoeken.
Want je leest tot nu toe alleen nog maar positieve berichten.

Nu maar hopen voor de mensen die vuurwerk van Katan kopen dat ze de geweldige actie weer doen dit jaar, 250gratis vuurwerk is natuurlijk ontzettend veel.

Prima verslag, heren! Voor de vroege-freaks: Die oude dummy's zijn stuk voor stuk op de foto gezet, vorig jaar oktober. Je vindt ze in de jaren 60, 70 en 80 sectie in het museum. Een doos met juweeltjes.. :)
]

Katan mijn complimenten jongens!!

Ik had voor de demo van Vuurwekrmagazijn7kamp waar ik werk een lijstje gemaakt van 130 euro, ong. 8 cake's geloof ik, waarvan ik er 3 per 2 ga schieten, en 2 wat duurdere gewoon per 1. Ik vond het vuurwerk echt prachtig, hele grote effecten, heerlijke burstknallen, op de filmpjes vond ik het wat zwakjes (De Maxx-Line), maar nu ik het op de demo heb gezien ga ik nog meer bestellen, dat is 1 ding wat zeker is.

Geweldig Vuurwerk, enigste nadeel is dat in bijna of zelfs elke pot crackling zit, en vooral veel Chrackling Chry :p

Mannen, vorig jaar waren jullie op dit tijdstip al bij Katan geweest.
Staat er weer een bezoek aan te komen?
Ik ben heel nieuwsgierig naar de nieuwe producten van Profi/Maxx line

Mannen, vorig jaar waren jullie op dit tijdstip al bij Katan geweest.
Staat er weer een bezoek aan te komen?
Ik ben heel nieuwsgierig naar de nieuwe producten van Profi/Maxx line

Zeker Pyrofiel, punt is echter dat we redelijk krap in tijd zitten en dus niet iedereen nog een bezoek hebben kunnen brengen. Katan staat bij ons als een van de eersten nog op de lijst voor nu, dus houd het zeker in de gaten, wij hopen in juli langs te gaan. :wink:

Back
Bovenaan