Op 1 april 2010 (géén grap) waren Michel en ik te gast bij Zena Nederland in Pijnacker voor een importeursbezoek.
De ontvangst was er één om nooit meer te vergeten. De deur van het kantoor was open, we konden zo naar binnen lopen maar geen Arjan en Ramon te bekennen.
Zou er dan sprake zijn van een misverstand of toch een 1 april grap?
Maar voordat we er erg in hadden kwamen Arjan en Ramon uit het niets te voorschijn en verwelkomden ons al knallend met een enorme lawine van confetti.
Wat een leuke verrassing, dat is nog eens leuk binnenkomen!!
Het past helemaal bij de sfeer die Zena uitdraagt.
We gingen er meteen voor zitten en onder het genot van een glas fris ontstond er een boeiend maar vooral ontspannend gesprek.
Terugblik op het jaar 2009
Zena Nederland kan bijzonder tevreden terugkijken op het jaar 2009. Met het aantrekken van Arjan Uitman als Directeur Divisie Nederland had Zena gehoopt en gerekend op een grote uitbreiding van het aantal dealers. Uiteindelijk bleken maar liefst 41 winkels hun weg naar Zena gevonden te hebben. Met deze 41 verkooppunten wordt een uitgebreid contact onderhouden, de winkels zijn uitermate tevreden over Zena.
In Milheeze en Meppel zijn 2 demonstraties van de producten gegeven. Beide demo,s konden rekenen op een grote opkomst en een groot enthousiasme. De producten van Zena bij de demo in Meppel kwamen beter uit de verf dan bij de demo in Milheeze.
Dit alles had te maken met een stabielere grond in Meppel, en bij de demo in Milheeze waren de producten net binnengekomen,sommigen waren nog drijfnat en zorgden voor een mindere uitwerking, zeker wat de burst betreft.
Maar al met al is Zena dik tevreden over het afgelopen jaar, wel een druk en chaotisch jaar maar dat kan ook niet anders bij een stijging van verkooppunten van 31 (van 10 naar 41)
Wat ook een gunstige ontwikkeling aan het worden is dat blijkt dat steeds vaker schietbedrijven producten van Zena voor hun shows zijn gaan gebruiken.
Productaanbod/ontwikkeling
Arjan en Ramon zijn van mening dat het aanbod van Zena Nederland groot is en voor het jaar 2010 zullen er niet veel uitbreidingen te verwachten zijn.
In 2009 zijn er maar liefst 40 nieuwe artikelen bijgekomen. Voor dit jaar maakt Zena een pas op de plaats. Het aanbod is inmiddels zo groot dat een consument nauwelijks nog kan kiezen.
Een aantal producten zullen gaan uitlopen, waaronder de Midnight Chakra en de Golden temple.
Momenteel is Zena druk bezig met de aanpassingen van de producten voor het CE keurmerk.
Dat brengt een heleboel tijd en geld met zich mee.
Prijzen producten 2010
De prijzen voor het transport zullen in 2010 aanzienlijk stijgen.
Desondanks is Zena niet van plan om de prijzen van haar artikelen te gaan verhogen ondanks de stijging van de hoge kosten van CE keuring en transport.
Uitbreiding verkooppunten
Ook voor het jaar 2010 verwacht Zena een flinke uitbreiding van het aantal verkooppunten.
Inmiddels zijn er al weer 15 aanvragen voor dealerschap binnen.
Het streven is naar 60 tot 70 winkels dit jaar met een Zena assortiment en met alle power die Zena er in steekt moet dat volgens Arjan en Ramon wel gaan lukken.
Vragen van leden
In een apart topic op de website van Vuurwerkcrew kunnen leden vragen stellen aan Zena.
Deze vragen zijn allemaal in het overleg met Zena besproken.
De eerste vraag gaat over de inconsistentie van de cake,s en dan met name het tempo.
Zena betreurt deze gang van zaken, maar realiseert zich tegelijkertijd dat ze er alles aan gedaan hebben om dit te voorkomen. Vuurwerk maken blijft handwerk en mensenwerk.
Gelukkig is deze fabricagefout niet vaak voorgekomen. Het gaat om een zeer klein percentage. Uiteraard zal deze gang van zaken uitvoerig met de fabriek worden besproken.
Een andere vraag ging over de kwaliteit van de Spinning Salute. De Spinning Salute was helaas niet zoals het Chinese filmpje. In die zin valt hij tegen. Maar Zena zelf vindt het nog steeds een leuke batterij.
Weer een andere vraag ging over de kartonprijzen, of Zena Nederland hier aan mee doet.
Het antwoord is Zena Vuurwerk Nederland kan niet spreken voor andere verkooppunten maar haar eigen verkooppunten in Tilburg, Pijnacker en Roermond, gelden WEL kartonsprijzen. Bij grote bestellingen valt sowieso wel te onderhandelen. In Roermond, Pijnacker en Tilburg willen we een zelfde sfeer creëren zoals de Bunker in Baarle.
De antwoorden op de overige vragen zijn al in dit verslag opgenomen
Overig nieuws
1. Er zullen dit jaar opnieuw demo,s worden georganiseerd waarvan er minimaal 1 toegankelijk zal zijn voor iedereen. (winkeliers en consumenten)
2. Zena twijfelt nog over deelname aan de Garden Business beurs. Hierover wordt binnenkort een beslissing genomen.
Toekomstvisie Zena Nederland
Zena Vuurwerk heeft als hoofddoelstelling de beste zijn, niet de grootste. Klanten moeten blij zijn met Zena en medewerkers trots en enthousiast dat ze er werken. Hoewel slechts een heel klein gedeelte van de Zena klanten echte liefhebbers zijn, willen ze juist voor deze groep de allerbeste zijn. Kopen bij Zena Vuurwerk moet een feest zijn en als er per ongeluk iets niet goed gaat, dan zal Zena Vuurwerk er alles aan doen om dat weer recht te zetten.
Met deze laatste woorden van Ramon eindigt dit verslag. Een visie waar ik voor 100% achter sta. Vuurwerk is een feestproduct en het moet ook een feest zijn om in de winkel je vuurwerk te gaan kopen.
De winkel in Pijnacker straalt een geweldige sfeer uit en de mensen die daar in de winkel werken verkopen hun vuurwerk met hun hele hart en ziel.
Wij danken Arjan en Ramon voor hun moeite, tijd en gastvrijheid.
We hebben een geweldige avond beleefd, op een bijzonder leuke manier onthaald en we zijn in een bijzondere feeststemming naar huiswaarts gekeerd. Zo hoort het ook te zijn: een feest.
De ontvangst was er één om nooit meer te vergeten. De deur van het kantoor was open, we konden zo naar binnen lopen maar geen Arjan en Ramon te bekennen.
Zou er dan sprake zijn van een misverstand of toch een 1 april grap?
Maar voordat we er erg in hadden kwamen Arjan en Ramon uit het niets te voorschijn en verwelkomden ons al knallend met een enorme lawine van confetti.
Wat een leuke verrassing, dat is nog eens leuk binnenkomen!!
Het past helemaal bij de sfeer die Zena uitdraagt.
We gingen er meteen voor zitten en onder het genot van een glas fris ontstond er een boeiend maar vooral ontspannend gesprek.
Terugblik op het jaar 2009
Zena Nederland kan bijzonder tevreden terugkijken op het jaar 2009. Met het aantrekken van Arjan Uitman als Directeur Divisie Nederland had Zena gehoopt en gerekend op een grote uitbreiding van het aantal dealers. Uiteindelijk bleken maar liefst 41 winkels hun weg naar Zena gevonden te hebben. Met deze 41 verkooppunten wordt een uitgebreid contact onderhouden, de winkels zijn uitermate tevreden over Zena.
In Milheeze en Meppel zijn 2 demonstraties van de producten gegeven. Beide demo,s konden rekenen op een grote opkomst en een groot enthousiasme. De producten van Zena bij de demo in Meppel kwamen beter uit de verf dan bij de demo in Milheeze.
Dit alles had te maken met een stabielere grond in Meppel, en bij de demo in Milheeze waren de producten net binnengekomen,sommigen waren nog drijfnat en zorgden voor een mindere uitwerking, zeker wat de burst betreft.
Maar al met al is Zena dik tevreden over het afgelopen jaar, wel een druk en chaotisch jaar maar dat kan ook niet anders bij een stijging van verkooppunten van 31 (van 10 naar 41)
Wat ook een gunstige ontwikkeling aan het worden is dat blijkt dat steeds vaker schietbedrijven producten van Zena voor hun shows zijn gaan gebruiken.
Productaanbod/ontwikkeling
Arjan en Ramon zijn van mening dat het aanbod van Zena Nederland groot is en voor het jaar 2010 zullen er niet veel uitbreidingen te verwachten zijn.
In 2009 zijn er maar liefst 40 nieuwe artikelen bijgekomen. Voor dit jaar maakt Zena een pas op de plaats. Het aanbod is inmiddels zo groot dat een consument nauwelijks nog kan kiezen.
Een aantal producten zullen gaan uitlopen, waaronder de Midnight Chakra en de Golden temple.
Momenteel is Zena druk bezig met de aanpassingen van de producten voor het CE keurmerk.
Dat brengt een heleboel tijd en geld met zich mee.
Prijzen producten 2010
De prijzen voor het transport zullen in 2010 aanzienlijk stijgen.
Desondanks is Zena niet van plan om de prijzen van haar artikelen te gaan verhogen ondanks de stijging van de hoge kosten van CE keuring en transport.
Uitbreiding verkooppunten
Ook voor het jaar 2010 verwacht Zena een flinke uitbreiding van het aantal verkooppunten.
Inmiddels zijn er al weer 15 aanvragen voor dealerschap binnen.
Het streven is naar 60 tot 70 winkels dit jaar met een Zena assortiment en met alle power die Zena er in steekt moet dat volgens Arjan en Ramon wel gaan lukken.
Vragen van leden
In een apart topic op de website van Vuurwerkcrew kunnen leden vragen stellen aan Zena.
Deze vragen zijn allemaal in het overleg met Zena besproken.
De eerste vraag gaat over de inconsistentie van de cake,s en dan met name het tempo.
Zena betreurt deze gang van zaken, maar realiseert zich tegelijkertijd dat ze er alles aan gedaan hebben om dit te voorkomen. Vuurwerk maken blijft handwerk en mensenwerk.
Gelukkig is deze fabricagefout niet vaak voorgekomen. Het gaat om een zeer klein percentage. Uiteraard zal deze gang van zaken uitvoerig met de fabriek worden besproken.
Een andere vraag ging over de kwaliteit van de Spinning Salute. De Spinning Salute was helaas niet zoals het Chinese filmpje. In die zin valt hij tegen. Maar Zena zelf vindt het nog steeds een leuke batterij.
Weer een andere vraag ging over de kartonprijzen, of Zena Nederland hier aan mee doet.
Het antwoord is Zena Vuurwerk Nederland kan niet spreken voor andere verkooppunten maar haar eigen verkooppunten in Tilburg, Pijnacker en Roermond, gelden WEL kartonsprijzen. Bij grote bestellingen valt sowieso wel te onderhandelen. In Roermond, Pijnacker en Tilburg willen we een zelfde sfeer creëren zoals de Bunker in Baarle.
De antwoorden op de overige vragen zijn al in dit verslag opgenomen
Overig nieuws
1. Er zullen dit jaar opnieuw demo,s worden georganiseerd waarvan er minimaal 1 toegankelijk zal zijn voor iedereen. (winkeliers en consumenten)
2. Zena twijfelt nog over deelname aan de Garden Business beurs. Hierover wordt binnenkort een beslissing genomen.
Toekomstvisie Zena Nederland
Zena Vuurwerk heeft als hoofddoelstelling de beste zijn, niet de grootste. Klanten moeten blij zijn met Zena en medewerkers trots en enthousiast dat ze er werken. Hoewel slechts een heel klein gedeelte van de Zena klanten echte liefhebbers zijn, willen ze juist voor deze groep de allerbeste zijn. Kopen bij Zena Vuurwerk moet een feest zijn en als er per ongeluk iets niet goed gaat, dan zal Zena Vuurwerk er alles aan doen om dat weer recht te zetten.
Met deze laatste woorden van Ramon eindigt dit verslag. Een visie waar ik voor 100% achter sta. Vuurwerk is een feestproduct en het moet ook een feest zijn om in de winkel je vuurwerk te gaan kopen.
De winkel in Pijnacker straalt een geweldige sfeer uit en de mensen die daar in de winkel werken verkopen hun vuurwerk met hun hele hart en ziel.
Wij danken Arjan en Ramon voor hun moeite, tijd en gastvrijheid.
We hebben een geweldige avond beleefd, op een bijzonder leuke manier onthaald en we zijn in een bijzondere feeststemming naar huiswaarts gekeerd. Zo hoort het ook te zijn: een feest.
Laatst bewerkt: