[Betoog] Waarom vuurwerk verbieden niet de oplossing is.

bolle-040

VWC lid
Hier onder kan je dadelijk mijn betoog lezen. Deze heb ik geschreven naar aanleiding van de vuurwerk discussie afgelopen maandag bij Pauw. Daar werden "feiten" en oplossingen aangekaart om vuurwerk te verbieden. Deze oplossingen zijn absoluut niet realistisch en net zo onveilig voor de samenleving als vuurwerk afsteken.

Ik zoek graag mede forumers om hulp, zodat ik/hun mij verhaal technisch en taalkundig kan verbeteren. Heb zelf namelijk dyslexie. Heb zo goed mogelijk mijn argumenten willen onderbouwen maar zijn niet altijd sterk genoeg.

Het idee is om deze zoveel mogelijk te verspreiden om het negatieve betoog deels tegen te werken. ALs het men het niks vind kan ik het begrijpen, maar na het zoveelste program
zou ik graag een onderbouwend tegen bericht zien

Nieuwe versie Pauls (inspiratie van DinoRoels)
De afgelopen dagen komt het weer vaak in het nieuws; is het geen tijd voor een vuurwerkverbod? Nee! Een vuurwerkverbod is onnodig, het lost geen probleem op en zal waarschijnlijk alleen leiden tot meer overlast. We proberen de verkeerde dingen te verbieden en het is daarnaast ook nog onnodig betuttelend. Veel mensen beleven gewoon een hoop plezier aan vuurwerk. In een aantal jaar hebben we al veel van onze tradities en gebruiken af moeten schaffen. Laat vuurwerk niet de volgende zijn!

Echter zijn er de laatste jaren zijn veel lobbyisten aan de gang om het vuurwerk te laten verbieden, waarbij oneerlijke, niet op feiten gebaseerde media-aandacht niet geschuwd is en vaak gebruikt wordt om de mening van de anti-vuurwerklobby door te drijven. Overigens wordt er door de media deze aandacht ook gretig gegeven. Veel nieuwsberichten worden alleen van de negatieve kant belicht, worden alleen van de verkeerde kant bekeken en gebruiken verkeerde termen.

Om een en ander duidelijk eens uiteen te zetten is er dit stuk, om te laten zien dat het geen makkelijke materie is en de oplossingen vaak geen oplossing bieden. We zullen kort ingaan op de soorten overlast, de redenen om toch niet tot een vuurwerkverbod te komen, de problemen met de oplossingen die worden aangedragen en de wel te nemen stappen.

Soorten overlast
Als we kijken naar de ergste vormen van overlast; dan kunnen we deze proberen te classificeren. Als bron gebruiken we hierbij het rapport van de website www.vuurwerkoverlast.nl (http://www.vuurwerkoverlast.nl/files/TeveeltevroegtehardEindrapportvuurwerkoverlast.nl_.pdf).

Als we even tellen, dan is direct duidelijk dat veruit het grootste gedeelte van de meldingen over reeds illegale dingen gaat. Dit gaat in ieder geval op voor Harde knallen, vroegtijdig afsteken, schade en bedreiging van de hulpverleners. In totaal is dit al goed voor 79 procent van de meldingen, waarbij we niet eens meenemen dat bij alle andere punten ook nog (zwaar) illegaal vuurwerk voor een gedeelte de veroorzaker kan zijn. Het probleem met het legale vuurwerk lijkt dan ook helemaal niet zo groot te zijn.

Het is duidelijk dat veel klachten gaan over het afsteken van illegaal vuurwerk op niet toegestane tijden. Het verbieden van legaal vuurwerk gaat hier niets aan veranderen. Nu al is het praktisch onmogelijk voor de politie om mensen die vuurwerk af te steken op een verkeerd tijdstip op te pakken. Het gevolg van een verbod is dat er alleen maar een grotere verschuiving plaats zal vinden naar de niet legale tijden. De politie zal dit niet kunnen reguleren en derhalve hebben strengere regels (of een verbod) geen oplossing voor een van de ergste vormen van overlast; het te vroeg afsteken. De enige oplossing om dat terug te dringen is de pakkans buiten de toegestane tijden drastisch te verhogen, zodat het niet loont om dit te doen en mensen zich aan de toegestane tijden zullen gaan houden.

Vuurwerkslachtoffers
Allereerst zijn er helemaal niet zo veel vuurwerkslachtoffers. Op 17000000 mensen zijn dat er minder dan 700, oftewel 1 op de 24286 mensen. Zo weinig slachtoffers maar? Jazeker, de laatste jaren zijn er beduidend minder slachtoffers. In 2009 waren het er nog 790, 2010 770, 2011 710, 2012 670, 2013 810 en 2014 700. Oftewel, we zaten afgelopen jaar op een van de laagste aantallen van de afgelopen vijf jaar. Iedereen roept iedere keer dat dat te veel is, terwijl afgelopen jaar het aantal drugs- en alcoholslachtoffers hoger lag dan het aantal vuurwerkslachtoffers (http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/01/...rs-tot-nu-toe/).

Ten tweede zijn veel slachtoffers toe te schrijven aan (nu al) illegaal vuurwerk. Het vuurwerk in Nederland is licht in vergelijking met vuurwerk uit het buitenland. Zo bevat ons knalvuurwerk alleen maar buskruit, de veel zachtere variant van flitspoeder. Flitspoeder (of flashkruit) zit in alle buitenlandse knallers en ook in alle knallers van de "big five", de vijf grootste overtredingen qua illegaal vuurwerk. Terwijl in Nederland maximaal 2,5 gram buskruit in een knaller zit, bevatten de knallers uit de big five vaak meer dan 20 gram flitspoeder.

Zelfs het rapport van veiligheid.nl (http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheidnl.nsf/0/D5008D18820C51E3C1257C7E004D7191/$file/Vuurwerkongevallen%202013-2014.pdf) onderschrijft dit. Veruit de meeste ernstige verwondingen komen door illegaal vuurwerk:

Het percentage slachtoffers dat werd opgenomen na een ongeval met illegaal vuurwerk is 43 procent, tegenover 10 procent opnames bij legaal vuurwerk.

Daar zit nog niet eens in verwerkt dat veel mensen zich zullen schamen dat ze een ongeval opgelopen hebben met illegaal vuurwerk en dit dus zullen verzwijgen. Vermoedelijk ligt dit percentage dus nog hoger.

Als laatste gaat het geen oplossing bieden om het legale vuurwerk te verbieden. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat dit de overlast waarschijnlijk alleen maar gaat vergroten. Zo zegt een rapport van de stichting Crisislab (http://www.maatschappijenveiligheid.../Achtergrondstudie-vuurwerk_nader_verkend.pdf) het volgende:

Er is zelfs een reële kans dat een vuurwerkverbod tot burgerlijke ongehoorzaamheid en een toename in de handel van illegaal vuurwerk zal leiden.

Een rapport van het NJR laat precies hetzelfde beeld zien (http://www.ilonarozenboom.nl/wp-content/uploads/Onderzoeksverslag-Vuurwerkverbod.pdf), getuige de quote:

En wat jongeren gaan doen als er wel zo’n vuurwerkverbod komt? De grootste groep van 31% geeft aan dan op een andere manier aan vuurwerk te komen en het toch af te steken.

Het resultaat van een verbod zal dus precies tegenovergesteld zijn. Er zal meer illegaal vuurwerk afgestoken worden, wat zal zorgen voor meer zwaargewonden, want legaal vuurwerk is zeer zelden de veroorzakers van de zwaarste categorie verwondingen.

Het legale vuurwerk is zelfs veiliger dan ooit. Niet alleen dient er een CE-keurmerk op al het vuurwerk te zitten dat u dit jaar koopt, ook vindt er een onafhankelijke controle plaats door instanties, die daar speciaal voor zijn. Dit is allemaal de laatste jaren ingevoerd en de verwachting is dan ook dat het aantal slachtoffers door legaal vuurwerk zal (blijven) dalen.

Natuurlijk moet er alles op alles gesteld worden om aan aantal gewonden naar beneden te bregen. Initiatieven zoals die van de vuurwerkbranche (het uitbannen van babypijlen) en die van de verschillende gemeentes (aanwijzen van vuurwervrije zones rond gevoelige gebieden) zullen daar in positieve zin aan bijdragen. Daarnaast zullen de vuurwerkbrillen meer gepromoot moeten worden, zodat we de kans op oogletsel drastisch zullen kunnen verlagen.

“Oplossingen”
Een centrale show is het meest genoemde alternatief voor het afsteken van vuurwerk. Dit is helaas geen goede oplossing. Er zijn een aantal grote problemen mee, waar men maar al te graag de ogen voor sluit:
Wie gaat het (over een langere termijn) betalen?
Hoe gaan we de grote groepen (dronken) mensen in goede banen leiden?
Hoe komen we aan genoeg mensen die schietpapieren hebben en hoe zorgen we dat de kennis van deze mensen op pijl blijft?
Hoe gaan we zorgen dat alles op een veilige manier verloopt met het vuurwerk? Het dienen heel veel shows te worden en dat is niet te controleren voor de gemeente.

De tweede “oplossing” is het verkorten van de verkooptijd. Dit zal vooral organisatorische problemen geven bij de vuurwerkwinkels. De overlast van deze twee dagen is niet zo groot als we dat vergelijken met de overlast die mensen al maanden vooraf ervaren. Drie dagen is al een korte periode om het vuurwerk te verkopen, terwijl ondertussen aan veel regels voldaan moet worden. Ten opzichte van andere landen (België: hele jaar vuurwerk te koop, Duitsland: vuurwerk gewoon te koop in de supermarkt) is het duidelijk dat deze winkels al heel veel moeite moeten doen om alles veilig te laten gebeuren. Het verkorten van de verkooptijd zal daar vooral een negatief effect op hebben.

De derde “oplossing” is het aanduiden van speciale afsteekplekken; plekken waar het wel toegestaan is om vuurwerk af te steken. Dit is om meerdere redenen een slecht idee:
Veel mensen met vuurwerk op een kleine plek zal leiden tot onveilige situaties.
Mensen moeten zich mogelijk met de auto vervoeren naar deze plek, omdat vuurwerk over het algemeen redelijk zwaar is en dus zal dat ook leiden tot veel (parkeer)overlast en mensen die onder invloed van alcohol moeten rijden
Mensen kunnen oudjaar niet meer thuis vieren als ze vuurwerk af willen steken, daar dit dan niet meer toegestaan is.

Oplossingen
Het is duidelijk dat het legale vuurwerk de boeman toegeschoven krijgt, terwijl duidelijk blijkt dat het illegale vuurwerk hier voor het grootste gedeelte een schuldige voor is. In plaats van het legale vuurwerk daarvoor afschaffen en een legale show houden, moeten we op zoek naar oplossingen om het illegale vuurwerk buiten de deur te houden.

Om tot een fijnere oud en nieuw voor iedereen te komen, dienen we een aantal zaken aan te pakken:
Illegaal vuurwerk zwaarder aanpakken.
Het afsteken van vuurwerk veiliger maken door vuurwerkbrillen meer te promoten en gratis bij een bestelling te geven.
Nederlands vuurwerk goedkoper maken, door de kooiconstructie voor vuurwerk af te schaffen.
Het toestaan van vuurwerkpakketten die reeds doorgelont zijn. Door de grotere stabiliteit en betere kwaliteit zal dit leiden tot een vermindering van de ongelukken.
Hardere straffen voor vuurwerkvandalen. Mensen die vernielingen aanrichten met vuurwerk komen er nu over het algemeen te makkelijk vanaf. Dat is niet de bedoeling, daar dit iedereen geld kost.
Verplichte voetjes bij alle cakes onder een bepaalde omtrek. Dat zal zorgen voor een betere stabiliteit en minder omvallende cakes.

Conclusie
Zonder meer is duidelijk dat vuurwerk voor sommige mensen overlast geeft. Dit is helaas vaker het geval bij grote feesten en geldt dan ook niet specifiek voor vuurwerk. De grote problemen zijn het te vroeg afsteken en het te zware, illegale, knalvuurwerk. Verwachten dat een verbod van het legale vuurwerk dan ook een oplossing daarvoor gaat bieden is een utopie. De problemen zullen vermoedelijk eerder groter worden en er zal geld moeten gaan naar de centrale shows, terwijl ook daar nog grote organisatorische problemen zijn.

Het lijkt tegenwoordig alsof het vuurwerk niets meer goed kan doen, terwijl heel veel mensen er ook gewoon heel erg van genieten. Om op positieve noot te sluiten, veel bejaarde mensen zijn helemaal niet zo blij met vuurwerkvrije zones, want dat verpest een spannend avondje met prachtig vuurwerk. Want vuurwerk is ook heel erg mooi, imposant en vooral gezellig. (http://www.metronieuws.nl/nieuws/ouderen-genieten-juist-van-vuurwerk/SrZnlf!8LNsM182NsjzQ/)

https://docs.google.com/document/d/1t4CatNyhfkKXiFMODHfSHVvlDp659PrOS6etE_PWTCw/edit

Laatst bewerkt:
Misschien dat de herschreven versie dan online gegooid kan worden? Nu staan er inderdaad erg veel fouten in en leest het niet fijn. No offence hoor, want aan dyslexie kan jij niets doen.

Als eerste ben ik van mening dat ieder op zijn eigen manier mag en kan proberen om een betoog te schrijven, maar voor een goed betoog zou ik toch even kijken naar hoe je een betoog moet schrijven (http://www.carrieretijger.nl/functioneren/communiceren/schriftelijk/modellen/betoog-schrijven).

Daarnaast moet je je afvragen wie je betoog zal publiceren en wie het gaat lezen. De media hebben op dit moment geen interesse in een pro-vuurwerk betoog, maar laten vooral anti-vuurwerk dingen horen. Als ze al wat laten zien, dan zijn dat debatten met oneerlijke gasten-verdeling (Pauw), oneerlijke leiders (aantal jaar geleden bij een programma) of met slechte gasten (vorig jaar, toen ze lekker illegaal vuurwerk gingen afsteken in Duitsland).

Om toch nog even inhoudelijk op je betoog in te gaan:
1. Wikipedia is geen bron en in een betoog zet je nooit "heb ik onderzocht". Je zet dingen neer als feiten, want het zijn feiten. Dus in plaats van:
Ik heb bij Wikipedia onderzocht dat er 20.000 slachtoffers valen per jaar met onderwerp verkeersveiligheid.
Er zijn jaarlijks 20.000 slachtoffers in het verkeer.
2. Dat andere dingen "gevaarlijk" zijn, betekent dat dan dat we dit niet moeten verbieden? Vuurwapens zijn ook verboden toch, terwijl daar veel minder slachtoffers per jaar bij zijn. Vergelijken met andere dingen is dus een soort zwaktebod in ieder debat. Je kunt namelijk niet verdedigen dat dit moet blijven, dus ga je maar vergelijken dat andere dingen erger zijn.
3. Let toch nog wat meer op je taal. Dyslexie is een serieus probleem, maar dit soort dingen moet je zelf ook er uit kunnen halen:
het zelfde wat je doetje sporten
4. Je begint met een soort van quote, een introductie, maar feitelijk betoog je nergens iets. Je neemt geen echte stelling in.
5. In een betoog probeer je mensen te overtuigen van jouw mening. Het is een overtuigend document. Als je zegt "Denk zelf eens na", dan helpt dat niet, want mensen houden er niet zo van om op zo'n manier aangesproken te worden.
6. De politie moet nu toch ook voor al die mensen voor de veiligheid zorgen? Daarbij zeg je eerst dat 20.000 mensen naar de show gaan en daarna 100.000?
7. Ik snap de correlatie niet tussen het aantal slachtoffers en dat we JUIST daarom het vuurwerk moeten blijven toestaan.
8. Probeer iets meer ergens naar toe te schrijven. Korte zinnen, duidelijke punten en probeer alle argumenten om vuurwerk te verbieden te ontkrachten.

Ik hoop dat ik niet te hard ben geweest, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mvg,

Paul

ik kan 100% foutloos voor je schrijven. ik stuur je even een pm met mijn mailadres.

Ik merk in bovenstaande zin twee fouten op.

1. 100%/foutloos - als je 'foutloos' schrijft is het altijd 100%, dus '100%' is overbodig.
2. 'even' overbodige toevoeging omdat de zin dezelfde betekenis heeft zonder dit woord.

@bolle-040
Algemene aandachtspunten:
- je zegt dat het niet te handhaven is, maar je legt niet uit waarom;
- je hebt teveel aannames zoals 'iedereen kijkt eerst oud en nieuw televisie', zoiets is een aanname want dat weet jij helemaal niet en als je dat wel weet, waar is je bron?;
- je legt geen link tussen je argumenten in zijn geheel en het onderwerp van je betoog, want je noemt bijvoorbeeld het aantal doden door roken, maar hoe zorgt dat ervoor dat vuurwerk niet verboden mag worden?

Paul bedankt voor je inhoudelijke reactie ! Voor school of werk doe ik ook iets meer moeite voor mijn verhaal. Of het een betoog is kan je inderdaad betwisten. Heb gister avond onder het genot van een krat bier dit verhaal geschreven. In mijn ogen is het verhaal ook pas op 20%. Maar hoop graag met mede forumers er een sterk verhaal van te maken. Deze kunnen we dan gaan verspreiden zodat we hopelijk ergens draagvlak kunnen vinden.

Mijn voornamelijke doel is vanuit de freaks een bericht de wereld in helpen die staat. Burgemeesters kunnen roepen om shows. Maar iedereen die kan relativeren weet dat dit niet te regelen valt zonder hoge kosten en veiligheid.

Mijn verhaal is geen goed samenhangend geheel, maar er zit in mijn ogen wel een kern van waarheid in de rode draad van het verhaal. Hoop daarom op medewerking van freaks die ook iets willen doen Ik wil een verhaal waarin de meeste dingen voor een verbod worden tegen gesproken. Zoals in iedere gemeente een vuurwerkshow..

@!!!UPO-Maikie.^ beetje jammer van je reactie.

Laatst bewerkt:
Ik merk in bovenstaande zin twee fouten op.

1. 100%/foutloos - als je 'foutloos' schrijft is het altijd 100%, dus '100%' is overbodig.
2. 'even' overbodige toevoeging omdat de zin dezelfde betekenis heeft zonder dit woord.

@bolle-040
Algemene aandachtspunten:
- je zegt dat het niet te handhaven is, maar je legt niet uit waarom;
- je hebt teveel aannames zoals 'iedereen kijkt eerst oud en nieuw televisie', zoiets is een aanname want dat weet jij helemaal niet en als je dat wel weet, waar is je bron?;
- je legt geen link tussen je argumenten in zijn geheel en het onderwerp van je betoog, want je noemt bijvoorbeeld het aantal doden door roken, maar hoe zorgt dat ervoor dat vuurwerk niet verboden mag worden?

als we zo kinderachtig gaan doen dan laat ik het wel aan jou over... succes !!!UPO-Maikie.^
moet ik ook even kritisch naar jouw post kijken?

voor wat betreft de verkeersslachtoffers zou ik verwijzen naar het CBS:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-025-pb.htm

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/04/24/fors-minder-verkeersdoden-in-2013.html

http://www.nationaalkompas.nl/gezon...erkeersongevallen-verschillen-internationaal/

en voor sportongelukken kun je wellicht ook verwijzen naar:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/59A685B0-82C2-47DC-B678-A380093AF4D2/0/2013sportinbeeldx42pub.pdf

daarbij wordt het gros van de ongelukken ook niet eens direct behandeld etc.

Verder steekt het prima in elkaar hoor, alleen is het nu een stuk om alle argumenten onderuit te halen. Zo moeten we het eigenlijk niet insteken...het moet in mijn ogen een stuk worden waar niemand meer onderuit kan en bij zichzelf gaat denken....ja, daar is goed over nagedacht..

Je kan bijvoorbeeld benoemen dat door het verplicht dragen van een vuurwerkbril (ook de omstanders) wellicht al het oogletsel kan voorkomen. En waarom zou je dit dan niet doen? Ik draag zelf al jaren een vuurwerkbril en ben er maar wat blij mee.
Idem met het alcoholgebruik tijdens het afsteken. Waarom verbieden we dit niet? Alcoholgebruik en vuurwerk afsteken gaat in mijn ogen niet samen. Ik zou pleiten voor alcoholpromillages die net als bij het vaarbewijs gelden. Maar goed dat is mijn mening dan maar...je moet het gewoon zo veilig mogelijk maken toch?

Om dan ook nog een inhoudelijk toevoeging te doen, hierbij de start van een echt betoog (al is het al wat aan de lange kant). Voor mij is het ook al even geleden en schrijven is zeker niet mijn sterkste punt. Als er mensen zijn die dat wel goed kunnen, dan wil ik er best aan meehelpen.

Het vuurwerkverbod is zinloos, het gaat het probleem wat mensen nu ervaren met vuurwerk niet oplossen. We proberen de verkeerde dingen te verbieden en het is onnodig betuttelend. Heel veel mensen beleven plezier aan vuurwerk en we dienen dat niet te verbieden. Het is een jarenlange traditie, waar heel veel mensen plezier aan beleven. Zeker de laatste jaren zijn er veel lobbyisten aan de gang om het vuurwerk te laten verbieden, waarbij oneerlijke media-aandacht niet geschuwd is.

Allereerst zijn er helemaal niet zo veel vuurwerkslachtoffers. Op 17000000 mensen zijn dat er minder dan 700, oftewel 1 op de 24286 mensen. Zo weinig slachtoffers maar? Jazeker, de laatste jaren zijn er beduidend minder slachtoffers. In 2009 waren het er nog 790, 2010 770, 2011 710, 2012 670, 2013 810 en 2014 700. Oftewel, we zaten afgelopen jaar op een van de laagste aantallen van de afgelopen vijf jaar. Iedereen roept iedere keer dat dat te veel is, terwijl afgelopen jaar het aantal drugs- en alcoholslachtoffers hoger lag dan het aantal vuurwerkslachtoffers (http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/01...arsnacht-125-vuurwerkslachtoffers-tot-nu-toe/).

Ten tweede zijn veel slachtoffers toe te schrijven aan (nu al) illegaal vuurwerk. Het vuurwerk in Nederland is licht in vergelijking met vuurwerk uit het buitenland. Zo bevat ons knalvuurwerk alleen maar buskruit, de veel zachtere variant van flitspoeder. Flitspoeder (of flashkruit) zit in alle buitenlandse knallers en ook in alle knallers van de "big five", de vijf grootste overtredingen qua illegaal vuurwerk. Terwijl in Nederland maximaal 2,5 gram buskruit in een knaller zit, bevatten de knallers uit de big five vaak meer dan 20 gram flitspoeder.

Als derde is het duidelijk dat veel klachten gaan over het afsteken van illegaal vuurwerk op niet toegestane tijden. Het verbieden van legaal vuurwerk gaat hier niets aan veranderen. (... pakkans vergroten...)

(te weinig schieters)

(nu al te weinig controle, hoe straks reguleren?)

(vuurwerkbril)

(vervuiling)

(overlast)

(vuurwerkvrije zones)

(de rol van de media - voorbeelden, bijvoorbeeld http://nos.nl/artikel/593555-meer-ernstig-letsel-door-vuurwerk.html. Niet "minder slachtoffers" (ruim 110 minder!), maar meer ernstig letsel)

(veel mensen geen probleem met een dag schieten - bron?)

(...)

(pakkende conclusie)

voor wat betreft de verkeersslachtoffers zou ik verwijzen naar het CBS:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-025-pb.htm

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/04/24/fors-minder-verkeersdoden-in-2013.html

http://www.nationaalkompas.nl/gezon...erkeersongevallen-verschillen-internationaal/

en voor sportongelukken kun je wellicht ook verwijzen naar:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/59A685B0-82C2-47DC-B678-A380093AF4D2/0/2013sportinbeeldx42pub.pdf

daarbij wordt het gros van de ongelukken ook niet eens direct behandeld etc.

Verder steekt het prima in elkaar hoor, alleen is het nu een stuk om alle argumenten onderuit te halen. Zo moeten we het eigenlijk niet insteken...het moet in mijn ogen een stuk worden waar niemand meer onderuit kan en bij zichzelf gaat denken....ja, daar is goed over nagedacht..

Je kan bijvoorbeeld benoemen dat door het verplicht dragen van een vuurwerkbril (ook de omstanders) wellicht al het oogletsel kan voorkomen. En waarom zou je dit dan niet doen? Ik draag zelf al jaren een vuurwerkbril en ben er maar wat blij mee.
Idem met het alcoholgebruik tijdens het afsteken. Waarom verbieden we dit niet? Alcoholgebruik en vuurwerk afsteken gaat in mijn ogen niet samen. Ik zou pleiten voor alcoholpromillages die net als bij het vaarbewijs gelden. Maar goed dat is mijn mening dan maar...je moet het gewoon zo veilig mogelijk maken toch?

Bedankt voor je reactie, graag vraag ik mede forumers om mijn stuk goed onderhanden te nemen. Ik zelf ben er heel slecht in maar denk dat de rode draad wel duidelijk is. Zelfde als jij aan geeft bas. Het moet een stuk worden waar men inderdaad van zegt ja daar is goed over nagedacht. Vuurwerkverbieden is niet zo simpel als de meeste roepen. Echter zou ik graag stukken tekst zien van mensen die dit goed kunnen en er energie in willen steken. Ben helaas niet zo goed in schrijven.

Eventueel kunnen we de stukjes over sporten en slachtoffers ook weg laten als het niks toevoegd

@pauls, vind het nu al een goed stuk van je ;)

Kijk het betoog nog even na op drogredenen. Ik zag er in mijn ooghoek al 2 staan. Het feit is dat ik geen tijd heb om je betoog te verbeteren. Niets hiervan neemt weg dat dit een goed initiatief van je is!

en heren.....laten we elkaar niet zo bekritiseren....we moeten samen sterk staan.

bedankt!

Ik denk dat hier ook de grootste winst voor ons als liefhebber te behalen valt, samen sterk staan.
Distantiëren van mensen die het nodig vinden om vuurwerk verkeerd te gebruiken, respect hebben voor andere mensen. Respect en begrip hebben voor elkaar. Zowel de voorstanders als tegenstanders van vuurwerk. En om een voorbeeld te noemen, vanuit de branche inzetten op veiligheid. Vuurwerkbrillen uitdelen. Laten zien dat wij erkennen dat er slachtoffers vallen, en dit met z'n allen graag willen beperken. Dat Oud & Nieuw inderdaad een feest is voor iedereen, en dat graag zo willen houden.
Want ik ben namelijk van mening dat veruit de meeste mensen echt wel van mooi vuurwerk houden! Alleen niet van de overlast van vroegtijdig afsteken (buiten de 31e om) en de extreem harde knallen.

Zelf vind ik dit een erg goed initiatief! Een brief schrijven waarmee we de problemen willen oplossen. Iedereen weet dat met het verbieden van vuurwerk het probleem niet word opgelost. Echter als er geen verbod is kun je deze frustraties en problemen wel zo klein mogelijk maken door samen te denken en samen te werken!
Zelf lijkt mij het standpunt dat er verplicht een vuurwerkbril gedragen moet worden erg goed! Ook dat er samen met de gemeente/overheid moet worden gekeken naar de echte problemen en hoe dit aangepakt kan worden.
Echter blijft de overlast voor oud en nieuw, of je het verbied of niet. Wat zal hier aan gedaan kunnen worden......?

Echter blijft de overlast voor oud en nieuw, of je het verbied of niet. Wat zal hier aan gedaan kunnen worden......?

Je kan uit eindelijk nooit niemand te vrede houden. Er zullen altijd mensen zijn die vuurwerk als overlast ervaren. Je kan als gemeente niet meer dan je best doen om oplossingen te verzinnen voor overlast. Bepaalde stook gebieden in het buitengebied van de gemeente.

Hondenpoep is bwv ook een overlast wat nooit weg zal gaan, dat gaat met vuurwerk ook niet lukken.
We moeten streven naar een vermindering van overlast, door een oplossing die voor vuurwerk mensen en anti vuurwerk mensen dragelijk is.

Was het maar zo.. Helaas zijn er genoeg mensen en politici die, om wat voor reden dan ook, echt denken dat het probleem dan opgelost wordt.

Daarom wilde ik met een goed stuk wat door ons als freaks op vwc is gemaakt een waterdicht verhaal maken die dit soort antwoorden van tafel veegt.

Burgemeesters die anti vuurwerk zijn willen allemaal een show in hun eigen gemeente, zonder er over na tedenken wat daar allemaal bij komt kijken. Als we dit netjes relativeren en onderbouwen moeten ze zelf in zien dat het niet kan

De burgemeester die bij pauw zat merkte je al aan, dat hij het niet kan handhaven en maar wat roept.

Buiten het feit dat vuurwerkshows voor gemeenten erg veel kost, is het nooit mogelijk om voor iedere gemeente een show te regelen.

Ik zie namelijk (nog) nergens terugkomen dat het maximaal aantal te geven shows door pyrotechnische bedrijven zeer beperkt is. Als we in Nederland 15 bedrijven hebben, met allen 8 teams (wat misschien nog aan de ruime kant is), kunnen er maar 120 gemeenten voorzien worden van een show. Op 1 januari 2015 hebben we 393 gemeenten in Nederland. Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/method...zicht/gemeentelijke-indeling/2015/default.htm

En dan moeten alle teams ook nog eens bereid zijn om te gaan werken op 31 december tot 01.00 uur. Dus misschien goed om uit te zoeken hoeveel shows er maximaal gegeven kunnen worden. 393 gaan we in ieder geval nooit halen denk ik..

Ik zou trouwens eerst het onderwerp inleiden. Het begon nogal plotseling. Zeg bijvoorbeeld; Naar aanleiding van de actuele discussie omtrent het verbieden van vuurwerk schrijf ik dit betoog. Naar mijn mening is het nodig om alles even in een ander perspectief te zetten. In dit betoog zal ik dus bepleiten waarom het verbieden van vuurwerk geen oplossing biedt voor het reeds bestaande probleem van de vernielingen en overlast.

Back
Bovenaan