Berlijn - Pyro Musikale

De 2 Hanabi bommen stonden rond de 2 3 kilometer vanaf het publiek, vandaar dat ze er wat kleiner uitzien.

Vraag het me af.. de vertraging tussen het effect en het geluid was ook niet zo lang. Verder haalde ze nooit geen 900meter stijghoogte die ze normaal zouden hebben.
Ik heb op malta 15'' bommen gezien op flinke afstand waar het effect nog wel groter van was.
Verder was 1 van de hanabi bommen schots en scheef van effect (nog nooit een japanse hanabi gezien die zo scheef was).. waren het wel japanse bommen of gewoon in europa gemaakt met een japans uiterlijk?
Al kan het natuurlijk ook door transport van japan naar duitsland gekomen zijn.. wie zal het zeggen

Ik vond het een top festival op de hanabi's na, wat een domper.. maar laten we daar maar over op houden hehe:)

Laatst bewerkt:
Hanabi

Hanabi

Oorspronkelijk geplaatst door joshua
De 2 Hanabi bommen stonden rond de 2 3 kilometer vanaf het publiek, vandaar dat ze er wat kleiner uitzien.

Beste Joshua.
Het vliegveld is van kop tot staart niet langer dan 2.1 Km.
De afstand plateau/publiek tot einde vliegveld is 1.7 Km, daarbij komt nog dat de bommen links uit het middenveld werden geschoten, hoogstens 1 Km vanaf het publiek, Google Earth geeft zelfs 780 Meter aan.
Wat is je bron?!

Laatst bewerkt:
Dit was de afstand die ik zelf had geschat vanaf het schietveld.
Is het een stukje kleiner dan ik had gedacht.

De bommen waren inderdaad niet mooi van vorm.

Weltgrößtes Festival der Musik-Feuerwerke begeistert angenommen!

Drei Tage Feuerwerke und Musik auf dem Flughafen Berlin-Tempelhof: Publikum, Pyrokünstler und Medien aus aller Welt waren begeistert.

Die Preisträger des Wettbewerbs der Pyrokünstler

http://www.pyromusikale.de/

Gewinner der EDDA in Gold
Francisco „Kiko“ Martinez Gomis
und das Focs dÁrtifici Europlá Team
(Spanien)

pyroartist-europla-002Workb-380px.jpg

Gewinner der EDDA in Silber
Cai, Liu, Yang und Zeng und das Liuyang Dancing Fireworks Team
(China)

pyroartist-DancingFW-China-4Artists-01-380px.jpg

Gewinner der EDDA in Bronze
Kiyoshi Kitahara
und das Tamaya Kitahara Fireworks Team
(Japan)

pyroartist-kiyoshi-kitahara01.jpg

Net pas thuis, hier alvast een klein verslagje.

Hanabi viel ons ook zwaar tegen :(
Had er veel meer van verwacht maargoed, jammer dan.

Rest van de shows waren vet, vooral China heeft me echt verbaasd!
Originele effecten en opbouw, timing vrij goed, prachtige bommen.. en veeeeel!
Verder natuurlijk veel gezien van het geweldige Berlijn, heerlijke stad.
Meeting met aantal Hollanders was gezellie, al heb ik er toch nog een paar gemist.

FWK Art

Willkommen auf unserer Webseite und Komplimenten für Ihr schönes bildmaterial des pyromusicale auf deine website

GruB

Wir sind beim Du richtig? :)
Versteht ihr Deutsch so einigermaßen? English ist nicht so meine stärke :)

mortar burst

mortar burst

ff een linkje naar een mortar burst op de pyromusikale

(weet niet hoe je het filmpje hier op krijgt?)

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wir sind beim Du richtig? :)
Versteht ihr Deutsch so einigermaßen? English ist nicht so meine stärke :)

Deutsch is sicher klar. Wir konnen es fast alle lesen und wenn das nicht klappt gibt es noch immer der grosse Google-translate Seite :D

Auch von mir: willkommem aufs Forum!

Deutsch is sicher klar. Wir konnen es fast alle lesen und wenn das nicht klappt gibt es noch immer der grosse Google-translate Seite :D

Auch von mir: willkommem aufs Forum!

Alles klar. Dann werd ich hier bei gelegenheit immermal vorbei schauen. Aber hey, so einiges kann man sogar auf Niederländisch lesen. Obwohl ich kein Wort Niederländisch spreche.

Besten Gruß

Voila, Ook ik ben er geweest. Samen met Joshua, Gerdo en nog iemand. Het waren 3 leuke dagen ondanks dat de eerste Hanabi show gewoon ronduit slecht was. En wat in mijn ogen, en dat van menig andere gewoon een idiote PR stunt was om publiek te lokken.

Het verhaal dat er een vos aan kabels heeft lopen knagen voor deze Hanabishow is een van de slechtste smoezen die ik ooit gehoord heb. Ik ben zelf de dag erna op het veld geweest en ik heb maar 2-3 grote putten gezien waar deze buizen ingezeten hebben.

klik voor grote versie van deze panorama

Toen we echter dichterbij wilde komen om ook dit van dichterbij te zien werd men mij iets te nerveus en werden we weggestuurd richting een ander stuk van het veld. Kort gezegd: Hier hebben van zn leven geen 40 Hanabi bommen gestaan. en zeker niet van het kaliber 600mm. Slechte zaak dit soort idiote publiekslokkers. de 2 die overigens het luchtruim hebben verkozen waren overigens wel degelijk 600mm. En stonden ongeveer een 1,2 KM van het publiek vandaan.

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_009.JPG

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_018.JPG

Verder vond ik het slecht geregeld met de zogenaamde tribunes, die geen tribunes bleken te zijn maar gewoon rijen klapstoeltjes. Dat is leuk als je wat kleiner bent zoals ik...Als je dan achteraan zit ( in de veronderstelling dat je echte tribunes hebt, en denkt dan goed te zitten) dan zie je dus niet zo heel veel met lage effecten, of de zaken die bezig waren op het Podium.

Dan de voedsel, drank en toilet voorziening. De voedsel en drank waren echt schreeuwerig duur. 3.50 voor een flesje water, komaan zeg. Daar is goed op verdient. En dan nog de toiletten.. door het gebrek hieraan stonden er echt inmense rijen van meer dan 40-50 meter aan volk dat dringend naar het toilet moest op de 4 beschikbare punten.

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_019.JPG

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_028.JPG

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_034.JPG

Ook bij het binnen komen op het Terrein. Een totale visitatie van de beveiliging moest je dan eerst ondergaan. Drank werd van je afgepakt, Deo mocht ook niet.. En zelfs een zakje sinaasappelsap van Caprisonne werd aan de poort voor je in de vuilbak gemieterd.. Stel je voor dat je er toch iemand mee zou vermoorden. of er een aanslag mee zou plegen!

Gerdo en ik hadden pyrotechnieker passen gehad via Luso (waar voor onze uitdrukkelijke dank) En wij konden echter zo doorlopen. Werden zelfs nog vriendelijk welkom geheten aan de poort. Van visitatie was van niks geen spraken. Daar hebben we dan ook de andere dag maar even flink misbruik van gemaakt. :)

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_041.JPG

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_048.JPG

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_051.JPG

En dan tot slot het geluid. Dat was ronduit slecht te noemen. Door de bebouwing van dit terrein veranderde het op veel plaatsen in een complete echo put. Was er dan helemaal niets goeds? Jawel hoor afgezien van de Hanabi show heb ik 8 prachtige vuurwerken gezien. En heb ik me er prima vermaakt. Ook weer een paar nieuwe mensen leren kennen zoals MJB (hier op het forum) met zijn lieftallige vriendin. En een hoop oude bekende gezien en gesproken.

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_064.JPG

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_074.JPG

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_082.JPG

Van de vuurwerken vond ik Europla de terechte winnaar een show van een bijzonder hoog (singleshot) nivo. De japanners en de chinezen vielen ook goed bij mij in de smaak Hier en daar bij de chinezen vooral wat schoonheidsfoutjes maar al met al goede shows. Luso Schoot een voor hun typisch creatieve show met een immense waaier van een dikke 500 meter breed, bijzonder creatief. Alleen had deze een klein technisch probleempje met hun schiet apparatuur waardoor er een 700 tal 6inch shells zijn blijven staan in aanloop naar de finale. Zonde, dood zonde. Je kon dit goed zien toen ze hun typische op kleur gesorteerde peony finale inzette. Dat stopte ineens net toen ze van blauw naar paars gingen. Dood, en dood zonde. Maar dit kan gebeuren.

Binnenkort zie ik ze weer voor een andere show. Dus hopelijk gaat dan alles wel goed. of misschien gaan ze al hun nieuwe Galaxis systeem gebruiken. Scarpato was ook een toppertje. Echter hadden wij bij deze show last van een duitser. deze lag al de hele tijd naast ons op een kleedje en was kennelijk niet gediend van al die fotografen en videomensen. Dus toen deze show begon stond deze meneer ineens op en ging pal voor mijn cameras staan met zijn fotocameraatje hoog in de lucht.

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_097.JPG

PYROMUSIKALE_SETUP_11-07-2009_101.JPG

PYROMUSICAL_EUROPLA_11-07-2009_015.jpg

Ik dacht eerst oh die maakt een fotoke en is dan weg. .. niets was minder waar.. Hij bleef staan.. dus ik pakte mijn camera met statief op en liep om hem heen en ging een paar meter voor hem staan. tot mijn verbazing liep deze meneer na enkele seconde ook vooruit en ging wéér voor mijn camera staan. Dit was echter voor Hayo Wolff ( die ook later in ons gezelschap was) echter het sein om deze meneer even aan te spreken op zijn idiote gedrag.

op zij gaan wilde hij echter nog steeds niet.. Maar wel gillen en schreeuwen dat Hayo van hem af moest blijven. Die hem overigens met geen vinger aan raakte . Maar hem gewoon vriendelijk verzocht op te rotten. Zonder resultaat. Nee neem dan Gerdo die ook natuurlijk last had van deze persoon. Die rende naar hem toe en ging pal voor hem staan al zwaaiend met zijn armen iedere keer als deze man een foto probeerde te maken. :D Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten zullen we maar zeggen. En toen droop de man toch maar af.

PYROMUSICAL_EUROPLA_11-07-2009_009.jpg

PYROMUSICAL_EUROPLA_11-07-2009_010.jpg

PYROMUSICAL_EUROPLA_11-07-2009_012.jpg

goed, terug naar de vuurwerken. Scarpato was een typisch italiaanse show met veel van hun producten waar we met zn allen erg van genoten hebben. vooral iemand in ons gezelschap die helemaal weg is van italiaans vuurwerk kwam goed aan zn trekken bij Scarpato. en dan tot slot Apogee ik vond dat persoonlijk een slechte show. veel chineese zooi voorbij zien komen. Ik weet dat ze veel beter schieten (zie NDF 2006) vooral omdat Apogee samenwerkt met Parente. Maar van deze Italiaanse firma zie ik de laatste jaren alleen maar slechtere shows. En dat was dan ook terug te zien in de show van Apogee, een vet gemiste kans. De finale van Apogee was dan wel in orde. Ook hier zag je duidelijk de hand van Parente er in.

PYROMUSICAL_EUROPLA_11-07-2009_025.jpg

PYROMUSICAL_EUROPLA_11-07-2009_026.jpg

PYROMUSICAL_EUROPLA_11-07-2009_037.jpg

Conclusie is toch wel dat het festival best de moeite is. Maar dat deze bijlange na niet het nivo haalt van Nuits de Feu kwa organisatie, geluid, en vuurwerken. Ondanks dat met pretendeert het beste en grootste vuurwerkfestival ter wereld te zijn. op een aantal vuurwerken na dan. ook kreeg ik bij veel vuurwerken door de nogal rare muziek keuzes totaal geen binding of gevoel erbij. Dit was echter wel het geval bij het vuurwerk van Europla. die dan wat meer bekende klassieke stukken gebruikte.

PYROMUSICAL_EUROPLA_11-07-2009_041.jpg

PYROMUSICAL_EUROPLA_11-07-2009_044.jpg

Mocht het volgend jaar weer georganiseerd worden dan hoop ik dat veel van de kinderziektes eruit zijn. En dat men achterwege laat om een hoop heisa in de media te trappen over een 40 tal shells om publiek te lokken. Die we dan vervolgens niet te zien krijgen. De eigenaar van Pyro-art Hans George Kehse is een slimme man kwa commercieel de zaken uit de melken. en in die zin is hij er wel in geslaagd om een massa publiek te lokken. Het mag duidelijk zijn dat deze man bovenal ook idioot media geil is.

De vuurwerk fotos die jullie overigens zien in deze post zijn overigens van het winnende vuurwerk van het spaanse Europlá. Natuurlijk heb ik ook gefilmd en het filmpje kun je dan ook *hier* downloaden. Meer fotos van het veld, en van de andere vuurwerken kun je natuurlijk *hier* vinden.

Alle andere vuurwerken zullen snel volgen op foto en video! :)

Het was opzich wel goed geregeld allemaal, tenminste op de donderdag en vrijdag.
Pas op zaterdag ging het mis.
Was volgens mij drukker dan dat ze verwacht hadden.
Eerste 2 dagen was het geen probleem om eten/drinken te halen, of te toiletteren.

Ook de controle bij de ingang was wisselvallig...
De ene security trok de hele tas open, terwijl de ander het wel prima vond.
Daar kon je dus geluk of pech mee hebben.
Maarrr, ze hebben vantevoren duidelijk aangegeven dat je niets mee naar binnen mocht nemen. Op eigen risico dus.
De "zit"plaatsen waren inderdaad lachwekkend. Ben blij dat wij gewoon staanplaatsen hadden.

Ben het er helemaal mee eens dat NDF qua sfeer en uitstraling vele malen beter is.
Maar toch heb ik een aantal erg leuke shows gezien.
Vooral China en Spanje vond ik de toppers.
Apogee stelde teleur (slordige show), en helaas Italië maar half gezien (hoorde dat die ook niet super was).

Bedankt voor je uitgebreide en interessant verslag Jack.
Later op de dag zal ik de films en foto,s gaan bekijken.

Wat mij opvalt is dat er van de heer Kehse geen enkele verklaring is gekomen voor de reden van zijn wanprestatie, c.q. oplichting

Vooral de show met de 40 Hanabi bommen heeft veel mensen doen besluiten om naar Berlijn te gaan. Deze mensen voelen zich flink bedrogen.

Er is een "officiële" reactie gekomen van Pyro Art, op feuerwerk-forum.de

Endlich zurück aus Tempelhof schauen wir mal wieder hier rein und was sehen wir: SEITENWEISE Beiträge! WOW.
Seht uns nach, dass wir jetzt nicht auf jeden einzelnen Punkt eingehen künnen, die Hauptthemen findet ihr aber hier als Überblick:

- Donnerstag:
Der Donnerstag war nicht der Auftakt, den wir uns alle erhofft und gewünscht haben. Die Schäden am Lichterbild, die Probleme beim Hanabi-Feuerwerk - wir waren selbst ganz unglaucklich und heilfroh, dass das Abschlussfeuerwerk so gut gelungen war. Es wird euch nicht trästen, dass dann am Freitag und Samstag die Aufführungen ohne Störungen und mit bezaubernden Musik-Feuerwerken jeweils eine Stunde für enthusiastische Begeisterung sorgten.

Feuerwerk ist immer live, da gibt es keine Probe, und leider auch keine Versicherung gegen Pannen wie beim Hanabi. Ein technischer Defekt der Zündanlage sorgte dafür, dass 34 von 40 Hanabis nicht gezündet werden konnten. Weiterhin explodierte die erste 400er im Rohr. Wir hatten dazu extra eine Stutata als Start gewählt, um das Risiko etwas zu verringern. Fakt ist, dass die 400er Bomben wohl ein wenig zu groß gebaut wurden (Datenblatt wurde uns fehlerhaft übermittelt), sodass die Bombe nicht ausreichend Spiel im Rohr hatte. Nicht auszudenken, was mit einer Single-Break-Bombe passiert wäre
Das hat uns alle kalt getroffen, aber in dem Moment konnte daran niemand etwas ändern. Nachholen ging auch nicht, weil die Behörden festgelegt hatten, dass um 23 Uhr Schluss sein muss... (unter Androhung, dass bei Überziehung die Folgetage die Veranstaltungsgenehmigung verlieren!)

Die Anlage fürs Lichterbild (übrigens eine Spezialanfertigung extra für diesen Zweck) war zwei Stunden vorher noch komplett getestet worden, dennoch hatte ein Tierbiss (vermutlich Fuchs) für einen Kurzschluss im Steuerkabel gesorgt. Das Resultat kennt ihr. Wer eine Zündanlage hat, die das 100% sicher zünden kann (ca. 20.000 Zünder auf Schlag, auf 700 * 250m verteilt), der kann sich gern bei uns melden
Dabei aber bitte mögliche Tierschäden mit einberechnen. Ganz ehrlich: Wer hier von Redundanz redet der hat die Dimensionen noch nicht begriffen. Wenn wir das gewollt hätten, hätte jede Karte ca. 70,-€ kosten müssen...
Übrigens: Das nette Getier auf dem Flughafen hatte uns auch schon in den Vortagen immer wieder Kabel durchgenagt, besondere Vorliebe gab's wohl beim Hauptstromkabel, das mussten wir sogar zwei mal ersetzen.

Freitag:
Ein sensationeller Start in den Feuerwerkswettbewerb. Alle Feuerwerker (auch die international anwesenden) waren sich einig: So etwas hatte noch keiner erlebt. Es war uns eine Ehre, das Feuerwerk von Japan zu betrachten - wohlgemerkt größtenteils echt japanische Ware.

Samstag:
Als auch noch das Wetter mitgespielt hat waren wir rundum glücklich. Feuerwerke in einer nie dagewesenen Dimension, Spanien: WOW, China: einfach nur fantastisch, Kanada mit etwas Pech, aber trotzdem schön!

- Essen- und Toilettenproblematik:
In Sachen Toiletten/Verpflegung haben wir nach den Vorverkaufszahlen geplant - und leider deutlich danebengelegen, wie der Andrang zu Spitzenzeiten zeigte! Das gehört auch für uns auf die Liste der Verbesserungen im nächsten Jahr ganz nach oben.

Alles in allem sind wir froh, solch eine Veranstaltung das erste mal durchgeführt zu haben - mit sensationellen Feuerwerken, die so schnell keiner vergessen wird.
Die Vergleiche mit anderen Feuerwerksveranstaltungen (Treptow in Flammen etc.) finden wir
Zeigt uns einen Platz, bei dem 300er im Wettbewerb auf einer Breite von 400m geschossen werden kann, am Besten irgendwo zentral

Als Abschluss ein ganz großes DANKE an alle Pyrotechniker und Feuerwerks-Forums-Fans, die uns seelisch, moralisch und auch ganz praktisch bei der Umsetzung geholfen haben!
Das war die erste Pyromusikale, ein mutiger künstlerischer Versuch von Herrn Kehse. Der ist insgesamt gelungen. Das ist genauso wahr wie die Tatsache, dass es Dinge gibt, die man beim nächsten Mal besser und schöner machen muss. Deshalb nehmen wir Kritik wie eure ernst. Wir wären froh, wenn ihr vielleicht im nächsten Jahr mal schauen würdet, ob und wie uns die Umsetzung der Kritik gelungen ist

In diesem Sinne freundliche pyrotechnische Grüße

Euer PYRO-ART - Team

http://www.feuerwerk-forum.de/showpost.php?p=303864&postcount=832

De tweede show van Pyromusikale die ik graag met jullie wil delen is van het Japanse Tamaya Kitahara fireworks team. Een show die bol stond van veel typisch japans vuurwerk zoals mooie catfaces, zonne brillen, diverse smilley bommen.échte Japanse Hanabi bommen. Alleen dan "maar" tot 12inch.

Verder kon je ook veel andere typische zaken zien zoals een front van verschillende kleuren peony bommen, Chrysanten, en een echte japanse finale met veel goud en zilver.

maar eerst een paar prachtige fotos die Gerdo gemaakt heeft:

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_013.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_014.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_022.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_024.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_025.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_026.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_029.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_030.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_037.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_046.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_048.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_050.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_052.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_062.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_065.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_059.jpg

PYROMUSIKALE_JAPAN_10-07-2009_060.jpg

Meer fotos kun je bekijken in ons foto album!

Van deze show is ook een leuke video beschikbaar en deze kun je *hier* bekijken of downloaden

Veel kijk plezier! :)

De Pyromusikale van Berlijn vond opzich zeker geslaagd.
We hadden met zijn allen besloten op met de trein te gaan.
Via NS Hi-speed konden we aan trein kaartjes komen voor 39 euro per enkele reis.
De reis vanaf Amersfoort duurde iets meer dan 5 uurtjes.
In de trein was een soort winkeltje waar je drank en eten kon kopen.
Maar er was door Patrick en Ferdinand zelf al drinken en ijsblokjes ingeslagen bij de plaatselijke supermarkt. Dus geen gebrek aan drank.
In Berlijn aangekomen kochten we een 72 uurs openbaar vervoer ticket. (S-Baan)
Hier kon je onbeperkt reizen door Berlijn. En hier hebben we gelukkig veel gebruik van gemaakt.
In ons hotel (Hotel Tempelhof) aangekomen. Konden we naar onze 3 gereserveerde kamers.
Kamers zagen er goed uit. Der zat alles in wat we nodig hadden.
Direct de spullen pakken die we nodig en hadden en door naar de vliegbasis.
Daar aangekomen hebben we patat met zo'n duitse braadworst gegeten.
Tjaa je moet toch wat. Wij hadden van te voren zitplaatsen besteld.
Waar ik achteraf eigenlijk geen gebruik van gemaakt heb. Het uitzicht was ergens anders toch beter. Dus Vinnie en de rest hebben gewoon naast de stoetjes gestaan.
Het grootste vuurwerk logo mislukte helaas en de daarna geschoten Hanabi bommen vielen ook tegen. En toen was de eerste avond al weer afgelopen, teleurgesteld liepen we terug naar de metro. Was dit het nou??, ik voelde me echt rot, terwijl ik weet dat sommige jongens alleen voor deze shells gekomen waren en 's avonds weer terug naar Nederland moesten rijden.

De 2e dag zijn we door de binnenstad van Berlijn gehuppeld, van alles gezien.
Geschuild in een telefooncel voor de regen en een souvenir voor de kids gekocht.
'S avonds weer terug gekomen op de vliegbasis.
Op deze avond heb ik gewoon hele mooie shows gezien.
De 2e show viel helaas wat tegen. En daarvan hoorde ik later dat er zo'n 650 bommen van zijn blijven staan. Toch heeft deze avond weer een stuk goed gemaakt van de dag ervoor.
Na de shows hebben we nog wat gedronken in het hotel en heb ik Svenn behoorlijk in de maling genomen via de fpm chat. Hahahhahaha hoop dat je niet boos ben geworden Svenn.
Ojaa ik hoorde alleen dat je vergeten ben de rekening van de champagne te betalen. ;-)

De 3e dag zijn we weer naar de binnenstad van Berlijn geweest,
Hier hebben we wat geshopt in super groot overdekt winkelcentrum. 4etages hoog met allerlei winkels. Waaronder Saturn. , hier kwamen we (Fuck¦.. ik kan niet meer op zij naam komen¦..sorry) tegen. Hij ging na het shoppen precies het zelfde dan als dat wij gingen doen, we kregen een rondleiding van 1,5 uur in een bunkercomplex uit de oorlog.
Wat is het groot en een doolhof zeg. Iets wat indruk heeft gemaakt is de 60 jaar oude fosfor wat op de muren gesmeerd zat. Bij stroom uitval kon je 60 jaar geleden nog 40 minuten een boek lezen. Het gele spul gaf gewoon nog licht. Wouwww
Hierna ben ik met de masterblaster een berg opgelopen met 2 uitkijk torens, waar vroeger luchtafweer geschut stond. Boven aangekomen moest ik even aan het zuurstof.
Kan wel merken dat ik geen conditie meer heb en dat ik ook weer een daggie ouder word.
'S avonds weer aan gekomen op vliegbasis Tempelhof, de avond zou beginnen met Europla Sl, hier had ik wel hoge verwachtingen van en vond de show ook super geschoten.
De rest van de shows vond ik ook super. Tamaya , Europla en China vond ik de toppers.
Met een dikke smile gingen we weer terug naar het Hotel, in de lobby nog even wat nagepraat en rond half 3 bed in gedoken.

De morgen daarna relax gegeten en de koffers gepakt.
Rond 14.30 vertrok onze trein naar Amersfoort. En daarna door naar Rotterdam centraal om vervolgens met de metro naar Spijkenisse af te reizen.
Rond 21.30 was ik weer thuis.

Hier onder wat foto's van onze belevingen in Berlijn.

VinnieBerlijn.JPG

VinnieBerlijn_1_.JPG

VinnieBerlijn_2_.JPG

VinnieBerlijn_3_.JPG

VinnieBerlijn_4_.JPG

VinnieBerlijn_5_.JPG

VinnieBerlijn_6_.JPG

VinnieBerlijn_7_.JPG

VinnieBerlijn_8_.JPG

VinnieBerlijn_9_.JPG

VinnieBerlijn_10_.JPG

VinnieBerlijn_11_.JPG

VinnieBerlijn_12_.JPG

VinnieBerlijn_13_.JPG

VinnieBerlijn_14_.JPG

Leuk verslag, en leuke fotos Vincent.

Was ook zeker leuk om jou, Michel en de rest weer even gesproken te hebben. Volgende keer nemen we denk ik ook de trein. Want ik hoorde je er al over.

Back
Bovenaan