Belgie onnaantrekkelijk geworden?

Lijkt me dat dit topic vooral gaat over het feit dat België vroeger wel aantrekkelijk was, en nu niet meer. Ik ben het hier wel mee eens. Er zijn zó veel dingen die vroeger wel nog verkrijgbaar waren (met name het knalvuurwerk; 200.000 klappers, fatsoenlijke nitraten, superwidowmakers etc etc.) maar nu al een tijdje tot het verleden behoren. Zo'n spullen krijg je nog het makkelijkst in Nederland!
Bovendien is het siervuurwerk duurder geworden. Waar je bijvoorbeeld voor een huismerk cake van Salon Roger 7.80 betaalde, is het nu 11 euro geworden dacht ik.
Daarbij nemend de vooruitgang in het Nederlands siervuurwerk, vind ik dat België een stuk onaantrekkelijker is geworden.:)

Vind Belgie nog steeds beter dan Nederland.

Sowieso de knallers en matten, door het flashkruit en de pijlen, waar meer gram in mag.

De potten mogen in NL dan meer gram bevatten (maar per tube max. minder), maar zoals al aangegeven, zijn er maar weinig potten die daadwerkelijk die 15 gram per tube halen. (of uberhaupt dicht in de buurt)
Tel daar het grote Belgische aanbod in 15 tot 25 shots potten, en de lagere prijzen bij op, en het is voor mij reden genoeg om voor Belgie te kiezen.

Over die potten geef ik je geen gelijk. Welke importeur zit volgens jou niet aan die 15 gram grens. Ik kan er zo genoeg opnoemen. Juist door die 500 gram regel gaan mensen nu het maximale er uit halen. Juist in België heeft men nog geen een pot het maximale laten halen, ja die Powerhouse van Nico, maar die komt uit Duitsland. Geef mij maar 1 pot die de maximale inhoud haalt in België, nee die is er geen.

Wat maakt België aantrekkelijk?

+ De matten, heerlijke knallen.
+ De pijlen, grote uitwerkingen, die Nederland je niet kan bieden.
+- De knallers. Het ligt er maar aan of je nog steeds houd van al dat geknal, ik bijvoorbeeld heb meer behoefte aan het sier dus blijf ik in Nederland.
Maar ik snap best dat jongens zo rond de 13/14 graag naar België gaan voor de harde knallers.

- het risico dat je loopt voor het halen van het vuurwerk.
- boetes van honderden euro's die ik dan liever besteed aan het vuurwerk in Nederland.
- toch het niet behalen van die maximale inhoud.
- Benzine kosten.
- de variatie aan effecten in de lucht. Nederland kan je een pot aanbieden die verschillende effecten de lucht in laat schieten met nog grote uitwerkingen ook, dit kan bij België helaas niet. Ja je zou dan misschien een 20+- shots kunnen gebruiken uit Belgie die je hetzelfde biedt, maar dan heb je nog steeds niet de hoeveelheid schoten uit Nederland.

Ik heb het hier natuurlijk over consumenten vuurwerk uit België en geen Professioneel.

Laatst bewerkt:
Daarnaast moet je het Prof. gedeelte niet vergeten en de mooie pijlen die er te krijgen zijn. Candles van Belgisch' formaat kom je in Nederland trouwens ook niet tegen.

Prof gaat het nu niet over.

Er zijn leuke candles voor consumenten te krijgen bij alpeco maar die hebben alleen een tail. Welke bedoel je dan precies?

een candle met boeketten mag niet belgie in tegenstelling tot nederland. niets bijzonders tegenover nederland als je het mij vraagt. Al ben ik wel van mening dat het candle assortiment in nl altijd beter kan.

ik ben een liefhebber van sier en heb altijd een mix gehad van jaren 90 spul en nl concumenten vuurwerk (ja ik heb de happy '90s zeer bewust meegemaakt:p)

en idd is er een verschuiving gaande. De qualiteit van nl sier kan zich meten met belg. feestvuurwerk.

wat echter niet wegneemt dat onze zuiderburen nog steeds een veel beter prijspijl hebben. Als ik zie dat mijn vaste collecte pro-line in 3 jaar 25!!! procent duurder geworden is (thunder salvo van 10 naar 13 euro) dan moet je niet zeggen dat je het niet voor de prijs moet doen.

daarnaast zal de prijsstijging dit jaar in nl fors te noemen zijn (kijk alleen maar naar de inflatie..) er moet minimaal 4 a 5 procent bij komen.....

naar belgie gaan wordt alleen maar aantrekkelijker......

Ik zou het niet kunnen ! Alleen vuurwerk in belgie halen , en niet de verkoopdagen en de krantjes , en lijstjes meemaken ! Ik zou knetter gek worden ! Ik koop bijna alles in NL en vind het heerlijk om JUIST dat ene nachtje slapen te hebben voor de eerste verkoopdag , al die mensen , lekker eten , gezellig praatje maken de perfecte sfeer ! En helemaal het aftellen , en naar de dealers fietsen , super gewoon .
Ik kan het niet missen , vuurwerk kopen in NL, dat staat vast !
En kan mij het nou schelen dat rotjes zacht zijn , ik koop nog steeds 20 a 30 sloffen en knal ze allemaal op gaat nog niet vervelen die knallen .

greetz , Eric

Voor mij is het zoiezo onaatrekkelijk anagezien ik hoog in het Noorden woon. Voor mij is dat ruim 300KM rijden wat mij 80 Euro aan benzine kost. Dus dan ben je uiteindelijk netzoveel geld kwijt als in NL legaal kopen. En in Nederland zijn meer dan genoeg potten die een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding hebben :)

Ik ben het er ook wel mee eens dat de laatste tijd het onaantrekkelijker is geworden om naar België te gaan voor t "betere" vuurwerk. Al ben ik wel van mening dat er mooie effecten en betere knal producten met betere kwaliteit/prijs verhouding in België verkrijgbaar zijn. Al begint het vuurwerk assortiment in Nederland steeds aantrekkelijker te worden. Toch vind ik soms de effecten aan de magere kant voor de relatief hoge prijs, maar met goed zoeken haal je mooie blokjes er tussen uit (mede door de besprekingen op vwc). En voor mij geldt ook dat het niet echt naast de deur ligt.

België is tegenover Nederland aantrekkelijk voor knal vuurwerk of voor het grotere spul wanneer je een adresje kent waar onder de toonbank word verkocht of beschikt over kvk papieren.
En voor degene die langs de grens wonen en voor weinig geld toch nog leuk siervuurwerk willen hebben. Al zullen de Limburgers dan toch nog sneller voor Duitsland kiezen.

Maar om de vraag direct te beantwoorden; Nee België is niet onaantrekkelijk geworden, maar wel onaantrekkelijker.

Het betere consumenten siervuurwerk vind je tegenwoordig toch echt in Nederland. Daar kan dat Belgisch spul echt niet meer tegenop. Met de dubbele maximale inhoud en 1,2inch kaliber word die maximum van 15gram per shot overigens ruimschoots gecompenseerd. (Alsof er in belgië überhaupt veel potten zijn met meer dan 15 gram per shot, maar dat terzijde)

Laatst bewerkt:
Nou nou, de meeste mensen halen Belgie nu toch wel onderuit hoor. Tuurlijk zijn er altijd betere potten en tuurlijk zijn de prijzen misschien wel ergens anders een stukje lager. Maar dat heb je overal!

Nog een punt, dat charme van lijstjes maken en krantjes in de bus enzo. Naar Belgie gaan heeft ook zijn charme. Daar kun je het al eerder meekrijgen en voor de gene die het niet laten kan, al eerder afsteken. En als je in NL en in Belgie vuurwerk gaat halen maak je het allebei mee.

Als je in Duitsland gaat halen, ben je goedkoper uit en heb je misschien wel mooier vuurwerk. Alleen voor de knallen is Belgie natuurlijk wel wat mooier en zeg nou zelf, het sierspul in Belgie is zeker niet onaardig.

Dus Belgie onaantrekkelijker denk ik persoonlijk niet, het heeft nog steeds zijn aparte charme en er zijn natuurlijk ook mensen die niet eens weten wat je in Duitsland allemaal kunt halen.

Ik snap de wat meer negatieve meningen van personen wel, alleen je moet niet vergeten dat er ook altyd een positieve kant is.

Dit is mijn mening wat ik er van vind :bye:

Voor mij is Belgie niet aantrekkelijk, woon er te ver vanaf en wil het risico niet lopen om gepakt te worden.

Maar ik kan me voorstellen, dat als je dichtbij woont dat het dan wel aantrekkelijk is om naar Belgie te gaan.
Want als ik die filmpjes van bv de messier zie, zulke potjes voor dat geld vind je hier in Nederland echt niet hoor.
En ook de NitrateCakes, ok Hardix heeft de BriliantSalute, maar daar betaal je tog alweer zo'n 2,5euro extra voor.

Dus mijn mening, woon je dichtbij dan loont het zich zeker om naar Belgie te gaan, het is wel degelijk goedkoper, vooral als je voor de kartonnen gaat.
En ook de kallers en matten die je daar kunt kopen, zul je hier echt niet vinden.

Nederland loopt wel ver voor met 500grammers, ook dat is een reden voor mij om niet naar Belgie te gaan.

Voor mij blijft België de moeite waard.
Al is het alleen maar om in de zomer een gezellige roadtrip te maken :)
Met wat vrienden op stap, lekker vuurwerk shoppen, en dat ruim voor december!

Qua knal heb je in België ook nog steeds de betere keus dan in NL.
En zeker met KvK kun je je aardig uitleven wat betreft de sierblokken.
"Vroeger" had je daar inderdaad nog wat zwaarder spul, maar nog steeds hebben ze leuke dingen.
Gelukkig trekt NL wel bij met de sier kwaliteit, zeker dankzij de 500 grammers.

om de vraag direct te beantwoorden; Nee België is niet onaantrekkelijk geworden, maar wel onaantrekkelijker.
:yes: hier sluit ik mij bij aan

Zeker ook nu Duitsland steeds aantrekkelijker wordt voor het 'kleine' siervuurwerk.

Belgie is voor mij eigelijk altijd al onaantrekkelijk geweest omdat ik er best ver vandaan woon. Wel ga ik bijna elk jaar naar belgie maar zoveel haal ik dan niet omdat ik met het ov ga. Bij de handelaren in Nederland haal ik vooral mijn illegale vuurwerk. Maar het illegale vuurwerk dat ik koop is vooral knal vuurwerk. Ik was van plan om dit jaar een paar kartonnen sier vuurwerk in belgie te kopen (messier, aquarius etc) maar toen kwam ik errachter dat ik beter het risico niet kan nemen en ook gewoon naar haarlem kan gaan om het daar tijdens de verkoopdagen te kopen. Ik weet niet wat het is maar tijdens de verkoopdagen allerlei winkels langsgaan vind ik toch leuker dan naar belgie gaan. En vooral nu met de 500 grams regelgeving is er heel veel leuk vuurwerk bijgekomen.

Maar ik wil vuurwerkwinkels in belgie niet onderuithalen hoor. Ik ga binnenkort ook weer naar baarle om een klein rugtasje knal vuurwerk te kopen maar sier haal ik gewoon in Nederland:)

hallo.

Ik ben het er wel mee eens dat belgie onaantrekkelijker is geworden, maar qua prijs vindt ik belg nog altijd iets goedkoper dan Nederland. Nederland heeft dan nu wel de 500 grammers waar ik hier in de buurt toch altijd wel rond de 70 euro per stuk voor moet betalen. dan ga ik persoonlijk liever naar Belgie. Ik ga zelf nooit de grens over ik woon immers in het noorden veel te ver rijden, dus belgie onaantrekkelijk nee zeker niet nederland kan er nog steeds een puntje aanzuigen.. Wat misschien ook een leuk weetje is dat er belgen zijn die voor oud en nieuw naar nederland komen voor de 500 grammers :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik woon niet zo heel ver van Belgie,dus de afstand maakt niet uit.
Ik vind het ook IETS minder geworden in Belgie maar het blijft zeker de moeite waard.
Voor het knal maar zeker omdat ik persoonlijk graag veel pijlen wil.
Ik ga niet 9.95 voor een pijl in Nederland betalen,die er van de buitenkant supergroot/spectaculair uitziet:cool: maar uiteindelijk zwaar bagger is.<omdat er maar 45 gram kruid in zit>.:bonk:
Hierin zou in Nederland ook wel wat mogen veranderen vind ik:wink:

die er van de buitenkant supergroot/spectaculair uitziet:cool: maar uiteindelijk zwaar bagger is.<omdat er maar 45 gram kruid in zit>.:bonk:
Hierin zou in Nederland ook wel wat mogen veranderen vind ik:wink:

Mee eens, maar het is niet een ding wat alleen in nl voorkomt, het kan namelijk nog groter, een 4 inch shell casing op een consumenten pijl. alpeco en OF hebben dit (gehad)

Ik zie nou al een paar keer staan over het risico dat je gepakt wordt als je vuurwerk uit België haalt.
Maar is het niet zo dat de politie daarnaar niet meer controleert? Was nog in het nieuws vorig jaar. Ze gaan niet meer naar NL kentekens kijken en controles houden. |Tegenwoordig richten ze zich op de illegale handelaren van vuurwerk uit België.
Dat zeiden ze teminste:rolleyes::wink:

Ik zie nou al een paar keer staan over het risico dat je gepakt wordt als je vuurwerk uit België haalt.
Maar is het niet zo dat de politie daarnaar niet meer controleert? Was nog in het nieuws vorig jaar. Ze gaan niet meer naar NL kentekens kijken en controles houden. |Tegenwoordig richten ze zich op de illegale handelaren van vuurwerk uit België.
Dat zeiden ze teminste:rolleyes::wink:

Nou moet je het wel wat meer nuanceren.:wink: Politie heeft haar strategie gewijzigd als het gaat om opsporen van illegaal vuurwerk. De grenscontroles worden verminderd, en er wordt meer energie gestoken in het opsporen van de 'big fish'.
Wil niet zeggen dat je nu 100% zekerheid hebt om veilig over de grens te komen; er wordt nog steeds (maar minder dan voorheen) gecontroleerd door de politie. Bovendien kun je altijd gecontroleerd worden door de marechausee/douane. En als men op drugs o.i.d. bij de grens controleert kunnen ze je nog steeds een boete geven als je op dat moment vuurwerk in je kofferbak hebt liggen.
Komt nog eens bij dat je op o&n kunt worden gecontroleerd! Dan zul je ook gewoon een boete krijgen als je illegaal vuurwerk bij je hebt.

PLUS het feit dat er via internet mensen worden opgespoort.
Risico's genoeg!:bonk:

Daar hebben wij een bedank knop voor Justin.

Dat er vorig jaar is aangegeven dat de controlles niet meer uitgevoerd zouden worden had volgens mij alleen betrekking op het controleren van de kentekens. Mensen die met het OV gaan hebben alsnog een kans om gepakt te worden. Het is en zal nooit zo zijn dat je met een doorzichtige tas met uitstekende stokken van vuurpijlen kan rondlopen door Nederland.

Back
Bovenaan